1 z EVABD EN Mercedes GLA m fe. - y?" Peugeot prijst 108 /li -ivi ivi i L 1 Opheffen? -11 13 <RT 2014 I Net weer wat anders Tony Vos Bij Mercedes moet haast ergens een grote ideeënbus hangen waar mede werkers veelvuldig briljante vondsten in deponeren. De fantasie rondom nieuwe modellen en segmenten van het merk lijkt onuitputtelijk. Met de GLA lanceert Mercedes een crossover op het onderstel van de A-klasse. Jaargang 25 nr 13 Donderdag 27 maart 2014 Oplage 112.500 Uitgave van De Tilburgse Koerier 4Matic Een stap hoger staat de GLA 250 met een 2 2,701 auto nen. lange 421 t( lume. fel cabriorijders schorsen hun auto in het najaar. Gelukkig gaf oktober ifgelopen jaar nog volop mogelijk heden om open te rijden, dus viel het doek redelijk laat. Inmiddels is het eind maart en het lijkt alsof we al een compleet voorjaar achter de rug heb ben. Bijna weekend op weekend, bij uitstek de tijd om open te rijden, geeft het weer voldoende aanleiding om de open auto weer in de wegenbelasting It doen. En toch heb ik het nog niet gedaan. Diverse weekenden staan er zaken op het program zodat er van au torijden sowieso weinig terecht komt, andere momenten twijfel ik, want we zullen toch nog wel het nodige slechte weer krijgen. Maar maart roerde dit jaar niet bepaald zijn staart, dus is het even afwachten of april nog wel doet wat ie wil. Nu moet ik toegeven dat april toch wel echt het moment is om naar het postkantoor te gaan en de schorsing van het cabriokenteken op te heffen. 'Gewoon doen' geldt ook hier het devies. Maar ik ken mezelf en weet dat ik toch nog even ga wach ten. Want wegenbelasting betalen en er dan vervolgens niet mee rijden, dat stuit mij tegen de Nederlandse verkeer uit te steken. Mercedes bouwt de spatborden niet breed uit, kiest voor een hellende achterruit en houdt de contraste rend zwarte details bescheiden in formaat. Wat dat betreft mag de uitstraling zeker Andere auto Toch moeten we de foto's en afmetingen van de A-klasse erbij halen om ervan over tuigd te raken dat de GLA een duidelijk an dere auto is. In alle richtingen is het model groter, zonder enorm boven het overige i meter blijkt de GLA een prima gezins- i met ruim plaats voor vier volwasse- Het interieur is wat breder, hoger en anger dan van de A-klasse en biedt met 121 tot 1.235 liter ook meer bagagevo- De nieuwe, kleine Peugeot 108 zal om streeks juni in de showroom verschijnen, naar de prijzen zijn nu al bekend. Het merk trapt af met een driedeurs 1 liter voor 9.690 euro. Deze 1.0 e-VTi Access beschikt stan daard al over ESP, bandenspanningcontrole, Hill Start As$isLzes airbags en led.dagrij-. Bij de lancering van de voorwielaange- dreven A- en B-klasse kondigde Mercedes al aan dat op dezelfde basis nog meer modellen verwacht konden worden. Men hield woord en lanceerde eerst de CIA, een vierdeurs sedan en nu als vierde va riant de GLA. Alhoewel de auto toont als een uit de kluiten gewassen hatchback met qua design een sterke verbintenis met de A-klasse, blijkt hier wel degelijk sprake van een crossover of zelfs een SUV. Voertuigfuncties De overeenkomst met de A-klasse komt het sterkst tot uitdrukking op het dashboard dat op een paar details na helemaal iden tiek is. Ook de GLA bedient zich van een digitaal fotolijstje met brede rand voor de weergave van allerhande voertuigfuncties, audio en navigatie. Mercedes biedt dit in terieur natuurlijk in stemmig zwart of grijs aan, maar gelukkig zijn er voor mensen met smaak ook vele andere combinaties is op de andere varié te bestellen. Opmerkelijk is dat bij gebruik hankelijk van de mot van een zwarte hemelbekleding het inte- GLA 250 voor gekozi rieur erg krap overkomt, terwijl dat effect met een grijze of beige hemel helemaal niet optreedt. Er wordt lustig gestrooid met bekerhouders en opbergvakken. Mercedes heeft voor de nieuwe GLA een compleet motorenprogramma gereed staan. De reeks begint met de GLA 200 met een 156 pk sterke 1,6 liter turbo. Een motor die met een acceleratie naar 100 in 8,9 seconden al meer dan vlot voor de dag komt. niet overdreven genoemd worden. De toegenomen afmetingen laten zich in het interieur zoals verwacht vertalen in meer ruimte. Op een forse wielbasis van verlichting. De Active uitvoering met elek trische portierruiten, centrale vergrendeling met afstandbediening en audio met Blue tooth kost 10.740 euro. Ook komt er een 1,2 liter versie van de meest complete Allu re vanaf 13.490 euro inclusief airco, 7 inch touchscreen, mistlampen en lichtmetaal. DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 27 MAART 2014 liter turbo (211 pk) en helemaal boven aan het spectrum de ongekend krachtige GLA 45 AMG. De 2 liter turbo is hier opgewaar deerd tot 360 pk en een koppel van 450 Nm. Hét bewijs dat een crossover rustig een sportwagen kan zijn. De motor maakt een indrukwekkende sound en heeft maar 4,8 tellen nodig om de 100 km/u aan te tippen. Wie twijfelt bij het begrip crossover of SUV met betrekking tot de GLA, wordt na een kennismaking met de AMG-versie helemaal op wankelen gezet. De banden plakken aan het asfalt als met hoge snel heid bochten worden aangesneden. Vier- wielaandrijving is bij deze versie uiteraard standaard, zodat er veel moet gebeuren om de auto uit koers te krijgen. 4Matic is op de andere varianten beschikbaar af- J. -jtorversie. Er kan bij de i voor gekozen worden en ook bij de twee viercilinder diesels, de GLA 200 en GLA 220 CDI. Die blijken beiden meer dan goed op hun taken berekend en sco ren tegelijk uitstekend voor wat betreft het brandstofverbruik. Later dit jaar komt zelfs nog een GLA 180 CDI met een zuini ge krachtbron die voldoet aan de normen voor 20 procent bijtelling. Groter ten opzichte van de A-klasse bete kent ook meteen duurder. De GLA 200 start bij 35.350 euro. Wie gaat voor een diesel is minimaal 38.795 euro lichter. Van de GLA 45 AMG is de prijs nog niet bekend, maar houdt rekening met zo'n 65.000 euro.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 21