N ne ng 9C ■WMIIVJPIIIdUl te Onderdelen www.roosmalengroep.nl V.A. 5^.' Hoezo niet te vinden?! BURGSE KOERIEni 19 Meer met minder Tony Vos jrt. RDW erk 1800,- Levendig VAN ROOSMALEN DE BEEMD VOLVO Technische gegevens: Jaargang 25 nr 12 Donderdag 20 maart 2014 Oplage 112.500 Uitgave van De Tilburgse Koerier Cilinderinhoud: 1.969 cc Afmetingen: lengte 4,628 meter, breedte 1,865 meter Aanhanggewicht: 1.800 kg (geremd) Merk en type: Volvo V60D4 Kinetic C02-uitstoot: 102 g/km (A-label) Prijs: 37.495 euro Aantal cilinders: diesel, 4 in lijn Gewicht: 1.471 kg Verbruik: gecombineerd 3,8 liter/100 km Prestaties: topsnelheid 225 km/u acceleratie 0-100 in 7,6 sec. ZUID-OOST AUTOSERVICEBEDRIJF Ringbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676 www.zuid-oost.nl Vermogen: 133 kW/181 pk bij 4.250 tr/min Koppel: 400 Nm bij 1.750 tr/min zijn jaraten die nog een rondom '60 zijn de dubbele koplampen tot i geheel versmolten, terwijl de grille eren verder naar voren geplaatst lijkt. de aanblik die de V40 ook biedt, ird is de vorm van de voorbum- aangepast en dat levert een enhang binnen het volledige fel belangrijker «linder moto V60 over zakelijke aandacht al niet te klagen had. De motor komt erg levendig over en lijkt vrijwel altijd bij de les. Dat komt omdat het behoorlijk hoge koppel al bij 1.750 tr/min beschikbaar is. De auto sprint in 7,6 seconden naar de 100 km/u en zet een top neer van 225 km/u. Maar ook in tussenacceleraties blijkt de Volvo een heerlijk vlotte machine. Het praktijkverbruik ligt gemakkelijk boven de 1 op 17. Volvo heeft volgens norm een C02-uitstoot gemeten van 102 g/km en daarmee is de auto voorlopig nog even goed voor 20 procent bijtelling. Toch nog even vergelijken met de niet te versmaden 2 liter vijfcilinder. Die heeft meer tijd nodig voor de acceleratie en blijkt met 119 g/km wat minder zuinig. )E TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 20 MAART 2014 De motor kan zoals in dit geval wor den gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, terwijl Volvo ook een achttraps automaat in het aanbod heeft. In beide gevallen komt de D4 diesel in de 560 en V60 in aanmerking voor 20 procent bijtelling. En dat terwijl Volvo met de koppel van 400 Nm. Prima waardes aardoor Volvo alle concurrentie recht in i ogen kan aankijken. De motor heeft, ndanks vergaande isolerende maatre en, een nadeel. En dat is dat we de achtige klank van de vijfcilinder zo mis- n. Maar datzelfde kan voor veel andere erken worden gezegd. We zullen er jewoon aan moeten wennen. die automerken zijn volop bezig de rotoren qua inhoud terug te bren- pi. Volvo hangt binnenkort alles Mt vijf cilinders en meer aan de wil len en lanceert ter vervanging een jjmpleet nieuwe familie viercilinders M turbo. Daaronder ook de nieuwe liter D4 onder meer beschikbaar in recent gefacelifte V60. ifntele maanden terug pakte Volvo bijna liet volledige programma optisch aan. Sei de XC60, S/V60, V/XC70 en de S80 egen een nieuw front waardoor ze één rilie vormen met de recentere en zeer jBvolle V40. CdeVëOzij p geheel Bagerenverd> f fecies de aa TROÉn praard is ter hierop ai lp* samenl febelangri «linder r Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs! Afgelopen zaterdag zat ik voor de verandering eens op de tweede zitrij van een Volkswagen bus op weg van een presentatie naar een luchthaven. Je hebt dan de tijd om niet alleen eens rond de kijken in de omgeving waar je je bevindt, maar ook naar details in de betreffende auto. Mijn oog viel op de binnenkant van de B-stijl, dus direct achter de voorportieren. Ik zat voor mezelf eens te tellen hoeveel verschil lende, zichtbare onderdelen daarvoor worden gebruikt. Dat was niet te tel len, zoveel. Diverse onderdelen die netjes bekleed zijn om het plaatwerk aan het oog te onttrekken. Maar die zijn slechts bescheiden in aantal. Een handgreep om je aan vast te houden, die is zomaar uit vier verschillende kunststof delen gemaakt en dan ver geet ik nog even het jassenhaakje dat eraan vast zit. Vier delen, zijn ook vier mallen en vier appar deze onderdelen maken. Dan persoon die ze samenstelt een metalen kern en daarbij nog wat bevestigingsmaterialen. Dat moet alle maal vervoerd worden naar de pro ductielijn om daar te kunnen worden gemonteerd. En dan heb ik het alleen nog maar om één, lees goed, één handgreep. Al die onderdelen moet samengesteld of niet weer op voor raad liggen, voor mocht iemand zo'n handgreep beschadigen. Ik durf niet te schatten uit hoeveel losse onderdelen één hele auto, in dit geval een uit de kluiten gewassen VW bus, is samenge steld. Het gaat ons menselijk inlevings vermogen vast ver te boven... nieuws zijn echter de iren. Jaren is er aan Comfortabel Volvo zette de V60 bij introductie niet neer als een stationwagon met optimale interi eurmogelijkheden. Dat blijkt ook als we in de cijfers wroeten. De auto heeft minimaal een bagagevolume van 430 liter en groeit maximaal naar 1.241 liter. Dat kan met een fors uitgévallen middenklasse hatch back worden geëvenaard. De V60 blijkt echter wel een uitermate prettige reisauto waarmee lange afstanden optimaal com fortabel worden afgelegd. Dat komt onder meer door het lage geluidsniveau, de prettige afstemming van het onderstel en de van Volvo zo bekende heerlijk zittende stoelen. Die ondersteunen uitstekend van alle kanten en zijn uitgebreid instelbaar. De ruimte op de achterbank is behoorlijk voor twee volwassenen. Volvo levert de V60 in vier uitrustingsva- rianten, zodat de klant volop keuzemoge lijkheden heeft. De prijslijst van de V60 D4 begint met de Kinetic vanaf 37.495 euro. De automaatversie komt op 40.495 euro. Voor de completere Momentum moet 39.995 euro worden afgerekend, terwijl de Summum vanaf 42.495 euro standaard de maximale uitrusting heeft. De video van deze test staat op www.youtube. com/automediaNL. 23030 32

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 27