fl
I
I IQOl
HENK DE KOK
Opel-dealer Lathouwers spekt clubs
Kronkels
Garage Jan Segers
AUTOBEDRIJF
W.
Porsche Panamera E-Hybrid
Tony Vos
inele n
'raak
J
APK-keuring gratis bij een grote beurt. RDW erkend
LPG installaties v.a. 1800,-
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 48 Donderdag 12 december 2013 Oplage 112.500
nodige,
laar de
'04 4.250,-
'04 3.950,-
'03 3.650,-
an ‘uw
steeds
nen. Er
400 tot 500*
.09 15.750,-
09 5.150,-
08 8.500,
08 4.750,
□dige
daar
nog
sioe-
rijder van een topklc
sine toch bijzonder a
Daarom tr
meend de
te n
felgr
WIJ ZIJN GESPECIALISEERD
IN VOLVO
Win het onderhoud van uw auto
terug via GRATIS STAATSLOTEN
Diverse VOLVO occasions
op voorraad
3URGSE KOERIER
1. Nu
>n andere
geld gaat
fi ze het
Na de Porsche Panamera Hybrid volgt de E-Hybrid. In basis is het dezelfde
auto, maar door toevoeging van een extra batterij en een klepje met een
stroomaansluitjng wordt van de bestaande auto een plug in hybride gemaakt.
Kunnekestraat 17, TILBURG-NOORD Tel. 013-4554254
Zeilen
De extra batterij verhoqgt het gewicht met
140 kg tot 2095 kg, terwijl juist het laad
vermogen afneemt en met de E-Hybrid
niets getrokken mag worden. Ook doet
Fabeltje
Het exacte brandstofverbruik is zo
als bij iedere hybride zeer sterk af
hankelijk van de manier waarop de
auto wordt gebruikt. De Panamera is
geen voertuig voor korte afstanden,
dus dat het in theorie mogelijk is om
altijd elektrisch te rijden, dat lijkt een
fabeltje. Uiteraard bepaalt het aantal
--.i.j,-het stopcontact
’-"iwel hoeveel
resterende
gezien ge-
irestatieniveau
.-Hybrid kopers
ren gemiddel-
166.754,40 euro.
Alle verenigingen zijn uiteraard zeer ver
heugd met de opgehaalde bedragen, die
door middel van de verkoop van Grote
Clubactie-loten tot stand is gekomen. De
opbrengst is zeer welkom in de clubkas.
Topverkopers waren de RK Voetbal Ver
eniging DESK uit Kaatsheuvel (2200 loten,
fabeltje. Uiteraard bc
keren volledig aan
laden en elektrisch rijden w
brandstof er nog voor de i
kilometers nodig is. Maar i
wicht, formaat en prest
mogen de Panamera E-Hyh
zich niet rijk rekenen. Een gemiuuci-
de van tussen de 1 op 11 en 1 op 13
lijkt realistisch. En niet de 1 op 32,3
die volgens de officiële cijfers wordt
opgegeven.
Met een prijs van 113.300 euro is de
E-Hybrid 6.300 euro goedkoper dan
de Hybrid van het vorige model. Dat
betekent dat de hogere kostprijs voor
belastingen volledig wordt goed ge
maakt door het wegvallen van de
BPM. Kijk voor een video op www.
youtube.com/automediaNL.
de extra stroomopslag het bagagevolume
slinken tot een uiterst bescheiden 335 liter
en 1.153 liter als de bank is neergeklapt.
De werking van de hybride lijkt sterk op
die van alle andere hybrides. Wegrijden ge
beurt volledig elektrisch en uitermate stil.
Over de hele linie presteert de Panamera
netjes stil. Opladen kan voor het eerst
aan het’stopcontact of laadpunt. Porsche
levert daarvoor twee verschillende laads-
noeren. Uiteraard is de tijdsduur van het
opladen afhankelijk van de hoeveelheid
kilowatts die door de bedrading loopt.
Met een volle batterij kan er zo'n dertig
kilometer volledig elektrisch worden gere
den. Bij gas los en remmen wordt energie
terug gewonnen. Als op de snelweg het
gas wordt los gelaten slaat ook de motor
helemaal af. (zeilen) om zoveel mogelijk
energie te sparen. Ook is het mogelijk om
bij efficiënte snelheden de batterij vanuit
de benzinemotor op te laden. Energie-
technisch lijkt dat niet handig, maar het is
wel verantwoord als daarna weer volledig
elektrisch een woongebied kan wor-
den betreden.
De facelift heeft zich puur op details afge
speeld. Denk aan de indeling van de kop
lampen en achterlichten en de vormgeving
van beide bumpers. Zoals gezegd kent de
E-Hybrid de bestaande Hybrid als basis.
Dat betekent dat er onder de kap een 3
liter V6 motor met supercharger ligt die uit
zichzelf al een vermogen levert van 333 pk
en een koppel van 440 Nm. Feitelijk is dat
de basisopstelling van de Panamera. Daar
bij komt dan een elektromotor waardoor
het vermogen toeneemt tot 416 pk en
het koppel zelfs tot 590 Nm. Op dit vlak
streeft de E-Hybrid zijn voorganger enigs
zins voorbij. Dat is bij de prestaties alleen
te merken aan de acceleratie naar 100 in
5,5 seconden, terwijl de topsnelheid op
270 km/u blijft.
*"':lasse limou- I
h bijzonder aanspreken.
heeft Porsche ook ge-
ie aanwezige techniek 9
moeten benadrukken met I
groene typeplaatjes en dito B
spoten remklauwen.
Opel Corso 1.2 3-drs.
Daihatsu Cuore
Ford Fusion 1.4
Opel Astra 1.6 5-drs'02 3.450,
Ford fiesta 4-drs'01 2.650,
Opel Agila 1.0'01 1.950,-
Daewoo Matiz'01 1.950,-
Renauh Twingo'00 1.950,-
Daewoo Matiz SE'00 1.200,-
fiat Panda'00 750,-
Alleen maar blije gezichten tijdens de
Grote Clubavond bij de Tilburgse Opel-
dealer Lathouwers op dinsdagavond 10
december. Een groot aantal aanwezige,
regionale clubs kregen hun cheques met
de opbrengst van de Grote CIubactie 2013
overhandigd. De tot&le opbrengst van alle
deelnemende clubs in deze regio bedroeg
Felgroen
Waar het om het daadwerkelijk gereali
seerde verbruik gaat, mogen we ons niet
blindstaren op deze theoretische waarde,
als we Maar een C02-uitstoot van 71 g/km be
ll veel tekent in Nederland wel een bijtelling van
slechts 14 procent en dat moet de zakelijke
Audi A3 2.0 automaat.
Peugeot 107
Glroën (3 automaat....
Kia Pkanto
Chevrolet Matiz'07 4.450,-
FordKal.3'06 3.950,
Peugeot 206 5W'05 4.950,
Renault Steak 2.0'04 4.350,
VW Polo 1.45 drs'04 4.450,
Ford fiesta 1.3'04 3.950,
Opel Agila 1.2 nieuwstaat'04 3.850,-
Nissan Micro'04 4.950,-
Voor een volledig overzicht van onze voorraad
kijk op www.hdekok.nl
Dragonstraat 18 TILBURG
Tel. 013-5910505
5.280 euro), Were Di Tjlburg (2200 loten
5.280 euro) en HC Tilburg (2198 loten,
5261,58 euro).
Namens Opel-dealer Lathouwers, Roy
Meter: "We zijn trots op alle bedragen
die door leden van de clubs opgehaald
zijn met de Grote Clubactie. Ook in deze
economisch moeilijke tijden hebben
mensen geld over voor het verenigings
leven. Met de opbrengsten kunnen ze
blijven doen waar
ze goed in zijn,
sport en recreatie
bieden in onze re
gio, voor jong en
oud. Vanuit Opel
stimuleren we dit
graag en kan de
Grote Clubactie
nog grootser uit
pakken. Het ver
enigingsleven hier
in de regio krijgt
daarmee de steun
die het verdient."
Tegelijk met een facelift van de grote Pa
namera voegt Porsche een plug-in hybride
aan het programma toe die de bestaande
'normale' hybride volledig opvolgt. De re
den daartoe wordt al snel duidelijk als v-
de cijfers in duiken. Het scheelt nogal vcci
op de CO2-uitstoot.
Het lukt de overheid voorlopig nog
niet om de begroting sluitend te krij
gen. Dus, en u voelt 'm al, moeten wij
als particulieren met ook de nodige
gaten in onze eigen begroting Gaai
maar voor opdraaien. Er zijn nog
problemen met de pensioe-
dreigt jaarlijks een tekort van
t 500 miljoen euro. Er worden
allerhande voorstellen gedaan om
linksom of rechtsom toch de boel
sluitend te krijgen. Partijen liggen
met elkaar in de clinch en een eerder
voorstel werd door de Eerste Kamer
neergesabeld.
Maar dan heeft de overheid altijd
nog wat achter de hand. Dat heet
namelijk de heilige koe en omdat
heel veel Nederlanders een auto rij
den, kan die groep weer mooi wor
den afgeschaafd. Een van de plan
nen is om de BPM op nieuwe auto's
te gaan verhogen en daarmee het
pensioenprobleem op te lossen,
heb ik niet de illusie dat een
manier de burger minder gele
kosten, maar waarom houden
in Den Haag niet een stuk simpeler.
Als er iets op autogebied niet meer
te betalen is, wordt bijvoorbeeld
de wegenbelasting verhoogd. Dan
wordt er niet gekeken of bijvoorbeeld
de accijns op sigaretten verder om
hoog kan of dat mensen meer pen
sioenpremie moeten gaan betalen.
Maar andersom heeft geen enkele
politicus er problemen mee om ex
tra heffingen op bezit en rijden van
een auto voor ieder willekeurig doel
in te zetten. We zullen ons vast in de
toekomst weer verbazen over andere
rare kronkels die worden bedacht en
de meeste burgers per saldo flink
meer geld kosten...
,RE