men
Mercedes C-klasse
Renault Captur met Extended Grip
1
t E
O
Hoezo
niet te vinden?!
■J
DONDERDAG 8 MEI 2014
15
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 19 Donderdag 8 mei 2014 Oplage 112.500
Meer volume met minder gewicht
Achteruitrijden
Gouda
Tony Vos
m...
3
:NPOST
AMMEN
voor
t aan
ZUID-OOST
AUTOSEFMCEBEDRIJF
Ringbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676
■■■■■S3 www.zuid-oost.nl
Dat
ach-
kort
rcedes
e auto
LBURGSE KOERIER DE TILBURGSE KOERIER
en bij
Tenslo
ioen Lisa
is in de V
velke c£
Is ze bil
Als een merk een bepaald model over de'hele wereld goed verkoopt, houdt
de fabrikant graag aan het vertrouwde concept vast. Toch blijkt de nieuwe
Mercedes C-klasse onderhuids sterk gemoderniseerd.
31-27, wederom
x34 36-31 29x38
met schijfwinstj
/art meteen op-j
im 15x24 2$
23 27x29 10-15
'-42 17x28 met
vart.
won het inmidl
Junioren NK
■idigde Martijn
de titel vooraf
eld. In de laatste
beslissing toen
i van den Brink
hield en Jan via
op Wouter Wolff
en en door hel
van drie de titel
n. Dirk Vet nam
n over van Jorne
lie Voskuil werd
ij de Ne-
lotte werd
a Schok
Welpen
categoriën
binnenkort
t komen ze in
ran.
J. v.d. Hooit
imaat
jrotere lengte zorgt achterin voor meer
nte en dat mag als goed nieuws worden
zien. Dat alles bij elkaar maakt de nieu-
C-klasse tot een prettige reislimousin’
zet
s
b e
a a
o
zet
Het gemiuv
voor een a<
loopt namelijk prot
Op papier komt de
gunstiger uit, zoJ-*
Persoonlijk
Mercedes baseert de sedan op een com
pleet nieuwe basis. Bij de bouw staat volle
dig de rem op het gebruik van zware mate
rialen. Met 1.295 kg als totaalgewicht liet
de auto zo'n 85 kg bij de weight watchers
DNA met de nieuwe, grote
toont onder andere de ietw
tige achtersteven met een verras^
kofferdeksel. Daarmee beperkt h
de toegang tot de bagageruimte,
houdt de strakke lijnen van z'n voc
voor gezien en presenteert zich j
meer afgerond. Het blijkt pu-
waaraan de voorkeur 1
spoten in traditioneel donkergrijs
nieuweling wel wat kleuraccenten mogen
gebruiken.
Naast het gewicht voert Mercedes moto
rische vernieuwingen door om het brand
stofverbruik te lijf te gaan. De bestaande
1,8 liter viercilinder maakt plaats voor een
meer recente 1,6 liter die met turbo aan
een identiek vermogen komt van 156 pk.
nmij. Ik, inde
"Ja". Waarop
en zijn hé...'
an autorijden
ir best wel op
serieus bezig
cunnen doen,
/ve inderdaad
roodjes (Nee,
npost. Ik geef
open. We wa-
lurlijk krijgen
jist diagnose
>en gekregen
t de'eer gaan
enter zijn die
i er heel snel
n. Ere wie ere
il bij 1.600 en de afwerking verdienen een hoog cijfers,
op te zijn. Er blijkt wat meer aandacht aan de details
t. In gegeven. Daarmee legt de koper meer nu
de ances afhankelijk van de gekozen materia
len: hout, -metaal, kunstof. Jammer daarom
dat het interieur in dit exemplaar met zwart
als basiskleur en enkele aluminium accen-
jitermate saai toont.
_s mode om het na-
k» uv.en de middenconsole
mmer dat dit onderdeel door
eerder op een digitaal foto-
paar tientjes lijkt.
De C-klasse gold bij Mercedes langere tijd
als het meest compacte model. Maar die
positie stond de auto al lang af aan de A-
en B-klasse en met de komst van de vier-
deurs CLA werd het zelfs tijd wat naar bo
ven in het programma op te schuiven. De
splinternieuwe, vierde generatie C-klasse
groeide daarom tot een lengte van 4,69
meter. Niet uitzonderlijk omdat diverse
concurrenten hetzelfde hebben gedaan.
De invloed van deze toename op het ba-
gagevolume blijft beperkt, maar 480 liter
geldt in dit segment als de norm.
Binnenkort kan Extended Grip, bekend
van de Renault Scénic XM0D, ook wor
den verkregen op de populaire Captur.
Het tractiesysteem wordt gelanceerd
op een actiemodel, of liever Série Limi-
tée zoals de Fransen dat noemen. De
Captur Helly Hansen, deels aangekleed
door de Noorse kledingfirma, is aan de
buitenkant te herkennen aan de alumi
nium beschermplaten onder de bum
pers. Onder moeilijke omstandigheden
kan de berijder kiezen uit standen voor
onverharde weg en een expert instel
ling. Op elektronische weg wordt het
koppel bepaald dat onder wisselende
omstandigheden nodig is. De Renault
Captur Helly Hansen heeft een zeer rijke
uitrusting. Het model wordt vanaf sep
tember geleverd.
Recent werd op de A30 bij Ede een
Rus van de weg gehaald die met
zijn voertuig met forse snelheid
achteruit reed op de vluchtstrook.
Naast de Russische bestuurder za
ten een andere Rus en een Armeen,
allemaal danig onder invloed van
drugs. Tjonge, jonge, hoor ik u dan
al zeggen, die Oost Europeanen ma-
n op. ken er ook maar een potje van. Ze
29x20 denken alles te mogen doen wat ze
maar in hun op komt. Maar toen ik
dit las, deed het mij herinneren aan
een voorval helemaal aan het einde
van de jaren tachtig. Toen het ijzeren
gordijn net was open geschoven. In
die jaren organiseerden de geza
menlijke Duitse autofabrikanten op
de dag na de persdag van de IAA in
Frankfurt een mogelijkheid om met
vrijwel alles modellen te rijden. Dat
gebeurde op een circuit. Van oudsher
was al bekend dat dit evenement de
nodige ongelukken opleverde. Kijk,
als iemand met nauwelijks rijerva
ring even aan anderen wil laten zien
dat ie met een Porsche 911 of BMW
M3 echt hard durft te gaan, dan is
dat vragen om problemen. Zeker in
een tijd dat de elektronische waak
honden in een auto nog lang niet
zo wakker waren. De ene keer dat
ik er bij ben geweest, was de eer
ste keer dat er volop Oost-Europese
'journalisten' bij aanwezig waren.
Zonder ook maar enige ervaring met
moderne auto's. Zo kwam ik midden
op het circuit, met ik weet niet meer
welke auto, een Ford Fiesta tegen die
doodgemoedereerd achteruit reed.
De bestuurder in kwestie had langs
het asfalt of misschien wel ergens
erop een leuk fotoplekje gezien! Ik
ben rond het middag uur huiswaarts
gekeerd, maar heb later gehoord dat
er voor tonnen schade was gereden.
Het evenement werd daarna niet
meer georganiseerd...
Vertel ons welke jonge of
nieuwe auto je wilt rijden,
wij vinden ‘m
én voor een betere prijs!
laat merken.
Het onderstel van de C-klasse zorgt vooral
voor comfort op lange afstanden. De auto
laat zich niet direct verleiden tot een spor
tief rondje sturen. Daar komt het geheel
net wat te gezapig voor over. Natuurlijk
biedt Mercedes die mogelijkheden wel,
maar dan moet er voor andere wielen en
een sportonderstel worden gekozen.
Mercedes maakt werk van het interieur.
Daar zijn duidelijk stappen gezet ten op
zichte van het vorige model. Het materiaal
Ook het koppel van 250 Nm al
tr/min is een waarde om trots op
De auto presteert er uitermate vlot mee.
dit geval gaat het om een versie met c_
7G-Tronic automaat. Die presteert vrijwel
identiek in vergelijking met de instapper
achter. De vormgeving komt erg behou- met handbak. In 8,5 seconden accelereert als basiskleur en enkele a
dend over. Natuurlijk deelt het model zijn de auto naar de 100 km/u, terwijl de top- ten op dat vlak juist uiter
r>MA Ho oio,».,o m-otg s-klasse. Dat snelheid met 223 km/u zwaar illegaal is. Het geldt bij Mercedes als i
ietwat coupéach- vigatiescherm los boven di
>n «errassend kort Mogelijkheden te plaatsen. Jammer dat u.
„r....t Mercedes Het gemiddelde brandstofverbruik zorgt de brede rand eer±r c
,_.e De aut0 voor een aangename verrassing. De auto lijstje van een paar tientjes
n voorganger loopt namelijk probleemloos 1 op 14,5.
zich juist wat Op papier komt de versie met zesbak nog Autor
ilijkt puur persoonlijk gunstiger uit, zodat Mercedes die met 20 De grc
r wordt gegeven. Ge- procent bijtelling kan aanbieden. Tegelijk ruimte
sl donkergrijs zou de willen kopers in dit typisch zakelijke seg- gezien
-- ment het comfort van een automaat. Een we C-klasse tot een prettige reislimousine.
fijne bak die het overschakelen nauwelijks Omdat Mercedes stappen zet op het vlak
laat merken. van brandstofverbruik en dus de CO2-uit-
stoot, komt de prijsstelling gunstig uit. De
auto start bij 36.995 euro voor de variant
met handbak. De automaat kost 40.628
euro. De volgende motorische stap biedt
de C200 met een 2 liter turbo van 184 pk
vanaf 39.995 euro. Op dit moment start het
dieselaanbod met de C220 Bleutec
42.995 euro. Ook deze versie voldoet
de norm van 20 procent bijtelling.
De bijbehorende video staat op www.you-
tube.com/automediaNL.
B
B B
CAPTUR