IASI I ICICI I
Robot
Licht, zuinig en goedkoop
N
•I
goedbeterbertens.nl
S3
Audi A4 en A5 terug op 20 procent
Citroën C4 Cactus
CITHOÉn
50
Tony Vos
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 8 Donderdag 20 februari 2014 Oplage 112.500
as
cm
Velen van u zullen ongetwijfeld afge
lopen zondag de VPRO documentaire
gezien hebben over de 'toekomst' van
de auto. Vergeleken met de computer
techniek in de moderne mobiele tele
foon loopt het fenomeen auto volgens
die computermakers diverse genera
ties achter. Wat ze even vergeten is dat
de in auto gebruikte computertechniek
is
dig
to-
-BURGSE KOER»
Luchtkussentjes
De nieuwe Citroën C4
afmetingen (lengte 4,16
matologische omgevingen. Bovendien
i gaat een auto gemiddeld veel langer
i mee dan een mobieltje en moet dus
I over tien tot twintig jaar nog steeds
I probleemloos functioneren.
I Verder ging het programma in op het
inefficiënt gebruiken van de auto, om
dat deze in 98 procent van de tijd stil-
i staaf Op parkeerterreinen, in garages
en in het verkeer. Het zou dus veel logi
scher zijn dat wie een auto wil gebrui
ken er eentje op afroep beschikbaar
heeft. Dan kan de hele wereld met heel
veel minder auto's toe. Dit 'denken'
past helemaal in de ontwikkeling dat
de bevolking in grote steden enorm
groeit en dat voorlopig nog wel even
blijft doen. In grote steden zijn auto-
deelprojecten goed te realiseren en via
apps aan te sturen. Op het platteland
ligt het helemaal anders, zeker als er
geen tot nauwelijks openbaar vervoer
is.Toch beklemde de documentaire mij
enigszins. Al ónze bewegingen worden
al deels en zullen straks nog veel meer
via computers worden gevolgd. Big
Brother is Watching You wordt dan vol
ledig realiteit. Zodra een mens iets wil
gaan doen, vult een computer in hoe
dat gaat gebeuren. Voor multinatio
nals een ideale manier om 'ons' te stu
ren. Robots hoeven niet meer verder
ontwikkeld te worden, de mens wordt
op zo'n manier zelf een robot...
de Avant) waardoor ze in aanmerkin
komen voor een bijtelling van 20 pro- hogere uitstoot niet voor dit voordeel
cent. Er is ook een Ultra uitvoering in aanmerking. Datzelfde geldt voor de
van de 163 pk 2.0 TDI met 400 Nm AudiA6 Ultra.
totaal andere gebruiksomstandighe-
den heeft in zeer uiteenlopende kli-
Cactus valt qua
meter) keurig in
Citroen Bertens Oisterwijk
Belgiëstraat 8
5061 KG Oisterwijk
T0I3-5II I532
Mark Lloyd toont zich trots over het ui
terlijk: De C4 Cactus beschikt over een
sterke indentiteit. Bovendien toont de
auto geheel 'eigen' aan de zijkant door
de Airbumps." De haast overdreven brede
stootranden op de flanken zijn opgebouwd
uit verschillende luchtkussentjes. Ze be
schermen de carrosserie tegen van buiten
komend onheil. Citroën biedt hiermee
niet alleen bescherming, maar zet deze
elementen ook grafisch in. De Airbumps
kunnen in vier kleuren worden geleverd.
De hoekige carrosserie doet nog het meest
aan een SUV of crossover denken, maar
de auto concurreert door zijn hoogte toch
meer met de normale middenklasser.
Citroën Bertens Tilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T0I3 - 542 30 3(
Citroën meent van haar klanten te weten
dat men helemaal niet zit te wachten op
hoge vermogens en prestaties van een
sportwagen. Daarom krijgt de C4 Cactus
louter compacte, efficiënte, maar tegelijk
voldoende levendige motoren. Benzinerij-
ders kunnen kiezen uit de-driecilinder 1,2
liter VTi die zonder turbo 82 pk levert en
met op 110 pk uitkomt. Voor beide moto
ren claimt Citroën een laag brandstofver
bruik corresponderend met een C02-uit-
stoot onder de 100 g/km. De diesel blijkt
het braafste jongetje uit de klas. De 1.6
Blue HDi 100 komt aan een uitstoot van
82 g/km en blijkt daarmee goed voor 14
procent bijtelling in 2014 én 2015.
Prijzen geeft Citroën voor Nederland nog
niet vrij, maar die zullen een paar duizend
euro onder de huidige C4 liggen.
stuur en ontbreken verder vrijwel alle be
dieningsknoppen. Daarvoor dient namelijk
een tweede scherm in het midden van het
dashboard. Daarop kunnen klimaat, audio,
autoinstellingen en zelfs toegang tot in
ternet worden geregeld. Het dashboard
staat laag in de auto en beschikt over een
serieuze opbergkast. De passagiersairbag
blijkt in het dak opgenomen.
De nieuwe Ultra uitvoeringen van de
Audi A4 en A5 met 2.0 TDI motor (136
|pk/320 Nm) hebben een lagere uit
stoot van 104 g/km (i09 g/km voor
de middenklasse. Daar is een gewicht van
zo'n 1.250 kg voor een vijfdeurs hatch
back nog steeds normaal. Toch gaat de
tendens steeds meer richting de 1.150
kg. Citroën zet zonder blikken of blozen
nu een auto neer die in de basisuitvoering
slechts 965 kg weegt!
Een rondgang langs en door een voor-
serie-exemplaar maakt al snel duidelijk
waar de gewichtsbesparing in terug te
vinden is. Zo hebben de achterportieren
geen normale draairuiten. Deze kunnen
via een eenvoudige constructie worden
open gezet. Dat bespaart een slordige 11
kg. De achterbank kan alleen in z'n geheel
worden neergeklapt, winst -6 kg. De stoel-
frames kennen een lichte constructie, de
bodemgroep blijkt van zichzelf al licht van
gewicht.
De ontwerpers van Citroen kregen jaren terug een wit vel papier voorgelegd.
Daarop moest een volledig nieuwe auto worden getekend die voldoet aan alle
eisên van de moderne consument die gaat voor zuinige, lichtgewicht en func
tionele auto's zonder al te veel poespas. Het resultaat, de C4 Cactus, gaat
vanaf september de weg op.
Autofabrikanten zitten constant in een
spagaat. Enerzijds willen ze de nieuw
ste vindingen aan hun laatste modellen
toevoegen, anderzijds moet het gewicht
omlaag om het brandstofverbruik te tem
peren. “Dat blijkt niet zo moeilijk", merkt
Mark Lloyd, ontwerper van de nieuwe Cit
roën C4 Cactus op. "Als er geen beperking
op het budget zit, kun je als fabrikant ge
bruik maken van peperdure, lichtgewicht
materialen. Wij kregen echter de opdracht
onze nieuwe auto lichter te maken, maar
dan alleen door simpele constructies toe
te passen met traditionele materialen. Ge
woon plaatstaal en kunststoffen."
Gezinsgebruik
Citroën zegt volledig terug te zijn op haar
vertrouwde basis. De C4 Cactus behoort
tot de typisch Franse auto's met een bij
behorende comfort en weggedrag. De
voorstoelen staan tegen elkaar en vormen
hierdoor een sofa. De binnenruimte komt
voldoende groot over voor gezinsgebruik.
Een blik op het dashboard leert dat de ont
werpers alleen de broodnodige elementen
plaatsen. Zo bestaat het instrumentarium
uit een smalle digitale unit direct achter het