I
R
MAZDA 3
GKE^IltOteSt
MEGA KEUZE, MEGA
^SERVICE, MEGA DEALS!
:ron
Auto SwMers
o te
DE NIEUWE VOORRAAD
2014 IS BINNEN!
Jesf 'm
Dij ons!
BB
DE AUTOMAAT DONDERDAG 2 JANUARI 2014 PAGINA 3
zda3 SkyActiv-G 2.0 120
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Aanhanggewicht:
1.300 kg (geremd)
Mossel
p aardgas.
ja
Technische
gegevens:
Wij zijn
doorlopend op
zoek naar
inruilauto’s!
Mega
Occasion
Centrum
losset
udi
CO2-uitstoot:
119 g/km (A-label)
□til staat.
Mazda lf"t
om de nieuwe
rode metaallak
van een flink
het om de Sk 1
Afmetingen:
lengte 4,460 meter,
breedte 1,795 meter
Gewicht:
1.180 kg
Merk en type:
Mazda3 SkyActiv-G 2.0 120 Skylease
Vermogen;
88kW/120pk bij 6.000 tr/min
Prijs:
22.190 euro
ÏR INFO? WWW.MEGAOCCASIONCENTRUM.nl ONDERDEEL VAN DE VAN MOSSEL GROEP. DE GROOTSTE VOLKSWAGEN EN AUDI DEALER VAN NEDERLAND.
tegenwoordig als groot. Het geheim zit
echter in een uitermate hoge compres-
sieverhouding.
Imag dan wel tot de kleinere Japanse merken worden gerekend, de
les zijn echter groot als wordt gekeken naar techniek en vormgeving.
Jkt ook bij de kennismaking met de nieuwe Mazda3, de middenklasser
J merk.
16 inch meer bescheiden geschoeid gaat.
De grijs/bruine metaallak komt chic over,
maar toont beduidend somberder dan het
genoemde rood.
Verbruik:
stadscyclus 6,5 liter/100 km
buitenwegcydus 4,3 liter/100 km
gecombineerd 5,1 liter/100 km
Koppel:
210 Nm bij 4.000 tr/min
De enige echte Mazda-dealer voor Tilburg en omstreken
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900
ist drie miljoen exemplaren liepen
izda van de vorige generatie van
‘I van de band. De hatchback en
nden vrijwel in de hele wereld
aar de eerste editie qua uitstra-
iloot bij de grijze muizen, volgt de
i/lazda3 dezelfde designtrends als
re Mazda6.
Pretaties:
topsnelheid 195 km/u
acceleratie 0-100 in 8,9 sec.
te lijnen
cent dat er een behoorlijke elegan-
middenklasse wordt gebracht, die
ks te vergelijken valt met andere
n. Deze elegante, gestrekte lijnen
lun oorsprong in een behoorlijk
rrosserie. De lengte 4,46 meter
i I bu rg KRAAIVENSTRAAT 61 TILBURG T 013 - 53 95 0001 MOCTILBURG@VAN-MOSSELNL Tevens vestigingen in Utrecht en Oldenzaal.
Jeningstijden: maandag t/m vrijdag van 9.00 -18.00 uur, met op donderdag koopavond tot 20.00 uur.*
rtterdag van 9.30 -17.00 uur en koopzondagen van 11.00 -17.00 uur.
kan nauwelijks meer tot de middenklasse
worden gerekend. Door het brede front en
de grote lengte komt de auto behoorlijk
laag over, maar het model logenstraft die
constatering met een normale hoogte van
1,45 meter. De karakterlijn, typisch voor
alle Mazda's, benadrukt de spatborden
en zorgt meteen voor een fraaie welving
in de carrosserie. De V-vorm in bumper en
grille suggereert snelheid zelfs als de auto
stil staat.
la West voor de communicatie rond-
nieuwe Mazda3 voor een diep-
metaallak en lichtmetalen wielen
>en flink formaat. In dit geval gaat
nu uc Skylease uitvoering die met
schakelindicator over de meest gunstige
versnelling. Daarbij kan het zo zijn dat de
auto aanraadt af en toe een versnelling
over te slaan. Alles in dienst van een zo
laag mogelijk verbruik! Dat geldt eveneens
voor de gewichtsreductie die Mazda bij de
‘3’ bereikt. Immers 1.180 kg voor een forse
middenklasser met 2 liter benzinemotor,
mag gerust als lichtgewicht worden gezien.
Qua comfort laat de auto geen steken val
len, De lange wielbasis, flinke banden en de
afstemming van vering en demping werken
harmonieus samen.
Prijstechnisch doet Mazda niet aan de
onderkant van de middenklasse mee. De
nieuwe Mazda3 begint bij 22.690 euro
in de TS-uitrustingsvariant. De SkyLease
met een rijkere uitrusting kost met 22.190
euro nog wat minder. Maar op die auto
kan bijvoorbeeld niet worden ingeruild.
De video van deze test staat op www.
youtube.com/automediaNL
Compressieverhouding
In het interieur moet de Mazda het van
de details hebben. De basiskleur is zwart,
maar het merk legt op subtiele wijze
accenten. Denk daarbij aan de rode stik
sels op het leer van het stuur, de pook en
de handremhendel. Daarnaast nog wat
glanzend zwarte lijsten en metaal^leurige
accenten. Het interieur staat garant voor
voldoende ruimte, maar ook niet meer
dan dat. Voorin bieden de twee stoelen
prima verstelmogelijkheden en een goede
ondersteuning. Op de achterbank passen
twee volwassenen of drie kinderen en
dan kan altijd nog 364 liter aan bagage
worden meegenomen. Het neerklappen
van de bank resulteert in een totale ruimte
van 1.263 liter.
Op het dashboard staat centraal en pro
minent de analoge snelheidsmeter geflan
keerd door twee digitale schermen voor
toerental en brandstofniveau. Mazda
groepeert diverse bedieningselementen
op het stuurwiel, terwijl met een draai
knop tussen de stoelen alle functies van
het centrale scherm gekozen kunnen wor
den. Daarop huist onder meer het naviga
tiesysteem, maar ook audio, telefoon en
diverse instellingen van de auto zelf.
Mazda kiest voor het terugdringen van
het brandstofverbruik haar eigen weg.
Geen compacte turbomotoren, maar zoge
naamde SkyActiv technieken. Een atmos
ferische 2 liter geldt in de middenklasse
DAG 2 JANUARI 2014 R
-4JRGSE KOERIER-
Lichtgewicht
Dat staat voor de mate van samendrukken
van het zuurstof/brandstof mengsel in de
cilinders. Hierdoor weet Mazda met een
120 pk sterke 2 liter niet alleen een flink
koppel te behalen van 210 Nm bij 4.000
tr/min, maar tegelijk ook de belofte van een
gunstig verbruik gestalte te geven. Met een
praktijkgemiddelde van 1 op 14,5 loopt de
auto helemaal in de pas met het als zuinig
bekend staande turbogeweld van de con
currentie. Direct na het starten maakt de
viercilinder een wat brommerig geluid dat,
naar mate de temperatuur toeneemt, naar
de achtergrond verdwijnt. Verder gedraagt
de Mazda zich uitermate plezierig. De
handgeschakelde zesbak kent een prettige
bediening. Op het dashboard adviseert een
rolkswagen