Iji"
'Logistiek is mensenwerk'
I
Verhoging kennisniveau speerpunt transport en logistiek
Logistieke sector zit te springen om jongeren
transport
logistiek
Li—u-
12
PORT LOGISTIEK
5
TRANSPORT LOGISTIEK DONDERDAG 15 MEI 2014
- DOOR PETER VAN OIRSCHOT -
mstverlening
zingen
grij-
met
stiek
>aan.nl
162 00 00
TILBURG - Voor de zevende
Er werken ook steeds
maal organiseert het Platform
Transport en Logistiek Tilburg
op zondag 18 mei de Dag voor
Transport en Logistiek. "We wil
len vooral laten zien wat voor
werk er in de branche mogelijk
is."
-DOOR PETRA JANSEN -
Florent Claassen foto: anne marie van der gouw/ fotoclub pixaprofs
ftiviteit
e
It
iel plezier
•gistiek op
TILBURG - Het is voor de
toekomst van transport en
logistiek van vitaal belang, dat
de band tussen onderwijs en
bedrijfsleven in deze sector
wordt versterkt. Bovendien
verdient het logistieke onder
wijs een kwalitatieve impuls.
>er informatie
www.bat.nl
i contact op
ountmanager
eepers
25 983
itter
irm
Voorzitter Frank Smeets van het MBO Kennisakkoord Logis
tiek is ook nog werkzaam bij DB Schenker in Tilburg.
nodig,
lawffeurs,
jro-
van
en logistiek ook is v
met een hoog opleh
llega's
is Ma
le af-
ippelijk
Het werk in
ender en het imago positiever."
ProjE
chauffei
admii
jft mensenwer
t verschil."
Florent
veel jol
en Logi:
Platforrr
eigei
hun
een beroc
goed op
trans
grijzing i
Voor star
pen. Op i
zo'n 700.1
aantal uren komen. Er werken ook s
meer vrouwen in de transportsector."
tussen
?n en de Regionale Opleidingscentra
versterking van de verticale lijn van
?ring van het ima-
aets."Wezijn eerst
jaan met de eerste
bben inmiddels
.,riel vastgelegd
?de afstemming
lindetransp
Logistic
satie EVO,
Logistiel
igistiek en de ME
zijn als jongeren op dat moment door hun
onderwijskeuze al hebben voorgesorteerd
op de transport- en logistiek sector. De kans
is gewoon heel groot dat je als jongere werk
gaat vinden in deze branche." De logistiek
biedt werk voor zowel lager- als hoger op
geleiden. Binnen het Platform zijn daarom
zowel het ROC Tilburg als de Nationale Ho-
Frank Smeets is al 24 jaar werkzaam bij DB
Schenker Logistics Nederland, waarvan de
eerste 22 jaar als directeur Human Resour
ces Management. Smeets is als voorzitt
hét boegbeeld van het landelijk platfor
MBO Kennisakkoord Logistiek.
De overheid heeft van transport en logistiek
een speerpunt gemaakt. Om de band tussen
het bedrijfsleven en het logistiek mbo-on-
derwijs te versterken is het convenant MBO
Kennisakkoord Logistiek ondertekend. Een
aantal mbo-scholen werkt hierbij nauw sa
men met Transport en Logistiek Nederland
(TLN), verladersorganisatie EVO, VTL Ken
niscentrum Transport en Logistiek, Bedrijfs-
takgroep Transport en Logistiek en de MBO
Raad.
DOELSTELLINGEN
"Verhoging van het kennisniveau is een gr
te uitdaging in onze sector. In het kader v;
het MBO Kennisakkoord Logistiek hebben
we vier doelstellingen geformuleerd: verho
ging van de professionaliteit van docenten,
verbetering van de samenwerking
bedrijven en de Regionale Opleiding:
(ROC's), v
VMBO tot HBO en verbeter
go van de ROC's", zegt Smee
concreet aan de slag gegae
twee doelstellingen. We hebb
het gewenste docentenprofic
en we werken aan een goede afstemming
tussen de ROC's en bedrijven in de transport
en logistiek. Inmiddels hebben zich al 19
ROC's aangesloten bij dit initiatief."
dag van
transport
logistiek
MENSENWERK
Jongeren zijn volgens Claassen zeer be
langrijk voor de toekomst van de logistieke
sector. "Op dit moment werkt 12 procent
van de beroepsbevolking in deze regio in
de logistiek, en als de economie aantrekt
wordt dat nog veel meer. Het zou handig
geschool voor Toerisme en Verkeer deel
nemende partijen. Claassen: "We zoeken
gemotiveerde, goed opgeleide mensen op
verschillende niveaus. Projectmanagers,
magazijnmedewerkers, chauffeurs, plan
ners, klantbegeleiders en administratieve
krachten. Logistiek is en blijft mensenwerk,
de medewerkers maken het
AFSTEMMING
Frank Smeets schenkt samen met collr
op het gebied van Human Resources
nagement de nodige aandacht aan d«
stemming van mens en werk bij DB Schen
ker. Belangrijke aandachtsgebieden zijn de
kwalificatie en tevredenheid van de eigen
medewerkers. Daarbij past het luisteren naar
de stem van de mensen. Verder de bevorde
ring van een kritische en verantwoordelijke
beroepshouding.
Dat het werken in de transport en logistiek
steeds boeiender wordt kan iedereen vol
gens Frank Smeets zelf ervaren tijdens de
Dag van Transport en Logistiek. "De bezoe
ker kan dan kennismaken met de vele, uit
eenlopende disciplines in de sector. Verder
laten we zien dat werken in de transport
weggelegd voor mensen
eidingsniveau."
KANTELING
Een goede samenwerking tussen het logis
tiek mbo-onderwijs en het bedrijfsleven is
van wezenlijk belang om ook in de toekomst
iroep te kunnen doen op voldoende,
opgeleid personeel in de sector. In de
isport en logistiek komen door de ver-
vanaf 2015 duizenden banen vrij,
arters liggen de kansen voor het grij-
dit moment neemt Nederland r.i^
J.000 logistieke arbeidsplaatsen een
internationale koppositie in.
Er zijn op termijn veel extra mensen
voor een groot deel jongeren. Chaju
maar ook hoger opgeleiden voor banen
als supply chain manager, transportplan
ner, projectleider of logistiek manager. "We
krijgen te maken met een kanteling", aldus
Smeets. "Eerst was er vooral behoefte aan
chauffeurs, maar we hebben steeds meer
mensen nodig die werkzaam zijn in de logis
tieke keten en niet alleen in het wegtrans
port. Ook mensen uit het hbo en het weten
schappelijk onderwijs, waaronder ICT'ers.
onze sector wordt steeds boei-
"t Claassen hoopt dat er op 18 mei
,ongeren naar de Dag van Transport
gistiek komen. De voorzitter van het
>rm Transport en Logistiek Tilburg, en
jenaar van Claassen Logistics, denkt dat
nun idee van de branche flink zal verande
ren. "Veel jongeren en hun ouders hebben
nog het traditionele beeld in hun hoofd
van de transport- en logistieksector: zwaar
werk, veel sjouwen en tillen, en lange da
gen. Maar als ze zien wat hier echt gebeurt,
vallen hun monden open. Ze zien een dy
namische bedrijfstak waar het werk zeer af
wisselend en uitdagend is. De magazijnen
zijn een schone werkomgeving en veel ge
automatiseerde middelen houden het werk
licht. Zit je op de vrachtwagen, dan heb je
helemaal afwisselend werk. Je komt overal
en ziet veel. Tegenwoordig kun je zelfs vier
dagen te werken en toch aan een behoorlijk
KRACHTEN GEBUNDELD
In het Platform Transport en Logistiek Til
burg, dat de Dag van Transport en logistiek
organiseert, hebben een aantal organisa
ties en bedrijven hun krachten gebundeld.
"Het Platform is een initiatief van onderwijs,
overheid, Kenniscentrum VTL, en logistieke
ondernemers uit de regio Tilburg", licht
Claassen toe. Het organiseren van de jaar
lijkse Dag van Transport is maar een van de
doelen die het Platform zich stélt. "We willen
daarnaast het imago van de branche verbe
teren, en Tilburg als logistieke hotspot op
de kaart houden." Op dit moment is Tilburg
de op twee na belangrijkste logistieke regio
van Nederland.
BETERE TIJDEN
Claassen is gematigd positief over de eco
nomische vooruitzichten. "Het is wat min
der geweest. Nu zie je dat het allemaal met
pieken en dalen gaat. Die beweging kondigt
betere tijden aan. 2014 gaat nog wel een
spannend jaar worden voor de logistieke
bedrijven en verladers. Maar daarna hebben
we veel 'handjes' nodig. De verwachting is
dat er in de nabije toekomst zomaar weer
een tekort aan chauffeurs en magazijnme
dewerkers is."
a Logistics L H
11