I1IJ ?n Functionaliteit is van alle tijden MLVI I L ectie 1 Jury nomineert Auto van het Jaar Klassiekers Ford Tourneo Connect BlVEN 3EM er.nl Met een voortvarende snelheid vernieuwt Ford het volledige bedrijfswagenprogramma en de daaraan gekoppelde personenauto's. De Tourneo Connect is de laatste nieuwe, een model dat zonder meer kan concurreren met een flinke ruim tewagen en daardoor interessant blijkt. I I lil» llliil t nog geen enkele it gelukt model- I I Jaargang 24 nr 49 Donderdag 19 december 2013 Oplage 112.500 Uitgave van De Tilburgse Koerier TILBURGSE I tientallen jaren lang was begin december ven meuv ieder jaar de uitslag bekend van de Auto titel. Het ran het Jaar verkiezing. De titel heeft veel Picasso, Mazda3, ren z'n glans verloren, maar wordt nog geot 308, Skoda nel ieder jaar uitgereikt. De laatste jaren S. Het is moeilijk Beurt dat begin maart bij de opening ran de jaarlijkse Autosalon van Genève. De bijna zestigkoppige jury heeft uit alle nieuwe modellen die afgelopen jaar zijn «schenen een voorselectie gemaakt. Ze- jwe auto s maken nog kans op de t gaat om de BMW i3, Citroen C4 Mazda3, Mercedes S-klasse, Peu- Ja Octavia en de Tesla Model Jet is moeilijk te voorspellen welke auto hef dit jaar gaat halen. Het is maar net waar de juryleden de voorkeur aan geven. Elektrisch rijden, lichtgewicht carrosserie- bouw, ver doorgevoerde elektronica? Over ruim twee maanden is de uitslag bekend. Als klassiekerliefhebber heb ik de afgelopen weken nauwgezet de be- ichtgeving in de gaten gehouden met «trekking tot de nieuwe wetgeving ondom vrijstelling van wegenbelas- ing. Lange tijd stond de grens op een eeftijd van 25 jaar om in een paar jaar tijd naar de Europese standaard an 30 jaar te groeien. Door de komst van veel oude diesels uit Duitsland en audere auto's die op LPG als dagelijks «rvoermiddel worden ingezet, be dacht de regering dat alle auto's tot en met een leeftijd van 40 jaar wegen belasting moeten gaan betalen. Daar ben ik op zich helemaal niet tegen. Ie mand die met een klassieker als enige auto van de weg gebruik maakt, moet hiervoor betalen zoals iedere andere Nederlander. Maar om ook iedereen die z'n prachtig gerestaureerde klas sieker de volle mep te laten betalen, ook als er maar een paar honderd ki lometer per jaar mee wordt gereden, dat gaat veel te ver. En wat te denken ran verzamelaars die nu ineens voor een hele reeks auto's moeten betalen. Maar goed, ondanks het feit dat de Tweede Kamer op verkeerde cijfers gebaseerd toch vóór het plan heeft gestemd en de Eerst Kamer slaafs volgde, is de burger nog niet aan het einde van de mogelijkheden. Waar schijnlijk dat een rechter nu uitspraak moet gaan doen. Er zijn los van de regeling zelf nog wat vreemde zaken aan de hand. Nog geen twee weken voor de datum van invoering wordt zo'n verandering pas definitief goed gekeurd. Nu moet tijdens de feestda gen heel klassieke Nederland officieel op de hoogte worden gesteld. Zit daar niet een minimaal termijn van een paar maanden aan. Bovendien zal de overheid eerder geld verliezen dan winnen. De op klassiekers draaiende branche zal minder belastinggeld op brengen en klassiekerbezitters gaan andere maatregelen treffen om wel te rijden, maar niet de volle mep te betalen. En met dat laatste hebben de bedieners van de telmachines in Den Haag geen rekening gehouden... Tony Vos Alle bestelwagens van Ford heten voort aan Transit, vandaar dat de bestelversie van deze auto als Transit Connect door het leven gaat. Er bestaan twee carros- serievarianten, de normale Connect en de verlengde Grand Connect met uiteraard gevolgen voor de ruimte voor passagiers en vooral de bagage. Efficiënte motoren De Ford Tourneo Connect concurreert ster ker dan ooit met de personenversies van bijvoorbeeld de Renault Kangoo, Citroen Berlingo, Volkswagen Caddy en Fiat Doblo. In Nederland overigens een segment i laatste jaren behoorlijk heeft moeten i. ren. Dat wil echter niet zeggen dat de niet interessant zijn. Zoals vaker de k tijd heeft dat vooral met BPM en prijsstelling neergeklapt. De te maken, alsmede het ontbreken van versies 351 liter extra met een lagere bijtelling. d!“" Gezien het voertuigvolume, het daarbij be- hcl horende gewicht en de behoorlijk hoekige stellei carrosserie die een wat minder gunstige in- stoek vloed heeft op de stroomlijn, is het op dit lopende doeleinden. Om ruimte zal de gebruiker sowieso nooit verlegen zitten. Zesbak Ford geeft natuurlijk volop de aandacht ■teen lagere bijtel- aan het dieselaanbod, simpelweg omdat (ontwikkelen.Toch de meeste exemplaren van de Connect Bestelversies als Transit bestelversie de weg op zullen Ford biedt beid- gaan. De 1,6 liter diesel is er dan ook in drie verschillende vermogensvarianten Op dit moment heeft hei van 75, via 95 tot 115 pk. Belangrijk richtprijzen afgegeven. ver- voor de mogelijkheden op de particuliere als Trend met de benzi liter markt is de 1 liter driecilinder Ecoboost 21.900 euro- met een vermogen van 100 pk. Dat lijkt de Grand Tot bescheiden bij een voertuiggewicht van - - 1420 kg, maar deze krachtbron werpt van 2 ■"‘•jurlijk wel een koppel in de strijd van variar ...n over een behoorlijk breed toe- renbereik. Deze motor zit standaard aan -esbak gekoppeld, terwijl dat bij de jlleen op het hoogste vermogen het geval is. Hoog op de bok gezeten is het uitzicht riant, mede ook dankzij het grote glas- Connect weet nog oppervlak. Een blik op het dashboard schotelen. Boven- leert dat er een s.J de knoppenwinkel, waardoor het over zicht op het dashboard prima is. Door de -de behoorlijke wielbasis zitpositie is de Tourneo Connect tekende gezinsauto voor zeer uil moment n fabrikant lenmetr- iteert ook een auto als Transit bestelversie de weg op zullen Ford biedt beide motorenvarianten aan in de Tourneo Connect gaan. De 1,6 liter diesel is er dan ook in de uitrustingsniveaus Trend en Titanium, een lager gewicht drie verschillende vermogensvarianten Op dit moment heeft het merk nog alleen hoog efficiënte mo- van 75, via 95 tot 115 pk. Belangrijk richtprijzen afgegeven. De korte versie toren die een stuk ver- voor de mogelijkheden op de particuliere als Trend met de benzinemotor zal zo'n der komen op een liter markt is de 1 liter driecilinder Ecoboost 21.900 euro gaan kosten. Wie gaat voor benzine of diesel. met.een vermogen van 100 pk. Dat lijkt de Grand Tourneo Connect met de 95 pk De’functionaliteit van bescheiden bij een voertuiggewicht van dieselmotor moet rekenen op een bedrag de Tourneo Connect is 1420 kg, maar deze krachtbron werpt van 29.365 euro. Gelukkig rust Ford alle aan de buitenkant al af te lezen. De auto natuurlijk wel een koppel in de strijd van varianten al meteen compleet uit met sluit keurig aan in de nieuwe lijn van Ford. 170 Nm over een behoorlijk breed toe- onder meer centrale vergrendeling met De toegankelijk is optimaal via de twee renbereik. Deze motor zit standaard aan afstandsbediening en ook airco. schuifdeuren achter en de grote achter- een zesbak gekoppeld, terwijl dat bij de De besteluitvoering van de Transit Con- t dat de klep. Wie gaat voor forse volumes wordt diesel alleen op het hoogste vermogen neet biedt een laadvolume variërend met inleve- op zijn wenken bedient. De normale Con- het geval is. de lengte van de auto van 2,9 tot 3,6 liter auto's neet biedt al 1.029 liter achter de bank en Hoog op de bok gezeten is het uitzicht en laadvermogens tot 1.000 kg. De auto laatste zelfs 2.410 liter als de achterbank wordt riant, mede ook dankzij het grote glas- heeft meteen de titel International Van -geklapt. De Grand Connect weet nog oppervlak. Een blik op het dashboard of the Year 2014 gekregen. De prijslijst ,a voor te schotelen. Boven- leert dat er een stuk rust is gekomen in begint bij 11.590 euro exd. BTW en BPM dien maakt de 40 centimeter extra lengte de knoppenwinkel, waardoor het over- voorde benzineversie en 12.890 euro voor het mogelijk de auto als zevenzitter te be- zicht op het dashboard prima is. Door de de diesel. Voor de verlengde versies moet ‘ellen. In dat geval nemen de opgeklapte forse ruimte, de behoorlijke wielbasis en minimaal 14.890 euro worden afgerekend, .‘len wat extra volume weg en haalt de de zitpositie is de Tourneo Connect een maar dan levert Ford wel meteen de 95 pk auto maximaal 2.620 liter. uitste' als vai en tiesei. 1&BS4Ó331

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 16