Denissen BV Autotest b 1 1 ar Nissan Qashqai RS «S~ IL 2014 PAGINA 2 DE AUTOMAAT DONDERDAG 17 APRIL 2014 PAGINA 3 Nissan Qashqai Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.197 cc Gewicht: 1.250 kg Technische gegevens: ■LIJKHEDEf .650,- Startklaar om door u te worden getest 150,- .950,- .250,- Automerken die jaren een succes met een model hebben gehad, staan altijd I voor de zware taak met een opvolger de belangstelling vast te houden. Na zo'n zeven jaar lost Nissan de Qashqai af. Dit model wist de markt voor mid denklasse SUV's te creëren. Zet de nieuwe oplage weer een stap verder in Ontwikkeling Merk en t Nissan Qas C02-urtstoot 129g/km (B-label) Vermogen: 85 kW/115 pk bij 4.500 tr/min Aanhanggewicht: 1.200 kg (geremd) W: ashqai 1.2 DIG-T Tekna Prijs: 29.100 euro OE TILBURGSE KOERIER - Verbruik: stadscyclus 6,9 liter/100 km buitenwegcydus 4,9 liter/100 km gecombineerd 5,8 liter/100 km Prestaties: topsnelheid 183 km/u acceleratie 0-100 in 11,3 sec. f borduurt duidelijk op de I bet bestaande model. Di is nadrukkelijk gelijk ge zijn enkele vormen wat r waardoor de algehele aar.-3r weg indrukwekkender is. Net zoals bij het vorige model wordt de nieuwe Qashqai door velen erg mooi gevonden. Laten Koppel: 190 Nm bij 2.000 tr/min Afmetingen: lengte 4,377 meter, breedte 1,806 meter precies goed mee, waardoor Nissan een optelling van eigenschappen neerzet die door menig automobilist gewaardeerd zal worden. Door de lagere C02-uitstoot liggen de prijzen min of meer op het niveau van de eerste Qashqai. De vanafprijs bedraagt 23.150 euro en wie gaat voor de zeer complete Tekna uitvoering is 29.100 euro kwijt. En daar tussenin biedt Nissan nog twee andere stappen aan. toch maar met geprobeerd. Het blijkt handig hulpmiddel onder drukke omstan digheden. Het meubilair in de Qashqai is voldoende bemeten en ondersteunt op de gewenste plekken. Ze bepalen mede het comfort. De functionaliteit wordt deels weergegeven voor het bagagevolume van minimaal 439 liter dat laat zich makkelijk vergroten. Dat gebeurt niet alleen door het neerklap pen van de achterbank, maar ook door het erbij betrekken van de ruimte onder de vloer. we het gewoon houden op een uiterst geslaagde evolutie van wat we al kenden. Het is goed dat Nissan heel duidelijk zijn eigen stempel op de auto heeft weten te drukken en niet met een schuin oog naar de concurrentie heeft gekeken. Een concurrentie overigens die er in 2007 bij de lancering van het bestaande model nog helemaal niet was. 100 in 11,3 seconden op een aangenaam niveau. Daarnaast is de nieuwe turbomo tor bij een niet al te zware rechter voet zuiniger te rijden dan z'n grotere voorgan ger. Toch komt de gemiddelde dorst uit op 1 op 11 of net iets er boven. De kwaliteiten van het onderstel zijn goed te merken in het rijgedrag. De auto maakt een solide, volwassen indruk en spreidt ook in bochten een prima stabili teit tentoon. De stuurbekrachtiging helpt Camera's De ontwikkelingen in het interieur bewe gen zich op het vlak van materialen, iso latie en natuurlijk de nodige elektronische voorzieningen. Het ziet er allemaal keurig afgewerkt uit en met behulp met metaal- kleurige en glanzend zwarte accenten wordt het geheel opgefleurd. Op de mid denconsole zit een groot scherm waarop allerhande functies kunnen worden geto verd. Niet alleen het navigatiesysteem, maar ook opnames van de camera's die samen een 360 graden beeld geven. "Je rijdt er nog geen deuk in, al had je het graag" meldde een goedlachse medewer ker van de importeur. Maar dat hebben we te trend onder de huidige SUV's luidt iets Jtoter qua lengte en breedte en juist een Heine afname van de hoogte. Daarin gaat de nieuwe Nissan Qashqai keurig mee. Alleen qua gewicht doet de auto er een klein schepje bovenop. Aanwezigheid De nieuwe Qashqai is de eerste auto bin nen het concern die gebruik maakt van zen compleet nieuwe bodemgroep die I op korte en middellange termijn voor nog neel veel meer auto's gebruikt gaat wor den. Nu lijkt het zo dat alle nieuwe plat- l forms stukken lichter van gewicht worden, maar de Qashqai scoort met 1.250 kg voor een auto van dit formaat beslist niet te "nar. De vormgeving van de nieuweling Borduurt duidelijk op de weg voort van net bestaande model. De vlakverdeling is nadrukkelijk gelijk gehouden, alleen 1 enkele vormen wat sterker aangezet rdoor de algehele aanwezigheid op de I indrukwekkender is. Net zoals bij het Turbomotor Vooral motorisch gooit Nissan het over een andere boeg. De bestaande 1,6 liter benzine wordt opgevolgd door een 1,2 liter turbo. Deze ogenschijnlijk kleine motor levert een vermogen van 115 pk een prettig koppel van 190 Nm. Wie twij felt over de cilinderinhoud, raakt meteen overtuigd als met de auto wordt gereden. De prestaties liggen met een topsnelheid van 183 km/u en een acceleratie naar Kraaivenstraat 18, Tilburg. 013 465 21 OO www.denissen-tilburg.nl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 21