fl I I IQOl HENK DE KOK Opel-dealer Lathouwers spekt clubs Kronkels Garage Jan Segers AUTOBEDRIJF W. Porsche Panamera E-Hybrid Tony Vos inele n 'raak J APK-keuring gratis bij een grote beurt. RDW erkend LPG installaties v.a. 1800,- Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 48 Donderdag 12 december 2013 Oplage 112.500 nodige, laar de '04 4.250,- '04 3.950,- '03 3.650,- an ‘uw steeds nen. Er 400 tot 500* .09 15.750,- 09 5.150,- 08 8.500, 08 4.750, □dige daar nog sioe- rijder van een topklc sine toch bijzonder a Daarom tr meend de te n felgr WIJ ZIJN GESPECIALISEERD IN VOLVO Win het onderhoud van uw auto terug via GRATIS STAATSLOTEN Diverse VOLVO occasions op voorraad 3URGSE KOERIER 1. Nu >n andere geld gaat fi ze het Na de Porsche Panamera Hybrid volgt de E-Hybrid. In basis is het dezelfde auto, maar door toevoeging van een extra batterij en een klepje met een stroomaansluitjng wordt van de bestaande auto een plug in hybride gemaakt. Kunnekestraat 17, TILBURG-NOORD Tel. 013-4554254 Zeilen De extra batterij verhoqgt het gewicht met 140 kg tot 2095 kg, terwijl juist het laad vermogen afneemt en met de E-Hybrid niets getrokken mag worden. Ook doet Fabeltje Het exacte brandstofverbruik is zo als bij iedere hybride zeer sterk af hankelijk van de manier waarop de auto wordt gebruikt. De Panamera is geen voertuig voor korte afstanden, dus dat het in theorie mogelijk is om altijd elektrisch te rijden, dat lijkt een fabeltje. Uiteraard bepaalt het aantal --.i.j,-het stopcontact ’-"iwel hoeveel resterende gezien ge- irestatieniveau .-Hybrid kopers ren gemiddel- 166.754,40 euro. Alle verenigingen zijn uiteraard zeer ver heugd met de opgehaalde bedragen, die door middel van de verkoop van Grote Clubactie-loten tot stand is gekomen. De opbrengst is zeer welkom in de clubkas. Topverkopers waren de RK Voetbal Ver eniging DESK uit Kaatsheuvel (2200 loten, fabeltje. Uiteraard bc keren volledig aan laden en elektrisch rijden w brandstof er nog voor de i kilometers nodig is. Maar i wicht, formaat en prest mogen de Panamera E-Hyh zich niet rijk rekenen. Een gemiuuci- de van tussen de 1 op 11 en 1 op 13 lijkt realistisch. En niet de 1 op 32,3 die volgens de officiële cijfers wordt opgegeven. Met een prijs van 113.300 euro is de E-Hybrid 6.300 euro goedkoper dan de Hybrid van het vorige model. Dat betekent dat de hogere kostprijs voor belastingen volledig wordt goed ge maakt door het wegvallen van de BPM. Kijk voor een video op www. youtube.com/automediaNL. de extra stroomopslag het bagagevolume slinken tot een uiterst bescheiden 335 liter en 1.153 liter als de bank is neergeklapt. De werking van de hybride lijkt sterk op die van alle andere hybrides. Wegrijden ge beurt volledig elektrisch en uitermate stil. Over de hele linie presteert de Panamera netjes stil. Opladen kan voor het eerst aan het’stopcontact of laadpunt. Porsche levert daarvoor twee verschillende laads- noeren. Uiteraard is de tijdsduur van het opladen afhankelijk van de hoeveelheid kilowatts die door de bedrading loopt. Met een volle batterij kan er zo'n dertig kilometer volledig elektrisch worden gere den. Bij gas los en remmen wordt energie terug gewonnen. Als op de snelweg het gas wordt los gelaten slaat ook de motor helemaal af. (zeilen) om zoveel mogelijk energie te sparen. Ook is het mogelijk om bij efficiënte snelheden de batterij vanuit de benzinemotor op te laden. Energie- technisch lijkt dat niet handig, maar het is wel verantwoord als daarna weer volledig elektrisch een woongebied kan wor- den betreden. De facelift heeft zich puur op details afge speeld. Denk aan de indeling van de kop lampen en achterlichten en de vormgeving van beide bumpers. Zoals gezegd kent de E-Hybrid de bestaande Hybrid als basis. Dat betekent dat er onder de kap een 3 liter V6 motor met supercharger ligt die uit zichzelf al een vermogen levert van 333 pk en een koppel van 440 Nm. Feitelijk is dat de basisopstelling van de Panamera. Daar bij komt dan een elektromotor waardoor het vermogen toeneemt tot 416 pk en het koppel zelfs tot 590 Nm. Op dit vlak streeft de E-Hybrid zijn voorganger enigs zins voorbij. Dat is bij de prestaties alleen te merken aan de acceleratie naar 100 in 5,5 seconden, terwijl de topsnelheid op 270 km/u blijft. *"':lasse limou- I h bijzonder aanspreken. heeft Porsche ook ge- ie aanwezige techniek 9 moeten benadrukken met I groene typeplaatjes en dito B spoten remklauwen. Opel Corso 1.2 3-drs. Daihatsu Cuore Ford Fusion 1.4 Opel Astra 1.6 5-drs'02 3.450, Ford fiesta 4-drs'01 2.650, Opel Agila 1.0'01 1.950,- Daewoo Matiz'01 1.950,- Renauh Twingo'00 1.950,- Daewoo Matiz SE'00 1.200,- fiat Panda'00 750,- Alleen maar blije gezichten tijdens de Grote Clubavond bij de Tilburgse Opel- dealer Lathouwers op dinsdagavond 10 december. Een groot aantal aanwezige, regionale clubs kregen hun cheques met de opbrengst van de Grote CIubactie 2013 overhandigd. De tot&le opbrengst van alle deelnemende clubs in deze regio bedroeg Felgroen Waar het om het daadwerkelijk gereali seerde verbruik gaat, mogen we ons niet blindstaren op deze theoretische waarde, als we Maar een C02-uitstoot van 71 g/km be ll veel tekent in Nederland wel een bijtelling van slechts 14 procent en dat moet de zakelijke Audi A3 2.0 automaat. Peugeot 107 Glroën (3 automaat.... Kia Pkanto Chevrolet Matiz'07 4.450,- FordKal.3'06 3.950, Peugeot 206 5W'05 4.950, Renault Steak 2.0'04 4.350, VW Polo 1.45 drs'04 4.450, Ford fiesta 1.3'04 3.950, Opel Agila 1.2 nieuwstaat'04 3.850,- Nissan Micro'04 4.950,- Voor een volledig overzicht van onze voorraad kijk op www.hdekok.nl Dragonstraat 18 TILBURG Tel. 013-5910505 5.280 euro), Were Di Tjlburg (2200 loten 5.280 euro) en HC Tilburg (2198 loten, 5261,58 euro). Namens Opel-dealer Lathouwers, Roy Meter: "We zijn trots op alle bedragen die door leden van de clubs opgehaald zijn met de Grote Clubactie. Ook in deze economisch moeilijke tijden hebben mensen geld over voor het verenigings leven. Met de opbrengsten kunnen ze blijven doen waar ze goed in zijn, sport en recreatie bieden in onze re gio, voor jong en oud. Vanuit Opel stimuleren we dit graag en kan de Grote Clubactie nog grootser uit pakken. Het ver enigingsleven hier in de regio krijgt daarmee de steun die het verdient." Tegelijk met een facelift van de grote Pa namera voegt Porsche een plug-in hybride aan het programma toe die de bestaande 'normale' hybride volledig opvolgt. De re den daartoe wordt al snel duidelijk als v- de cijfers in duiken. Het scheelt nogal vcci op de CO2-uitstoot. Het lukt de overheid voorlopig nog niet om de begroting sluitend te krij gen. Dus, en u voelt 'm al, moeten wij als particulieren met ook de nodige gaten in onze eigen begroting Gaai maar voor opdraaien. Er zijn nog problemen met de pensioe- dreigt jaarlijks een tekort van t 500 miljoen euro. Er worden allerhande voorstellen gedaan om linksom of rechtsom toch de boel sluitend te krijgen. Partijen liggen met elkaar in de clinch en een eerder voorstel werd door de Eerste Kamer neergesabeld. Maar dan heeft de overheid altijd nog wat achter de hand. Dat heet namelijk de heilige koe en omdat heel veel Nederlanders een auto rij den, kan die groep weer mooi wor den afgeschaafd. Een van de plan nen is om de BPM op nieuwe auto's te gaan verhogen en daarmee het pensioenprobleem op te lossen, heb ik niet de illusie dat een manier de burger minder gele kosten, maar waarom houden in Den Haag niet een stuk simpeler. Als er iets op autogebied niet meer te betalen is, wordt bijvoorbeeld de wegenbelasting verhoogd. Dan wordt er niet gekeken of bijvoorbeeld de accijns op sigaretten verder om hoog kan of dat mensen meer pen sioenpremie moeten gaan betalen. Maar andersom heeft geen enkele politicus er problemen mee om ex tra heffingen op bezit en rijden van een auto voor ieder willekeurig doel in te zetten. We zullen ons vast in de toekomst weer verbazen over andere rare kronkels die worden bedacht en de meeste burgers per saldo flink meer geld kosten... ,RE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 17