utotest
II
(2233
filVEN
1
1
JRGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 19 DECEMBER 2013 PAGINA 3
ludi A3 Limousine 2.0 TDI
Aantal cilinders: 4 in lijn
Gewicht 1.290 kg
Aanhanggewicht:
1.600 kg (geremd)
TROEn
Prijst 32.300 euro
www.audicentrumtilburg.nl
Technische
gegevens:
Audi
Centrum Tilburg
Cilinderinhoud:
1.968 cc
van 2014,
I én 7 jaar
plopen tot
Kraaivenstraat 14, Tilburg
T: 013 75 00 777
Koppel:
320 Nm bij 1.750 - 3.000 tr/min
BER 2013» PAGINA i
IWkWrtSOpk bij 4.000 tr/min
laar maken {zie voor
rmeld. De korting is
Totaal te betalen
bedrag
Afmetingen
lengte 4,456 meter,
breedte 1,796 meter
COZuitstoot
107 g/km (A-label)
j komen
een van
blijkt
I it alleen vult Audi haar programma met enige regelmaat aan met volledig
I uwe modellen, ook de vertrouwde types worden als maar verfijnd. Voor het
st sinds het bestaan van de A3 is er nu naast de drie- en vijfdeurs hatch-
I k ook een sedanversie.
in Audi enige tijd terug
n van een vierdeurs sec
Bing van de nieuwe A3-r
np dat deze versie als toe
Btchback vooral bedoek
Jpische sedanlanden. 2-.
ie landen buiten Eurc~
Mo voor ons staat, zien we v
irtentie voor de Nederlandse
line waarvan zelfs de lengte van de zitting
kan worden aangepast. De achterbank
biedt een voor de middenklasse normale
beenruimte. De hoogte blijkt in orde. Een
handige vinding is een vakje onder de
bank waarin de veiligheidshesjes worden
opgeborgen en voor alle passagiers direct
bereikbaar zijn.
ligt
zege een
de auto
voor 20
Verbruik
stadscyclus 5,2 liter/100 km
buitenwegcydus 3,5 liter/100 km
gecombineerd 4,1 liter/100 km
In dit geval ligt er onder l_ .._r
bekende 2 liter TDI die 150 pk levert. Fijn
daarvan is dat het flinke koppel van 320
Nm tussen 1.750 en 3.000 tr/min volledig
van zich laat profiteren. Dat geeft een
enorme souplesse zonder veel te hoeven De prijslijst
schakelen. Overigens is dat laatste geen bij 30.890
straf, de zesbak laat zich licht bedienen cilinderuitscl
met korte schakelwegen. De 2.0 TDI dezci.Ciwi
haalt een top van 220 km/u en accele- sel n"
reert in 8,7 seconden naar de 100 km/u. 3v.jjv <=u>v
den. Die liggen enigszins verdiept, terwijl
die bij veel auto's juist naar buiten zijn
gebracht. Nog meer dan bij de bestaande
carrosserievarianten lijkt er op ieder detail
gelet. De lijnen lopen uiterst fraai over het
front en via de zijkanten naar achter. De
lichten zijn strak gesneden en de accenten
in chroom tillen de auto naar een nog
hoger niveau.
pn groot belang is dat de A3 sedan, of
fever Limousine, zoals Audi het zelf zegt,
ken verkleinde uitvoering is van de A4.
k auto staat duidelijk op zichzelf met
ao krachtige, gebalde vormgeving. De
Brasserie hangt heel harmonieus over de
I pelen en heeft daardoor een duidelijke
I pnwezigheid op de weg. In dé rode kleur
pet het S-Line pakket voegt Audi daar
pg de nodige sportiviteit aan toe. Een
pk al koopt de gemiddelde leaserijder dit
I Wel in zwart of grijs, in het felrood is
jet beslist een koppendraak
Wken we eens goed naar -
- pn komen we er snel ac
par taak serieus heeft -r=,.r.
pen enkel onderdeel aan de
pn met de twee bestaande c
J pies worden uit"
kns naar een detail
g een concept liet
ierdeurs sedan ter aankon-
*2-reeks, leek het
toevoeging op de
loeld zou zijn voor
1. Zeg maar bijna
jropa. Maar nu de
ien we wel degelijk
J e markt.
je leas
n het
jier.
r de carrosserie,
achter dat Audi
opgepakt. Vrijwel
- buitenkant
bestaande cafrosserie-
jitgewisseld. Kijk maar
ail zoals de spatbordran-
Pretaties:
topsnelheid 220 km/u
acceleratie 0-100 in 8,7 sec.
de kap de r Het gemiddelde brandstofverbruik
pk levert. Fijn keurig rond de 1 op 17 en vanwege
oppel van 320 C02-uitstoot van 107 g/km valt r*
tr/min volledig ook geheel 2014 in de categorie
procent bijtelling.
De prijslijst van de A3 Limousine begint
ij 30.890 euro voor de 1.4 TFSI met
Jinderuitschakeling en 32.300 euro voor
Jeze 2.0 TDI. Als Pro Line 5 komt de die
sel op een nog steeds zeer concurrerende
36.350 euro.
Merk en type:
Audi A3 Limousine 2.0 TDI
Afstemming
De A3 staat op de lichtgewicht MQB
bodemgroep van de Volkswagen Groep.
De A3 Limousine heeft dezelfde ver
lengde wielbasis als de Sportback. De
achteroverhang nam uiteraard toe en dat
levert dan een prima bagagevolume op
van 425 liter.
Ten opzichte van de vorige A3 zit je als
bestuurder wat dichter op het wegdek.
Het zwaartepunt van de auto ligt ook
lager en dat geeft een nog sportievere
indruk. Het onderstel kent een prima
afstemming ook in de wat stuggere S-line
setting. Een heerlijke auto om heel veel
kilometers achter elkaar mee te rijden.
Drukknop
De eerste echte herkenning komen we
tegen na het openen van een van de
portieren. Uit het dashboard blijkt pas de
familieband met de andere A3-modellen.
De vormgeving en indeling zijn bekend
met de grote, ronde luchtroosters en in het
midden boven de console geplaatst navi
gatiescherm dat omhoog komt als de auto
wordt gestart. De bediening van dit zoge
naamde MMI systeem van Audi gaat met
de bekende druk- en draaiknop die tussen
de stoelen is geplaatst. Nieuw daarbij is
dat op de knop zelf met de vinger let
ters en cijfers kunnen worden geschre
ven om daarmee de commando's aan te
geven. Het aan de onderzijde afgeplatte
stuurwiel vormt een vast onderdeel van
de uitrusting en uiteraard zitten daarop
diverse bedieningselementen. Audi mon
teert uitstekende stoelen, zeker in deze 5-
Z-SFF-61
r 7-SFF-6I