I Ictci i
I
h
I Hf
EU
n-.
der vergrootg
KITT levert geld op
Chinezen
pn
11
Opel Lathouwers
wordt
OPC Tilburg
Zeg ons
wat je zoekt!
Li---' -
13
iURGSE KOERIER
geziei
Daar
Tony Vos
I
0 Van Mossel Groep
Peugeot 308 SW
NEFKENS
NaHiurlijk
Kijk snel op: opcgroep.nl
Powered by Van Mossel
ant
in e
maani
levere
Has-
recent
j een
lingen
ronder
van
Rider
ruikte
jment
it een
in het
Je auto
weten
zorgt
op de
JETILBURGSE KOERIER DONDERDAG 24 APRIL 2014
r*
-T
De ogen van de zakelijke koper zijn voor een belangrijk deel nog steeds gericht
op auto's die slechts voor 14 procent worden bijgeteld. Het Franse Peugeot
doorbreekt met de 308 BlueHDi de hegemonie van het Volkswagen concern en
levert ook de nieuwe 308 SW met 14 procent, dit jaar en ook geheel 2015.
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 17 Donderdag 24 april 2014 Oplage 112.500
www.OPCGroep.nl
OPC Groep is gevestigd in
Dongen, Oosterhout en Tilburg.
probleemloos een vermogen vr
en komt aan een prettig koppel van 300
Nm. Vooral in het toerenbereik van 1.500
tot 3.000 tr/min is de krachtbron volledig
op z'n qui vive.
www.nefkens-middenbrabant.nl
Diessen Oisterwijk Tilburg
tóch voor een groot deel de markt- kijkt
alleen maar naar de bijtelling. En geef hem
of haar eens ongelijk.
Het lijkt er wel haast op dat het niet meer
uitmaakt hoe een auto eruit ziet, of ie
fijn rijdt, praktisch is of alle gekkigheid
aan boord heeft die men graag zou wil
len. Nee, de zakelijke rijder -en die bepaalt
technisch c
lidden in h._
een vanafprij
de 1.2 e-THP 1101
'~t en 24.050 euro voor
m een speciale leaseuitvo
maand zal Peugeot
leveren.
Wielbasis
Gelukkig vullen autofabrikanten de vraag
naar modellen met lage bijtelling uitste
kend in. Op de Nederlandse markt zijn
stationwagons in dit geval gewild en
daarom is het niet vreemd dat Peugeot
hoge verwachtingen heeft van de nieuwe
308 SW. De auto heeft niet alleen een aan
de achterkant verlengde carrosserie, ook
de wielbasis nam toe. Daarmee onder
streept Peugeot tegelijk de flexibiliteit van
haar lichtgewicht, modulaire bodemgroep.
De carrosserie ziet er tijdloos en zelfs chic
uit. Er zit gewoon balans in het model van
voor tot achter. Qua bagagevolume doet
de nieuwe 308 SW prima in het segir
mee, zonder de grootste te zijn. Met
minimale ruimte van 610 liter en
maximale geval 1.660 liter zal de
menig zoekende zakelijke rijder
te verleiden. De grotere wielbasis
meteen ook voor meer beenruimte _r
achterbank, terwijl de hoogte achterin
wellicht de minst sterke eigenschap vormt,
zeker als een groot glazen panoramadak
wordt gemonteerd. Een ander bijkomend
voordeel is een prettig comfort.
AdBlue
Het dashboard kennen we uiteraard al van
de hatchback. Dat valt op door z'n een
voud en rust. Vrijwel alle bedieningsele-
menten zijn op de centrale display aange
bracht en dat blijkt zeker in het begin even
wennen. Het instrumentarium is volgens
de nieuwste designregels van Peugeot
redelijk hoog geplaatst en door toepassen
van een opmerkelijk klein stuur, kijk je hier
als bestuurder overheen.
In het vooronder van de zo belangrijke 14
procent uitvoering ligt de nieuwste variant
van de 1,6 liter diesel, BlueHDi genaamd,
die voldoet aan de Euro6 norm door bij
menging van AdBlue. Hierdoor gaan di
verse schadelijke stoffen qua concentratie
in de uitlaatgassen omlaag. Tegelijk heeft
Peugeot ook flink de rem kunnen zetten
op het brandstofverbruik, waardoor een
CO2-uitstoot is gemeten van 85 g/km.
Afzien is het beslist niet. De motor levert
I Dat de wereld aan het veranderen is,
I zal niemand intussen zijn ontgaan.
II Heilige huisjes gaan en masse omver
en nieuwe worden opgebouwd. De
grootmachten van weleer moeten
hun positie (deels) vrijgeven en ook
de autowereld differentieert vrolijk
mee om waar mogelijk hun produc
ten af te zetten. Door de historie heen
zien we met enige regelmaat dat au
tofabrikanten roepen wereldauto's te
maken. Modellen die overal en op alle
continenten kunnen worden verkocht.
Maar hoe graag we onze wereld ook
zien als één speelveld, in werkelijkheid
gaat het om een veelheid van kleine
yeldjes. Markten met eigen specifieke
yensen en eisen. Een Chinees wil
graag z'n succes laten zien door de
lengte van zijn auto, ook al heeft hij
die gezien het eigen formaat niet no
dig. Daarom een verlengde Mercedes
C-klasse voor China. Op de-autoshow
ran Peking staan er volop modellen
die we hier niet kennen en ook nooit
zullen zien. Dan praat ik lang niet
alleen over de eigen Chinese mer
ken, maar vooral ook over types van
fabrikanten die wel op de Europese
markt vertegenwoordigd zijn. Citroen
pntwikkelt het DS-programma verder
op de Chinese leest, Ford brengt de
naam Escort weer terug, Dongfeng
komt met de Venucia die is afgeleid
van de Nissan Micra en jawel, Toyota
herintroduceert een Corolla. Dat alles
ie verlengen is laat Skoda zien aan de
hand van de lange Yeti. Kijkend naar
de Chinese merken, blijken ze forse
stappen te maken in design. Ja, die
Chinezen komen er wel...
van 120 pk sulteert in een top van 205 km/u en sprint-
>pel van 300 je naar 100 in 5,9 tellen. Bovendien blijken
-"O beide varianten met een C02-uitstoot van
g 109 g/km goed voor 20 procent bijtelling.
Wie het allemaal nog te tam vindt, kan
bij de 308 SW beschikken over de 155 pk
Driecilinder 1,6 liter turbo (viercilinder) en de 150 pk
Maar Peugeot heeft natuurlijk meer moto- sterke 2 liter BlueHDi.
ren in petto. Aan de basis staat de nieuwe Prijstechnisch doet de nieuwe 308 SW keu-
1,2 liter driecilinder met turbo die kan wor- rig midden in het segment mee. Dat bete-
den gekozen met een vermogen van 110 kent een vanafprijs van 21.450 euro voor
of 130 pk. Met een koppel van 205 Nm bij de 1.2 e-THP 110 in Access uitrustingsvari-
1.500 tr/min gaat de minst vermogende al ant en 24.050 euro voor de 1.6 BlueHDi
in 11,6 seconden naar de 100 km/u en topt in een speciale leaseuitvoering. Volgende
op 188 km/u. De 130 pk gooit met 230 Nm maand zal Peugeot de 308 SW gaan uit-
nog wat meer kolen op het vuur en dat re-
Meur David Has-
verkocht, waarorJ"
«en exemplaar
lie in de Knight R
TV-reeks gebri
Miac Firebird Trans- -
«m, beter bekend -.Bilj
ling 150.000 dollar
I «R omgerekend zo'n
110.000 euro.
Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt
rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs!
Ringbaan Zuid 301 - Tilburg - Tel. 013 - 4647676 ZUID-OOST
MM www.zuid-oost.nl