1
z
EVABD
EN
Mercedes GLA
m
fe. - y?"
Peugeot prijst 108
/li
-ivi ivi i
L
1
Opheffen?
-11
13
<RT 2014 I
Net weer wat anders
Tony Vos
Bij Mercedes moet haast ergens een
grote ideeënbus hangen waar mede
werkers veelvuldig briljante vondsten
in deponeren. De fantasie rondom
nieuwe modellen en segmenten
van het merk lijkt onuitputtelijk.
Met de GLA lanceert Mercedes een
crossover op het onderstel van de
A-klasse.
Jaargang 25 nr 13 Donderdag 27 maart 2014 Oplage 112.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
4Matic
Een stap hoger staat de GLA 250 met een 2
2,701
auto
nen.
lange
421 t(
lume.
fel cabriorijders schorsen hun auto
in het najaar. Gelukkig gaf oktober
ifgelopen jaar nog volop mogelijk
heden om open te rijden, dus viel het
doek redelijk laat. Inmiddels is het
eind maart en het lijkt alsof we al een
compleet voorjaar achter de rug heb
ben. Bijna weekend op weekend, bij
uitstek de tijd om open te rijden, geeft
het weer voldoende aanleiding om de
open auto weer in de wegenbelasting
It doen. En toch heb ik het nog niet
gedaan. Diverse weekenden staan er
zaken op het program zodat er van au
torijden sowieso weinig terecht komt,
andere momenten twijfel ik, want we
zullen toch nog wel het nodige slechte
weer krijgen. Maar maart roerde dit
jaar niet bepaald zijn staart, dus is het
even afwachten of april nog wel doet
wat ie wil. Nu moet ik toegeven dat
april toch wel echt het moment is om
naar het postkantoor te gaan en de
schorsing van het cabriokenteken op
te heffen. 'Gewoon doen' geldt ook
hier het devies. Maar ik ken mezelf en
weet dat ik toch nog even ga wach
ten. Want wegenbelasting betalen en
er dan vervolgens niet mee rijden,
dat stuit mij tegen de Nederlandse
verkeer uit te steken. Mercedes bouwt de
spatborden niet breed uit, kiest voor een
hellende achterruit en houdt de contraste
rend zwarte details bescheiden in formaat.
Wat dat betreft mag de uitstraling zeker
Andere auto
Toch moeten we de foto's en afmetingen
van de A-klasse erbij halen om ervan over
tuigd te raken dat de GLA een duidelijk an
dere auto is. In alle richtingen is het model
groter, zonder enorm boven het overige
i meter blijkt de GLA een prima gezins-
i met ruim plaats voor vier volwasse-
Het interieur is wat breder, hoger en
anger dan van de A-klasse en biedt met
121 tot 1.235 liter ook meer bagagevo-
De nieuwe, kleine Peugeot 108 zal om
streeks juni in de showroom verschijnen,
naar de prijzen zijn nu al bekend. Het merk
trapt af met een driedeurs 1 liter voor 9.690
euro. Deze 1.0 e-VTi Access beschikt stan
daard al over ESP, bandenspanningcontrole,
Hill Start As$isLzes airbags en led.dagrij-.
Bij de lancering van de voorwielaange-
dreven A- en B-klasse kondigde Mercedes
al aan dat op dezelfde basis nog meer
modellen verwacht konden worden. Men
hield woord en lanceerde eerst de CIA,
een vierdeurs sedan en nu als vierde va
riant de GLA. Alhoewel de auto toont als
een uit de kluiten gewassen hatchback
met qua design een sterke verbintenis met
de A-klasse, blijkt hier wel degelijk sprake
van een crossover of zelfs een SUV.
Voertuigfuncties
De overeenkomst met de A-klasse komt het
sterkst tot uitdrukking op het dashboard
dat op een paar details na helemaal iden
tiek is. Ook de GLA bedient zich van een
digitaal fotolijstje met brede rand voor de
weergave van allerhande voertuigfuncties,
audio en navigatie. Mercedes biedt dit in
terieur natuurlijk in stemmig zwart of grijs
aan, maar gelukkig zijn er voor mensen
met smaak ook vele andere combinaties is op de andere varié
te bestellen. Opmerkelijk is dat bij gebruik hankelijk van de mot
van een zwarte hemelbekleding het inte- GLA 250 voor gekozi
rieur erg krap overkomt, terwijl dat effect
met een grijze of beige hemel helemaal
niet optreedt. Er wordt lustig gestrooid
met bekerhouders en opbergvakken.
Mercedes heeft voor de nieuwe GLA een
compleet motorenprogramma gereed
staan. De reeks begint met de GLA 200
met een 156 pk sterke 1,6 liter turbo. Een
motor die met een acceleratie naar 100 in
8,9 seconden al meer dan vlot voor de dag
komt.
niet overdreven genoemd worden.
De toegenomen afmetingen laten zich in
het interieur zoals verwacht vertalen in
meer ruimte. Op een forse wielbasis van
verlichting. De Active uitvoering met elek
trische portierruiten, centrale vergrendeling
met afstandbediening en audio met Blue
tooth kost 10.740 euro. Ook komt er een
1,2 liter versie van de meest complete Allu
re vanaf 13.490 euro inclusief airco, 7 inch
touchscreen, mistlampen en lichtmetaal.
DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 27 MAART 2014
liter turbo (211 pk) en helemaal boven aan
het spectrum de ongekend krachtige GLA
45 AMG. De 2 liter turbo is hier opgewaar
deerd tot 360 pk en een koppel van 450
Nm. Hét bewijs dat een crossover rustig
een sportwagen kan zijn. De motor maakt
een indrukwekkende sound en heeft maar
4,8 tellen nodig om de 100 km/u aan te
tippen. Wie twijfelt bij het begrip crossover
of SUV met betrekking tot de GLA, wordt
na een kennismaking met de AMG-versie
helemaal op wankelen gezet. De banden
plakken aan het asfalt als met hoge snel
heid bochten worden aangesneden. Vier-
wielaandrijving is bij deze versie uiteraard
standaard, zodat er veel moet gebeuren
om de auto uit koers te krijgen. 4Matic
is op de andere varianten beschikbaar af-
J. -jtorversie. Er kan bij de
i voor gekozen worden en ook bij
de twee viercilinder diesels, de GLA 200
en GLA 220 CDI. Die blijken beiden meer
dan goed op hun taken berekend en sco
ren tegelijk uitstekend voor wat betreft
het brandstofverbruik. Later dit jaar komt
zelfs nog een GLA 180 CDI met een zuini
ge krachtbron die voldoet aan de normen
voor 20 procent bijtelling.
Groter ten opzichte van de A-klasse bete
kent ook meteen duurder. De GLA 200 start
bij 35.350 euro. Wie gaat voor een diesel is
minimaal 38.795 euro lichter. Van de GLA
45 AMG is de prijs nog niet bekend, maar
houdt rekening met zo'n 65.000 euro.