brengt uitkomst
'Broos herstel, banenplan
COLOFON
den
VOORWOORD
Het gaat
goed met de
logistiek in
Tilburg
transport
logistiek
SPORT LOGISTIEK
3
TRANSPORT LOGISTIEK DONDERDAG 15 MEI 2014
!S
TLN-directeur voorzichtig positief over toekomst trasnportsector
jrk.nl
300
RANGIER
tilburg.nl
TLN- directeur Peter Sierat
-DOOR PETRA JANSEN-
HJ.IJ.I.I.I. v
1EX
i straat 3
BURG
7 29
trex.nl
Directeur Peter Sierat van
Transport en Logistiek
Nederland (TLN) ziet de
toekomst van de sector
voorzichtig positief tegemoet.
EURS
0
Wethouder Erik de Ridder
Economische Zaken
wer-
aven
SCHIJNCONSTRUCTIES TEGENGAAN
Nota bene op de dag van het interview wordt er in Utrecht
een landelijke protestactie gehouden door Nederlandse
vrachtwagenchauffeurs. Zij demonstreren tegen verdrin
ging door Oost-Europeanen en voor een loonsverhoging
van 3 procent. Die loonsverhoging noemt Sierat'niet realis
tisch'omdat de transport- en logistieksector net uit een diep
dal is gekropen. Wel benadrukt hij dat TLN schijnconstruc
ties, via bijvoorbeeld brievenbusbedrijven, tegen wil gaan.
Nu komt het regelmatig voor dat Nederlandse bedrijven
hun werknemers op papier te werk stellen in EU-landen met
lagere lonen. "Dit soort constructies op basis van Europese
regelgeving zijp alleen toegestaan als je als Nederlands be
drijf een buitenlandse vestiging hebt. In alle andere gevallen
is dit niet acceptabel", aldus Sierat.
SUCCESFORMULE
De Dag van Transport en Logistiek is volgens de directeur
van TLN een uitgelezen kans om de jeugd een kijkje te ge
ven in de keuken van de transport en logistiek. Sierat: "Wij
zijn een procesindustrie, die vang je niet even in een foto.
De open dag in Tilburg is de perfecte gelegenheid om de
branche te verkopen, een echte succesformule!"
i zijn
>m de logistiek en tra
“ciënter en duurzamer
We doen het niet alleen. In Tilburg w
ken onderwijs, overheid en bedrijfslef
intensief samen. Die samenwerking is
bijvoorbeeld zichtbaar in het Huis van de
Logistiek, gevestigd op bedrijventerrein
Vossenberg West II.
BANENPLAN
Maar er is ook goed nieuws: er komt een banenplan voor
de transportsector. In totaal is 30 miljoen euro beschikbaar,
15 miljoen daarvan komt van de transportsector zelf. Vol
gens de directeur van TLN is het geld hard nodig, want de
branche zit voor de toekomst te springen om werknemers.
"Er gaan bijvoorbeeld de komende jaren veel mensen met
pensioen. Met deze investering kunnen we jongeren oplei
den voor een baan in de transport en logistiek. Maar denk
ook aan omscholing. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen
dat veel ontslagen werknemers van Philip Morris dankzij dit
banenplan in de transportsector aan de slag kunnen."
Tilburg blijft groe
punt. In de afge
toonaangeve 1
Coolblue ziet
teur Ingran
eert vijftir*
een groot
berg West
Vossenberc
steijnen
Onze ideale
giëenDuitsk
over weg, water en s[
heid van goed
personeel zijr-
ol Tilburg
lau'i feui
opgelelo'
i jaar praktijk
ijk in op jouw
m en modern,
eoriecentrum.
PAPIERLOOS TRANSPORT
De komende jaren gaat er veel gebeuren in de transport- en
logistiekbranche, zegt Sierat. "De economische voorspellin
gen veranderen voortdurend. Ook TLN wil daarin meebe
wegen, daarom maken we plannen voor de toekomst. ”2^
zijn we op ICT-gebied bezig met behoorlijk grote projecten,
waaronder Papierloos Transport. Nu gaat er in de transport
sector nog veel papier om. Denk aan vrachtbrieven en factu
ren. Dat gaat straks allemaal elektronisch worden. Ook voor
werknemers verandert er veel op dat gebied. In de vracht
wagens zijn nu boordcomputers aanwezig, chauffeurs heb
ben smartphones.
De transport en logistieke sector is be
langrijk voor Tilburg. P
gers werken in die halk
Kraaiven, Loven en de ar
reinen. In de regio
dat er in totaal 30.00
toppositie te versterken
bezig om
Ier, effici
plaatsvinden.
Logistiek is namelijk
van A naar B schuiven
logistieke stromen aan elka<
Hoe helpen we bedri
zo goed mogelijk bij
de consument te krijt
veel mogelijk zorg u.
Dit zijn vaak comp1
sen. In Tilburg hoi
dit soort vraagstukken en komen we met
de antwoorden.
Het gaat goed met de logistiek in Tilburg.
Nu is het zaak om nog beter te worden en
de komende jaren samen onze logistieke
toppositie te verbeteren en te versterken.
Duizenden Tilbur-
len op Vossenberg,
andere bedrijfster-
d Midden-Brabant zijn
)00. Om onze logistieke
i we constant
ransport snel-
r te laten
Toen Peter Sierat twee jaar geleden werd geïnterviewd
voor deze krant, zei hij lichtpuntjes te zien in de economi
sche situatie. Die ziet hij ook nu, maar hij waarschuwt dat
het herstel nog broos is. "De crisis duurt nu al 5 jaar en dat
laat ook in de transportsector zijn sporen na. Sinds het derde
kwartaal van 2013 is de omzet gestegen, parallel aan de al
gemene economische ontwikkeling. Nederland komt uit de
recessie en de transportbranche merk dat als eerste, omdat
die in de haarvaten van de samenleving zit. De volumes in
de export stijgen. Aan de andere kant: de tarieven blijven te
laag. Ook zijn er binnen de sector grote verschillen. Verhui
zingen, tankvervoer en veevervoer, daar gaat het redelijk.
In de bouw is echter nog steeds weinig tot geen herstel te
zien."
Uitgever:
De Tilburgse Koerier BV
Oplage: 112.500 ex.
Redactie:
Peter van Oirschot
Petra Jansen
Layout:
Ruud Verploegen
Acquisitie:
Joost de Beer
Cor de Groot
Redactieadres:
De Tilburgse Koerier
NS Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013-5368805
redactie@tilburgsekoerier.nl
Deze speciale krant van de 'Dag van
Transport Logistiek is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m. werkgroep
Dag van Transport Logistiek.
reien als logistiek knoop-
gelopen periode hebben
rende bedrijven zoals Tesla en
ch hier gevestigd. IT-distribu-
ram Micro breidt flink uit en cre-
,ftig extra banen DB Schenker is
oot distributiecentrum op Vossen-
/est II gestart en de bargeterminai
>erg en Railport Brabant van Ver
draaien op volle toeren.
ligging ten opzichte van Bel-
land, de goede bereikbaarheid
spoor en de aanwezig
heid van goed opgeleid en gemotiveerd
personeel zijn voor de meeste logistieke
bedrijven reden voor Tilburg te kiezen.
■“k niet alleen dozen
ven. Het gaat om slim
aan elkaar koppelen,
drijven hun producten
rij andere bedrijven of
rijgen en wordt hen zo
uit handen genomen,
iplexe logistieke proces-
ruden we ons bezig met