brengt uitkomst 'Broos herstel, banenplan COLOFON den VOORWOORD Het gaat goed met de logistiek in Tilburg transport logistiek SPORT LOGISTIEK 3 TRANSPORT LOGISTIEK DONDERDAG 15 MEI 2014 !S TLN-directeur voorzichtig positief over toekomst trasnportsector jrk.nl 300 RANGIER tilburg.nl TLN- directeur Peter Sierat -DOOR PETRA JANSEN- HJ.IJ.I.I.I. v 1EX i straat 3 BURG 7 29 trex.nl Directeur Peter Sierat van Transport en Logistiek Nederland (TLN) ziet de toekomst van de sector voorzichtig positief tegemoet. EURS 0 Wethouder Erik de Ridder Economische Zaken wer- aven SCHIJNCONSTRUCTIES TEGENGAAN Nota bene op de dag van het interview wordt er in Utrecht een landelijke protestactie gehouden door Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. Zij demonstreren tegen verdrin ging door Oost-Europeanen en voor een loonsverhoging van 3 procent. Die loonsverhoging noemt Sierat'niet realis tisch'omdat de transport- en logistieksector net uit een diep dal is gekropen. Wel benadrukt hij dat TLN schijnconstruc ties, via bijvoorbeeld brievenbusbedrijven, tegen wil gaan. Nu komt het regelmatig voor dat Nederlandse bedrijven hun werknemers op papier te werk stellen in EU-landen met lagere lonen. "Dit soort constructies op basis van Europese regelgeving zijp alleen toegestaan als je als Nederlands be drijf een buitenlandse vestiging hebt. In alle andere gevallen is dit niet acceptabel", aldus Sierat. SUCCESFORMULE De Dag van Transport en Logistiek is volgens de directeur van TLN een uitgelezen kans om de jeugd een kijkje te ge ven in de keuken van de transport en logistiek. Sierat: "Wij zijn een procesindustrie, die vang je niet even in een foto. De open dag in Tilburg is de perfecte gelegenheid om de branche te verkopen, een echte succesformule!" i zijn >m de logistiek en tra “ciënter en duurzamer We doen het niet alleen. In Tilburg w ken onderwijs, overheid en bedrijfslef intensief samen. Die samenwerking is bijvoorbeeld zichtbaar in het Huis van de Logistiek, gevestigd op bedrijventerrein Vossenberg West II. BANENPLAN Maar er is ook goed nieuws: er komt een banenplan voor de transportsector. In totaal is 30 miljoen euro beschikbaar, 15 miljoen daarvan komt van de transportsector zelf. Vol gens de directeur van TLN is het geld hard nodig, want de branche zit voor de toekomst te springen om werknemers. "Er gaan bijvoorbeeld de komende jaren veel mensen met pensioen. Met deze investering kunnen we jongeren oplei den voor een baan in de transport en logistiek. Maar denk ook aan omscholing. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat veel ontslagen werknemers van Philip Morris dankzij dit banenplan in de transportsector aan de slag kunnen." Tilburg blijft groe punt. In de afge toonaangeve 1 Coolblue ziet teur Ingran eert vijftir* een groot berg West Vossenberc steijnen Onze ideale giëenDuitsk over weg, water en s[ heid van goed personeel zijr- ol Tilburg lau'i feui opgelelo' i jaar praktijk ijk in op jouw m en modern, eoriecentrum. PAPIERLOOS TRANSPORT De komende jaren gaat er veel gebeuren in de transport- en logistiekbranche, zegt Sierat. "De economische voorspellin gen veranderen voortdurend. Ook TLN wil daarin meebe wegen, daarom maken we plannen voor de toekomst. ”2^ zijn we op ICT-gebied bezig met behoorlijk grote projecten, waaronder Papierloos Transport. Nu gaat er in de transport sector nog veel papier om. Denk aan vrachtbrieven en factu ren. Dat gaat straks allemaal elektronisch worden. Ook voor werknemers verandert er veel op dat gebied. In de vracht wagens zijn nu boordcomputers aanwezig, chauffeurs heb ben smartphones. De transport en logistieke sector is be langrijk voor Tilburg. P gers werken in die halk Kraaiven, Loven en de ar reinen. In de regio dat er in totaal 30.00 toppositie te versterken bezig om Ier, effici plaatsvinden. Logistiek is namelijk van A naar B schuiven logistieke stromen aan elka< Hoe helpen we bedri zo goed mogelijk bij de consument te krijt veel mogelijk zorg u. Dit zijn vaak comp1 sen. In Tilburg hoi dit soort vraagstukken en komen we met de antwoorden. Het gaat goed met de logistiek in Tilburg. Nu is het zaak om nog beter te worden en de komende jaren samen onze logistieke toppositie te verbeteren en te versterken. Duizenden Tilbur- len op Vossenberg, andere bedrijfster- d Midden-Brabant zijn )00. Om onze logistieke i we constant ransport snel- r te laten Toen Peter Sierat twee jaar geleden werd geïnterviewd voor deze krant, zei hij lichtpuntjes te zien in de economi sche situatie. Die ziet hij ook nu, maar hij waarschuwt dat het herstel nog broos is. "De crisis duurt nu al 5 jaar en dat laat ook in de transportsector zijn sporen na. Sinds het derde kwartaal van 2013 is de omzet gestegen, parallel aan de al gemene economische ontwikkeling. Nederland komt uit de recessie en de transportbranche merk dat als eerste, omdat die in de haarvaten van de samenleving zit. De volumes in de export stijgen. Aan de andere kant: de tarieven blijven te laag. Ook zijn er binnen de sector grote verschillen. Verhui zingen, tankvervoer en veevervoer, daar gaat het redelijk. In de bouw is echter nog steeds weinig tot geen herstel te zien." Uitgever: De Tilburgse Koerier BV Oplage: 112.500 ex. Redactie: Peter van Oirschot Petra Jansen Layout: Ruud Verploegen Acquisitie: Joost de Beer Cor de Groot Redactieadres: De Tilburgse Koerier NS Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013-5368805 redactie@tilburgsekoerier.nl Deze speciale krant van de 'Dag van Transport Logistiek is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. werkgroep Dag van Transport Logistiek. reien als logistiek knoop- gelopen periode hebben rende bedrijven zoals Tesla en ch hier gevestigd. IT-distribu- ram Micro breidt flink uit en cre- ,ftig extra banen DB Schenker is oot distributiecentrum op Vossen- /est II gestart en de bargeterminai >erg en Railport Brabant van Ver draaien op volle toeren. ligging ten opzichte van Bel- land, de goede bereikbaarheid spoor en de aanwezig heid van goed opgeleid en gemotiveerd personeel zijn voor de meeste logistieke bedrijven reden voor Tilburg te kiezen. ■“k niet alleen dozen ven. Het gaat om slim aan elkaar koppelen, drijven hun producten rij andere bedrijven of rijgen en wordt hen zo uit handen genomen, iplexe logistieke proces- ruden we ons bezig met

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 15