Autotest
fêgNOORDHOEK
tl
j
w I
F
LBURGSE KOERIER DE T|LBURGSE KOERIER DONDERDAG 27 MAART 2014
15
7S\
TOYOTA
Skoda Octavia Combi Greenline
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.598 cc
bij 1.500-3.000 tr/min
Gewicht: 1.197 kg
Aanhanggewicht:
1.000 kg (geremd)
SKODA
www.noordhoekautogroep.nl
mte optimaal
in de Octavia
r:-
Technische
gegevens:
f/t/on
AUTOGROEP
Den Bosch -
CO? 85-92 gr/km.
Ig (prijs: 30.841,-).
Boven op
tamelijk
I ree rd Bose
Is muziek
direct een
•inessline. Dat
□rijs van 900 e
deurs Octe
ook beschil
autor
devij
gemiddelde van
voor deze varian*
99 g/km (hanc_,__
(DSG). Kijken we -
van de Greenline, c
C02-uitstoot te h
is een enorm verse
lagere waarde
Prestatie
topsnelhi
accelerat
aties:
elheid 203 km/u
natie 0-100 in 10,4 sec
Vermogen: 81 kW/110 pk bij
3.250 - 4.000 tr/min
Koppel:
250 Nm I
I00 km
0 km
t
"lichtmetalen I
oor deze rijk
.500,-slechts
te profiteren, j
i geniet u met
eenSkyview J
srdeAurisTS
Merk en type: Skoda Octavia
Greenline Businessline
Prijs:
27.150 euro
ALWAYS A I
BETTER WAY I
CO2-uitstoot:
85 g/km (A-label)
Brandstofverbruik:
stadscyclus 3,8 liter/100 km
buitenwegcydus 3,0 liter/1 C'
gecombineerd 3,2 liter/100 k
worden van 16 inch lichtmetalen wielen
en parkeersensoren achter. Uit de optielijst
stammen de dakrails. Deze elementen
zorgen samen voor een keurig aangekleed
geheel.
—v uezit een grote flexibiliteit en
kan voor tal van uiteenlopende modellen
wórden gebruikt. Een bijkomend voordeel
is het lichte gewicht waarmee brandstof
r wordt gespaard. De 4,66 meter lange
I Skoda Octavia Combi is op dit moment
I Je grootste auto die van deze moderne
basis gebruik maakt. Ook de wielbasis van
2,69 meter mag fors worden genoemd en
U daarmee geeft het merk al een deel van de
I functionaliteit prijs.
I Aan de buitenkant toont de derde gene-
I ratie Octavia zakelijk correct. Met het
I gebruik van chroom rond de grille, een
I uitstekende afwerking en een tijdloze
i carrosserievorm spreekt de Octavia een
segment is. De ba_r.
iet twee hendels neer en
erhande ingenieuze acces-
ligantische ruimte optimaal
-ijcomfort
xde. W
I Zakelijke rijders kijken wellicht teveel naar brede kopersgroep aan voor wie gewoon
lage bijtelling en te weinig naar het al meer dan gek genoeg is. De basisuit-
praktisch nut. Toch gingen er de afgelo- voering van deze extra zuinige Greenline KKBg
I [*n jaren grote aantallen middenklasse .Businessline versie blijkt al voorzien te jfc&asa
fctionwagons over de toonbank. M/aar worden van 16 inch lichtmetalen wielen J2SJ7
k Renault Mégane en Ford Focus hoge
I Bfkoopcijfers haalden met hun dieselver-
i sas, lijkt nu vooral de Volkswagen Groep
I aan zet.
er liter/
lar pnaken.
zigingen
Afmetingen:
lengte 4,659 meter,
breedte 1,814 mëter
I Lichtgewicht CO2-uitstoot Ui
I De nieuwe Skoda Octavia maakt gebruik Een van de belangrijkste elementen van MmHKW
1 van de modulaire bodemgroep van het deze Octavia Greenline bevindt zich onder
concern, bekend onder de naam MQB. de motorkap. Al vanaf de introductie levert TOMSg
I Deze basis bezit een grote flexibiliteit en Skoda dit model met de overbekende 1,6
liter TDI dieselmotor. Die levert een ver- g
mogen van 105 pk en een koppel van 250 ‘fJS&gj
Nm tussen 1.500 en 2.750 tr/min. Naast
de handgeschakelde vijfbak is deze motor
ï:::hikbaar met een 7-traps DSG
■♦ornaat. Als zodanig reden we eerder
vijfdeurs hatchback en kwamen tot een
middelde van ruim 1 op 19. Skoda geeft
,ui deze variant een CO2-uitstoot op van
-“ m (handgeschakeld) tot 104 g/km Xr
,z"' en we échter in de gegevens £1
enline, dan blijkt de Combi een Ti
hebben van 85 g/km. Dat
erschil. Skoda bereikt deze M
met bijbehorend verbruik
toebedeeld. De achterbank verrast weder- veerde achteras opvalt, komt deze versie
om door de forse beenruimte, terwijl het soepeler over. Lange ritten vormen dan
bagagevolume van 610 tot 1.740 liter de ook geen straf en dat is voor de zakelijke
grootste in het segment is. De bank klapt rijder een belangrijk argument.
De prijzen van de Skoda Octavia Combi
Greenline beginnen bij 25.650 euro en
27.150 voor de Businessline. Dat komt
iéfrijcomfort van de Öctavia neer op een meerprijs van 900 euro
lik in orde. Waar bij andere ten opzichte van de vijfdeurs Octavia
het merk de te stug afge- Greenline.
Ló-TGX-33
6-TGX-33
door andere banden, gewijzigde elektro
nica en maatregelen die de aërodynamica
verbeteren. Het grappige is dat tegelijk
het vermogen, hoger ligt op 110 pk en
hetzelfde koppel over een iets groter toe-
renbereik van zich laat profiteren. Wonder
boven wonder blijkt de Greenline ook nog
beter te presteren met een top van 203
km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10,4
seconden!
Binnenruimte
Maar zoals altijd is er een verschil tus
sen theorie en praktijk. En dat leert ons
dat het gemiddelde brandstofverbruik dat
in werkelijkheid wordt gerealiseerd zich
frzijn rekensommetje die naar alle kanten positief uitvallen. Dat gaat beslist
ook op voor de nieuwe Skoda Octavia Combi in de zakelijk felbegeerde
Greenline uitvoering. De auto scoort met een gunstige prijs, een bijtelling van'
I slechts 14 procent én een enorme binnenruimte.