iP
I Autotest
Al
DE AUTOMAAT DONDERDAG 6 FEBRUARI 2014 PAGINA 5
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Gewicht: 1.810 kg
Aanhanggewicht:
1.500 kg (geremd)
voor u geldende
'15.000 km per
:ra
Technische
gegevens:
iVoor het einde van afgelopen jaar moesten de Nederlandse Mitsubishi-dealers
imet grote snelheid ruim achtduizend exemplaren van de nieuwe Outlander
IpHEV afleveren. Vanwaar deze enorme piek in de verkoopresultaten van de
suv?
ZIN IN
7% BIJTELLING?
KOM PROEFRIJDEN
MITSUBISHI
Vermogen:
149 kW/203 pk bij 4.500 tr/min
Driveeearth
Kapitein Hatterasstraat 11,
Industrieterrein Loven 4727
5015 BB Tilburg
Tel. OH- 544 33 30
3EN
)O uur
)O uur
)O uur
CO2-uitstoot:
44 g/km (A-label)
Prijs:
51.990 euro
Merk en type:
Mitsubishi Outlander PHEV lnstyle+
Koppel:
300 Nm bij 4.500 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,655 meter,
breedte 1,800 meter
Aantal cilinders:
plug-in hybrid, 4 in lijn
Ook de cruise-control met afstandsradar
laat op irritante wijze van zich horen.
Veel van deze signalen zijn bedacht om
Laden
[Beletters PHEV staan voor Plug-in Hybrid
Electric Vehicle. De auto beschikt in het
[Wonder over een 2 liter benzinemotor
(121 pk), terwijl de achterwielen hun aan-
pjving krijgen van een elektromotor (163
I pk).Zoals-bij iedere hybride zorgen beide
[motoren afzonderlijk of los van elkaar
r>or de aandrijving. Bovendien beschikt
pze Outlander over’een extra batterij die
[ia het stopcontact of aan een laadpunt
tan worden opgeladen. Daarmee groeit
F elektrische actieradius in de praktijk
laar 35 kilometer. De totale installatie
wel voor een slordige 300 kg aan
i gewicht. Wie de Outlander waar
alijk constant vol laadt, zal merken
Alle automodellen die in ons land op dit
moment goed verkopen, vallen binnen een
gunstige belastingcategorie.Tot31 decem
ber jl. gold nog een vrijstelling van bijtel-
ling voor types die een CO2-uitstoot van
minder dan 50 g/km hadden. Mitsubishi
voldoet met de Outlander PHEV aan deze
norm. Sinds de jaarwisseling krijgt een
zakelijke rijder 7 procent bijgeteld over
dezelfde auto. Als zo’n nieuwkomer dan
pas vanaf begin november beschikbaar
komt, ontstaat er een enorme piek in de
[verkopen
dat het praktijkverbruik meer dan gunstig
is. Een gemiddelde van 1 op 40 is dan
haalbaar. In dat geval moet er wel voor
ruim tachtig procent volledig elektrisch
worden gereden. Aan de andere kant van
het spectrum ligt een realistisch benzine
verbruik van 1 op 10,5 als de auto louter
op fossiele brandstof rijdt. Zoals altijd ligt
de waardheid in het midden, wie bewust
met de techniek omgaat en elektrisch
rijden maximaliseert, zal zo'n 1 op 17
1 op 18 verbruiken.
2014 PAGINA!
detilburgse koerier --
Prestaties:
topsnelheid 170 km/u
acceleratie 0-100 in 11,0 sec.
Belletjes
Direct na het ontgrendelen en openen
van het portier laat Mitsubishi een terreur
aan belletjes en geluidssignalen op de
gebruikers van de Outlander los. Gordel
niet aan, sleutel nog in de auto of juist
uitstappen met de sleutel op zak, indruk
ken van een van de verwarmingsknop-
lles wordt met geluid beantwoord.
de veiligheid te dienen. Maar door de
hoeveelheid gaat Mitsubishi volledig aan
het doel voorbij. De voorziening die een
signaal geeft als zonder richtingaanwijzer
een doorgetrokken streep of stippellijn op
de weg wordt gepasseerd, kan gelukkig
handmatig worden uitgezet. Maar dat
moet dan wel iedere keer na het starten
opnieuw gebeuren.
Hét aankoopargument voor deze
Outlander is de vrijstelling van BPM en
7 procent bijtelling. De enige 'subsidie'
is de Milieu Investerings Aftrek (MIA)
van 13,5 procent over 12.500 euro.
Dat komt neer op 1.687,50 die extra
op de auto direct in het jaar van aan
schaf zakelijk mag worden afgeschre
ven. Mitsubishi levert de Outlander
PHEV in diverse uitrustingsvarianten
van 39.990 tot 51.990 euro. De video
van deze test staaf op www.youtube.
com/automediaNL.
Vierwielaandrijving
Wat uitstraling betreft maakt Mitsui
nauwelijks onderscheid tussen de ver
schillende versies van de Outlander. De
PHEV is naast de typeplaatjes te her
kennen aan witte achterlichten en een
klepje aan de rechter zijde waarachter de
stroomaansluitingen schuil gaan. De auto
krijgt af-fabriek een laadsnoer mee voor J
laadpunten (Mennekens) en een kabel ÈuiiaöaM
met omvormer voor aan het gewone stop-
contact. Het wijst zich allemaal vanzelf. B
Daarnaast kan de batterij tijdens het rij-
den worden opgeladen. Dat geschiedt zo
efficiënt mogelijk bij constante snelheden
op de snelweg, om bij het binnenrijden
van bewoond gebied op elektriciteit over
te schakelen. Het energetisch voordeel
Verbruik:
gecombineerd 1,9 liter/100 km
van deze handeling valt echter te betwij
felen. Omdat benzine- en elektromotor
ieder een andere as aandrijven, beschikt
de Outlander PHEV over vierwielaandrij
ving als beide motoren functioneren. Dat
kan van pas komen op een glibberige
of losse ondergrond. Al bij al blijkt het
technische concept van deze auto zeer
doordacht, maar het verwachte effect
op het brandstofverbruik hangt sterk af
van de bereidheid van de bestuurder om
maximaal elektrisch te rijden.
Mitsubishi Outlander PHEV lnstyle+