N
ne
ng
9C
■WMIIVJPIIIdUl
te
Onderdelen
www.roosmalengroep.nl
V.A.
5^.'
Hoezo
niet te vinden?!
BURGSE KOERIEni
19
Meer met minder
Tony Vos
jrt. RDW erk
1800,-
Levendig
VAN ROOSMALEN DE BEEMD
VOLVO
Technische
gegevens:
Jaargang 25 nr 12 Donderdag 20 maart 2014 Oplage 112.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Cilinderinhoud:
1.969 cc
Afmetingen:
lengte 4,628 meter,
breedte 1,865 meter
Aanhanggewicht:
1.800 kg (geremd)
Merk en type:
Volvo V60D4 Kinetic
C02-uitstoot:
102 g/km (A-label)
Prijs:
37.495 euro
Aantal cilinders:
diesel, 4 in lijn
Gewicht:
1.471 kg
Verbruik:
gecombineerd 3,8 liter/100 km
Prestaties:
topsnelheid 225 km/u
acceleratie 0-100 in 7,6 sec.
ZUID-OOST
AUTOSERVICEBEDRIJF
Ringbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676
www.zuid-oost.nl
Vermogen:
133 kW/181 pk bij 4.250 tr/min
Koppel:
400 Nm bij 1.750 tr/min
zijn
jaraten die
nog een
rondom
'60 zijn de dubbele koplampen tot
i geheel versmolten, terwijl de grille
eren verder naar voren geplaatst lijkt.
de aanblik die de V40 ook biedt,
ird is de vorm van de voorbum-
aangepast en dat levert een
enhang binnen het volledige
fel belangrijker
«linder moto
V60 over zakelijke aandacht al niet te
klagen had. De motor komt erg levendig
over en lijkt vrijwel altijd bij de les. Dat
komt omdat het behoorlijk hoge koppel
al bij 1.750 tr/min beschikbaar is. De
auto sprint in 7,6 seconden naar de 100
km/u en zet een top neer van 225 km/u.
Maar ook in tussenacceleraties blijkt de
Volvo een heerlijk vlotte machine. Het
praktijkverbruik ligt gemakkelijk boven
de 1 op 17. Volvo heeft volgens norm een
C02-uitstoot gemeten van 102 g/km en
daarmee is de auto voorlopig nog even
goed voor 20 procent bijtelling. Toch nog
even vergelijken met de niet te versmaden
2 liter vijfcilinder. Die heeft meer tijd nodig
voor de acceleratie en blijkt met 119 g/km
wat minder zuinig.
)E TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 20 MAART 2014
De motor kan zoals in dit geval wor
den gekoppeld aan een handgeschakelde
zesbak, terwijl Volvo ook een achttraps
automaat in het aanbod heeft. In beide
gevallen komt de D4 diesel in de 560
en V60 in aanmerking voor 20 procent
bijtelling. En dat terwijl Volvo met de
koppel van 400 Nm. Prima waardes
aardoor Volvo alle concurrentie recht in
i ogen kan aankijken. De motor heeft,
ndanks vergaande isolerende maatre
en, een nadeel. En dat is dat we de
achtige klank van de vijfcilinder zo mis-
n. Maar datzelfde kan voor veel andere
erken worden gezegd. We zullen er
jewoon aan moeten wennen.
die automerken zijn volop bezig de
rotoren qua inhoud terug te bren-
pi. Volvo hangt binnenkort alles
Mt vijf cilinders en meer aan de wil
len en lanceert ter vervanging een
jjmpleet nieuwe familie viercilinders
M turbo. Daaronder ook de nieuwe
liter D4 onder meer beschikbaar in
recent gefacelifte V60.
ifntele maanden terug pakte Volvo bijna
liet volledige programma optisch aan.
Sei de XC60, S/V60, V/XC70 en de S80
egen een nieuw front waardoor ze één
rilie vormen met de recentere en zeer
jBvolle V40.
CdeVëOzij
p geheel
Bagerenverd>
f fecies de aa
TROÉn praard is
ter hierop ai
lp* samenl
febelangri
«linder r
Vertel ons welke jonge of
nieuwe auto je wilt rijden,
wij vinden ‘m
én voor een betere prijs!
Afgelopen zaterdag zat ik voor de
verandering eens op de tweede zitrij
van een Volkswagen bus op weg van
een presentatie naar een luchthaven.
Je hebt dan de tijd om niet alleen eens
rond de kijken in de omgeving waar je
je bevindt, maar ook naar details in de
betreffende auto. Mijn oog viel op de
binnenkant van de B-stijl, dus direct
achter de voorportieren. Ik zat voor
mezelf eens te tellen hoeveel verschil
lende, zichtbare onderdelen daarvoor
worden gebruikt. Dat was niet te tel
len, zoveel. Diverse onderdelen die
netjes bekleed zijn om het plaatwerk
aan het oog te onttrekken. Maar die
zijn slechts bescheiden in aantal. Een
handgreep om je aan vast te houden,
die is zomaar uit vier verschillende
kunststof delen gemaakt en dan ver
geet ik nog even het jassenhaakje
dat eraan vast zit. Vier delen, zijn
ook vier mallen en vier appar
deze onderdelen maken. Dan
persoon die ze samenstelt
een metalen kern en daarbij nog wat
bevestigingsmaterialen. Dat moet alle
maal vervoerd worden naar de pro
ductielijn om daar te kunnen worden
gemonteerd. En dan heb ik het alleen
nog maar om één, lees goed, één
handgreep. Al die onderdelen moet
samengesteld of niet weer op voor
raad liggen, voor mocht iemand zo'n
handgreep beschadigen. Ik durf niet te
schatten uit hoeveel losse onderdelen
één hele auto, in dit geval een uit de
kluiten gewassen VW bus, is samenge
steld. Het gaat ons menselijk inlevings
vermogen vast ver te boven...
nieuws zijn echter de
iren. Jaren is er aan
Comfortabel
Volvo zette de V60 bij introductie niet neer
als een stationwagon met optimale interi
eurmogelijkheden. Dat blijkt ook als we in
de cijfers wroeten. De auto heeft minimaal
een bagagevolume van 430 liter en groeit
maximaal naar 1.241 liter. Dat kan met
een fors uitgévallen middenklasse hatch
back worden geëvenaard. De V60 blijkt
echter wel een uitermate prettige reisauto
waarmee lange afstanden optimaal com
fortabel worden afgelegd. Dat komt onder
meer door het lage geluidsniveau, de
prettige afstemming van het onderstel en
de van Volvo zo bekende heerlijk zittende
stoelen. Die ondersteunen uitstekend van
alle kanten en zijn uitgebreid instelbaar.
De ruimte op de achterbank is behoorlijk
voor twee volwassenen.
Volvo levert de V60 in vier uitrustingsva-
rianten, zodat de klant volop keuzemoge
lijkheden heeft. De prijslijst van de V60 D4
begint met de Kinetic vanaf 37.495 euro.
De automaatversie komt op 40.495 euro.
Voor de completere Momentum moet
39.995 euro worden afgerekend, terwijl
de Summum vanaf 42.495 euro standaard
de maximale uitrusting heeft. De video
van deze test staat op www.youtube.
com/automediaNL.
23030
32