Aj
s
doen wat belangrijk is
Gemeentenieuws
Tilburg
r
I
Extra aandacht voor zestien Tilburgse wijken en buurten
Doorstromingsproblemen op ringbanen in toekomst
Ui
Van afrastering tot kasteelpoort
WIJKTOETS 2014
Voor al uw hekwerk
Sier, spijlen, gaas, dubbel staaf mat hekwerk
en draai- en schuifpoorten.
I Hekwerken
ALGEMEEN
5
JRGSE KOERia
gr
riode worden de
Ringt
>aan)
OP OP
Achtergrond
De Ringbanen zijn, op enkele kleine
<EEN
\AERE
"Twee jaar
men deze a
S
KOPER!
KRANTIE.
overzicht van Focus- en Aandachtswijken
n moderne
irken stoelen
>5,-
Torer
ken
met
WWW.
ie sco-
•*—i in
uit-
i
EN
Comfort
id, een
ie wijk-
litor
e strooi rechts)
DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 6 MAART 2014
IEF KM
gemeente
>n. Dit ge-
aak met bewoners.
Contourde
en de woningbouw
j-wonen
t moderne
stoelen
lejeugdige
•r die lekker
't in zijn stoel
genieten.
week vier fc
aandachtswi.
zijn wijken c
mende twee jaar extra aandacht
krijgen.
burg Het college heeft deze
ek vier focuswijken en twaalf
vijken benoemd. Dat
of buurten die de ko-
'komen uk uw
j leveren bijna
ken als op sta
tekmeteen
-pnjs-gorantie’l
- Nu 795,-
Maaur on Ibxetniï Ddoj ms wk aiaum Ihxst joudsüis aisiirss
o camerai Ibxs^tsnllD^iTiigssy^tgiririiein)
SNELLE LEVERTIJDEN EN ALTIJD SCHERPE PRIJZEN!
U bent altijd welkom
in onze showroom,
eventueel ook op afspraak.
Altijd op maat gemaakt.
I Actieplannen
fruidenbuurt, Jeruzaler
i Zuid, Oerle, Jan
Jofjes-Trouwlaan,
buurt, Loven-Rozenj
Hoek, Schote'-'- -
Theresia, zijr. <>k>
benoemd. Deze wi
voldoende op één
(veiligheid, sociaal-
siekjof*-1
N
I
Vinke, directeur-bestuurder van TBV
Wonen.
Het team Wijken van de C'
gaat actieplannen maken,
beurt in samenspraz’
Ook partners als ContourdeTwern,
politie, en de woningbouwcorpo
raties worden hierbij betrokken. In
sommige buurten kunnen de plan
nen snel klaar zijn, omdat er al veel
afspraken zijn gemaakt. In andere
Provincialeweg 126 - 4909 AM Oosteind Dennis
T: 0162 -31 83 14-F: 0162-49 09 58
zijn er ver-
die onvol-
<en om het
len. Dat blijkt
lyse voor 2020
■t college deze
week kennis heeft genomen. Uit de
analyse blijkt eveneens dat er op de
Burgemeester Baron van Voorst tot
Voorstweg problemen ontstaan, die
door verdubbeling opgelost zouden
kunnen worden. "Deze studie naar
de ringbanen geeft goed inzicht in
waar maatregelen in de toekomst
nodig zijn", licht wethouder Roel Lau-
werier van infrastructuur mobiliteit
toe. "De nieuwe coalitie kan met het
rapport.goed bepalen waar het de
komende jaren op in wil zetten, om
in 2020 niet meer aan de doorstro-
mingscriteria. Het verhogen van de
maximumsnelheid tot 70 km per uur
lost de problemen niet op, dit trekt
extra verkeer aan. Het aanleggen van
stadsrandtransferia heeft nauwelijks
effect op de afwikkeling van het ver
keer en lost de toekomstige proble
men niet op.
In de komende peri
knelpunten nader geanalyseerd.
Hiervoor wordt onder meer een dy
namisch verkeersmodel gebruikt.
Uiterlijk eind mei zullen hiervan de
eerste resultaten beschikbaar zijn.
"In de komende maanden gaan we
samen actieplannen maken om de
problemen in de wijken aan te pak
ken", aldus wethouder Roel Lauwe-
rier (wijkgericht werken). "Voordeel
van deze nieuwe aanpak is dat we
nu structureel, integraal en gericht
de problemen per gebied benade-
ren."De indeling naar focuswijken en
aandachtswijken is bepaald op basis
van de uitkomsten van de wijktoets
en het Lemon-onderzoek.
De komende twee jaar gelden Stok-
hasselt-Vlashof, Groenewoud, cen
trumgebied Het Zand en Goirke-Has-
selt als focuswijken. In deze wijken
spelen meerdere ingewikkelde pro
blemen, op sociaal-economisch en
fysiek vlak en op het gebied van
veiligheid. Voor deze wijken wordt
een meerjarig actieplan gemaakt,
in nauwe samenwerking met bewo
ners en andere partners. De plannen
zijn naar verwachting in september
klaar.
wijken is een diepgaande analyse
nodig. Maatwerk is het uitgangs
punt van de aanpak. Zo zijn de flats
van Tiwos in de Abdij- en Torenbuurt
recent opgeknapt, worden in die
wijk henneppanden actief geruimd,
is het openbaar gebied op verschil
lende plekken opgeknapt en behe
ren bewoners de speeltuin.
r geleden hebben we sa-
afspraken gemaakt. Zoals
utalem, Zorgvlied-
Wierhof, Korvelse
i, Abdij- en Toren-
iplein, Gesworen
otelplein, Korvel, randen
-ijn als aandachtswijken
Deze wijken scoren on-
i of meer thema's
l-economisch, fy-
ek) of tonen een dalende trend. De
Ook eerder al (in 2020) z!
schillende kruispunten, d
doende capaciteit hebber
verkeer goed af te wikkek
uit de knelpuntenanalyss
en 2030, waarvan het
Tilburg goed bereikbaar te houden."
Uit de analyse blijkt dat de belang
rijkste knelpunten zich bevinden
aan de zuidkant van de Ringbaan
West. Daar ontstaan al in 2020 pro
blemen met de doorstroming van
het verkeer. Het tweede cluster van
knelpunten is aan de noordkant
van de Ringbaan West, met de Has-
seltrotonde als grootste probleem.
Ook de Ringbaan Zuid (Stappeg-
oor-het Laar) en de Ringbaan Oost
(Spoorlaan-Kempenbaan) voldoen
Tilburg Het Ringbanenstelsel zo
als dat er nu is in Tilburg kan de
verwachte verkeersdrukte in de
toekomst niet aan. Dat zal in 2030
tot doorstromingsproblemen
leiden.
actieplannen die hiervoor worden
opgesteld zijn naar verwachting in
juli van dit jaar klaar. "Impulswijken,
focuswijken of aandachtswijken.
Het maakt eigenlijk niet uit hoe je
ze noemt. Het gaat vooral om de
samenwerking en de verantwoorde
lijkheid die instellingen en bewoners
voelen en gezamenlijk oppakken
om de leefbaarheid in de betreffen
de wijken te vergroten", aldus Rob
Tilburg, f
gevoerd
se woningcorporai
Tiwos, Wonen Brebi
de gemeente. Dev.
beeld van de kwaliteit
se wijken en buurten b
meente op het gebied van leefbaar
heid, veiligheid, vestigingsklimaat
en sociale stijging. Onderzocht zijn
indicatoren op drie dimensies: fysiek,
sociaal-economisch en veiligheid.
De wijktoets levert een belangrijke
bijdrage aan het wijkgericht werken.
De aandacht voor de impulswijken
blijft overigens gewoon bestaan. In
die wijken zijn meerjarige afspraken
gemaakt op het gebied van sociale
stijging.
we het aanpakken in de Abdij- en
ïnbuurt wil ik het voor alle plek-
gaan doen. Concreet, samen
bewoners en partners, met
heldere afspraken wie wat wanneer
gaat doen", aldus Lauwerier.
fysieke aanpassingen na, al lange tijd
niet gemoderniseerd. Momenteel
kan de autobereikbaarheid van Til
burg als goed worden gekwalificeerd.
Het einde van de capaciteit van de
ringbanen is echter wel in zicht. Het
is de vraag of extra verkeersbewe
gingen als gevolg van verschillende
ontwikkelingen (Reeshof, Piushaven
en Spoorzone), met de huidige infra
structuur kunnen worden opgevan
gen. Vandaar dat een studie is uitge
voerd. Deze studie heeft als doel om
inzichtelijk te maken of het wegennet
in 2020 en 2030 het verkeer met vol
doende kwaliteit af kan wikkelen. En
op welke manier knelpunten voorko
men kunnen worden.
Wijktoets
16.500 Tilburgers hebben meege
werkt aan het Lemon-onderzoek
naar leefbaarheid en veiligheic
belangrijk onderdeel van de
toets. In de Leefbaarheidmoni
(Lemon) geven bewoners gemid
deld een 7,2 als totaalcijfer voor de
buurt waarin ze wonen. Lauwerier:
"Vergeleken met andere grote ste
den in het land scoort Tilburg goed
als het gaat om leefbaarheid in wij
ken. Maar er zijn ook buurten die ex
tra aandacht nodig hebben."
De resultaten van het lemon-on
derzoek kunt u bekijken op v
lemoninternet.nl. Daar staan de
res voor alle wijken en buurten
j. Het lemon-onderzoek is u
id in opdracht van déTilburg-
-oraties TBV Wonen,
zburg en 't Heem en
wijktoets geeft een
it van de diver-
binnen de ge-
GEMEENTE TILBURG
FOCUSWIJKEN
A Stokhasselt/Vlashof
B Goirke-Hasselt
C Centrum het Zand
D Groenewoud
AANDACHTSWIJKEN
E Schotelplein
F Randen Theresia
G Loven Rozenplein
H JanWierhof
I Jeruzalem
J Korvelse Hofjes Trouwlaan
M Zorgvfied Zuid
N Abdij-en Torenbuurt
O Kruidenbuurt
P Gesworen Hoek
WK