iP I Autotest Al DE AUTOMAAT DONDERDAG 6 FEBRUARI 2014 PAGINA 5 Cilinderinhoud: 1.998 cc Gewicht: 1.810 kg Aanhanggewicht: 1.500 kg (geremd) voor u geldende '15.000 km per :ra Technische gegevens: iVoor het einde van afgelopen jaar moesten de Nederlandse Mitsubishi-dealers imet grote snelheid ruim achtduizend exemplaren van de nieuwe Outlander IpHEV afleveren. Vanwaar deze enorme piek in de verkoopresultaten van de suv? ZIN IN 7% BIJTELLING? KOM PROEFRIJDEN MITSUBISHI Vermogen: 149 kW/203 pk bij 4.500 tr/min Driveeearth Kapitein Hatterasstraat 11, Industrieterrein Loven 4727 5015 BB Tilburg Tel. OH- 544 33 30 3EN )O uur )O uur )O uur CO2-uitstoot: 44 g/km (A-label) Prijs: 51.990 euro Merk en type: Mitsubishi Outlander PHEV lnstyle+ Koppel: 300 Nm bij 4.500 tr/min Afmetingen: lengte 4,655 meter, breedte 1,800 meter Aantal cilinders: plug-in hybrid, 4 in lijn Ook de cruise-control met afstandsradar laat op irritante wijze van zich horen. Veel van deze signalen zijn bedacht om Laden [Beletters PHEV staan voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle. De auto beschikt in het [Wonder over een 2 liter benzinemotor (121 pk), terwijl de achterwielen hun aan- pjving krijgen van een elektromotor (163 I pk).Zoals-bij iedere hybride zorgen beide [motoren afzonderlijk of los van elkaar r>or de aandrijving. Bovendien beschikt pze Outlander over’een extra batterij die [ia het stopcontact of aan een laadpunt tan worden opgeladen. Daarmee groeit F elektrische actieradius in de praktijk laar 35 kilometer. De totale installatie wel voor een slordige 300 kg aan i gewicht. Wie de Outlander waar alijk constant vol laadt, zal merken Alle automodellen die in ons land op dit moment goed verkopen, vallen binnen een gunstige belastingcategorie.Tot31 decem ber jl. gold nog een vrijstelling van bijtel- ling voor types die een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km hadden. Mitsubishi voldoet met de Outlander PHEV aan deze norm. Sinds de jaarwisseling krijgt een zakelijke rijder 7 procent bijgeteld over dezelfde auto. Als zo’n nieuwkomer dan pas vanaf begin november beschikbaar komt, ontstaat er een enorme piek in de [verkopen dat het praktijkverbruik meer dan gunstig is. Een gemiddelde van 1 op 40 is dan haalbaar. In dat geval moet er wel voor ruim tachtig procent volledig elektrisch worden gereden. Aan de andere kant van het spectrum ligt een realistisch benzine verbruik van 1 op 10,5 als de auto louter op fossiele brandstof rijdt. Zoals altijd ligt de waardheid in het midden, wie bewust met de techniek omgaat en elektrisch rijden maximaliseert, zal zo'n 1 op 17 1 op 18 verbruiken. 2014 PAGINA! detilburgse koerier -- Prestaties: topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 11,0 sec. Belletjes Direct na het ontgrendelen en openen van het portier laat Mitsubishi een terreur aan belletjes en geluidssignalen op de gebruikers van de Outlander los. Gordel niet aan, sleutel nog in de auto of juist uitstappen met de sleutel op zak, indruk ken van een van de verwarmingsknop- lles wordt met geluid beantwoord. de veiligheid te dienen. Maar door de hoeveelheid gaat Mitsubishi volledig aan het doel voorbij. De voorziening die een signaal geeft als zonder richtingaanwijzer een doorgetrokken streep of stippellijn op de weg wordt gepasseerd, kan gelukkig handmatig worden uitgezet. Maar dat moet dan wel iedere keer na het starten opnieuw gebeuren. Hét aankoopargument voor deze Outlander is de vrijstelling van BPM en 7 procent bijtelling. De enige 'subsidie' is de Milieu Investerings Aftrek (MIA) van 13,5 procent over 12.500 euro. Dat komt neer op 1.687,50 die extra op de auto direct in het jaar van aan schaf zakelijk mag worden afgeschre ven. Mitsubishi levert de Outlander PHEV in diverse uitrustingsvarianten van 39.990 tot 51.990 euro. De video van deze test staaf op www.youtube. com/automediaNL. Vierwielaandrijving Wat uitstraling betreft maakt Mitsui nauwelijks onderscheid tussen de ver schillende versies van de Outlander. De PHEV is naast de typeplaatjes te her kennen aan witte achterlichten en een klepje aan de rechter zijde waarachter de stroomaansluitingen schuil gaan. De auto krijgt af-fabriek een laadsnoer mee voor J laadpunten (Mennekens) en een kabel ÈuiiaöaM met omvormer voor aan het gewone stop- contact. Het wijst zich allemaal vanzelf. B Daarnaast kan de batterij tijdens het rij- den worden opgeladen. Dat geschiedt zo efficiënt mogelijk bij constante snelheden op de snelweg, om bij het binnenrijden van bewoond gebied op elektriciteit over te schakelen. Het energetisch voordeel Verbruik: gecombineerd 1,9 liter/100 km van deze handeling valt echter te betwij felen. Omdat benzine- en elektromotor ieder een andere as aandrijven, beschikt de Outlander PHEV over vierwielaandrij ving als beide motoren functioneren. Dat kan van pas komen op een glibberige of losse ondergrond. Al bij al blijkt het technische concept van deze auto zeer doordacht, maar het verwachte effect op het brandstofverbruik hangt sterk af van de bereidheid van de bestuurder om maximaal elektrisch te rijden. Mitsubishi Outlander PHEV lnstyle+

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 15