Autotest
Lexus GS300h Luxury Line
I
IRGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 FEBRUARI 2014 PAGINA 3
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2.495 cc
Koppel elektrisch: 300 Nm
Gewicht 1710 kg
Aanhanggewicht:
500 kg (geremd)
Prijs: 55.890 euro
Technische
gegevens:
Koppel:
221 Nm
lownsizing is in de autowereld aan de orde van dag. Ook Lexus moet eraan
doven en lanceert een tweede versie van de GS voorzien van een viercilinder
erainemotor. Een verstandige zet op meerdere vlakken, zo blijkt na een ken-
isnaking.
etilburgse koerier -
i/ier is meer dan genoeg
I:
n bij 4.200 - 5.400 tr/min
C02-uitstoot:
110 g/km (A-label)
Afmetingen:
lengte 4,850 meter,
breedte 1,840 meter
Verbruik.
stadscyclus 4,9 liter/100 km
buitenwegcydus 4,7 liter/100 km
gecombineerd 4,8 liter/100 km
lodellen in dit segment
bescheiden beenruimte
GS300h met recht een
worden genoemd. Op
vier de zitplaatsen is volop lüir*'
r volwassenen. De voorstoele
maar zouden
.._k mogen zijn.
duurdere varianten
i opgeblaz.c
Merk en type:
Lexus GS300h Luxury Line
van 20 procent. Bovendien bedraagt het
verschil in C02-uitstoot met de zescilinder
maar liefst 28 g/km.
een
rk en
e benzi-
i staat is. Maar
aal 130 km/u
at je met
Datzelfde
atie naar 100 in
kon de GS best
In de GS300h ligt
recent gelanceerd
'S300h. Dat bete-
aangevuld
krachtbron
van 221
ovendin"
Vermogen elektrisch:
'105 kW/143 pk
staat de elektromotor altijd klaar om bij
te springen. Die elektromotor levert in
vergelijking met de zescilinder, al is .deze
met 143 pk en een koppel van 300 Nm
beslist niet te bescheiden bemeten. Het
opgetelde vermogen bedraagt nog steeds
een waardige 221 pk.
Vermogen:
133 kW/181 pk bij 6.000 tr/min
Elektrisch
Twee cilinders minder en een kleinere
elektromotor doen vermoeden dat
flink verschil in voertuiggewicht tussen
het tweetal bestaat. Maar dat beperkt
zich tot slechts 90 kg. De GS300h is
met 1.705 kg niet bepaald een licht
gewicht. De hybride functioneert op de
bekende manier. Bij gas los en remmen
wordt energie teruggewonnen *die weer
wordt opgeslagen in een extra batterij.
Die wordt vervolgens aangesproken als
extra acceleratiekracht nodig is of er
lagere snelheden volledig elektrisch wo
gereden. De actieradius blijft dan bepe
tot maximaal zo'n kilometer. Zoals i
gewend zijn van Lexus is het in het intt
eur prettig stil door de uitstekende iso
tie. Op dat vlak maakt de GS300h geen
er een
ertuiggewicht tussen
t. Maar dat beperkt
kg. De GS300h is
t bepaald een licht
- functioneert op c
'«dellen als
I «Mercedes I
wnt dat in
overheerst.
Aandrijflijn
Ms levert in ons land alleen hybride
nodellen. De huidige generatie was tot
kort louter verkrijgbaar als G$450h
«t een forse 3,5 liter V6 die met e"
I IKombineerd vermogen van 345 pk
koppel van 352 Nm voor alleen de
«motor tot topprestaties in staat is.
•fonze wegen is maximaal uv
4toejestaan, dus is de vraag wat
1 een top van 250 km/u aan moet. Da.
Wt voor een acceleratie-
'9 seconden. Daarom I
T «i stapje terug doen. Ir
f delfde aandrijflijn als recent
i de nieuwe compacte l$30v,,
I int een viercilinder 2,5 liter
iet een elektromotor. Deze
evert met 181 pk en een koppel van 2_.
- m nog steeds prima cijfers. Bovendien
Prestaties:
topsnelheid 190 km/u
acceleratie 0-100 in 9,2 sec.
R 4,85 meter lange vierdeurs Lexus GS
(opereert in het segment waar zich ook
de Audi A6, BMW 5-serie
E-klasse bevinden. Een seg-
Europa door diesels wordt
uitzondering. Wie normaal met de auto van 20 procent. Bovendien bedraagt het te krijgen. Wie dit onder het rijden doet,
rijdt, zal de viercilinder dan ook vrijwel verschil in C02-uitstoot met de zescilinder zal merken dat de aandacht te lang van
even stil ervaren als de zespitter. Alleen maar liefst 28 g/km. het verkeer weg is.
als fors wordt geaccelereerd loopt het toe- Opmerkelijk is dat Lexus de GS een flink
rental hoog op en laat de motor van zich Beeldscherm bagagevolume van 452 liter meegeeft,
horen. Dat is ook niet vreemd. Lexus zorgt Waar sommige modellen in dit segment iets waar geen enkele andere hybride in
bij haar hybrides voor een elektrische nog kampen met bescheiden beenruimte dit segment aan kan tippen. Het rijgedrag
overbrenging naar de achterwielen die achterin, mag de GS300h met recht een is-uiterst comfortabel en de prestaties zeer
qua karakter vergelijkbaar is met een CVT. echte limousine worden genoemd. Op bevredigend als beide motoren regelijk
De prestaties van deze viercilinder liggen alle vier de zitplaatsen is volop ruimte worden benut en men zich niet stoort
flink onder het niveau van zijn krach- voor volwassenen. De voorstoelen zijn aan het kortstondig hoog oplopen van het
tigere broer, maar nog steeds zijn een behoorlijk groot, maar zouden wellicht motortoerental.
topsnelheid van 190 km/u en een accele- iets minder vlak mogen zijn. Gelukkig Het gunstige verbruik werkt via de lagere
ratie naar 100 km/u in 9,2 seconden meer kan er bij de duurdere varianten nog het CO2-uitstoot door in de aanschafprijs en
dan voldoende om vlot mee te komen. nodige worden opgeblazen. Het dash- ligt maar liefst 14.400 euro lager dan
Belangrijker is het brandstofverbruik in board beschikt over het grootste beeld- de V6. De GS300h begint namelijk al bij
de praktijk. Dat ligt bij deze auto rond scherm in de autoindustrie, al wordt zo'n 46.390 euro in de Business Line. De Pro-
de 1 op 16 en dat is gezien formaat en kwalificatie meestal snel ingehaald. Alle versie kost 50.390 euro, gevolgd door de
prestaties meer dan uitstekend. Volgens de denkbare functies worden hierop met een Luxury Line voor 55.890 euro. Wie flink
meetcydus heeft de auto een C02-uitstoot soort van joystick bediend. Alhoewel ‘de dieper in de buidel wil tasten komt uit
van 109 tot 113 g/km afhankelijk van het gevoeligheid van dit onderdeel in de loop bij de F Sport Line voor 66.190 euro of
uitrustingsniveau en dat betekent in alle der tijd is verbeterd, blijft het nog steeds de President Line die 67.990 euro moet
‘vallen een bijtelling bij zakelijk gebruik mikken om de cursor op de juiste functie opbrengen.
9-SLK-681
r_