Autotest Lexus GS300h Luxury Line I IRGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 FEBRUARI 2014 PAGINA 3 Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2.495 cc Koppel elektrisch: 300 Nm Gewicht 1710 kg Aanhanggewicht: 500 kg (geremd) Prijs: 55.890 euro Technische gegevens: Koppel: 221 Nm lownsizing is in de autowereld aan de orde van dag. Ook Lexus moet eraan doven en lanceert een tweede versie van de GS voorzien van een viercilinder erainemotor. Een verstandige zet op meerdere vlakken, zo blijkt na een ken- isnaking. etilburgse koerier - i/ier is meer dan genoeg I: n bij 4.200 - 5.400 tr/min C02-uitstoot: 110 g/km (A-label) Afmetingen: lengte 4,850 meter, breedte 1,840 meter Verbruik. stadscyclus 4,9 liter/100 km buitenwegcydus 4,7 liter/100 km gecombineerd 4,8 liter/100 km lodellen in dit segment bescheiden beenruimte GS300h met recht een worden genoemd. Op vier de zitplaatsen is volop lüir*' r volwassenen. De voorstoele maar zouden .._k mogen zijn. duurdere varianten i opgeblaz.c Merk en type: Lexus GS300h Luxury Line van 20 procent. Bovendien bedraagt het verschil in C02-uitstoot met de zescilinder maar liefst 28 g/km. een rk en e benzi- i staat is. Maar aal 130 km/u at je met Datzelfde atie naar 100 in kon de GS best In de GS300h ligt recent gelanceerd 'S300h. Dat bete- aangevuld krachtbron van 221 ovendin" Vermogen elektrisch: '105 kW/143 pk staat de elektromotor altijd klaar om bij te springen. Die elektromotor levert in vergelijking met de zescilinder, al is .deze met 143 pk en een koppel van 300 Nm beslist niet te bescheiden bemeten. Het opgetelde vermogen bedraagt nog steeds een waardige 221 pk. Vermogen: 133 kW/181 pk bij 6.000 tr/min Elektrisch Twee cilinders minder en een kleinere elektromotor doen vermoeden dat flink verschil in voertuiggewicht tussen het tweetal bestaat. Maar dat beperkt zich tot slechts 90 kg. De GS300h is met 1.705 kg niet bepaald een licht gewicht. De hybride functioneert op de bekende manier. Bij gas los en remmen wordt energie teruggewonnen *die weer wordt opgeslagen in een extra batterij. Die wordt vervolgens aangesproken als extra acceleratiekracht nodig is of er lagere snelheden volledig elektrisch wo gereden. De actieradius blijft dan bepe tot maximaal zo'n kilometer. Zoals i gewend zijn van Lexus is het in het intt eur prettig stil door de uitstekende iso tie. Op dat vlak maakt de GS300h geen er een ertuiggewicht tussen t. Maar dat beperkt kg. De GS300h is t bepaald een licht - functioneert op c '«dellen als I «Mercedes I wnt dat in overheerst. Aandrijflijn Ms levert in ons land alleen hybride nodellen. De huidige generatie was tot kort louter verkrijgbaar als G$450h «t een forse 3,5 liter V6 die met e" I IKombineerd vermogen van 345 pk koppel van 352 Nm voor alleen de «motor tot topprestaties in staat is. •fonze wegen is maximaal uv 4toejestaan, dus is de vraag wat 1 een top van 250 km/u aan moet. Da. Wt voor een acceleratie- '9 seconden. Daarom I T «i stapje terug doen. Ir f delfde aandrijflijn als recent i de nieuwe compacte l$30v,, I int een viercilinder 2,5 liter iet een elektromotor. Deze evert met 181 pk en een koppel van 2_. - m nog steeds prima cijfers. Bovendien Prestaties: topsnelheid 190 km/u acceleratie 0-100 in 9,2 sec. R 4,85 meter lange vierdeurs Lexus GS (opereert in het segment waar zich ook de Audi A6, BMW 5-serie E-klasse bevinden. Een seg- Europa door diesels wordt uitzondering. Wie normaal met de auto van 20 procent. Bovendien bedraagt het te krijgen. Wie dit onder het rijden doet, rijdt, zal de viercilinder dan ook vrijwel verschil in C02-uitstoot met de zescilinder zal merken dat de aandacht te lang van even stil ervaren als de zespitter. Alleen maar liefst 28 g/km. het verkeer weg is. als fors wordt geaccelereerd loopt het toe- Opmerkelijk is dat Lexus de GS een flink rental hoog op en laat de motor van zich Beeldscherm bagagevolume van 452 liter meegeeft, horen. Dat is ook niet vreemd. Lexus zorgt Waar sommige modellen in dit segment iets waar geen enkele andere hybride in bij haar hybrides voor een elektrische nog kampen met bescheiden beenruimte dit segment aan kan tippen. Het rijgedrag overbrenging naar de achterwielen die achterin, mag de GS300h met recht een is-uiterst comfortabel en de prestaties zeer qua karakter vergelijkbaar is met een CVT. echte limousine worden genoemd. Op bevredigend als beide motoren regelijk De prestaties van deze viercilinder liggen alle vier de zitplaatsen is volop ruimte worden benut en men zich niet stoort flink onder het niveau van zijn krach- voor volwassenen. De voorstoelen zijn aan het kortstondig hoog oplopen van het tigere broer, maar nog steeds zijn een behoorlijk groot, maar zouden wellicht motortoerental. topsnelheid van 190 km/u en een accele- iets minder vlak mogen zijn. Gelukkig Het gunstige verbruik werkt via de lagere ratie naar 100 km/u in 9,2 seconden meer kan er bij de duurdere varianten nog het CO2-uitstoot door in de aanschafprijs en dan voldoende om vlot mee te komen. nodige worden opgeblazen. Het dash- ligt maar liefst 14.400 euro lager dan Belangrijker is het brandstofverbruik in board beschikt over het grootste beeld- de V6. De GS300h begint namelijk al bij de praktijk. Dat ligt bij deze auto rond scherm in de autoindustrie, al wordt zo'n 46.390 euro in de Business Line. De Pro- de 1 op 16 en dat is gezien formaat en kwalificatie meestal snel ingehaald. Alle versie kost 50.390 euro, gevolgd door de prestaties meer dan uitstekend. Volgens de denkbare functies worden hierop met een Luxury Line voor 55.890 euro. Wie flink meetcydus heeft de auto een C02-uitstoot soort van joystick bediend. Alhoewel ‘de dieper in de buidel wil tasten komt uit van 109 tot 113 g/km afhankelijk van het gevoeligheid van dit onderdeel in de loop bij de F Sport Line voor 66.190 euro of uitrustingsniveau en dat betekent in alle der tijd is verbeterd, blijft het nog steeds de President Line die 67.990 euro moet ‘vallen een bijtelling bij zakelijk gebruik mikken om de cursor op de juiste functie opbrengen. 9-SLK-681 r_

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 29