^^1
MLVSII IC1C11
""TW
3»
Het Salon
>014
URGSE KOERIER
ard:
nzorg
Sparen zonder in te leveren
l-school-
□fspraak
Tony Vos
14
iEN:
likt ov
eerbar
NG
nhard
tuut
Inruil altijd
35665
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 3 Donderdag 16 januari 2014 Oplage 112.500
Vandaag opent de tweejaarlijkse Au
tosalon in de Heizelpaleizen in Brus
sel haar poorten. Waar de AutoRAI
in Nederland een schone dood is ge
storven, is 'het salon' in België nog
springlevend. Het was voor mij maar
liefst twaalf jaar geleden dat ik er was
geweest. Geen merk laat er verstek
gaan, want in een jaar dat dit evene
ment wordt georganiseerd worden er
simpelweg veel meer auto's bij onze
zuiderburen verkocht. Iedereen moet
er dus bij zijn. Sterker nog, op de ten
toonstelling zijn een aantal regelrechte
primeurs te zien waar ook de liefheb
ber op af komt. Opel brengt bijvoor
beeld als noviteit de facelift van de
Meriva, terwijl bij Renault het nieuwe
front op de Mégane CC debuteert. Ook
wie kennis wil maken met de volledig
nieuwe Mini of spectaculaire auto's
als de BMW M3 en M4, die komt in
Brussel helemaal aan z'n trekken. De
Nissan Qashqai in nieuwe gedaante, ja
hoor die staat er ook net zoals de Jagu-
ar F-type coupé en de verlengde Range
Rover. De hallen van de Heizelpaleizen
zijn enorm groot en dat betekent dat
de stands bijzonder ruim van opzet
zijn. Het evenement trekt natuurlijk
de nodige bezoekers, maar er is plaats
genoeg. Bovendien komen ook motor
liefhebbers aan hun trekken, omdat
daar maar liefst twee hallen mee zijn
ingericht. Een AutoRAI zit er voorlopig
niet in, maar Het Salon in Brussel is
meer dan een goed alternatief op een
vergelijkbare afstand. Gewoon de bor
den Expo op de Ring Brussel volgen en
je bent er...
Van
Mossel
Volkswagen
niveai
accek
s:
30 uur
mogelijk!
rca 1,6 kilometer e
snelheid van max
dieselmotor weer start om de
naadloos over te nemen.
ilburg
ool.nl
school.nl
Met de introductie van de Range Rover Hybrid en Range Rover Sport Hybrid
zet Land Rover de eerste stappen op het gebied van hybride modellen. De
inzet van deze nieuwe uitvoeringen is natuurlijk het terugdringen van de ver
bruikscijfers. Ondanks lagere C02-emissies behoudt het duo de legendarische
capaciteiten en prestaties.
van-mossel-volkswagen.nl
Van Mossel Volkswagen is gevestigd in Tilburg
Tevens vindt u ons in Hapert, Oisterwijk,
1
Prijs
De grote Range Rover kost in de Hybrid
uitvoering in het uitrustingsniveau Vogue
142.020 euro. Tegelijk lanceert het merk
de V8 diesel die in dezelfde uitmonstering
op 152.900 euro uitkomt. De prijs van de
Range Rover Sport Hybrid is nog niet be
kend, maar ligt een stuk onder het niveau
van zijn grote broer.
'00y
Ook voor nieuwe en
gebruikte voorraadauto’s bent
u bij Van Mossel Volkswagen
aan het juiste adres.
Rover circa 1,6
met een Sncmc
voordat de die*
aandrijving naa.
Verbruik
Beide motoren samen leveren een ver
mogen van 340 pk bij 4.000 tr/min en
een gigantisch koppel van 700 Nm tus
sen 1.500 en 3.000 tr/min. Zoals gezegd
komen de prestaties daarmee op het
-* eau van de V8 diesel. Beide auto's
lereren in minder dan zeven tellen
de 100 km/u en zetten een topsnel-
neer van 218 km/u voor de Range
Rover en 225 km/u voor de Range Rover
Sport. De gemeten CO2-uitstoot ligt op
169 g/km en dat correspondeert weer
met een gecombineerd brandstofver
bruik van 6,4 liter/100 km.
Al bij de ontwikkeling van de nieuwste
generatie Range Rover en Range Ro
ver Sport is rekening gehouden met de
integratie van hybride aandrijving. Als
Onderdeel van de jp? Van Mossel Groep
De twee nieuwe uitvoeringen van de Ran
ge Rover modellen worden vanaf begin
2014 uitgeleverd. Beide auto's staan op
hetzelfde onderstel en profiteren van de
lichtgewicht aluminium carrosseriebouw.
Bovendien heeft het merk de primeur van
de eerste dieselhybride in dit hoge markt
segment.
Lithium ion
De Range Rover Hybrid en Range Rover
Sport Hybrid wenden hun technieken voor
meerdere doeleinden aan. De toevoeging
van een soepele elektrische aandrijving
verbetert namelijk het raffinement, redu
ceert daarnaast de C02-emissies en zorgt
voor uitstekende prestaties die vergelijk
baar zijn met die van achtcilinder diesel.
De hybride aandrijflijn beschikt over drie
door de bestuurder selecteerbare pro
gramma's en combineert de drie liter V6
dieselmotor met een 35 kW elektromotor
die is geïntegreerd met de achttraps ZE
automaat. Het hybride systeem, inclusief
lithium ion-batterij, omvormer en elektro
motor weegt nog geen 120 kg.
Belangrijk is dat de elektromotor een
koppel ontwikkelt van 170 Nm. Daarmee
wordt niet alleen de acceleratie verbeterd,
maar kan de auto ook volledig elektrisch
rijden. De elektromotor werkt tevens als
dynamo door kinetische energie terug te
winnen tijdens remmen. De accu wordt
hiermee opgeladen wanneer de auto af
remt of uitrolt. In de door de bestuurder
selecteerbare EV-modus kan de Range
elektrisch rijden gevolg daarvan is het vloeistofgekoelde
aximaal 48 km/u accupakket geplaatst in een bescher
mend stalen frame onder de bodem van
de auto. Deze toevoeging gaat daardoor
niet ten koste van de ruimte in het interi-
eur of de bagageruimte. De Range Rover
- hybrid heeft hetzelfde vijfzits-interieur
en bagagevolume als de louter benzine
of diesel aangedreven versieo en be
houdt zijn volwaardige reservewiel. Ook
bij de Range Rover Sport Hybrid zijn op
dit gebied geen compromissen gesloten.
Ook de 5+2 zits optie behoort bij de Hy
brid tot de mogelijkheden.