■i vi i.Ui l lad i. 5 nenl Levens- bestelauto's Europese bedrijven investeren in SÉ gevaarlijk ’■■fe' -:’aL safes? U JRGSE KOERig Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 5 Donderdag 30 januari 2014 Oplage 112.500 Tony Vos ïibrairfe terd, wethouder jing Korvet Voorn kag tót hoe het to bar profiteer ervor I ag. Wethoc ht dat het iod voor de zon erd. brengt en een koppel van 40Ö Nm bij 1.750 tr/min. Een krachtige machine die niet te flauw voor de dag komt waar het om prestaties gaat: een top van 220 km/u en acceleratie naar 100 in 9,2 seconden. Met 1.743 kg blijkt het overigens niet be paald een lichtgewicht. We mogen echter niet vergeten dat de Country Tourer met een lengte van 4,91 meter een behoorlijk forse auto is. Een auto met praktische gebruiksmogelijkheden zoals het baga- gevolume dat varieert van 540 tot 1.530 liter. Vierwielaandrijving staat op de lijst met standaard specificaties en dat geeft uiteraard voordelen op losse of glibbe rige ondergrond. De auto blijkt daarmee bij uitstek een prima trekkend voertuig voor caravan of paardentrailer. Dat wordt nog eens onderstreept door het aanhang- gewicht van 1.800 kg. Uiteraard hebben al deze mogelijkheden en voorzieningen wel een invloed op het brandstofverbruik. Het is mogelijk om tegen de 1 op 15 met de Country Tourer te rijden, maar wie de auto wat meer belasrgaat eerder richting de 1 op 12. Prijstechnisch staat dit model aan de top van het Opel programma. De benzinever sie kost 45.995 euro en 49.995 euro met automaat, terwijl de diesel op 53.995 euro komt. I CW»3t‘ een paar I kans dat erger. Zo ook achter een volgauto aanrijden door een National Park, terwijl een losse Amerikaan er zelfstandig mag rijden. Maar toen zo'n volgauto bij de uitgang voor in plaats van achter het tolhokje draaide, kreeg die het meteen uitgemeten dat het levens gevaarlijk was daar te draaien. In de verste verste was er geen andere auto te zien. Levensgevaarlijk.... ruim- Grille e vari- Volgens dit inmiddels vertrouwde concept ontstond de Opel Insignia Country Tourer. Het hoogteversschil met de normale Sports Tourer bedraagt slechts een paar millime ter. Wel vallen direct de carrosserieaan- passingen op. Zo lopen er contrasterende randen langs de spatborden die voort vloeien in de dorpelbekleding en de dito gekleurde onderkanten van de bumpers. Ook die bumpers zijn anders van Vorm en hebben een aluminium accent aan de on derkant die de indruk wekt van een carter- bescherming. Uiteraard draagt de Country Tourer alle kenmerken van de facelift van de Insignia. Daarbij valt de forse grille op volledig uitgevoerd in chroom. De koplam pen zijn anders van vorm en indeling en ook de bumpers zijn aangepast. Aan de achterkant zien we soortgelijke wijzigin gen. De chromen balk die de achterlichten verbindt wordt lager geplaatst en loopt nu het ware door de achterlichtunits heen, hele vorm van de achterklep wijzigde rmee. Forse auto Dat de Country Tourer de topversie bin nen de Insignia familie is, blijkt wel uit de beschikbare motoriseringen. Opel levert het model louter met een 2 liter benzine turbo goed voor 250 pk en de 2 liter die- I De afgelopen decembermaand heeft in fEuropa een ware run opgeleverd waar het baat om de verkoop van werden er in de laatste maa auderfns werelddeel 35 procent p s waarmee werd ingespeeld op verande- zomaar de opvolger van de Vectra die ook de Omega-klanten moest trekken, maar meteen een auto die de nieuwe designrichting van het hele merk aan gaf. Inmiddels heeft de auto een facelift ondergaan en is de serie uitgebreid met de stoere Country Tourer. Het is de laatste jaren mode om van n tewagens en stationcars extra stoere Vag anten te brengen. Auto's al dan niet met vierwielaandrijving, maar zonder meer een hogere stand op de wielen en aan gezette randen langs bumpers, dorpels en spatborden. Als Europeanen vinden we Amerika maar een vreemd land. Zo groot, me- gaschulden, grote sociale problemen en een fors deel zeer behoudende mensen die de politiek in hun greep houden. Er is niet één Amerikaanse cultuur, maar we kijken er van een afstandje toch wel wat merkwaardig tegenaan. Amerikanen zijn helemaal gestoord waar het gaat om nepveiligheid. Ze willen alles controleren, niet alleen zichzelf, maar de hele wereld en dat levert dan weer grote schandalen op en scheve verhoudingen met andere landen. Afgelopen week was ik met BMW in Las Vegas om met twee nieuwe modellen te rijden. Voor twee collega's stond een camera man klaar om rijopnamen te maken. Maar bij iedere camera-auto hoorde ook nog een begeleidend voertuig plus maar liefst twee politieauto's. Pardon, twee politieauto's? Jazeker, hete wegen werden door dit tweetal afgezet om de camera-auto met de - journalist hun werk te laten doen. Je moet in Amerika ook niet zomaar een auto ergens neerzetten om er foto's van te maken. Grote I je wordt weggestuurd of De Insignia zette bij de lancering eind 2008 niet alleen de toon qua exterieurdesign, ook wat betreft vormgeving en materiaal gebruik in het interieur bladerde het model naar een nieuw hoofdstuk binnen de Opel historie. Daarom kan bij de facelift worden volstaan met wat kleinere wijzigingen. Die betreffen vooral de middenconsole waar de bediening van de vérwarming en ventilatie alsmede het centraal geplaatste scherm voor navigatie en diverse voertuig- functies volledig van vorm is veranderd. Het instrumentarium presenteert zich bij de vernieuwde Insignia op twee manieren. Deze Country Tourer heeft een compleet nieuwe unit waarbij toerental, motor- temperatuur en brandstofvoorraad op de flanken analoog worden weergegeven en in het midden een digitaal scherm is ge plaatst. Daarop in analoge vorm de snel heidsmeter. Deze constructie geeft veel extra mogelijkheden, zodat de complete layout naar behoefte kan worden aange past. ringen in belastingmaatregelen. De winst was in Portugal en Groot-Brittannië met bestelauto's. Zo 66 procent nog groter, terwijl ook Spanje aand van 2013 in in de feestvreugde deelt met 53 procent meer bestellers grotere afzet. Over geheel 2013 kwam door De verkoop in de sterke decembermaand de verkoop van bedrijfswagens 1 procent hoger uit met in totaal 1,7 miljoen voertuigen. waar I auto's. an 201: bestell als

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11