I Ictci i I h I Hf EU n-. der vergrootg KITT levert geld op Chinezen pn 11 Opel Lathouwers wordt OPC Tilburg Zeg ons wat je zoekt! Li---' - 13 iURGSE KOERIER geziei Daar Tony Vos I 0 Van Mossel Groep Peugeot 308 SW NEFKENS NaHiurlijk Kijk snel op: opcgroep.nl Powered by Van Mossel ant in e maani levere Has- recent j een lingen ronder van Rider ruikte jment it een in het Je auto weten zorgt op de JETILBURGSE KOERIER DONDERDAG 24 APRIL 2014 r* -T De ogen van de zakelijke koper zijn voor een belangrijk deel nog steeds gericht op auto's die slechts voor 14 procent worden bijgeteld. Het Franse Peugeot doorbreekt met de 308 BlueHDi de hegemonie van het Volkswagen concern en levert ook de nieuwe 308 SW met 14 procent, dit jaar en ook geheel 2015. Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 17 Donderdag 24 april 2014 Oplage 112.500 www.OPCGroep.nl OPC Groep is gevestigd in Dongen, Oosterhout en Tilburg. probleemloos een vermogen vr en komt aan een prettig koppel van 300 Nm. Vooral in het toerenbereik van 1.500 tot 3.000 tr/min is de krachtbron volledig op z'n qui vive. www.nefkens-middenbrabant.nl Diessen Oisterwijk Tilburg tóch voor een groot deel de markt- kijkt alleen maar naar de bijtelling. En geef hem of haar eens ongelijk. Het lijkt er wel haast op dat het niet meer uitmaakt hoe een auto eruit ziet, of ie fijn rijdt, praktisch is of alle gekkigheid aan boord heeft die men graag zou wil len. Nee, de zakelijke rijder -en die bepaalt technisch c lidden in h._ een vanafprij de 1.2 e-THP 1101 '~t en 24.050 euro voor m een speciale leaseuitvo maand zal Peugeot leveren. Wielbasis Gelukkig vullen autofabrikanten de vraag naar modellen met lage bijtelling uitste kend in. Op de Nederlandse markt zijn stationwagons in dit geval gewild en daarom is het niet vreemd dat Peugeot hoge verwachtingen heeft van de nieuwe 308 SW. De auto heeft niet alleen een aan de achterkant verlengde carrosserie, ook de wielbasis nam toe. Daarmee onder streept Peugeot tegelijk de flexibiliteit van haar lichtgewicht, modulaire bodemgroep. De carrosserie ziet er tijdloos en zelfs chic uit. Er zit gewoon balans in het model van voor tot achter. Qua bagagevolume doet de nieuwe 308 SW prima in het segir mee, zonder de grootste te zijn. Met minimale ruimte van 610 liter en maximale geval 1.660 liter zal de menig zoekende zakelijke rijder te verleiden. De grotere wielbasis meteen ook voor meer beenruimte _r achterbank, terwijl de hoogte achterin wellicht de minst sterke eigenschap vormt, zeker als een groot glazen panoramadak wordt gemonteerd. Een ander bijkomend voordeel is een prettig comfort. AdBlue Het dashboard kennen we uiteraard al van de hatchback. Dat valt op door z'n een voud en rust. Vrijwel alle bedieningsele- menten zijn op de centrale display aange bracht en dat blijkt zeker in het begin even wennen. Het instrumentarium is volgens de nieuwste designregels van Peugeot redelijk hoog geplaatst en door toepassen van een opmerkelijk klein stuur, kijk je hier als bestuurder overheen. In het vooronder van de zo belangrijke 14 procent uitvoering ligt de nieuwste variant van de 1,6 liter diesel, BlueHDi genaamd, die voldoet aan de Euro6 norm door bij menging van AdBlue. Hierdoor gaan di verse schadelijke stoffen qua concentratie in de uitlaatgassen omlaag. Tegelijk heeft Peugeot ook flink de rem kunnen zetten op het brandstofverbruik, waardoor een CO2-uitstoot is gemeten van 85 g/km. Afzien is het beslist niet. De motor levert I Dat de wereld aan het veranderen is, I zal niemand intussen zijn ontgaan. II Heilige huisjes gaan en masse omver en nieuwe worden opgebouwd. De grootmachten van weleer moeten hun positie (deels) vrijgeven en ook de autowereld differentieert vrolijk mee om waar mogelijk hun produc ten af te zetten. Door de historie heen zien we met enige regelmaat dat au tofabrikanten roepen wereldauto's te maken. Modellen die overal en op alle continenten kunnen worden verkocht. Maar hoe graag we onze wereld ook zien als één speelveld, in werkelijkheid gaat het om een veelheid van kleine yeldjes. Markten met eigen specifieke yensen en eisen. Een Chinees wil graag z'n succes laten zien door de lengte van zijn auto, ook al heeft hij die gezien het eigen formaat niet no dig. Daarom een verlengde Mercedes C-klasse voor China. Op de-autoshow ran Peking staan er volop modellen die we hier niet kennen en ook nooit zullen zien. Dan praat ik lang niet alleen over de eigen Chinese mer ken, maar vooral ook over types van fabrikanten die wel op de Europese markt vertegenwoordigd zijn. Citroen pntwikkelt het DS-programma verder op de Chinese leest, Ford brengt de naam Escort weer terug, Dongfeng komt met de Venucia die is afgeleid van de Nissan Micra en jawel, Toyota herintroduceert een Corolla. Dat alles ie verlengen is laat Skoda zien aan de hand van de lange Yeti. Kijkend naar de Chinese merken, blijken ze forse stappen te maken in design. Ja, die Chinezen komen er wel... van 120 pk sulteert in een top van 205 km/u en sprint- >pel van 300 je naar 100 in 5,9 tellen. Bovendien blijken -"O beide varianten met een C02-uitstoot van g 109 g/km goed voor 20 procent bijtelling. Wie het allemaal nog te tam vindt, kan bij de 308 SW beschikken over de 155 pk Driecilinder 1,6 liter turbo (viercilinder) en de 150 pk Maar Peugeot heeft natuurlijk meer moto- sterke 2 liter BlueHDi. ren in petto. Aan de basis staat de nieuwe Prijstechnisch doet de nieuwe 308 SW keu- 1,2 liter driecilinder met turbo die kan wor- rig midden in het segment mee. Dat bete- den gekozen met een vermogen van 110 kent een vanafprijs van 21.450 euro voor of 130 pk. Met een koppel van 205 Nm bij de 1.2 e-THP 110 in Access uitrustingsvari- 1.500 tr/min gaat de minst vermogende al ant en 24.050 euro voor de 1.6 BlueHDi in 11,6 seconden naar de 100 km/u en topt in een speciale leaseuitvoering. Volgende op 188 km/u. De 130 pk gooit met 230 Nm maand zal Peugeot de 308 SW gaan uit- nog wat meer kolen op het vuur en dat re- Meur David Has- verkocht, waarorJ" «en exemplaar lie in de Knight R TV-reeks gebri Miac Firebird Trans- - «m, beter bekend -.Bilj ling 150.000 dollar I «R omgerekend zo'n 110.000 euro. Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs! Ringbaan Zuid 301 - Tilburg - Tel. 013 - 4647676 ZUID-OOST MM www.zuid-oost.nl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 13