Iviiiaai
M
testen
Eric Berkhof Automotive
Manager van het jaar
Remmen
1 i
vele
ook
Tony Vos
i ui1
ails
www.renova.nl
s
sm
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 7 Donderdag 13 februari 2014 Oplage 112.500
S
Jig
to
lt II
EN
wikkeling van driecilinders. Die debuteren
nu in de Engelse telg.
Renova Tilburg
Ringbaan Oost 102a
5013 CD Tilburg
T (013) 542 2133
Een Mini moet vooral zichzelf blijven en die boodschap hebben de ontwerpers
voor de derde keer in successie goed begrepen. Onder de bekende uitstraling
van een toch volledig nieuwe carrosserie huist de nodige nieuwe techniek.
D
deel
rer
tuit;
Renova Waalwijk
Van AndelstraatS
Renova Group
Renova Breda
Huifakkerstraat 1
4815 PN Breda
T (076) 522 35 49
veel meer modellen vinden. De makers
claimen een verhoogd veercomfort, maar
liefhebbers hoeven niet te vrezen. De
nieuwe Mini levert niets van zijn scherpte
in. Nog steeds blijkt de afvering aan de
stevige kant, zoals je van het merk mag
verwachten.
Het motorenprogramma wordt nog uit
gebreid met aan de basis een eveneens
nieuwe 1,2 liter driecilinder goed voor 102
pk en een driecilinder diesel.
Vanaf 18 maart kan de auto bij de dealer
worden bewonderd en staat op de prijslijst
vanaf 18.495 euro. Vanwege een gunstige
C02-uitstoot en lagere BPM zijn de con
sumenten prijzen gunstiger geworden. Bij
de Cooper scheelt dat maar liefst duizend
euro. Mooi meegenomen!
Driecilinders
Ook in het interieur is slechts plaats voor
evolutie. De centrale klok blijft behouden,
maar wijzigt volledig qua indeling en mo
gelijkheden. De toerenteller staat als een
traditionele klok bovenop
de stuurkolom. De typische
Mini schakelaars zijn nog
steeds van de partij, zowel
op de middenconsole als
tegen het dak. De ronde
vormen voor portiergrepen.
luidsprekers, ventilatieroos-
ters, ze zijn allemaal weer -*-
van de partij. De materialen
waaruit alles is gevormd,
blijken van hoge kwaliteit
en als vanouds kunnen
kopers vergaand kiezen H
uit kleuren en voorzienin- g
gen. Kortom, zoals gezegd S
het concept blijft volledig
overeind.
Maar waar zit dan het H
echte nieuws van de derde W
nieuwe Mini? Juist, onder
de motorkap. We wisten -■
dat BMW, eigenaar van «I
Mini, bezig was met de ont-
Veercomfort
In de Cooper huist een nieuwe 1,5 liter
krachtbron met een cilinder minder. Met
een vermogen van 136 pk is deze krach
tiger dan voorheen. In de praktijk blijkt
deze driecilinder meteen bij de les en
presteert uitstekend. Uit dezelfde moto
renfamilie stamt een eveneens niet eer
der gebruikte 2 liter viercilinder. Die ligt
in het vooronder van de snelle Cooper
S. De motor levert 192 pk en accelereert
daarmee in slechts 6,7 seconden naar de
100 km/u. Niet alleen de motoren, maar
ook de volledige bodemgroep is nieuw.
Die gaat binnen BMW zijn weg naar nog
Eric Berkhofde Algemeen Direc- I
teurVan Mossel Groep is benoemd
tot Automotive Manager van het
jaar 2013. De benoeming is vrijdag
bekend gemaakt. Berkhof werd
gecomplimenteerd voor de wijze
waarop hij de bedrijven die onder
de Van Mossel Groep vallen, aan
elkaar weet te binden en succesvol
weet te maken.
'Een kroon op ons werk", liet een
I enthousiaste Eric Berkhof weten.
'Onze focus ligt op service aan de
klant. Deze benoeming gaat niet
alleen over successen binnen de
automotive wereld maar ook over M
verbinden: relaties leggen met be
drijven én klanten."
He organisatie van de tweejaarlijk
se verkiezing Automotive Manager
is in handen van het vakblad Au
tomotive. Finalisten worden door
een vakjury gekozen op basis van
een managementassessment, uit-
gevoerd door Heiwegen Executive
en KPMG. Hierbij wordt vooral ge
keken naar managementvaardig-
teden en bedrijfsprestaties van de
aatste twee jaar.
>e Van Mossel Groep profileert zich graag als mobiliteitspartner en behoort tot één van
Ie grotere automotive retail ondernemingen in Nederland. De Groep is ruim 60 jaar dealer
an de toonaangevende merken Audi, Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens. Sinds
uli 2013 is daar het merk Opel aan toegevoegd. Naast een eigen leasemaatschappij en
«n eigen Schadeherstel keten, bezit de Van Mossel Groep ook drie Mega Occasion Centra
I u Tilburg, Utrecht en Oldenzaal.
De twee voorgaande generaties van de
nieuwe Mini worden wereldwijd hoog ge
prezen. Onder meer door hun uitstraling,
vele kleurrijke mogelijkheden, maar zeker
ook door hun weggedrag, pittige presta
ties en afwerkingskwaliteit.
We zijn er inmiddels al een hele tijd
aan gewend, de jaarlijkse gang naar
de dealer of garage voor de APK. Na
de invoering is het aantal wrakken
op de Nederlandse wég flink vermin
derd. Een APK keuring wil niet zeggen
dat een auto een jaar lang niets meer
kan mankeren, maar het zorgt er wel
voor dat ieder? auto gemiddeld eens
per jaar op de belangrijkste punten
wordt nagekeken.
Wie vanaf 1 mei aanstaande bij zijn of
haar garage voor een dergelijke peri
odieke keuring komt, zou wel eens
teruggestuurd kunnen worden. Het
is namelijk al sinds 2009 bekend dat
vanaf die datum ieder bedrijf dat APK
keuringen uitvoert moet beschikken
overeen remmentestbank. Dat vergt
wederom een forse investering en
de RAI verwacht dan ook dat van de
duizend bedrijven die dit stuk uitrus
ting nog niet heeft, ongeveer de helft
geen keuringen meer zal verrichten.
Nu beschikt het overgrote deel van
de garagebedrijven en zeker alle
dealers al langer over zo'n testbank.
Bovendien zullen garages die er niet
over beschikken zonder twijfel een
voorziening treffen zodat ze vaste
klanten zeker niet teleur zullen stel
len. Tot nu toe kon men volstaan met
een zogenaamde remvertragingsme-
ter. Een kwestie van die in de auto
leggen, gaan rijden, remmen en afle
zen wat de remkracht is. Daar komt
de APK keurmeester helaas over een
paar maanden niet meer mee weg...
Details
Een goede formule moet je niet veran
deren, vandaar dat deze derde verschij
ningsvorm van de nieuwe Mini heel dicht
bij het origineel is gebleven. Toch blijkt er
wel degelijk geluisterd naar trouwe klan
ten, al lijkt het effect niet enorm groot. De
auto groeit namelijk met tien centimeter
in lengte, ook al valt dat aan de buiten
kant niet direct af te lezen. Dat zou in het
interieur voor.meer ruimte moeten zorgen.
Gelukkig neemt het bagagevolame toe
(+50 liter) en ook de beenruimte op de
achterbank. Maar nog steeds is daar voor
volwassenen geen plaats.
Qua uiterlijke vormen moet er vooral op
details worden gelet waaraan de nieuw
komer te herkennen is. De grille met de
nummerplaat erin, de vorm van de bum
per, de achterlichten met LED techniek, het
zijn stuk voor stuk aanwijzingen die op het
nieuwe model duiden.
IURGSE KC