Autotest
J
;ssl
i
DE AUTOMAAT DONDERDAG 30 JANUARI 2014 PAGINA 3
Hyundai HO i-Motion
km
I
ers.nl
Technische
gegevens:
Gewicht:
908 kg
Aanhanggewicht:
g.o.
Afmetingen:
lengte 3,665 meter,
breedte 1,660 meter
155 km/u
0-100 in 15,1 sec.
*t formaat van een auto zegt tegenwoordig niet zoveel meer. Traditionele
gmenten vloeien in elkaar over en de consument kijkt meer naar praktische
uikbaarheid en een lage kilometerkostprijs. Op beide eigenschappen scoort
nieuwe Hyundai i10 uitstekend.
Verbruik:
stadscyclus 5,1 liter/100 km
buitenwegcydus 3,7 liter/100 ki
gecombineerd 4,3 liter/100 km
C02-uitstoot:
98 g/km (A-label)
Prijs:
11.795 euro
De prestaties
naai met een
eleratie naar
i komt de il 0
anaf stilstand
dt geopend, bevindt zich
bagageruimte met een
liter. Dat is voor een auto
uitermate ruim. Natuurlijk
leien worden
taal volume
ardt feite-
roffen. De
orlijk.
smal, maar
al postuur is
Prestaties:
topsnelheid 1
acceleratie 0-
Merk en type:
Hyundai i10 e-Motion
Aantal cilinders:
3 in lijn
Cilinderinhoud:
998 cc
Ook de brede stootranden op de portieren
doen de auto veel goed. Deze uitvoering
moet ze ontberen. Dat geeft wel aan dat
de individuele klant veel keuzemogelijkhe
den heeft om de auto naar eigen smaak
aan te kleden. Aan de achterkant wordt
maximale breedte gesuggereerd door de
optisch in de achterpanelen doorgetrok
ken achterruit en de bijna tot aan de ach-
terportieren doorlopende lichtunits.
Normaal postuur
Als de klep wordt geoper
daarachter een bagagen
inhoud van 252 liter. Dat i
van dit formaat uitermate ruim.
kan de achterbank in twee dele~
neergeklapt tot een maximaa>
van 1.046 liter en daarmee wor
lijk iedere segmentgenoot overtrc
ruimte in het interieur is zeer behoor
De voorstoelen zijn ietwat s
voor mensen met een normaal postuur is
er helemaal geen probleem om een goede
zitpositie te vinden. De volledige portier-
I 2014 PAGINA!^ t|lburgse KOERIER -
Vermogen:
49 kW/66 pk bij 5.500 tr/min
Koppel:
94 Nm bij 3.500 tr/min
panelen zijn bekleed en bij de i-Motion
kan worden gekozen voor blauwe of oranje
accenten die de boel flink opfleuren. De
blauwe balk op het dashboard geeft een
ruimtelijk effect. Complimenten voor de
gebruikte kunststoffen. Ondanks dat ze
hard zijn, geven ze een rijke indruk. Achter
het stuur met diverse bedieningsknoppen
zit een overzichtelijk analoog instrumen
tarium onder meer met een toerenteller.
Verder is de audio keurig geïntegreerd
standaard met Bluetooth, terwijl ook air
conditioning tot de standaarduitvoering
van de i-Motion behoort. De ruimte op
de achterbank is in de hoogte in orde, de
beenruimte is bij sommige kleintjes groter.
volwassen i10 duidelijk
De vanafprijs is
naar 10.795 euro
kiest, is duizend euro
.3 van deze test staat
'-•‘omediaNL.
Heel bewust heeft Hyundai deze tweede
oplage van de i10 laten groeien tot een
gr'zeer volwassen lengte van 3,67 meter.
Daarmee ontgroeit de auto aardig het
I A-segment waarin de kleinste modellen
te vinden zijn. Net als voorheen is de i10
I louter verkrijgbaar met een vijfdeurs car-
15 rosserie voor optimale toegankelijkheid.
I Aankleden
I De uitstraling is fris en aantrekkelijk. We
I herkennen duidelijk het typische design
I van Hyundai zonder de drukke belijning
I van het front. Dat heeft het merk na kri-
U tiek op de ix35 en i30 laten vallen, geluk-
k'9 Het front oogt ook voldoende breed
en robuust. Op sierlijke wijze is de dag-
fijverlichting in de bumper opgenomen,
pe hebben hier te maken met het tweede
•jtrustingsniveau van de i10, de i-Motion,
Inder meer herkenbaar aan de meegespo-
?n portiergrepen en buitenspiegels. Wat
lijft van de basisversie zijn de relatief
leine 13 inch wielen, terwijl Hyundai tot
A met 17 inch op de optielijst heeft staan.
Driecilinder
Hyundai plaatst de nieuwe. ilO op een
niet eerder gebrüikt onderstel. Motorisch
borduurt de auto op de vertrouwde weg
voort. Onder de kap ligt namelijk de
bekende 1 liter driecilinder die in dit
geval een vermogen levert van 66 pk en
een koppel van 94 Nm bij 3.5
Een vijfbak drijft de voorwiek
*”oische roffel v.-J-!
i in de verte hoorbaar,
stekend geïsoleerd. D*
ïan normaal
>j km/u en accek
seconden.Toch I
over en pakt var
netje? op. Het gewicht blijft beperkt tot
908 kg en dat draagt weer bij tot een
bescheiden brandstofverbruik. Dat ligt
in de praktijk boven de 1 op 17, maar
wie rustig aan doet moet ook tegen
de 1 op 19 kunnen halen. Wat betreft
6 pk en afvering voldoet de auto prima aan de
’.500 tr/min. verwachtingen en is keurig comfortabel,
elen aan. De Kortom, een sterke nieuwkomer in het
typische roffel van een driecilinder is compacte segment,
alleen in de verte hoorbaar, het motortje Hyundai prijst de volwas
is uitstekend geïsoleerd. De prestaties boven zijn voorganger,
zijn niet meer dan normaal met een sinds 1 januari gestegen
top van 155 km/u en acceleratie naar en wie de i-Motion ki*“
100 in 15,1 seconden. Toch komt de i10 extra kwijt. De video
beslist vlot over en pakt vanaf stilstand op www.youtube.com/autor
9-SKB-67.