men Mercedes C-klasse Renault Captur met Extended Grip 1 t E O Hoezo niet te vinden?! ■J DONDERDAG 8 MEI 2014 15 Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 19 Donderdag 8 mei 2014 Oplage 112.500 Meer volume met minder gewicht Achteruitrijden Gouda Tony Vos m... 3 :NPOST AMMEN voor t aan ZUID-OOST AUTOSEFMCEBEDRIJF Ringbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676 ■■■■■S3 www.zuid-oost.nl Dat ach- kort rcedes e auto LBURGSE KOERIER DE TILBURGSE KOERIER en bij Tenslo ioen Lisa is in de V velke c£ Is ze bil Als een merk een bepaald model over de'hele wereld goed verkoopt, houdt de fabrikant graag aan het vertrouwde concept vast. Toch blijkt de nieuwe Mercedes C-klasse onderhuids sterk gemoderniseerd. 31-27, wederom x34 36-31 29x38 met schijfwinstj /art meteen op-j im 15x24 2$ 23 27x29 10-15 '-42 17x28 met vart. won het inmidl Junioren NK ■idigde Martijn de titel vooraf eld. In de laatste beslissing toen i van den Brink hield en Jan via op Wouter Wolff en en door hel van drie de titel n. Dirk Vet nam n over van Jorne lie Voskuil werd ij de Ne- lotte werd a Schok Welpen categoriën binnenkort t komen ze in ran. J. v.d. Hooit imaat jrotere lengte zorgt achterin voor meer nte en dat mag als goed nieuws worden zien. Dat alles bij elkaar maakt de nieu- C-klasse tot een prettige reislimousin’ zet s b e a a o zet Het gemiuv voor een a< loopt namelijk prot Op papier komt de gunstiger uit, zoJ-* Persoonlijk Mercedes baseert de sedan op een com pleet nieuwe basis. Bij de bouw staat volle dig de rem op het gebruik van zware mate rialen. Met 1.295 kg als totaalgewicht liet de auto zo'n 85 kg bij de weight watchers DNA met de nieuwe, grote toont onder andere de ietw tige achtersteven met een verras^ kofferdeksel. Daarmee beperkt h de toegang tot de bagageruimte, houdt de strakke lijnen van z'n voc voor gezien en presenteert zich j meer afgerond. Het blijkt pu- waaraan de voorkeur 1 spoten in traditioneel donkergrijs nieuweling wel wat kleuraccenten mogen gebruiken. Naast het gewicht voert Mercedes moto rische vernieuwingen door om het brand stofverbruik te lijf te gaan. De bestaande 1,8 liter viercilinder maakt plaats voor een meer recente 1,6 liter die met turbo aan een identiek vermogen komt van 156 pk. nmij. Ik, inde "Ja". Waarop en zijn hé...' an autorijden ir best wel op serieus bezig cunnen doen, /ve inderdaad roodjes (Nee, npost. Ik geef open. We wa- lurlijk krijgen jist diagnose >en gekregen t de'eer gaan enter zijn die i er heel snel n. Ere wie ere il bij 1.600 en de afwerking verdienen een hoog cijfers, op te zijn. Er blijkt wat meer aandacht aan de details t. In gegeven. Daarmee legt de koper meer nu de ances afhankelijk van de gekozen materia len: hout, -metaal, kunstof. Jammer daarom dat het interieur in dit exemplaar met zwart als basiskleur en enkele aluminium accen- jitermate saai toont. _s mode om het na- k» uv.en de middenconsole mmer dat dit onderdeel door eerder op een digitaal foto- paar tientjes lijkt. De C-klasse gold bij Mercedes langere tijd als het meest compacte model. Maar die positie stond de auto al lang af aan de A- en B-klasse en met de komst van de vier- deurs CLA werd het zelfs tijd wat naar bo ven in het programma op te schuiven. De splinternieuwe, vierde generatie C-klasse groeide daarom tot een lengte van 4,69 meter. Niet uitzonderlijk omdat diverse concurrenten hetzelfde hebben gedaan. De invloed van deze toename op het ba- gagevolume blijft beperkt, maar 480 liter geldt in dit segment als de norm. Binnenkort kan Extended Grip, bekend van de Renault Scénic XM0D, ook wor den verkregen op de populaire Captur. Het tractiesysteem wordt gelanceerd op een actiemodel, of liever Série Limi- tée zoals de Fransen dat noemen. De Captur Helly Hansen, deels aangekleed door de Noorse kledingfirma, is aan de buitenkant te herkennen aan de alumi nium beschermplaten onder de bum pers. Onder moeilijke omstandigheden kan de berijder kiezen uit standen voor onverharde weg en een expert instel ling. Op elektronische weg wordt het koppel bepaald dat onder wisselende omstandigheden nodig is. De Renault Captur Helly Hansen heeft een zeer rijke uitrusting. Het model wordt vanaf sep tember geleverd. Recent werd op de A30 bij Ede een Rus van de weg gehaald die met zijn voertuig met forse snelheid achteruit reed op de vluchtstrook. Naast de Russische bestuurder za ten een andere Rus en een Armeen, allemaal danig onder invloed van drugs. Tjonge, jonge, hoor ik u dan al zeggen, die Oost Europeanen ma- n op. ken er ook maar een potje van. Ze 29x20 denken alles te mogen doen wat ze maar in hun op komt. Maar toen ik dit las, deed het mij herinneren aan een voorval helemaal aan het einde van de jaren tachtig. Toen het ijzeren gordijn net was open geschoven. In die jaren organiseerden de geza menlijke Duitse autofabrikanten op de dag na de persdag van de IAA in Frankfurt een mogelijkheid om met vrijwel alles modellen te rijden. Dat gebeurde op een circuit. Van oudsher was al bekend dat dit evenement de nodige ongelukken opleverde. Kijk, als iemand met nauwelijks rijerva ring even aan anderen wil laten zien dat ie met een Porsche 911 of BMW M3 echt hard durft te gaan, dan is dat vragen om problemen. Zeker in een tijd dat de elektronische waak honden in een auto nog lang niet zo wakker waren. De ene keer dat ik er bij ben geweest, was de eer ste keer dat er volop Oost-Europese 'journalisten' bij aanwezig waren. Zonder ook maar enige ervaring met moderne auto's. Zo kwam ik midden op het circuit, met ik weet niet meer welke auto, een Ford Fiesta tegen die doodgemoedereerd achteruit reed. De bestuurder in kwestie had langs het asfalt of misschien wel ergens erop een leuk fotoplekje gezien! Ik ben rond het middag uur huiswaarts gekeerd, maar heb later gehoord dat er voor tonnen schade was gereden. Het evenement werd daarna niet meer georganiseerd... Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs! laat merken. Het onderstel van de C-klasse zorgt vooral voor comfort op lange afstanden. De auto laat zich niet direct verleiden tot een spor tief rondje sturen. Daar komt het geheel net wat te gezapig voor over. Natuurlijk biedt Mercedes die mogelijkheden wel, maar dan moet er voor andere wielen en een sportonderstel worden gekozen. Mercedes maakt werk van het interieur. Daar zijn duidelijk stappen gezet ten op zichte van het vorige model. Het materiaal Ook het koppel van 250 Nm al tr/min is een waarde om trots op De auto presteert er uitermate vlot mee. dit geval gaat het om een versie met c_ 7G-Tronic automaat. Die presteert vrijwel identiek in vergelijking met de instapper achter. De vormgeving komt erg behou- met handbak. In 8,5 seconden accelereert als basiskleur en enkele a dend over. Natuurlijk deelt het model zijn de auto naar de 100 km/u, terwijl de top- ten op dat vlak juist uiter r>MA Ho oio,».,o m-otg s-klasse. Dat snelheid met 223 km/u zwaar illegaal is. Het geldt bij Mercedes als i ietwat coupéach- vigatiescherm los boven di >n «errassend kort Mogelijkheden te plaatsen. Jammer dat u. „r....t Mercedes Het gemiddelde brandstofverbruik zorgt de brede rand eer±r c ,_.e De aut0 voor een aangename verrassing. De auto lijstje van een paar tientjes n voorganger loopt namelijk probleemloos 1 op 14,5. zich juist wat Op papier komt de versie met zesbak nog Autor ilijkt puur persoonlijk gunstiger uit, zodat Mercedes die met 20 De grc r wordt gegeven. Ge- procent bijtelling kan aanbieden. Tegelijk ruimte sl donkergrijs zou de willen kopers in dit typisch zakelijke seg- gezien -- ment het comfort van een automaat. Een we C-klasse tot een prettige reislimousine. fijne bak die het overschakelen nauwelijks Omdat Mercedes stappen zet op het vlak laat merken. van brandstofverbruik en dus de CO2-uit- stoot, komt de prijsstelling gunstig uit. De auto start bij 36.995 euro voor de variant met handbak. De automaat kost 40.628 euro. De volgende motorische stap biedt de C200 met een 2 liter turbo van 184 pk vanaf 39.995 euro. Op dit moment start het dieselaanbod met de C220 Bleutec 42.995 euro. Ook deze versie voldoet de norm van 20 procent bijtelling. De bijbehorende video staat op www.you- tube.com/automediaNL. B B B CAPTUR

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 15