IASI I ICICI I Robot Licht, zuinig en goedkoop N •I goedbeterbertens.nl S3 Audi A4 en A5 terug op 20 procent Citroën C4 Cactus CITHOÉn 50 Tony Vos Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 8 Donderdag 20 februari 2014 Oplage 112.500 as cm Velen van u zullen ongetwijfeld afge lopen zondag de VPRO documentaire gezien hebben over de 'toekomst' van de auto. Vergeleken met de computer techniek in de moderne mobiele tele foon loopt het fenomeen auto volgens die computermakers diverse genera ties achter. Wat ze even vergeten is dat de in auto gebruikte computertechniek is dig to- -BURGSE KOER» Luchtkussentjes De nieuwe Citroën C4 afmetingen (lengte 4,16 matologische omgevingen. Bovendien i gaat een auto gemiddeld veel langer i mee dan een mobieltje en moet dus I over tien tot twintig jaar nog steeds I probleemloos functioneren. I Verder ging het programma in op het inefficiënt gebruiken van de auto, om dat deze in 98 procent van de tijd stil- i staaf Op parkeerterreinen, in garages en in het verkeer. Het zou dus veel logi scher zijn dat wie een auto wil gebrui ken er eentje op afroep beschikbaar heeft. Dan kan de hele wereld met heel veel minder auto's toe. Dit 'denken' past helemaal in de ontwikkeling dat de bevolking in grote steden enorm groeit en dat voorlopig nog wel even blijft doen. In grote steden zijn auto- deelprojecten goed te realiseren en via apps aan te sturen. Op het platteland ligt het helemaal anders, zeker als er geen tot nauwelijks openbaar vervoer is.Toch beklemde de documentaire mij enigszins. Al ónze bewegingen worden al deels en zullen straks nog veel meer via computers worden gevolgd. Big Brother is Watching You wordt dan vol ledig realiteit. Zodra een mens iets wil gaan doen, vult een computer in hoe dat gaat gebeuren. Voor multinatio nals een ideale manier om 'ons' te stu ren. Robots hoeven niet meer verder ontwikkeld te worden, de mens wordt op zo'n manier zelf een robot... de Avant) waardoor ze in aanmerkin komen voor een bijtelling van 20 pro- hogere uitstoot niet voor dit voordeel cent. Er is ook een Ultra uitvoering in aanmerking. Datzelfde geldt voor de van de 163 pk 2.0 TDI met 400 Nm AudiA6 Ultra. totaal andere gebruiksomstandighe- den heeft in zeer uiteenlopende kli- Cactus valt qua meter) keurig in Citroen Bertens Oisterwijk Belgiëstraat 8 5061 KG Oisterwijk T0I3-5II I532 Mark Lloyd toont zich trots over het ui terlijk: De C4 Cactus beschikt over een sterke indentiteit. Bovendien toont de auto geheel 'eigen' aan de zijkant door de Airbumps." De haast overdreven brede stootranden op de flanken zijn opgebouwd uit verschillende luchtkussentjes. Ze be schermen de carrosserie tegen van buiten komend onheil. Citroën biedt hiermee niet alleen bescherming, maar zet deze elementen ook grafisch in. De Airbumps kunnen in vier kleuren worden geleverd. De hoekige carrosserie doet nog het meest aan een SUV of crossover denken, maar de auto concurreert door zijn hoogte toch meer met de normale middenklasser. Citroën Bertens Tilburg Kapitein Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg T0I3 - 542 30 3( Citroën meent van haar klanten te weten dat men helemaal niet zit te wachten op hoge vermogens en prestaties van een sportwagen. Daarom krijgt de C4 Cactus louter compacte, efficiënte, maar tegelijk voldoende levendige motoren. Benzinerij- ders kunnen kiezen uit de-driecilinder 1,2 liter VTi die zonder turbo 82 pk levert en met op 110 pk uitkomt. Voor beide moto ren claimt Citroën een laag brandstofver bruik corresponderend met een C02-uit- stoot onder de 100 g/km. De diesel blijkt het braafste jongetje uit de klas. De 1.6 Blue HDi 100 komt aan een uitstoot van 82 g/km en blijkt daarmee goed voor 14 procent bijtelling in 2014 én 2015. Prijzen geeft Citroën voor Nederland nog niet vrij, maar die zullen een paar duizend euro onder de huidige C4 liggen. stuur en ontbreken verder vrijwel alle be dieningsknoppen. Daarvoor dient namelijk een tweede scherm in het midden van het dashboard. Daarop kunnen klimaat, audio, autoinstellingen en zelfs toegang tot in ternet worden geregeld. Het dashboard staat laag in de auto en beschikt over een serieuze opbergkast. De passagiersairbag blijkt in het dak opgenomen. De nieuwe Ultra uitvoeringen van de Audi A4 en A5 met 2.0 TDI motor (136 |pk/320 Nm) hebben een lagere uit stoot van 104 g/km (i09 g/km voor de middenklasse. Daar is een gewicht van zo'n 1.250 kg voor een vijfdeurs hatch back nog steeds normaal. Toch gaat de tendens steeds meer richting de 1.150 kg. Citroën zet zonder blikken of blozen nu een auto neer die in de basisuitvoering slechts 965 kg weegt! Een rondgang langs en door een voor- serie-exemplaar maakt al snel duidelijk waar de gewichtsbesparing in terug te vinden is. Zo hebben de achterportieren geen normale draairuiten. Deze kunnen via een eenvoudige constructie worden open gezet. Dat bespaart een slordige 11 kg. De achterbank kan alleen in z'n geheel worden neergeklapt, winst -6 kg. De stoel- frames kennen een lichte constructie, de bodemgroep blijkt van zichzelf al licht van gewicht. De ontwerpers van Citroen kregen jaren terug een wit vel papier voorgelegd. Daarop moest een volledig nieuwe auto worden getekend die voldoet aan alle eisên van de moderne consument die gaat voor zuinige, lichtgewicht en func tionele auto's zonder al te veel poespas. Het resultaat, de C4 Cactus, gaat vanaf september de weg op. Autofabrikanten zitten constant in een spagaat. Enerzijds willen ze de nieuw ste vindingen aan hun laatste modellen toevoegen, anderzijds moet het gewicht omlaag om het brandstofverbruik te tem peren. “Dat blijkt niet zo moeilijk", merkt Mark Lloyd, ontwerper van de nieuwe Cit roën C4 Cactus op. "Als er geen beperking op het budget zit, kun je als fabrikant ge bruik maken van peperdure, lichtgewicht materialen. Wij kregen echter de opdracht onze nieuwe auto lichter te maken, maar dan alleen door simpele constructies toe te passen met traditionele materialen. Ge woon plaatstaal en kunststoffen." Gezinsgebruik Citroën zegt volledig terug te zijn op haar vertrouwde basis. De C4 Cactus behoort tot de typisch Franse auto's met een bij behorende comfort en weggedrag. De voorstoelen staan tegen elkaar en vormen hierdoor een sofa. De binnenruimte komt voldoende groot over voor gezinsgebruik. Een blik op het dashboard leert dat de ont werpers alleen de broodnodige elementen plaatsen. Zo bestaat het instrumentarium uit een smalle digitale unit direct achter het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 13