Iviiiaai M testen Eric Berkhof Automotive Manager van het jaar Remmen 1 i vele ook Tony Vos i ui1 ails www.renova.nl s sm Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 7 Donderdag 13 februari 2014 Oplage 112.500 S Jig to lt II EN wikkeling van driecilinders. Die debuteren nu in de Engelse telg. Renova Tilburg Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg T (013) 542 2133 Een Mini moet vooral zichzelf blijven en die boodschap hebben de ontwerpers voor de derde keer in successie goed begrepen. Onder de bekende uitstraling van een toch volledig nieuwe carrosserie huist de nodige nieuwe techniek. D deel rer tuit; Renova Waalwijk Van AndelstraatS Renova Group Renova Breda Huifakkerstraat 1 4815 PN Breda T (076) 522 35 49 veel meer modellen vinden. De makers claimen een verhoogd veercomfort, maar liefhebbers hoeven niet te vrezen. De nieuwe Mini levert niets van zijn scherpte in. Nog steeds blijkt de afvering aan de stevige kant, zoals je van het merk mag verwachten. Het motorenprogramma wordt nog uit gebreid met aan de basis een eveneens nieuwe 1,2 liter driecilinder goed voor 102 pk en een driecilinder diesel. Vanaf 18 maart kan de auto bij de dealer worden bewonderd en staat op de prijslijst vanaf 18.495 euro. Vanwege een gunstige C02-uitstoot en lagere BPM zijn de con sumenten prijzen gunstiger geworden. Bij de Cooper scheelt dat maar liefst duizend euro. Mooi meegenomen! Driecilinders Ook in het interieur is slechts plaats voor evolutie. De centrale klok blijft behouden, maar wijzigt volledig qua indeling en mo gelijkheden. De toerenteller staat als een traditionele klok bovenop de stuurkolom. De typische Mini schakelaars zijn nog steeds van de partij, zowel op de middenconsole als tegen het dak. De ronde vormen voor portiergrepen. luidsprekers, ventilatieroos- ters, ze zijn allemaal weer -*- van de partij. De materialen waaruit alles is gevormd, blijken van hoge kwaliteit en als vanouds kunnen kopers vergaand kiezen H uit kleuren en voorzienin- g gen. Kortom, zoals gezegd S het concept blijft volledig overeind. Maar waar zit dan het H echte nieuws van de derde W nieuwe Mini? Juist, onder de motorkap. We wisten -■ dat BMW, eigenaar van «I Mini, bezig was met de ont- Veercomfort In de Cooper huist een nieuwe 1,5 liter krachtbron met een cilinder minder. Met een vermogen van 136 pk is deze krach tiger dan voorheen. In de praktijk blijkt deze driecilinder meteen bij de les en presteert uitstekend. Uit dezelfde moto renfamilie stamt een eveneens niet eer der gebruikte 2 liter viercilinder. Die ligt in het vooronder van de snelle Cooper S. De motor levert 192 pk en accelereert daarmee in slechts 6,7 seconden naar de 100 km/u. Niet alleen de motoren, maar ook de volledige bodemgroep is nieuw. Die gaat binnen BMW zijn weg naar nog Eric Berkhofde Algemeen Direc- I teurVan Mossel Groep is benoemd tot Automotive Manager van het jaar 2013. De benoeming is vrijdag bekend gemaakt. Berkhof werd gecomplimenteerd voor de wijze waarop hij de bedrijven die onder de Van Mossel Groep vallen, aan elkaar weet te binden en succesvol weet te maken. 'Een kroon op ons werk", liet een I enthousiaste Eric Berkhof weten. 'Onze focus ligt op service aan de klant. Deze benoeming gaat niet alleen over successen binnen de automotive wereld maar ook over M verbinden: relaties leggen met be drijven én klanten." He organisatie van de tweejaarlijk se verkiezing Automotive Manager is in handen van het vakblad Au tomotive. Finalisten worden door een vakjury gekozen op basis van een managementassessment, uit- gevoerd door Heiwegen Executive en KPMG. Hierbij wordt vooral ge keken naar managementvaardig- teden en bedrijfsprestaties van de aatste twee jaar. >e Van Mossel Groep profileert zich graag als mobiliteitspartner en behoort tot één van Ie grotere automotive retail ondernemingen in Nederland. De Groep is ruim 60 jaar dealer an de toonaangevende merken Audi, Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens. Sinds uli 2013 is daar het merk Opel aan toegevoegd. Naast een eigen leasemaatschappij en «n eigen Schadeherstel keten, bezit de Van Mossel Groep ook drie Mega Occasion Centra I u Tilburg, Utrecht en Oldenzaal. De twee voorgaande generaties van de nieuwe Mini worden wereldwijd hoog ge prezen. Onder meer door hun uitstraling, vele kleurrijke mogelijkheden, maar zeker ook door hun weggedrag, pittige presta ties en afwerkingskwaliteit. We zijn er inmiddels al een hele tijd aan gewend, de jaarlijkse gang naar de dealer of garage voor de APK. Na de invoering is het aantal wrakken op de Nederlandse wég flink vermin derd. Een APK keuring wil niet zeggen dat een auto een jaar lang niets meer kan mankeren, maar het zorgt er wel voor dat ieder? auto gemiddeld eens per jaar op de belangrijkste punten wordt nagekeken. Wie vanaf 1 mei aanstaande bij zijn of haar garage voor een dergelijke peri odieke keuring komt, zou wel eens teruggestuurd kunnen worden. Het is namelijk al sinds 2009 bekend dat vanaf die datum ieder bedrijf dat APK keuringen uitvoert moet beschikken overeen remmentestbank. Dat vergt wederom een forse investering en de RAI verwacht dan ook dat van de duizend bedrijven die dit stuk uitrus ting nog niet heeft, ongeveer de helft geen keuringen meer zal verrichten. Nu beschikt het overgrote deel van de garagebedrijven en zeker alle dealers al langer over zo'n testbank. Bovendien zullen garages die er niet over beschikken zonder twijfel een voorziening treffen zodat ze vaste klanten zeker niet teleur zullen stel len. Tot nu toe kon men volstaan met een zogenaamde remvertragingsme- ter. Een kwestie van die in de auto leggen, gaan rijden, remmen en afle zen wat de remkracht is. Daar komt de APK keurmeester helaas over een paar maanden niet meer mee weg... Details Een goede formule moet je niet veran deren, vandaar dat deze derde verschij ningsvorm van de nieuwe Mini heel dicht bij het origineel is gebleven. Toch blijkt er wel degelijk geluisterd naar trouwe klan ten, al lijkt het effect niet enorm groot. De auto groeit namelijk met tien centimeter in lengte, ook al valt dat aan de buiten kant niet direct af te lezen. Dat zou in het interieur voor.meer ruimte moeten zorgen. Gelukkig neemt het bagagevolame toe (+50 liter) en ook de beenruimte op de achterbank. Maar nog steeds is daar voor volwassenen geen plaats. Qua uiterlijke vormen moet er vooral op details worden gelet waaraan de nieuw komer te herkennen is. De grille met de nummerplaat erin, de vorm van de bum per, de achterlichten met LED techniek, het zijn stuk voor stuk aanwijzingen die op het nieuwe model duiden. IURGSE KC

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11