I
Autotest
G
Geweldenaar in elegante verpakking
Hoezo
niet te vinden?’
LwïTM
DE AUTOMAAT DONDERDAG 20 FEBRUARI 2014 PAGINA 3
Aantal cilinders: benzine, 6 in lijn
Cilinderinhoud: 2.979 cc
jij 1.200 tr/min
Gewicht: 1.565 kg
Aanhanggewicht:
1.800 kg (geremd)
Prijs: 64.391 euro
de e'
bo’s
Renova Group
stoot- en
Rir
Technische
gegevens:
www.renova.nl
DG.
IILITIES.
Van Ai
51411
T(041
>R KOSTEN EN
EBRUAHI 2014.
CO2-uitstoot:
178 g/km (E-label)
Renova Tilburg
Ringbaan Oost 102a
5013 CD Tilburg
T (013) 542 21 33
2014 PAGINAi| DE T|LBUrgse koerier -
jfswagens
BMI/l/435/xDr/ve
Koppel:
400 Nm bij
dreigt te
voor de L_
manskunst
overigens c
deze mogeli
niet één
karakters
eveneens beschikbare viercilinder tur-
s meer dan voldoende in dit model.
ZUID-OOST
AÜTOSERVICEBEDRIJF
RingbaanZuid 301 - T 013 - 4647676
www.zuid-oost.nl
Prestaties:
topsnelheid 250 km/u
acceleratie 0-100 in 4,9 sec.
De opvolger van de BMW 3-serie coupé gaat voortaan als 4-serie coupé door
het leven. De verbintenis met de 3-serie sedan en Touring blijft in stand. Met
tvierwielaandrijving en een dikke zescilinder weet de 435i xDrive direct te over-
Vermogen:
225 kW/306 pk bij 5.800 tr/min
Renova Waalwijk
''~n Andelstraat 9
1 PB Waalwijk
116)332443
Afmetingen:
lengte 4,638 meter,
breedte 1,825 meter
Verbruik:
stadscydus 10,8 liter/100 km
buitenwegcydus 5,8 liter/100 km
gecombineerd 7,6 liter/100 km
Merk en type: BMW 435i xDrive
coupé (automaat)
Renova Breda
Huifakkerstraat 1
4815 PN Breda
T (076) 522 35 49
duidelijk op de bestuurder gericht dash
board. Met de flippers achter het stuur kan
handmatig worden geschakeld. Diverse
M accessoires kleden de auto nog verder
aan en verhogen de sportiviteit. De ruimte
op de achterbank voldoet ook prima voor
twee volwassenen, al is de instap bij een
tweedeurs minder gemakkelijk.
BMW levert in de 4-serie coupé tal van
motoren, te beginnen met een 2 liter ben
zine vanaf 41.500 euro. Wie gaat voor de
zescilinder 435i is minimaal 60.837 euro
kwijt en met vierwielaandrijving komt de
auto op 64.391 euro. De video van deze test
staat op www.youtube.com/automediaNL.
Vertel ons welke jonge of
nieuwe auto je wilt rijden,
wij vinden ‘m
én voor een betere prijs!
Flippers
Naast sportief blijkt de 435i ook voldoen
de praktisch. Dat blijkt onder meer uit een
bagagevolume van 445 liter en voldoende
ruimte aan boord voor vier personen. De
voorpassagiers zitten het meest vorstelijk
op goed steun biedende stoelen en een
verliezen. Dat levert meer lol op
bestuurder die het nu op stuur-
t kan laten aankomen. ESP kan
ook nog volledig uit. Door al
gelijkheden toont de 435i xDrive
karakter, maar biedt meerdere
in één model.
Zwaartepunt
Het is dat er duidelijk 435i achterop het
kofferdeksel van deze auto staat, anders
zouden we 'm direct als 3-serie coupé heb
ben versleten. Feitelijk is dit ook gewoon
de nieuwste generatie 3-serie coupé. Maar
BMW heeft besloten alle coupés en cabri
olets een even serienummer te geven. De
basis van deze auto blijkt vergelijkbaar aan
de huidige 3-serie. Dat betekent dat het
zwaartepunt ten opzichte van het vorige
model nog wat is verlaagd. Dat blijkt een
ideale ingreep voor een nog neutraler weg
gedrag. BMW weet ook bij deze auto het
gewicht keurig over voor- en achterwielen
te verdelen. Het merk laat het aan de
bestuurder zelf over of deze voor maxi
male elektronische ondersteuning kiest.
Dat kan door middel van een knop op
de middenconsole waarmee de standen
EcoPro, Comfort, Sport en Sport+ kunnen
worden ingesteld. Bij deze standen horen
andere instellingen voor gevoeligheid van
besturing en gaspedaal alsmede het scha-
kelprogramma van de aanwezige achttraps
automaat. In Sport+ grijpt de elektronica
later is als bijvoorbeeld de achterkant grip
Motoren worden steeds kleiner, maar
presteren door toevoeging van een turbo
beter en nemen als er met beleid wordt
gereden genoegen met minder brandstof.
Ook BMW voert dit principe door en komt
binnenkort zelfs met driecilinders.
Souplesse
In deze nieuwe 435i xDrive lepelt BMW
haar bekende 3 liter zescilinder in lijn. Een
van de fijnste motoren waar het gaat om
souplesse, krachtontwikkeling en geluid.
Door toevoeging van twee turbo's wordt
een vermogen bereikt van 306 pk en
vooral een indrukwekkend koppel van
400 Nm dat al bij 1.200 tr/min volledig
ter beschikking staat. Ondanks zijn forse
karakter, mag ook hier over een down
size motor worden gesproken. Immers
voor dergelijke cijfers was enkele jaren
geleden een flinke V8 nodig. Ondanks
de vierwielaandrijving in dit model blijft
het gewicht behoorlijk binnen de perken.
Vlot is presteren kost de auto totaal geen
moeite. In net iets onder de vijf seconden
passeert de naald al de 100 km/u en de
topsnelheid is keurig begrensd op 250
km/u. Wie rustig met de auto omgaat -iets
dat onder Nederlandse omstandigheden
bijna niet anders kan- zal merken dat de
zespitter enorm stil is. Sterker nog, bij
legale, constante snelheden laat de motor
niet eens van zich horen. Alleen als het
gaspedaal dieper wordt ingetrapt, klinkt
de indrukwekkende brom uit de uitlaat en
het vooronder. Maar eerlijk is eerlijk, voor
normaal huis-tuin-en-keuken gebruik zijn