i fel te Autotest UI sw iSÈ ra ie O asis W ■fO ma Hfe 1 M K I ■■HHM |SEgg DE AUTOMAAT DONDERDAG 16 JANUARI 2014 PAGINA 3 Mercedes S 400 Hybrid bij 3.000 tr/min 7J r' VSBH-55 ing jitsti De t erwijl Technische gegevens: De S-klasse was altijd al de vaandeldrager binnen Mercedes. Niet alleen qua I :ormaat, maar ook waar het gaat om nieuwe voorzieningen. De nieuwste I generatie, die een paar maanden geleden aantrad, maakt daarop geen uitzon- I iering. Merk en type: Mercedes S400 Hybrid Lang Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 3.498 cc COZ-uitstoot: 147 g/km (A-label) Gewicht: 1.845 kg Aanhanggewicht: g.o. Verbruik: stadscyclus 6,6 liter/100 km buitenwegcydus 6,1 liter/100 km gecombineerd 6,3 liter/100 km Vermogen, 205kW/279pk bij 6.000 tr/min Koppel: 350 Nm I Prijs: 101.950 euro Pretaties: topsnelheid 250 km/u acceleratie 0-100 in 6,8 sec. middena van alle; benadrukt. Zo t benadrukt, de eerder e ee parkeersc voorkomen, j, het heten r s aan de ande roor 75.000 di begrippen fo uropa in onzek king komen vo romotor over korte af sta n- i volledig zelfstandig t heeft uiteraard een idstofverbruik. voor een der- sch. Dat geldt want ondanks dat de auto niet uitnodigt tot onbeschoft sportief rijden, heeft het onderstel daar voor wel alle middelen in huis. De nieuwe S-klasse begint bij 95.950 (5400 Hybrid) en kost in de lange versie 101.950 euro. Inclusief vrijwel alle denkbare elektroni sche voorzieningen is men voor nog geen ttJ.OOO euro klaar. Een flink bedrag, maar -j - de topklasse. Mc «luev van deze test staat op www. youtube.com/automediaNL. is de S-kl. de grote alleen al volgt geven deze bereidwillig een deel van hun positief af. Op het scherm boven de console kunnen naast standaard zaken als audio en navigatie vrijwel alle denk bare en ook ondenkbare voertuigfuncties worden bediend. Denk aan de verwarming en stoelventilatie, maar ook de binnen- verlichting en stoelmassage. Het systeem herbergt een uitgebreide instructie op het scherm. Wie schermen voor de achterpas- sagiers bestelt, schept de mogelijkheid dezelfde functies ook vanaf de achterbank te bedienen. Aan ruimte geen gebrek, zowel voor- als achterin kunnen twee volwassenen meer dan royaal zitten. In dit geval staan achterin twee afzonderlijk verstelbare stoelen. Met de afstandsbediening in de Afmetingen: lengte 5,246 meter, breedte 1,899 meter 'Nog meer dan voorheen is het van belang dat de S-klasse, die meteen beschikbaar is in twee lengtevarianten, de absolute top binnen het merk vertegenwoordigt |De auto volgt niet alleen zijn gelijknamige voorganger op, maar moet ook het avon duur met Maybach doen vergeten. Massage Opvallend is de breedte van het instru mentarium dat onder één overkapping tot voorbij de middenconsole loopt. Het geheel bestaat uit twee naast elkaar geplaatste breedbeeldschermen. Het exemplaar direct achter het stuur heeft een analoge projectie met ronde klok ken voor toerental en snelheid. Diverse functies krijgen een weergave tussen deze twee instrumenten in. Maar als bijvoor beeld de nachtkijker wordt ingeschakeld, Zwaar Net zoals voorheen is de S-klasse een I statige auto. Achter de grote Mercedes- grille, die overigens alleen al de nodige technologie omvat, volgt een auto die I de vijf meter lengte moeiteloos passeert. Zeker waar het gaat om deze L-variant. Een langgerekte auto is haast per defini tief elegant en die eigenschap mag deze nieuwe S ook worden toegedicht. De uit straling blijkt anderzijds niet verrassend. Gezien de laatste nieuwe modellen van :-g komt voor 14het merk, is dit precies wat men van een uitstoof van 85 ghieuWe S-klasse verwacht. De achterkant erievariant van débont zelfs wat zwaar, terwijl Mercedes Ian de hand van de concept van de cou- péversie heeft laten zien ook zeer fraaie ontwerpen op dit vlak te kunnen leveren. Zonder de sleutel in de hand te hebben instappen, dat kennen we al een langere tijd. We komen binnen in een zeer ruimte lijk opgezet interieur waar de luxe van af straalt. Mercedes wendt bij de inrichting de fraaiste materialen aan of het nu gaat om leer, tapijt, hout of kunststoffen. De stoelen zijn fors bemeten en zouden in menig huiskamer daardoor niet misstaan. narmsteun kunnen achterpassagiers waarbij de elektromoto lies en nog wat instellen. den in staat is de auto i .voort te bewegen. Dat I Elektromotor gunstige invloed op het branc Motorisch zijn de mogelijkheden van Een gemiddelde van 1 op 12’ de S-klasse op dit moment nog redelijk gelijk grote auto is fantastisc beperkt, maar toch schiet de auto in niets ook voor de wegligging, 1 te kort. We hebben hier te maken met de dat de auto niet uitnodigt S400 Hybrid. In het vooronder ligt een 3,5 -- liter zescilinder die een vermogen levert van 279 pk. Voldoende om de auto al vlot te laten presteren. Daarbij komt nog een elektromotor waardoor het opgetelde ver- mogen op 299 pk uitkomt. Gekoppeld aan sche de zeventraps automaat sprint de 1.845 140.C kg wegende kolos in 6,8 seconden naar de concurrerend in d 100 km/u en dat uiteraard in alle rust. De De video van de auto functioneert als een normale hybride >14 PAGINA2 !DET|LBURGSE koerier -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 19