i
fel
te
Autotest
UI
sw
iSÈ
ra
ie
O
asis W
■fO
ma
Hfe
1
M
K
I
■■HHM
|SEgg
DE AUTOMAAT DONDERDAG 16 JANUARI 2014 PAGINA 3
Mercedes S 400 Hybrid
bij 3.000 tr/min
7J r'
VSBH-55
ing
jitsti
De t
erwijl
Technische
gegevens:
De S-klasse was altijd al de vaandeldrager binnen Mercedes. Niet alleen qua
I :ormaat, maar ook waar het gaat om nieuwe voorzieningen. De nieuwste
I generatie, die een paar maanden geleden aantrad, maakt daarop geen uitzon-
I iering.
Merk en type:
Mercedes S400 Hybrid Lang
Aantal cilinders:
6 in V-vorm
Cilinderinhoud:
3.498 cc
COZ-uitstoot:
147 g/km (A-label)
Gewicht:
1.845 kg
Aanhanggewicht:
g.o.
Verbruik:
stadscyclus 6,6 liter/100 km
buitenwegcydus 6,1 liter/100 km
gecombineerd 6,3 liter/100 km
Vermogen,
205kW/279pk bij 6.000 tr/min
Koppel:
350 Nm I
Prijs:
101.950 euro
Pretaties:
topsnelheid 250 km/u
acceleratie 0-100 in 6,8 sec.
middena
van alle;
benadrukt. Zo
t benadrukt,
de eerder e
ee parkeersc
voorkomen,
j, het heten r
s aan de ande
roor 75.000 di
begrippen fo
uropa in onzek
king komen vo
romotor over korte af sta n-
i volledig zelfstandig
t heeft uiteraard een
idstofverbruik.
voor een der-
sch. Dat geldt
want ondanks
dat de auto niet uitnodigt tot onbeschoft
sportief rijden, heeft het onderstel daar
voor wel alle middelen in huis. De nieuwe
S-klasse begint bij 95.950 (5400 Hybrid)
en kost in de lange versie 101.950 euro.
Inclusief vrijwel alle denkbare elektroni
sche voorzieningen is men voor nog geen
ttJ.OOO euro klaar. Een flink bedrag, maar
-j - de topklasse.
Mc «luev van deze test staat op www.
youtube.com/automediaNL.
is de S-kl.
de grote
alleen al
volgt
geven deze bereidwillig een deel van
hun positief af. Op het scherm boven de
console kunnen naast standaard zaken
als audio en navigatie vrijwel alle denk
bare en ook ondenkbare voertuigfuncties
worden bediend. Denk aan de verwarming
en stoelventilatie, maar ook de binnen-
verlichting en stoelmassage. Het systeem
herbergt een uitgebreide instructie op het
scherm. Wie schermen voor de achterpas-
sagiers bestelt, schept de mogelijkheid
dezelfde functies ook vanaf de achterbank
te bedienen.
Aan ruimte geen gebrek, zowel voor-
als achterin kunnen twee volwassenen
meer dan royaal zitten. In dit geval staan
achterin twee afzonderlijk verstelbare
stoelen. Met de afstandsbediening in de
Afmetingen:
lengte 5,246 meter,
breedte 1,899 meter
'Nog meer dan voorheen is het van belang
dat de S-klasse, die meteen beschikbaar
is in twee lengtevarianten, de absolute
top binnen het merk vertegenwoordigt
|De auto volgt niet alleen zijn gelijknamige
voorganger op, maar moet ook het avon
duur met Maybach doen vergeten.
Massage
Opvallend is de breedte van het instru
mentarium dat onder één overkapping
tot voorbij de middenconsole loopt. Het
geheel bestaat uit twee naast elkaar
geplaatste breedbeeldschermen. Het
exemplaar direct achter het stuur heeft
een analoge projectie met ronde klok
ken voor toerental en snelheid. Diverse
functies krijgen een weergave tussen deze
twee instrumenten in. Maar als bijvoor
beeld de nachtkijker wordt ingeschakeld,
Zwaar
Net zoals voorheen is de S-klasse een
I statige auto. Achter de grote Mercedes-
grille, die overigens alleen al de nodige
technologie omvat, volgt een auto die
I de vijf meter lengte moeiteloos passeert.
Zeker waar het gaat om deze L-variant.
Een langgerekte auto is haast per defini
tief elegant en die eigenschap mag deze
nieuwe S ook worden toegedicht. De uit
straling blijkt anderzijds niet verrassend.
Gezien de laatste nieuwe modellen van
:-g komt voor 14het merk, is dit precies wat men van een
uitstoof van 85 ghieuWe S-klasse verwacht. De achterkant
erievariant van débont zelfs wat zwaar, terwijl Mercedes
Ian de hand van de concept van de cou-
péversie heeft laten zien ook zeer fraaie
ontwerpen op dit vlak te kunnen leveren.
Zonder de sleutel in de hand te hebben
instappen, dat kennen we al een langere
tijd. We komen binnen in een zeer ruimte
lijk opgezet interieur waar de luxe van af
straalt. Mercedes wendt bij de inrichting
de fraaiste materialen aan of het nu gaat
om leer, tapijt, hout of kunststoffen. De
stoelen zijn fors bemeten en zouden in
menig huiskamer daardoor niet misstaan.
narmsteun kunnen achterpassagiers waarbij de elektromoto
lies en nog wat instellen. den in staat is de auto i
.voort te bewegen. Dat I
Elektromotor gunstige invloed op het branc
Motorisch zijn de mogelijkheden van Een gemiddelde van 1 op 12’
de S-klasse op dit moment nog redelijk gelijk grote auto is fantastisc
beperkt, maar toch schiet de auto in niets ook voor de wegligging, 1
te kort. We hebben hier te maken met de dat de auto niet uitnodigt
S400 Hybrid. In het vooronder ligt een 3,5 --
liter zescilinder die een vermogen levert
van 279 pk. Voldoende om de auto al vlot
te laten presteren. Daarbij komt nog een
elektromotor waardoor het opgetelde ver-
mogen op 299 pk uitkomt. Gekoppeld aan sche
de zeventraps automaat sprint de 1.845 140.C
kg wegende kolos in 6,8 seconden naar de concurrerend in d
100 km/u en dat uiteraard in alle rust. De De video van de
auto functioneert als een normale hybride
>14 PAGINA2 !DET|LBURGSE koerier -