Opel Meriva
■Audi geeft
nieuwe TT prijs
:t.nl
MIVI I ICICI l
Vernis
De nieuwe Opel Meriva
Lathouwers
Inhaalslag
specifieke vlak voor te zijn.
www.lathouwers.nl
rt
Tony Vos
:ie
EN
rg!
Jaargang 25* nr 9 Donderdag 27 februari 2014 Oplage 112.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
De huidige, tweede generatie Opel
Meriva is halverwege getuige de
facelift die het merk- aan dit ruimte
lijke model doorvoert. Uiterlijk moet
je goed kijken om de verschillen te
zien, want die moeten vooral onder
huids worden gezocht.
werker
ofiet?
verken,
nst met
ien.
staat:
lanager,
Ierland B V
da
F Tilburg
Kraaivenstraat 28
Tel. 013-59 42 555
fchnicus
riteit heeft
nnen
je regelmatig
zelfstandig
tijdsduur en
maar verzorg
ts. Kortom, je
Wij vertellen u er graag meer over!
ten. Een aanrader blijken de zogenaamde
comfortstoelen die Opel in het model als
optie aanbiedt.
URGSE KOERIElf
Een van de aandachttrekkers in Genève grille en volgt dejrlaatsing van het logo K
weer de derde generatie van het model. koplampen zijn een optie en wie nog j
Zo vlak voor de onthulling geeft Audi meer wil uitgeven kan opteren voor Ma- H
r. meteen éen I
;::r uitlaatpij-
jaar gaat de I
.jvijfel de nieuwe Audi TT, al op de motorkap de weg va
derde generatie van het model. koplampen zijn een optie
voor de onthulling geeft Audi meer wil uitgeven kan opteren
een schets van het nieuwe model vrij, trix-verlichting. Er komt ook me
waaraan duidelijk af te leiden is dat snelle TTS-uitvoering met vier i
de bekende vorm behouden blijft. Na- pen. Tweede helft van dit jaa:
tuurlijk draagt het front de singleframe nieuwe TT de weg op.
Inlopen
Opel gooit vooral haar dieselprogramma
flink op de schop. Daar bestond de keuze
tot nu toe uit de van Fiat afkomstige .1,3 li
ter CDTi en de 1,7 liter die al heel wat jaren
meedraait. Geen auto's waarmee de strijd
te winnen is. Opel heeft echter recent een
gloednieuwe 1,6 liter diesel gelanceerd
die na de Zafira in steeds meer modellen
wordt gelanceerd. Deze krachtbron moet
de achterstand van de Meriva op diesel-
gebied fors inlopen. De 136 pk uitvoering
bekend uit de Zafira is de eerste versie
die in de Meriva aantreedt, maar niet in
Nederland op het programma komt. Wel Verfijningen
krijgen wij een tweede vermogensvariant Ook Jop het gebied van versnellingsbak-
die tot 110 pk komt. Belangrijker is dat de ken bad ope| nog een weg te gaan. De
auto met een CO2-uitstoot van 99 g/km bij nieuwe zesbak in de Meriva blijkt geluk
zakelijk gebruik in aanmerking komt voor kjg we| van het geWenste niveau en laat
20 procent bijtelling. Tijdens de kennisnia- zjcb prettig exact en soepel bedienen,
king stond alleen de 136 pk gereed, die De gekozen verhoudingen volgen elkaar
zich bewijst als een uitermate krachtige goed op en dragen mede bij tot het te.
en soepele machine die behoorlijk stil zijn rugdringen van het brandstofverbruik,
werk doet, zonder de concurrentie op dit Wat onderstelafstemming betreft blijft
alles bij het oude. Veranderingen waren
I I* daar niet enorm noodzakelijk. De Meriva
is een echte gezinsauto die qua vering en
demping goed op zijn taken is voorbereid,
verfijningen zouden het nog
kunnen verbeteren. De Meriva kenmerkt
zich vooral door de achterportieren die
tegen de rijrichting in openen. Hierdoor
is het met name voor ouders met kleinere
kinderen gemakkelijker om onder krappe
1 parkeeromstandigheden het kroost in
de kinderzitjes te installeren. De B-stijl
is overigens volledig aanwezig voor de
stijfheid van de carrosserie. Het interieur
heeft hier en daar wat nieuwe elemen-
Prijzen
Opel start de Meriva vanaf 17.995 euro
en dan ligt er voorin de 100 pk leverende
1,4 liter benzinemotor. Dat betekent dat de
basisprijs ten opzichte van de bestaande
uitvoering duizend euro lager ligt, dat is
mooi meegenomen. Wie meer vermogen
wil uit de 1,4 liter turbo krijgt 120 pk voor
geschoteld voor 18.995 euro. Vanaf 20.495
euro staat de 140 pk versie op de prijslijst.
Wat facelift betreft volgt de Meriva de
grote Insignia. De grille is wat prominen
ter aanwezig en wordt zeer duidelijk met
chroom aangezet. Daarbij horen bijna
als vanzelf nieuw ingedeelde koplampen
waarin nu ook dagrijverlichting te vinden
is. Hier en daar nog een retouche aan de
achterkant en daarmee waren de ontwer
pers van het model wel klaar.
Afgelopen weekend stond ik maar
wat raar te kijken. Ik had mijn auto
de wasbox binnen gereden, in m'n
broekzak naar de nodige muntjes
gehengeld en de spuitlans uit de bak
gehaald. Gekozen voor wassen en het
eerste schuim al over het dak gespo
ten. Daarna was de achterklep aan
de beurt. Het opgewaaide en opgere-
gende zand vloog er direct vanaf en
ik had de spons al in de aanslag om
het betere handwerk te verrichten.
Maar in de straal van warm water met
hoge druk zag ik dat ik een laag van
het vlakke deel van mijn achterklep
spoot. Ik wist meteen wat het was,
de vernislaag die de glans aan de in
mat gespoten lak geeft. Je schrikt in
eerste instantie, maar vrijwel tegelijk
"verwonderde het me niets dat ik het
flinterdunne 'huidje' onder de straal
van hoge druk zag verdwijnen. Pre-
des op die plek had ik vijfeneenhalf
jaar geleden bij aanschaf al gecon
stateerd dat de glans niet optimaal
was. Ik concludeerde toen al dat er
op die plaats ooit een schaderepara-
tie had plaatsgevonden. In die ver
onderstelling werd ik bevestigd door
de afwezigheid van het typeplaatje.
Maar goed, de oorzaak mag dan wel
bekend zijn, dit betekend natuurlijk
toch weer extra kosten. Een kort be
zoek aan de schadehersteller leerde
dat het op dat vlak gelukkig mee zal
vallen. Het bleek reparabel. Binnen
kort glanst mijn achterklep weer als
nooit tevoor...
Alleen op deze benzineversie is er een
gloednieuwe zestraps automaat verkrijg
baar die dan 26.495 euro kost. Daarnaast
is er ook een bifuel versie op benzine en
Ipg vanaf 21.295 euro. Omdat de nieuwe
diesel van 110 pk nog even op zich laat
wachten, levert Opel de bestaande 1,3 li
ter van 95 pk vanaf 22.895 euro die met
een uitstoot van 109 g/km aan CO2 ook
voor 20 procent gaat. De 110 pk 1.7 CDTi
komt daarvoor niet in aanmerking en komt
dankzij een fors hogere CO2-uitstoot met
32.495 euro ook flink duurder uit. De prijs
van de 1.6 CDTi is nog niet bekend.