Opel Meriva ■Audi geeft nieuwe TT prijs :t.nl MIVI I ICICI l Vernis De nieuwe Opel Meriva Lathouwers Inhaalslag specifieke vlak voor te zijn. www.lathouwers.nl rt Tony Vos :ie EN rg! Jaargang 25* nr 9 Donderdag 27 februari 2014 Oplage 112.500 Uitgave van De Tilburgse Koerier De huidige, tweede generatie Opel Meriva is halverwege getuige de facelift die het merk- aan dit ruimte lijke model doorvoert. Uiterlijk moet je goed kijken om de verschillen te zien, want die moeten vooral onder huids worden gezocht. werker ofiet? verken, nst met ien. staat: lanager, Ierland B V da F Tilburg Kraaivenstraat 28 Tel. 013-59 42 555 fchnicus riteit heeft nnen je regelmatig zelfstandig tijdsduur en maar verzorg ts. Kortom, je Wij vertellen u er graag meer over! ten. Een aanrader blijken de zogenaamde comfortstoelen die Opel in het model als optie aanbiedt. URGSE KOERIElf Een van de aandachttrekkers in Genève grille en volgt dejrlaatsing van het logo K weer de derde generatie van het model. koplampen zijn een optie en wie nog j Zo vlak voor de onthulling geeft Audi meer wil uitgeven kan opteren voor Ma- H r. meteen éen I ;::r uitlaatpij- jaar gaat de I .jvijfel de nieuwe Audi TT, al op de motorkap de weg va derde generatie van het model. koplampen zijn een optie voor de onthulling geeft Audi meer wil uitgeven kan opteren een schets van het nieuwe model vrij, trix-verlichting. Er komt ook me waaraan duidelijk af te leiden is dat snelle TTS-uitvoering met vier i de bekende vorm behouden blijft. Na- pen. Tweede helft van dit jaa: tuurlijk draagt het front de singleframe nieuwe TT de weg op. Inlopen Opel gooit vooral haar dieselprogramma flink op de schop. Daar bestond de keuze tot nu toe uit de van Fiat afkomstige .1,3 li ter CDTi en de 1,7 liter die al heel wat jaren meedraait. Geen auto's waarmee de strijd te winnen is. Opel heeft echter recent een gloednieuwe 1,6 liter diesel gelanceerd die na de Zafira in steeds meer modellen wordt gelanceerd. Deze krachtbron moet de achterstand van de Meriva op diesel- gebied fors inlopen. De 136 pk uitvoering bekend uit de Zafira is de eerste versie die in de Meriva aantreedt, maar niet in Nederland op het programma komt. Wel Verfijningen krijgen wij een tweede vermogensvariant Ook Jop het gebied van versnellingsbak- die tot 110 pk komt. Belangrijker is dat de ken bad ope| nog een weg te gaan. De auto met een CO2-uitstoot van 99 g/km bij nieuwe zesbak in de Meriva blijkt geluk zakelijk gebruik in aanmerking komt voor kjg we| van het geWenste niveau en laat 20 procent bijtelling. Tijdens de kennisnia- zjcb prettig exact en soepel bedienen, king stond alleen de 136 pk gereed, die De gekozen verhoudingen volgen elkaar zich bewijst als een uitermate krachtige goed op en dragen mede bij tot het te. en soepele machine die behoorlijk stil zijn rugdringen van het brandstofverbruik, werk doet, zonder de concurrentie op dit Wat onderstelafstemming betreft blijft alles bij het oude. Veranderingen waren I I* daar niet enorm noodzakelijk. De Meriva is een echte gezinsauto die qua vering en demping goed op zijn taken is voorbereid, verfijningen zouden het nog kunnen verbeteren. De Meriva kenmerkt zich vooral door de achterportieren die tegen de rijrichting in openen. Hierdoor is het met name voor ouders met kleinere kinderen gemakkelijker om onder krappe 1 parkeeromstandigheden het kroost in de kinderzitjes te installeren. De B-stijl is overigens volledig aanwezig voor de stijfheid van de carrosserie. Het interieur heeft hier en daar wat nieuwe elemen- Prijzen Opel start de Meriva vanaf 17.995 euro en dan ligt er voorin de 100 pk leverende 1,4 liter benzinemotor. Dat betekent dat de basisprijs ten opzichte van de bestaande uitvoering duizend euro lager ligt, dat is mooi meegenomen. Wie meer vermogen wil uit de 1,4 liter turbo krijgt 120 pk voor geschoteld voor 18.995 euro. Vanaf 20.495 euro staat de 140 pk versie op de prijslijst. Wat facelift betreft volgt de Meriva de grote Insignia. De grille is wat prominen ter aanwezig en wordt zeer duidelijk met chroom aangezet. Daarbij horen bijna als vanzelf nieuw ingedeelde koplampen waarin nu ook dagrijverlichting te vinden is. Hier en daar nog een retouche aan de achterkant en daarmee waren de ontwer pers van het model wel klaar. Afgelopen weekend stond ik maar wat raar te kijken. Ik had mijn auto de wasbox binnen gereden, in m'n broekzak naar de nodige muntjes gehengeld en de spuitlans uit de bak gehaald. Gekozen voor wassen en het eerste schuim al over het dak gespo ten. Daarna was de achterklep aan de beurt. Het opgewaaide en opgere- gende zand vloog er direct vanaf en ik had de spons al in de aanslag om het betere handwerk te verrichten. Maar in de straal van warm water met hoge druk zag ik dat ik een laag van het vlakke deel van mijn achterklep spoot. Ik wist meteen wat het was, de vernislaag die de glans aan de in mat gespoten lak geeft. Je schrikt in eerste instantie, maar vrijwel tegelijk "verwonderde het me niets dat ik het flinterdunne 'huidje' onder de straal van hoge druk zag verdwijnen. Pre- des op die plek had ik vijfeneenhalf jaar geleden bij aanschaf al gecon stateerd dat de glans niet optimaal was. Ik concludeerde toen al dat er op die plaats ooit een schaderepara- tie had plaatsgevonden. In die ver onderstelling werd ik bevestigd door de afwezigheid van het typeplaatje. Maar goed, de oorzaak mag dan wel bekend zijn, dit betekend natuurlijk toch weer extra kosten. Een kort be zoek aan de schadehersteller leerde dat het op dat vlak gelukkig mee zal vallen. Het bleek reparabel. Binnen kort glanst mijn achterklep weer als nooit tevoor... Alleen op deze benzineversie is er een gloednieuwe zestraps automaat verkrijg baar die dan 26.495 euro kost. Daarnaast is er ook een bifuel versie op benzine en Ipg vanaf 21.295 euro. Omdat de nieuwe diesel van 110 pk nog even op zich laat wachten, levert Opel de bestaande 1,3 li ter van 95 pk vanaf 22.895 euro die met een uitstoot van 109 g/km aan CO2 ook voor 20 procent gaat. De 110 pk 1.7 CDTi komt daarvoor niet in aanmerking en komt dankzij een fors hogere CO2-uitstoot met 32.495 euro ook flink duurder uit. De prijs van de 1.6 CDTi is nog niet bekend.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11