Aj s doen wat belangrijk is Gemeentenieuws Tilburg r I Extra aandacht voor zestien Tilburgse wijken en buurten Doorstromingsproblemen op ringbanen in toekomst Ui Van afrastering tot kasteelpoort WIJKTOETS 2014 Voor al uw hekwerk Sier, spijlen, gaas, dubbel staaf mat hekwerk en draai- en schuifpoorten. I Hekwerken ALGEMEEN 5 JRGSE KOERia gr riode worden de Ringt >aan) OP OP Achtergrond De Ringbanen zijn, op enkele kleine <EEN \AERE "Twee jaar men deze a S KOPER! KRANTIE. overzicht van Focus- en Aandachtswijken n moderne irken stoelen >5,- Torer ken met WWW. ie sco- •*—i in uit- i EN Comfort id, een ie wijk- litor e strooi rechts) DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 6 MAART 2014 IEF KM gemeente >n. Dit ge- aak met bewoners. Contourde en de woningbouw j-wonen t moderne stoelen lejeugdige •r die lekker 't in zijn stoel genieten. week vier fc aandachtswi. zijn wijken c mende twee jaar extra aandacht krijgen. burg Het college heeft deze ek vier focuswijken en twaalf vijken benoemd. Dat of buurten die de ko- 'komen uk uw j leveren bijna ken als op sta tekmeteen -pnjs-gorantie’l - Nu 795,- Maaur on Ibxetniï Ddoj ms wk aiaum Ihxst joudsüis aisiirss o camerai Ibxs^tsnllD^iTiigssy^tgiririiein) SNELLE LEVERTIJDEN EN ALTIJD SCHERPE PRIJZEN! U bent altijd welkom in onze showroom, eventueel ook op afspraak. Altijd op maat gemaakt. I Actieplannen fruidenbuurt, Jeruzaler i Zuid, Oerle, Jan Jofjes-Trouwlaan, buurt, Loven-Rozenj Hoek, Schote'-'- - Theresia, zijr. <>k> benoemd. Deze wi voldoende op één (veiligheid, sociaal- siekjof*-1 N I Vinke, directeur-bestuurder van TBV Wonen. Het team Wijken van de C' gaat actieplannen maken, beurt in samenspraz’ Ook partners als ContourdeTwern, politie, en de woningbouwcorpo raties worden hierbij betrokken. In sommige buurten kunnen de plan nen snel klaar zijn, omdat er al veel afspraken zijn gemaakt. In andere Provincialeweg 126 - 4909 AM Oosteind Dennis T: 0162 -31 83 14-F: 0162-49 09 58 zijn er ver- die onvol- <en om het len. Dat blijkt lyse voor 2020 ■t college deze week kennis heeft genomen. Uit de analyse blijkt eveneens dat er op de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg problemen ontstaan, die door verdubbeling opgelost zouden kunnen worden. "Deze studie naar de ringbanen geeft goed inzicht in waar maatregelen in de toekomst nodig zijn", licht wethouder Roel Lau- werier van infrastructuur mobiliteit toe. "De nieuwe coalitie kan met het rapport.goed bepalen waar het de komende jaren op in wil zetten, om in 2020 niet meer aan de doorstro- mingscriteria. Het verhogen van de maximumsnelheid tot 70 km per uur lost de problemen niet op, dit trekt extra verkeer aan. Het aanleggen van stadsrandtransferia heeft nauwelijks effect op de afwikkeling van het ver keer en lost de toekomstige proble men niet op. In de komende peri knelpunten nader geanalyseerd. Hiervoor wordt onder meer een dy namisch verkeersmodel gebruikt. Uiterlijk eind mei zullen hiervan de eerste resultaten beschikbaar zijn. "In de komende maanden gaan we samen actieplannen maken om de problemen in de wijken aan te pak ken", aldus wethouder Roel Lauwe- rier (wijkgericht werken). "Voordeel van deze nieuwe aanpak is dat we nu structureel, integraal en gericht de problemen per gebied benade- ren."De indeling naar focuswijken en aandachtswijken is bepaald op basis van de uitkomsten van de wijktoets en het Lemon-onderzoek. De komende twee jaar gelden Stok- hasselt-Vlashof, Groenewoud, cen trumgebied Het Zand en Goirke-Has- selt als focuswijken. In deze wijken spelen meerdere ingewikkelde pro blemen, op sociaal-economisch en fysiek vlak en op het gebied van veiligheid. Voor deze wijken wordt een meerjarig actieplan gemaakt, in nauwe samenwerking met bewo ners en andere partners. De plannen zijn naar verwachting in september klaar. wijken is een diepgaande analyse nodig. Maatwerk is het uitgangs punt van de aanpak. Zo zijn de flats van Tiwos in de Abdij- en Torenbuurt recent opgeknapt, worden in die wijk henneppanden actief geruimd, is het openbaar gebied op verschil lende plekken opgeknapt en behe ren bewoners de speeltuin. r geleden hebben we sa- afspraken gemaakt. Zoals utalem, Zorgvlied- Wierhof, Korvelse i, Abdij- en Toren- iplein, Gesworen otelplein, Korvel, randen -ijn als aandachtswijken Deze wijken scoren on- i of meer thema's l-economisch, fy- ek) of tonen een dalende trend. De Ook eerder al (in 2020) z! schillende kruispunten, d doende capaciteit hebber verkeer goed af te wikkek uit de knelpuntenanalyss en 2030, waarvan het Tilburg goed bereikbaar te houden." Uit de analyse blijkt dat de belang rijkste knelpunten zich bevinden aan de zuidkant van de Ringbaan West. Daar ontstaan al in 2020 pro blemen met de doorstroming van het verkeer. Het tweede cluster van knelpunten is aan de noordkant van de Ringbaan West, met de Has- seltrotonde als grootste probleem. Ook de Ringbaan Zuid (Stappeg- oor-het Laar) en de Ringbaan Oost (Spoorlaan-Kempenbaan) voldoen Tilburg Het Ringbanenstelsel zo als dat er nu is in Tilburg kan de verwachte verkeersdrukte in de toekomst niet aan. Dat zal in 2030 tot doorstromingsproblemen leiden. actieplannen die hiervoor worden opgesteld zijn naar verwachting in juli van dit jaar klaar. "Impulswijken, focuswijken of aandachtswijken. Het maakt eigenlijk niet uit hoe je ze noemt. Het gaat vooral om de samenwerking en de verantwoorde lijkheid die instellingen en bewoners voelen en gezamenlijk oppakken om de leefbaarheid in de betreffen de wijken te vergroten", aldus Rob Tilburg, f gevoerd se woningcorporai Tiwos, Wonen Brebi de gemeente. Dev. beeld van de kwaliteit se wijken en buurten b meente op het gebied van leefbaar heid, veiligheid, vestigingsklimaat en sociale stijging. Onderzocht zijn indicatoren op drie dimensies: fysiek, sociaal-economisch en veiligheid. De wijktoets levert een belangrijke bijdrage aan het wijkgericht werken. De aandacht voor de impulswijken blijft overigens gewoon bestaan. In die wijken zijn meerjarige afspraken gemaakt op het gebied van sociale stijging. we het aanpakken in de Abdij- en ïnbuurt wil ik het voor alle plek- gaan doen. Concreet, samen bewoners en partners, met heldere afspraken wie wat wanneer gaat doen", aldus Lauwerier. fysieke aanpassingen na, al lange tijd niet gemoderniseerd. Momenteel kan de autobereikbaarheid van Til burg als goed worden gekwalificeerd. Het einde van de capaciteit van de ringbanen is echter wel in zicht. Het is de vraag of extra verkeersbewe gingen als gevolg van verschillende ontwikkelingen (Reeshof, Piushaven en Spoorzone), met de huidige infra structuur kunnen worden opgevan gen. Vandaar dat een studie is uitge voerd. Deze studie heeft als doel om inzichtelijk te maken of het wegennet in 2020 en 2030 het verkeer met vol doende kwaliteit af kan wikkelen. En op welke manier knelpunten voorko men kunnen worden. Wijktoets 16.500 Tilburgers hebben meege werkt aan het Lemon-onderzoek naar leefbaarheid en veiligheic belangrijk onderdeel van de toets. In de Leefbaarheidmoni (Lemon) geven bewoners gemid deld een 7,2 als totaalcijfer voor de buurt waarin ze wonen. Lauwerier: "Vergeleken met andere grote ste den in het land scoort Tilburg goed als het gaat om leefbaarheid in wij ken. Maar er zijn ook buurten die ex tra aandacht nodig hebben." De resultaten van het lemon-on derzoek kunt u bekijken op v lemoninternet.nl. Daar staan de res voor alle wijken en buurten j. Het lemon-onderzoek is u id in opdracht van déTilburg- -oraties TBV Wonen, zburg en 't Heem en wijktoets geeft een it van de diver- binnen de ge- GEMEENTE TILBURG FOCUSWIJKEN A Stokhasselt/Vlashof B Goirke-Hasselt C Centrum het Zand D Groenewoud AANDACHTSWIJKEN E Schotelplein F Randen Theresia G Loven Rozenplein H JanWierhof I Jeruzalem J Korvelse Hofjes Trouwlaan M Zorgvfied Zuid N Abdij-en Torenbuurt O Kruidenbuurt P Gesworen Hoek WK

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 5