^^1 MLVSII IC1C11 ""TW 3» Het Salon >014 URGSE KOERIER ard: nzorg Sparen zonder in te leveren l-school- □fspraak Tony Vos 14 iEN: likt ov eerbar NG nhard tuut Inruil altijd 35665 Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 3 Donderdag 16 januari 2014 Oplage 112.500 Vandaag opent de tweejaarlijkse Au tosalon in de Heizelpaleizen in Brus sel haar poorten. Waar de AutoRAI in Nederland een schone dood is ge storven, is 'het salon' in België nog springlevend. Het was voor mij maar liefst twaalf jaar geleden dat ik er was geweest. Geen merk laat er verstek gaan, want in een jaar dat dit evene ment wordt georganiseerd worden er simpelweg veel meer auto's bij onze zuiderburen verkocht. Iedereen moet er dus bij zijn. Sterker nog, op de ten toonstelling zijn een aantal regelrechte primeurs te zien waar ook de liefheb ber op af komt. Opel brengt bijvoor beeld als noviteit de facelift van de Meriva, terwijl bij Renault het nieuwe front op de Mégane CC debuteert. Ook wie kennis wil maken met de volledig nieuwe Mini of spectaculaire auto's als de BMW M3 en M4, die komt in Brussel helemaal aan z'n trekken. De Nissan Qashqai in nieuwe gedaante, ja hoor die staat er ook net zoals de Jagu- ar F-type coupé en de verlengde Range Rover. De hallen van de Heizelpaleizen zijn enorm groot en dat betekent dat de stands bijzonder ruim van opzet zijn. Het evenement trekt natuurlijk de nodige bezoekers, maar er is plaats genoeg. Bovendien komen ook motor liefhebbers aan hun trekken, omdat daar maar liefst twee hallen mee zijn ingericht. Een AutoRAI zit er voorlopig niet in, maar Het Salon in Brussel is meer dan een goed alternatief op een vergelijkbare afstand. Gewoon de bor den Expo op de Ring Brussel volgen en je bent er... Van Mossel Volkswagen niveai accek s: 30 uur mogelijk! rca 1,6 kilometer e snelheid van max dieselmotor weer start om de naadloos over te nemen. ilburg ool.nl school.nl Met de introductie van de Range Rover Hybrid en Range Rover Sport Hybrid zet Land Rover de eerste stappen op het gebied van hybride modellen. De inzet van deze nieuwe uitvoeringen is natuurlijk het terugdringen van de ver bruikscijfers. Ondanks lagere C02-emissies behoudt het duo de legendarische capaciteiten en prestaties. van-mossel-volkswagen.nl Van Mossel Volkswagen is gevestigd in Tilburg Tevens vindt u ons in Hapert, Oisterwijk, 1 Prijs De grote Range Rover kost in de Hybrid uitvoering in het uitrustingsniveau Vogue 142.020 euro. Tegelijk lanceert het merk de V8 diesel die in dezelfde uitmonstering op 152.900 euro uitkomt. De prijs van de Range Rover Sport Hybrid is nog niet be kend, maar ligt een stuk onder het niveau van zijn grote broer. '00y Ook voor nieuwe en gebruikte voorraadauto’s bent u bij Van Mossel Volkswagen aan het juiste adres. Rover circa 1,6 met een Sncmc voordat de die* aandrijving naa. Verbruik Beide motoren samen leveren een ver mogen van 340 pk bij 4.000 tr/min en een gigantisch koppel van 700 Nm tus sen 1.500 en 3.000 tr/min. Zoals gezegd komen de prestaties daarmee op het -* eau van de V8 diesel. Beide auto's lereren in minder dan zeven tellen de 100 km/u en zetten een topsnel- neer van 218 km/u voor de Range Rover en 225 km/u voor de Range Rover Sport. De gemeten CO2-uitstoot ligt op 169 g/km en dat correspondeert weer met een gecombineerd brandstofver bruik van 6,4 liter/100 km. Al bij de ontwikkeling van de nieuwste generatie Range Rover en Range Ro ver Sport is rekening gehouden met de integratie van hybride aandrijving. Als Onderdeel van de jp? Van Mossel Groep De twee nieuwe uitvoeringen van de Ran ge Rover modellen worden vanaf begin 2014 uitgeleverd. Beide auto's staan op hetzelfde onderstel en profiteren van de lichtgewicht aluminium carrosseriebouw. Bovendien heeft het merk de primeur van de eerste dieselhybride in dit hoge markt segment. Lithium ion De Range Rover Hybrid en Range Rover Sport Hybrid wenden hun technieken voor meerdere doeleinden aan. De toevoeging van een soepele elektrische aandrijving verbetert namelijk het raffinement, redu ceert daarnaast de C02-emissies en zorgt voor uitstekende prestaties die vergelijk baar zijn met die van achtcilinder diesel. De hybride aandrijflijn beschikt over drie door de bestuurder selecteerbare pro gramma's en combineert de drie liter V6 dieselmotor met een 35 kW elektromotor die is geïntegreerd met de achttraps ZE automaat. Het hybride systeem, inclusief lithium ion-batterij, omvormer en elektro motor weegt nog geen 120 kg. Belangrijk is dat de elektromotor een koppel ontwikkelt van 170 Nm. Daarmee wordt niet alleen de acceleratie verbeterd, maar kan de auto ook volledig elektrisch rijden. De elektromotor werkt tevens als dynamo door kinetische energie terug te winnen tijdens remmen. De accu wordt hiermee opgeladen wanneer de auto af remt of uitrolt. In de door de bestuurder selecteerbare EV-modus kan de Range elektrisch rijden gevolg daarvan is het vloeistofgekoelde aximaal 48 km/u accupakket geplaatst in een bescher mend stalen frame onder de bodem van de auto. Deze toevoeging gaat daardoor niet ten koste van de ruimte in het interi- eur of de bagageruimte. De Range Rover - hybrid heeft hetzelfde vijfzits-interieur en bagagevolume als de louter benzine of diesel aangedreven versieo en be houdt zijn volwaardige reservewiel. Ook bij de Range Rover Sport Hybrid zijn op dit gebied geen compromissen gesloten. Ook de 5+2 zits optie behoort bij de Hy brid tot de mogelijkheden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 17