I1IJ
?n
Functionaliteit is van
alle tijden
MLVI I
L
ectie
1
Jury nomineert
Auto van het Jaar
Klassiekers
Ford Tourneo Connect
BlVEN
3EM
er.nl
Met een voortvarende snelheid
vernieuwt Ford het volledige
bedrijfswagenprogramma en de
daaraan gekoppelde personenauto's.
De Tourneo Connect is de laatste
nieuwe, een model dat zonder meer
kan concurreren met een flinke ruim
tewagen en daardoor interessant
blijkt.
I I lil» llliil
t nog geen enkele
it gelukt model-
I I Jaargang 24 nr 49 Donderdag 19 december 2013 Oplage 112.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
TILBURGSE
I
tientallen jaren lang was begin december ven meuv
ieder jaar de uitslag bekend van de Auto titel. Het
ran het Jaar verkiezing. De titel heeft veel Picasso, Mazda3,
ren z'n glans verloren, maar wordt nog geot 308, Skoda
nel ieder jaar uitgereikt. De laatste jaren S. Het is moeilijk
Beurt dat begin maart bij de opening
ran de jaarlijkse Autosalon van Genève.
De bijna zestigkoppige jury heeft uit alle
nieuwe modellen die afgelopen jaar zijn
«schenen een voorselectie gemaakt. Ze-
jwe auto s maken nog kans op de
t gaat om de BMW i3, Citroen C4
Mazda3, Mercedes S-klasse, Peu-
Ja Octavia en de Tesla Model
Jet is moeilijk te voorspellen welke auto
hef dit jaar gaat halen. Het is maar net
waar de juryleden de voorkeur aan geven.
Elektrisch rijden, lichtgewicht carrosserie-
bouw, ver doorgevoerde elektronica? Over
ruim twee maanden is de uitslag bekend.
Als klassiekerliefhebber heb ik de
afgelopen weken nauwgezet de be-
ichtgeving in de gaten gehouden met
«trekking tot de nieuwe wetgeving
ondom vrijstelling van wegenbelas-
ing. Lange tijd stond de grens op een
eeftijd van 25 jaar om in een paar
jaar tijd naar de Europese standaard
an 30 jaar te groeien. Door de komst
van veel oude diesels uit Duitsland en
audere auto's die op LPG als dagelijks
«rvoermiddel worden ingezet, be
dacht de regering dat alle auto's tot
en met een leeftijd van 40 jaar wegen
belasting moeten gaan betalen. Daar
ben ik op zich helemaal niet tegen. Ie
mand die met een klassieker als enige
auto van de weg gebruik maakt, moet
hiervoor betalen zoals iedere andere
Nederlander. Maar om ook iedereen
die z'n prachtig gerestaureerde klas
sieker de volle mep te laten betalen,
ook als er maar een paar honderd ki
lometer per jaar mee wordt gereden,
dat gaat veel te ver. En wat te denken
ran verzamelaars die nu ineens voor
een hele reeks auto's moeten betalen.
Maar goed, ondanks het feit dat de
Tweede Kamer op verkeerde cijfers
gebaseerd toch vóór het plan heeft
gestemd en de Eerst Kamer slaafs
volgde, is de burger nog niet aan het
einde van de mogelijkheden. Waar
schijnlijk dat een rechter nu uitspraak
moet gaan doen. Er zijn los van de
regeling zelf nog wat vreemde zaken
aan de hand. Nog geen twee weken
voor de datum van invoering wordt
zo'n verandering pas definitief goed
gekeurd. Nu moet tijdens de feestda
gen heel klassieke Nederland officieel
op de hoogte worden gesteld. Zit daar
niet een minimaal termijn van een
paar maanden aan. Bovendien zal de
overheid eerder geld verliezen dan
winnen. De op klassiekers draaiende
branche zal minder belastinggeld op
brengen en klassiekerbezitters gaan
andere maatregelen treffen om wel
te rijden, maar niet de volle mep te
betalen. En met dat laatste hebben de
bedieners van de telmachines in Den
Haag geen rekening gehouden...
Tony Vos
Alle bestelwagens van Ford heten voort
aan Transit, vandaar dat de bestelversie
van deze auto als Transit Connect door
het leven gaat. Er bestaan twee carros-
serievarianten, de normale Connect en de
verlengde Grand Connect met uiteraard
gevolgen voor de ruimte voor passagiers
en vooral de bagage.
Efficiënte motoren
De Ford Tourneo Connect concurreert ster
ker dan ooit met de personenversies van
bijvoorbeeld de Renault Kangoo, Citroen
Berlingo, Volkswagen Caddy en Fiat Doblo.
In Nederland overigens een segment i
laatste jaren behoorlijk heeft moeten i.
ren. Dat wil echter niet zeggen dat de
niet interessant zijn. Zoals vaker de k
tijd heeft dat vooral met BPM en prijsstelling neergeklapt. De
te maken, alsmede het ontbreken van versies 351 liter extra
met een lagere bijtelling. d!“"
Gezien het voertuigvolume, het daarbij be- hcl
horende gewicht en de behoorlijk hoekige stellei
carrosserie die een wat minder gunstige in- stoek
vloed heeft op de stroomlijn, is het op dit
lopende doeleinden. Om ruimte zal de
gebruiker sowieso nooit verlegen zitten.
Zesbak
Ford geeft natuurlijk volop de aandacht
■teen lagere bijtel- aan het dieselaanbod, simpelweg omdat
(ontwikkelen.Toch de meeste exemplaren van de Connect Bestelversies
als Transit bestelversie de weg op zullen Ford biedt beid-
gaan. De 1,6 liter diesel is er dan ook in
drie verschillende vermogensvarianten Op dit moment heeft hei
van 75, via 95 tot 115 pk. Belangrijk richtprijzen afgegeven.
ver- voor de mogelijkheden op de particuliere als Trend met de benzi
liter markt is de 1 liter driecilinder Ecoboost 21.900 euro-
met een vermogen van 100 pk. Dat lijkt de Grand Tot
bescheiden bij een voertuiggewicht van - -
1420 kg, maar deze krachtbron werpt van 2
■"‘•jurlijk wel een koppel in de strijd van variar
...n over een behoorlijk breed toe-
renbereik. Deze motor zit standaard aan
-esbak gekoppeld, terwijl dat bij de
jlleen op het hoogste vermogen
het geval is.
Hoog op de bok gezeten is het uitzicht
riant, mede ook dankzij het grote glas-
Connect weet nog oppervlak. Een blik op het dashboard
schotelen. Boven- leert dat er een s.J
de knoppenwinkel, waardoor het over
zicht op het dashboard prima is. Door de
-de behoorlijke wielbasis
zitpositie is de Tourneo Connect
tekende gezinsauto voor zeer uil
moment n
fabrikant
lenmetr-
iteert ook een auto als Transit bestelversie de weg op zullen Ford biedt beide motorenvarianten aan in
de Tourneo Connect gaan. De 1,6 liter diesel is er dan ook in de uitrustingsniveaus Trend en Titanium,
een lager gewicht drie verschillende vermogensvarianten Op dit moment heeft het merk nog alleen
hoog efficiënte mo- van 75, via 95 tot 115 pk. Belangrijk richtprijzen afgegeven. De korte versie
toren die een stuk ver- voor de mogelijkheden op de particuliere als Trend met de benzinemotor zal zo'n
der komen op een liter markt is de 1 liter driecilinder Ecoboost 21.900 euro gaan kosten. Wie gaat voor
benzine of diesel. met.een vermogen van 100 pk. Dat lijkt de Grand Tourneo Connect met de 95 pk
De’functionaliteit van bescheiden bij een voertuiggewicht van dieselmotor moet rekenen op een bedrag
de Tourneo Connect is 1420 kg, maar deze krachtbron werpt van 29.365 euro. Gelukkig rust Ford alle
aan de buitenkant al af te lezen. De auto natuurlijk wel een koppel in de strijd van varianten al meteen compleet uit met
sluit keurig aan in de nieuwe lijn van Ford. 170 Nm over een behoorlijk breed toe- onder meer centrale vergrendeling met
De toegankelijk is optimaal via de twee renbereik. Deze motor zit standaard aan afstandsbediening en ook airco.
schuifdeuren achter en de grote achter- een zesbak gekoppeld, terwijl dat bij de De besteluitvoering van de Transit Con-
t dat de klep. Wie gaat voor forse volumes wordt diesel alleen op het hoogste vermogen neet biedt een laadvolume variërend met
inleve- op zijn wenken bedient. De normale Con- het geval is. de lengte van de auto van 2,9 tot 3,6 liter
auto's neet biedt al 1.029 liter achter de bank en Hoog op de bok gezeten is het uitzicht en laadvermogens tot 1.000 kg. De auto
laatste zelfs 2.410 liter als de achterbank wordt riant, mede ook dankzij het grote glas- heeft meteen de titel International Van
-geklapt. De Grand Connect weet nog oppervlak. Een blik op het dashboard of the Year 2014 gekregen. De prijslijst
,a voor te schotelen. Boven- leert dat er een stuk rust is gekomen in begint bij 11.590 euro exd. BTW en BPM
dien maakt de 40 centimeter extra lengte de knoppenwinkel, waardoor het over- voorde benzineversie en 12.890 euro voor
het mogelijk de auto als zevenzitter te be- zicht op het dashboard prima is. Door de de diesel. Voor de verlengde versies moet
‘ellen. In dat geval nemen de opgeklapte forse ruimte, de behoorlijke wielbasis en minimaal 14.890 euro worden afgerekend,
.‘len wat extra volume weg en haalt de de zitpositie is de Tourneo Connect een maar dan levert Ford wel meteen de 95 pk
auto maximaal 2.620 liter. uitste'
als
vai
en
tiesei.
1&BS4Ó331