wiviiiacii 3 Trahecon kiest voor Van Mossel Met 'n frisse aanblik N Autonoom I BURGSE KOERIER Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 18» Donderdag 1 mei 2014 Oplage 112.500 Jeep Cherokee Tony Vos lart. reel men I :Au- inen. antal ijwel i het Het ijken Longitude Na net openen van de portieren wordt rope autokoper maakt nu daadwerkelijk gebruik van de terreinmogelijkheden van zo'n auto? op dit vlak ook al bijzondere ontwerpen heeft laten zien? Maar even laten raken we er al aan gewend. De naam Cherokee gaat bij Jeep al mee sinds de jaren zestig. Generatie na generatie veranderde de auto steeds meer in een rasechte crossover. Het nieu we model slaat weer nieuwe wegen in zowel qua uitstraling als techniek. In eerste aanblik valt bij de nieuwe Che rokee het front op. Natuurlijk zien we daar de typische Jeep grille in zeven seg menten, die wordt geflankeerd door zeer bijzondere koplampen. Is dit de invloed van moederbedrijf Fiat die in het verleden Voetspoor Invloed van Fiat is er zeker, want deze nieuwe Jeep gebruikt de basis van de Alfa Giulietta waar in Amerika al meer auto's op staan. Dat betekent dat er technisch anders keuzes zijn gemaakt. Zo heeft de auto voortaan volledig onafhan kelijke wielophanging en dat betekent een plus voor het comfort. Daarnaast lig gen de motoren dwars voorin en levert Jeep de nieuwe Cherokee ook met louter voorwielaandrijving. Dat laatste is geen nieuws, alleen heeft het merk die moge lijkheid in Europa nooit aangeboden. In ieder geval zorgt dit ervoor dat de Che rokee beter aansluit bij het aanbod van andere merken die jaren terug al in het voetspoor van deze terreinwagenspeci alist zijn gevolgd. Want welke West-Eu- al snel duidelijk dat het ontwerp van het interieur zeer sterke Europese invloeden heeft. Door de metaal omlijste vorm van de centrale display met daarbij geplaats te ventilatieroosters hebben we meteen associaties met Opel. Qua materialen en afwerking heeft Jeep het keurig voor elkaar. Hier en daar is het wellicht nog even naar een bepaalde functie zoeken. Het interieur is voldoende ruimte voor vier volwassenen die ook nog de nodige bagage kunnen meenemen. De prijslijst van de nieuwe Jeep Che rokee start bij 44.990 euro voor de voorwielaangedreven 140 pk diesel in de basis uitrustingsvariant Longitude. Deze uitvoering is alles behalve karig en omvat al 17 inch lichtmetalen wielen, parkeersensoren, een aanraakscherm, audio met zes luidsprekers en klimaat regeling. Wie de 170 pk diesel met de 9-traps automaat wenst is 52.990 euro kwijt. De zescilinder benzine komt met 67.490 euro (standaard automaat en 4WD) aanzienlijk duurder uit. Boven de Longitude standaarduitrusting kent de nieuwe Jeep Cherokee ook de varianten Limited en Trailhawk. Optimaal Rijdend geeft de auto een minder ruige en meer comfortabele indruk. En dat is nu precies wat de gemiddelde koper wil. Een auto mag Jeep heten, maar moet na tuurlijk in het dagelijks gebruik gewoon optimaal inzetbaar zijn. Op de Europese markt zal vooral de versie met de 2 liter Fiat dieselmotor worden verkocht en dat is voor de Nederlandse markt wat minder handig. Een viercilinder benzine was hier beter op z'n plaats geweest gezien de grillen van de overheid. Jeep levert twee varianten. De voorwielaandrijver beschikt over 140 pk en kan tegen meerprijs wor den gekoppeld aan vierwielaandrijving. Daarnaast bestaat er een 4x4 met 170 pk gekoppeld aan de splinternieuwe 9-traps automaat van ZF. Benzinerijders hebben slechts één optie en dat is een 3,2 liter V6 gekoppeld aan vierwielaandrijving. wij ook van onze leveranciers." Gerard van Gessel, verkoopadviseur bij Het Van Mossel Bedrijfswagenscentrum: "Trahe con en Van Mossel schakelen snel en afspraak is afspraak. Dat werkt erg prettig. Trahecon heeft afgelopen jaren een forse groei door gemaakt en wij stellen het op prijs dat A"- tobedrijf Van Mossel daaraan heeft kunr bijdragen middels levering van een aar (bedrijfs)auto's. Wij kijken dan ook met span ning uit naar de toekomst en zullen het bedrijf, waar nodig, bij staan met raad en daad. Ook weten wat Autobedrijf Van Mossel voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Autobedrijf Van Mossel via 013-539 5060 of kijk op van-mossel.nl. Zaken doe je het liefste dicht bij huis. Althans, dat vond William Verhoeven, directeur/eige- naar van Trahecon uit Waalwijk, toen hij vo rig jaar zijn eerste Volkswagens bij Van Mos sel in Waalwijk kocht. Inmiddels heeft deze samenwerking geleid tot een recentelijke uitbreiding van het wagenpark met twee Volkswagen Transporters en een Caddy. Verhoeven: "Lokale binding met een prettig Persoonlijk contact is belangrijk, maar niet ten koste van alles. Ook de kwaliteit prijs én met name de service moeten perfect zijn. En, dat was het geval bij Autobedrijf van Mossel. Wat dat betreft passen onze ondernemingen Prima bij elkaar. Trahecon streeft altijd naar beste voor zijn klanten en dat verwachten Langzaam gaan steeds meer automer ken aan de slag met de ontwikkeling van het zogenaamde autonoom rij den. Kortom, instappen, roepen tegen ,de auto waar deze je naar toe moet brengen en vervolgens achterover leunen en andere dingen doen. Klinkt mooi, al is het voor de echte autolief hebber een gruwel. Het zou enorm de veiligheid dienen, omdat de elek tronica gekoppeld aan GPS, sensoren, camera's en radar de omgeving van de auto veel beter en nauwgezet in de gaten kan houden. Hierdoor kun nen ongelukken worden voorkomen. Dat blijkt sowieso de inzet van diverse nieuwe ontwikkelingen. Maar om nu meteen te voorspellen dat niemand meer over tien jaar zelf zijn auto be stuurd, dat gaat mij veel te ver. Wie in een glazen bol kijkt, komt wellicht tot die conclusie. Maar we moeten realis tisch blijven. De genoemde techniek voor autonoom rijden blijft voorlopig reperduur en zal alleen toepassing rinden op auto's uit het topsegment, tovendien zullen auto's die nu nieuw geleverd worden over tien jaar nog rustig rond rijden, zodat het vrijwel ondenkbaar is dat alle auto's in verkeer zich autonoom gedragen. I is goed om in de toekomst te kijk en fraaie zaken te ontwikkelen, maar tegelijk moeten we.de techniek niet pnderschatten. Bovendien, als je dan achterover leunend met je autonoom rijdende auto door het verkeer gaat en je vervolgens een nieuwbouwwijk m rijdt die nog niet gedigitaliseerd is, zul je het stuur toch zelf weer ter hand jnoeten nemen...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11