Iji" 'Logistiek is mensenwerk' I Verhoging kennisniveau speerpunt transport en logistiek Logistieke sector zit te springen om jongeren transport logistiek Li—u- 12 PORT LOGISTIEK 5 TRANSPORT LOGISTIEK DONDERDAG 15 MEI 2014 - DOOR PETER VAN OIRSCHOT - mstverlening zingen grij- met stiek >aan.nl 162 00 00 TILBURG - Voor de zevende Er werken ook steeds maal organiseert het Platform Transport en Logistiek Tilburg op zondag 18 mei de Dag voor Transport en Logistiek. "We wil len vooral laten zien wat voor werk er in de branche mogelijk is." -DOOR PETRA JANSEN - Florent Claassen foto: anne marie van der gouw/ fotoclub pixaprofs ftiviteit e It iel plezier •gistiek op TILBURG - Het is voor de toekomst van transport en logistiek van vitaal belang, dat de band tussen onderwijs en bedrijfsleven in deze sector wordt versterkt. Bovendien verdient het logistieke onder wijs een kwalitatieve impuls. >er informatie www.bat.nl i contact op ountmanager eepers 25 983 itter irm Voorzitter Frank Smeets van het MBO Kennisakkoord Logis tiek is ook nog werkzaam bij DB Schenker in Tilburg. nodig, lawffeurs, jro- van en logistiek ook is v met een hoog opleh llega's is Ma le af- ippelijk Het werk in ender en het imago positiever." ProjE chauffei admii jft mensenwer t verschil." Florent veel jol en Logi: Platforrr eigei hun een beroc goed op trans grijzing i Voor star pen. Op i zo'n 700.1 aantal uren komen. Er werken ook s meer vrouwen in de transportsector." tussen ?n en de Regionale Opleidingscentra versterking van de verticale lijn van ?ring van het ima- aets."Wezijn eerst jaan met de eerste bben inmiddels .,riel vastgelegd ?de afstemming lindetransp Logistic satie EVO, Logistiel igistiek en de ME zijn als jongeren op dat moment door hun onderwijskeuze al hebben voorgesorteerd op de transport- en logistiek sector. De kans is gewoon heel groot dat je als jongere werk gaat vinden in deze branche." De logistiek biedt werk voor zowel lager- als hoger op geleiden. Binnen het Platform zijn daarom zowel het ROC Tilburg als de Nationale Ho- Frank Smeets is al 24 jaar werkzaam bij DB Schenker Logistics Nederland, waarvan de eerste 22 jaar als directeur Human Resour ces Management. Smeets is als voorzitt hét boegbeeld van het landelijk platfor MBO Kennisakkoord Logistiek. De overheid heeft van transport en logistiek een speerpunt gemaakt. Om de band tussen het bedrijfsleven en het logistiek mbo-on- derwijs te versterken is het convenant MBO Kennisakkoord Logistiek ondertekend. Een aantal mbo-scholen werkt hierbij nauw sa men met Transport en Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO, VTL Ken niscentrum Transport en Logistiek, Bedrijfs- takgroep Transport en Logistiek en de MBO Raad. DOELSTELLINGEN "Verhoging van het kennisniveau is een gr te uitdaging in onze sector. In het kader v; het MBO Kennisakkoord Logistiek hebben we vier doelstellingen geformuleerd: verho ging van de professionaliteit van docenten, verbetering van de samenwerking bedrijven en de Regionale Opleiding: (ROC's), v VMBO tot HBO en verbeter go van de ROC's", zegt Smee concreet aan de slag gegae twee doelstellingen. We hebb het gewenste docentenprofic en we werken aan een goede afstemming tussen de ROC's en bedrijven in de transport en logistiek. Inmiddels hebben zich al 19 ROC's aangesloten bij dit initiatief." dag van transport logistiek MENSENWERK Jongeren zijn volgens Claassen zeer be langrijk voor de toekomst van de logistieke sector. "Op dit moment werkt 12 procent van de beroepsbevolking in deze regio in de logistiek, en als de economie aantrekt wordt dat nog veel meer. Het zou handig geschool voor Toerisme en Verkeer deel nemende partijen. Claassen: "We zoeken gemotiveerde, goed opgeleide mensen op verschillende niveaus. Projectmanagers, magazijnmedewerkers, chauffeurs, plan ners, klantbegeleiders en administratieve krachten. Logistiek is en blijft mensenwerk, de medewerkers maken het AFSTEMMING Frank Smeets schenkt samen met collr op het gebied van Human Resources nagement de nodige aandacht aan d« stemming van mens en werk bij DB Schen ker. Belangrijke aandachtsgebieden zijn de kwalificatie en tevredenheid van de eigen medewerkers. Daarbij past het luisteren naar de stem van de mensen. Verder de bevorde ring van een kritische en verantwoordelijke beroepshouding. Dat het werken in de transport en logistiek steeds boeiender wordt kan iedereen vol gens Frank Smeets zelf ervaren tijdens de Dag van Transport en Logistiek. "De bezoe ker kan dan kennismaken met de vele, uit eenlopende disciplines in de sector. Verder laten we zien dat werken in de transport weggelegd voor mensen eidingsniveau." KANTELING Een goede samenwerking tussen het logis tiek mbo-onderwijs en het bedrijfsleven is van wezenlijk belang om ook in de toekomst iroep te kunnen doen op voldoende, opgeleid personeel in de sector. In de isport en logistiek komen door de ver- vanaf 2015 duizenden banen vrij, arters liggen de kansen voor het grij- dit moment neemt Nederland r.i^ J.000 logistieke arbeidsplaatsen een internationale koppositie in. Er zijn op termijn veel extra mensen voor een groot deel jongeren. Chaju maar ook hoger opgeleiden voor banen als supply chain manager, transportplan ner, projectleider of logistiek manager. "We krijgen te maken met een kanteling", aldus Smeets. "Eerst was er vooral behoefte aan chauffeurs, maar we hebben steeds meer mensen nodig die werkzaam zijn in de logis tieke keten en niet alleen in het wegtrans port. Ook mensen uit het hbo en het weten schappelijk onderwijs, waaronder ICT'ers. onze sector wordt steeds boei- "t Claassen hoopt dat er op 18 mei ,ongeren naar de Dag van Transport gistiek komen. De voorzitter van het >rm Transport en Logistiek Tilburg, en jenaar van Claassen Logistics, denkt dat nun idee van de branche flink zal verande ren. "Veel jongeren en hun ouders hebben nog het traditionele beeld in hun hoofd van de transport- en logistieksector: zwaar werk, veel sjouwen en tillen, en lange da gen. Maar als ze zien wat hier echt gebeurt, vallen hun monden open. Ze zien een dy namische bedrijfstak waar het werk zeer af wisselend en uitdagend is. De magazijnen zijn een schone werkomgeving en veel ge automatiseerde middelen houden het werk licht. Zit je op de vrachtwagen, dan heb je helemaal afwisselend werk. Je komt overal en ziet veel. Tegenwoordig kun je zelfs vier dagen te werken en toch aan een behoorlijk KRACHTEN GEBUNDELD In het Platform Transport en Logistiek Til burg, dat de Dag van Transport en logistiek organiseert, hebben een aantal organisa ties en bedrijven hun krachten gebundeld. "Het Platform is een initiatief van onderwijs, overheid, Kenniscentrum VTL, en logistieke ondernemers uit de regio Tilburg", licht Claassen toe. Het organiseren van de jaar lijkse Dag van Transport is maar een van de doelen die het Platform zich stélt. "We willen daarnaast het imago van de branche verbe teren, en Tilburg als logistieke hotspot op de kaart houden." Op dit moment is Tilburg de op twee na belangrijkste logistieke regio van Nederland. BETERE TIJDEN Claassen is gematigd positief over de eco nomische vooruitzichten. "Het is wat min der geweest. Nu zie je dat het allemaal met pieken en dalen gaat. Die beweging kondigt betere tijden aan. 2014 gaat nog wel een spannend jaar worden voor de logistieke bedrijven en verladers. Maar daarna hebben we veel 'handjes' nodig. De verwachting is dat er in de nabije toekomst zomaar weer een tekort aan chauffeurs en magazijnme dewerkers is." a Logistics L H 11

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 17