Denissen
BV
Autotest
b
1
1
ar
Nissan Qashqai
RS
«S~
IL 2014 PAGINA 2
DE AUTOMAAT DONDERDAG 17 APRIL 2014 PAGINA 3
Nissan Qashqai
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.197 cc
Gewicht: 1.250 kg
Technische
gegevens:
■LIJKHEDEf
.650,-
Startklaar om door u te worden getest
150,-
.950,-
.250,-
Automerken die jaren een succes met een model hebben gehad, staan altijd
I voor de zware taak met een opvolger de belangstelling vast te houden. Na
zo'n zeven jaar lost Nissan de Qashqai af. Dit model wist de markt voor mid
denklasse SUV's te creëren. Zet de nieuwe oplage weer een stap verder in
Ontwikkeling
Merk en t
Nissan Qas
C02-urtstoot
129g/km (B-label)
Vermogen:
85 kW/115 pk bij 4.500 tr/min
Aanhanggewicht:
1.200 kg (geremd)
W:
ashqai 1.2 DIG-T Tekna
Prijs:
29.100 euro
OE TILBURGSE KOERIER -
Verbruik:
stadscyclus 6,9 liter/100 km
buitenwegcydus 4,9 liter/100 km
gecombineerd 5,8 liter/100 km
Prestaties:
topsnelheid 183 km/u
acceleratie 0-100 in 11,3 sec.
f borduurt duidelijk op de
I bet bestaande model. Di
is nadrukkelijk gelijk ge
zijn enkele vormen wat r
waardoor de algehele aar.-3r
weg indrukwekkender is. Net zoals bij het
vorige model wordt de nieuwe Qashqai
door velen erg mooi gevonden. Laten
Koppel:
190 Nm bij 2.000 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,377 meter,
breedte 1,806 meter
precies goed mee, waardoor Nissan een
optelling van eigenschappen neerzet die
door menig automobilist gewaardeerd zal
worden.
Door de lagere C02-uitstoot liggen de
prijzen min of meer op het niveau van de
eerste Qashqai. De vanafprijs bedraagt
23.150 euro en wie gaat voor de zeer
complete Tekna uitvoering is 29.100 euro
kwijt. En daar tussenin biedt Nissan nog
twee andere stappen aan.
toch maar met geprobeerd. Het blijkt
handig hulpmiddel onder drukke omstan
digheden.
Het meubilair in de Qashqai is voldoende
bemeten en ondersteunt op de gewenste
plekken. Ze bepalen mede het comfort. De
functionaliteit wordt deels weergegeven
voor het bagagevolume van minimaal
439 liter dat laat zich makkelijk vergroten.
Dat gebeurt niet alleen door het neerklap
pen van de achterbank, maar ook door
het erbij betrekken van de ruimte onder
de vloer.
we het gewoon houden op een uiterst
geslaagde evolutie van wat we al kenden.
Het is goed dat Nissan heel duidelijk zijn
eigen stempel op de auto heeft weten
te drukken en niet met een schuin oog
naar de concurrentie heeft gekeken. Een
concurrentie overigens die er in 2007 bij
de lancering van het bestaande model nog
helemaal niet was.
100 in 11,3 seconden op een aangenaam
niveau. Daarnaast is de nieuwe turbomo
tor bij een niet al te zware rechter voet
zuiniger te rijden dan z'n grotere voorgan
ger. Toch komt de gemiddelde dorst uit op
1 op 11 of net iets er boven.
De kwaliteiten van het onderstel zijn
goed te merken in het rijgedrag. De auto
maakt een solide, volwassen indruk en
spreidt ook in bochten een prima stabili
teit tentoon. De stuurbekrachtiging helpt
Camera's
De ontwikkelingen in het interieur bewe
gen zich op het vlak van materialen, iso
latie en natuurlijk de nodige elektronische
voorzieningen. Het ziet er allemaal keurig
afgewerkt uit en met behulp met metaal-
kleurige en glanzend zwarte accenten
wordt het geheel opgefleurd. Op de mid
denconsole zit een groot scherm waarop
allerhande functies kunnen worden geto
verd. Niet alleen het navigatiesysteem,
maar ook opnames van de camera's die
samen een 360 graden beeld geven. "Je
rijdt er nog geen deuk in, al had je het
graag" meldde een goedlachse medewer
ker van de importeur. Maar dat hebben we
te trend onder de huidige SUV's luidt iets
Jtoter qua lengte en breedte en juist een
Heine afname van de hoogte. Daarin gaat
de nieuwe Nissan Qashqai keurig mee.
Alleen qua gewicht doet de auto er een
klein schepje bovenop.
Aanwezigheid
De nieuwe Qashqai is de eerste auto bin
nen het concern die gebruik maakt van
zen compleet nieuwe bodemgroep die
I op korte en middellange termijn voor nog
neel veel meer auto's gebruikt gaat wor
den. Nu lijkt het zo dat alle nieuwe plat-
l forms stukken lichter van gewicht worden,
maar de Qashqai scoort met 1.250 kg voor
een auto van dit formaat beslist niet te
"nar. De vormgeving van de nieuweling
Borduurt duidelijk op de weg voort van
net bestaande model. De vlakverdeling
is nadrukkelijk gelijk gehouden, alleen
1 enkele vormen wat sterker aangezet
rdoor de algehele aanwezigheid op de
I indrukwekkender is. Net zoals bij het
Turbomotor
Vooral motorisch gooit Nissan het over
een andere boeg. De bestaande 1,6 liter
benzine wordt opgevolgd door een 1,2
liter turbo. Deze ogenschijnlijk kleine
motor levert een vermogen van 115 pk
een prettig koppel van 190 Nm. Wie twij
felt over de cilinderinhoud, raakt meteen
overtuigd als met de auto wordt gereden.
De prestaties liggen met een topsnelheid
van 183 km/u en een acceleratie naar
Kraaivenstraat 18, Tilburg.
013 465 21 OO www.denissen-tilburg.nl