wiviiiacii
3
Trahecon kiest
voor Van Mossel
Met 'n frisse aanblik
N
Autonoom
I
BURGSE KOERIER
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 18» Donderdag 1 mei 2014 Oplage 112.500
Jeep Cherokee
Tony Vos
lart.
reel
men
I
:Au-
inen.
antal
ijwel
i het
Het
ijken
Longitude
Na net openen van de portieren wordt
rope autokoper maakt nu daadwerkelijk
gebruik van de terreinmogelijkheden van
zo'n auto?
op dit vlak ook al bijzondere ontwerpen
heeft laten zien? Maar even laten raken
we er al aan gewend.
De naam Cherokee gaat bij Jeep al mee sinds de jaren zestig. Generatie na
generatie veranderde de auto steeds meer in een rasechte crossover. Het nieu
we model slaat weer nieuwe wegen in zowel qua uitstraling als techniek.
In eerste aanblik valt bij de nieuwe Che
rokee het front op. Natuurlijk zien we
daar de typische Jeep grille in zeven seg
menten, die wordt geflankeerd door zeer
bijzondere koplampen. Is dit de invloed
van moederbedrijf Fiat die in het verleden
Voetspoor
Invloed van Fiat is er zeker, want deze
nieuwe Jeep gebruikt de basis van de
Alfa Giulietta waar in Amerika al meer
auto's op staan. Dat betekent dat er
technisch anders keuzes zijn gemaakt. Zo
heeft de auto voortaan volledig onafhan
kelijke wielophanging en dat betekent
een plus voor het comfort. Daarnaast lig
gen de motoren dwars voorin en levert
Jeep de nieuwe Cherokee ook met louter
voorwielaandrijving. Dat laatste is geen
nieuws, alleen heeft het merk die moge
lijkheid in Europa nooit aangeboden. In
ieder geval zorgt dit ervoor dat de Che
rokee beter aansluit bij het aanbod van
andere merken die jaren terug al in het
voetspoor van deze terreinwagenspeci
alist zijn gevolgd. Want welke West-Eu-
al snel duidelijk dat het ontwerp van het
interieur zeer sterke Europese invloeden
heeft. Door de metaal omlijste vorm van
de centrale display met daarbij geplaats
te ventilatieroosters hebben we meteen
associaties met Opel. Qua materialen
en afwerking heeft Jeep het keurig voor
elkaar. Hier en daar is het wellicht nog
even naar een bepaalde functie zoeken.
Het interieur is voldoende ruimte voor
vier volwassenen die ook nog de nodige
bagage kunnen meenemen.
De prijslijst van de nieuwe Jeep Che
rokee start bij 44.990 euro voor de
voorwielaangedreven 140 pk diesel in
de basis uitrustingsvariant Longitude.
Deze uitvoering is alles behalve karig
en omvat al 17 inch lichtmetalen wielen,
parkeersensoren, een aanraakscherm,
audio met zes luidsprekers en klimaat
regeling. Wie de 170 pk diesel met de
9-traps automaat wenst is 52.990 euro
kwijt. De zescilinder benzine komt met
67.490 euro (standaard automaat en
4WD) aanzienlijk duurder uit. Boven de
Longitude standaarduitrusting kent de
nieuwe Jeep Cherokee ook de varianten
Limited en Trailhawk.
Optimaal
Rijdend geeft de auto een minder ruige
en meer comfortabele indruk. En dat is
nu precies wat de gemiddelde koper wil.
Een auto mag Jeep heten, maar moet na
tuurlijk in het dagelijks gebruik gewoon
optimaal inzetbaar zijn. Op de Europese
markt zal vooral de versie met de 2 liter
Fiat dieselmotor worden verkocht en dat
is voor de Nederlandse markt wat minder
handig. Een viercilinder benzine was hier
beter op z'n plaats geweest gezien de
grillen van de overheid. Jeep levert twee
varianten. De voorwielaandrijver beschikt
over 140 pk en kan tegen meerprijs wor
den gekoppeld aan vierwielaandrijving.
Daarnaast bestaat er een 4x4 met 170 pk
gekoppeld aan de splinternieuwe 9-traps
automaat van ZF. Benzinerijders hebben
slechts één optie en dat is een 3,2 liter V6
gekoppeld aan vierwielaandrijving.
wij ook van onze leveranciers."
Gerard van Gessel, verkoopadviseur bij Het
Van Mossel Bedrijfswagenscentrum: "Trahe
con en Van Mossel schakelen snel en afspraak
is afspraak. Dat werkt erg prettig. Trahecon
heeft afgelopen jaren een forse groei door
gemaakt en wij stellen het op prijs dat A"-
tobedrijf Van Mossel daaraan heeft kunr
bijdragen middels levering van een aar
(bedrijfs)auto's. Wij kijken dan ook met span
ning uit naar de toekomst en zullen het bedrijf,
waar nodig, bij staan met raad en daad.
Ook weten wat Autobedrijf Van Mossel voor
u kan betekenen? Neem dan contact op met
Autobedrijf Van Mossel via 013-539 5060 of
kijk op van-mossel.nl.
Zaken doe je het liefste dicht bij huis. Althans,
dat vond William Verhoeven, directeur/eige-
naar van Trahecon uit Waalwijk, toen hij vo
rig jaar zijn eerste Volkswagens bij Van Mos
sel in Waalwijk kocht. Inmiddels heeft deze
samenwerking geleid tot een recentelijke
uitbreiding van het wagenpark met twee
Volkswagen Transporters en een Caddy.
Verhoeven: "Lokale binding met een prettig
Persoonlijk contact is belangrijk, maar niet
ten koste van alles. Ook de kwaliteit prijs én
met name de service moeten perfect zijn. En,
dat was het geval bij Autobedrijf van Mossel.
Wat dat betreft passen onze ondernemingen
Prima bij elkaar. Trahecon streeft altijd naar
beste voor zijn klanten en dat verwachten
Langzaam gaan steeds meer automer
ken aan de slag met de ontwikkeling
van het zogenaamde autonoom rij
den. Kortom, instappen, roepen tegen
,de auto waar deze je naar toe moet
brengen en vervolgens achterover
leunen en andere dingen doen. Klinkt
mooi, al is het voor de echte autolief
hebber een gruwel. Het zou enorm
de veiligheid dienen, omdat de elek
tronica gekoppeld aan GPS, sensoren,
camera's en radar de omgeving van
de auto veel beter en nauwgezet in
de gaten kan houden. Hierdoor kun
nen ongelukken worden voorkomen.
Dat blijkt sowieso de inzet van diverse
nieuwe ontwikkelingen. Maar om nu
meteen te voorspellen dat niemand
meer over tien jaar zelf zijn auto be
stuurd, dat gaat mij veel te ver. Wie in
een glazen bol kijkt, komt wellicht tot
die conclusie. Maar we moeten realis
tisch blijven. De genoemde techniek
voor autonoom rijden blijft voorlopig
reperduur en zal alleen toepassing
rinden op auto's uit het topsegment,
tovendien zullen auto's die nu nieuw
geleverd worden over tien jaar nog
rustig rond rijden, zodat het vrijwel
ondenkbaar is dat alle auto's in
verkeer zich autonoom gedragen. I
is goed om in de toekomst te kijk
en fraaie zaken te ontwikkelen, maar
tegelijk moeten we.de techniek niet
pnderschatten. Bovendien, als je dan
achterover leunend met je autonoom
rijdende auto door het verkeer gaat
en je vervolgens een nieuwbouwwijk
m rijdt die nog niet gedigitaliseerd is,
zul je het stuur toch zelf weer ter hand
jnoeten nemen...