I Autotest G Geweldenaar in elegante verpakking Hoezo niet te vinden?’ LwïTM DE AUTOMAAT DONDERDAG 20 FEBRUARI 2014 PAGINA 3 Aantal cilinders: benzine, 6 in lijn Cilinderinhoud: 2.979 cc jij 1.200 tr/min Gewicht: 1.565 kg Aanhanggewicht: 1.800 kg (geremd) Prijs: 64.391 euro de e' bo’s Renova Group stoot- en Rir Technische gegevens: www.renova.nl DG. IILITIES. Van Ai 51411 T(041 >R KOSTEN EN EBRUAHI 2014. CO2-uitstoot: 178 g/km (E-label) Renova Tilburg Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg T (013) 542 21 33 2014 PAGINAi| DE T|LBUrgse koerier - jfswagens BMI/l/435/xDr/ve Koppel: 400 Nm bij dreigt te voor de L_ manskunst overigens c deze mogeli niet één karakters eveneens beschikbare viercilinder tur- s meer dan voldoende in dit model. ZUID-OOST AÜTOSERVICEBEDRIJF RingbaanZuid 301 - T 013 - 4647676 www.zuid-oost.nl Prestaties: topsnelheid 250 km/u acceleratie 0-100 in 4,9 sec. De opvolger van de BMW 3-serie coupé gaat voortaan als 4-serie coupé door het leven. De verbintenis met de 3-serie sedan en Touring blijft in stand. Met tvierwielaandrijving en een dikke zescilinder weet de 435i xDrive direct te over- Vermogen: 225 kW/306 pk bij 5.800 tr/min Renova Waalwijk ''~n Andelstraat 9 1 PB Waalwijk 116)332443 Afmetingen: lengte 4,638 meter, breedte 1,825 meter Verbruik: stadscydus 10,8 liter/100 km buitenwegcydus 5,8 liter/100 km gecombineerd 7,6 liter/100 km Merk en type: BMW 435i xDrive coupé (automaat) Renova Breda Huifakkerstraat 1 4815 PN Breda T (076) 522 35 49 duidelijk op de bestuurder gericht dash board. Met de flippers achter het stuur kan handmatig worden geschakeld. Diverse M accessoires kleden de auto nog verder aan en verhogen de sportiviteit. De ruimte op de achterbank voldoet ook prima voor twee volwassenen, al is de instap bij een tweedeurs minder gemakkelijk. BMW levert in de 4-serie coupé tal van motoren, te beginnen met een 2 liter ben zine vanaf 41.500 euro. Wie gaat voor de zescilinder 435i is minimaal 60.837 euro kwijt en met vierwielaandrijving komt de auto op 64.391 euro. De video van deze test staat op www.youtube.com/automediaNL. Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs! Flippers Naast sportief blijkt de 435i ook voldoen de praktisch. Dat blijkt onder meer uit een bagagevolume van 445 liter en voldoende ruimte aan boord voor vier personen. De voorpassagiers zitten het meest vorstelijk op goed steun biedende stoelen en een verliezen. Dat levert meer lol op bestuurder die het nu op stuur- t kan laten aankomen. ESP kan ook nog volledig uit. Door al gelijkheden toont de 435i xDrive karakter, maar biedt meerdere in één model. Zwaartepunt Het is dat er duidelijk 435i achterop het kofferdeksel van deze auto staat, anders zouden we 'm direct als 3-serie coupé heb ben versleten. Feitelijk is dit ook gewoon de nieuwste generatie 3-serie coupé. Maar BMW heeft besloten alle coupés en cabri olets een even serienummer te geven. De basis van deze auto blijkt vergelijkbaar aan de huidige 3-serie. Dat betekent dat het zwaartepunt ten opzichte van het vorige model nog wat is verlaagd. Dat blijkt een ideale ingreep voor een nog neutraler weg gedrag. BMW weet ook bij deze auto het gewicht keurig over voor- en achterwielen te verdelen. Het merk laat het aan de bestuurder zelf over of deze voor maxi male elektronische ondersteuning kiest. Dat kan door middel van een knop op de middenconsole waarmee de standen EcoPro, Comfort, Sport en Sport+ kunnen worden ingesteld. Bij deze standen horen andere instellingen voor gevoeligheid van besturing en gaspedaal alsmede het scha- kelprogramma van de aanwezige achttraps automaat. In Sport+ grijpt de elektronica later is als bijvoorbeeld de achterkant grip Motoren worden steeds kleiner, maar presteren door toevoeging van een turbo beter en nemen als er met beleid wordt gereden genoegen met minder brandstof. Ook BMW voert dit principe door en komt binnenkort zelfs met driecilinders. Souplesse In deze nieuwe 435i xDrive lepelt BMW haar bekende 3 liter zescilinder in lijn. Een van de fijnste motoren waar het gaat om souplesse, krachtontwikkeling en geluid. Door toevoeging van twee turbo's wordt een vermogen bereikt van 306 pk en vooral een indrukwekkend koppel van 400 Nm dat al bij 1.200 tr/min volledig ter beschikking staat. Ondanks zijn forse karakter, mag ook hier over een down size motor worden gesproken. Immers voor dergelijke cijfers was enkele jaren geleden een flinke V8 nodig. Ondanks de vierwielaandrijving in dit model blijft het gewicht behoorlijk binnen de perken. Vlot is presteren kost de auto totaal geen moeite. In net iets onder de vijf seconden passeert de naald al de 100 km/u en de topsnelheid is keurig begrensd op 250 km/u. Wie rustig met de auto omgaat -iets dat onder Nederlandse omstandigheden bijna niet anders kan- zal merken dat de zespitter enorm stil is. Sterker nog, bij legale, constante snelheden laat de motor niet eens van zich horen. Alleen als het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, klinkt de indrukwekkende brom uit de uitlaat en het vooronder. Maar eerlijk is eerlijk, voor normaal huis-tuin-en-keuken gebruik zijn

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 15