Autotest
soos
1
f.Sj
J0,-
*rs
TOBAS
1
JER 2013 PAGING.
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 21 NOVEMBER 2013 PAGINA 3
Peugeot 208 GTi
-Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.598 cc
pk bij 5.800 tr/min
Gewicht: 1.135 kg
iurt. RDW erkend
1800,-
Technische
gegevens:
.848,-
1554254
sion
rum
www.nefkens-middenbrabant.nl
Diessen Oisterwijk Tilburg Waalwijk
Aanhar
1.500 k
C02-uitstoot
139 g/km (.-label)
948,-
.500,-
NEFKENS
KtaHiurhjk
sel
agen
PEUGEOT
OE tilburgse koerier -
Vermogen:
147 kW/200
Prijs:
25.690 euro
Prestaties:
topsnelheid 230 km/u
acceleratie 0-100 in 6,8 sec.
Afmetingen:
lengte 3,960 meter,
breedte 1,740 meter
Merk en type:
Peugeot 208 GTi
anggewicht:
kg (geremd)
Koppel:
275 Nm bij 1.700 tr/min
In de jaren tachtig en negentig maakte Peugeot furore met diverse GTi-model-
Prominent
Een compacte carrosserie en laag
gewicht vormen de ingrediënten voor
een vlotte GTi versie. Peugeot is altijd een
beschaafd merk geweest en gebleven
en dat betekent dat ook de 208 GTi het
zonder al te veel poespas moet doen.
Dat past keurig in de traditie en maakt
dat de 208 GTi een beschaafde sporter
is. De uiterlijke verschillen met de meer
modale types vinden we vooral in de
detaillering. De bumpers zijn wat dikker,
de chroom omlijste grille is wat promi
nenter aanwezig en Peugeot heeft een
fraaie GTi-vermelding in het verlengde
van de ruitomlijsting geplaatst. Daarbij
staat de auto op aantrekkelijk ogende
17 inch wielen met relatief lage banden
die vol zicht bieden op de remklauwen.
Het roer in de compacte klasse ging bij
Peugeot sowieso om toe de 208 ten
tonele kwam. De hatchback heeft een
krachtig voorkomen vooral omdat de
lengte onder de vier meter blijft. De car
rosserie blijkt compacter dan de 207, zijfl
voorganger. Tegelijk is er ook drastisch
bespaard op gewicht, e<n van de belang
rijkste manieren voor autofabrikanten
om het brandstofverbruik te verlagen.
Klein stuur
De afstemming van het onderstel en de
lagere banden hebben zo hun invloed
op het veergedrag. Dat blijkt zeker niet
te hard. Fransen bouwen als geen ander
sportieve karretjes die uitstekend dage
lijks inzetbaar zijn. Het kleine stuurtje
zorgt bij deze versie voor wat extra
sensatie, het past op een of andere manier
beter dan bij een instapvariant. In ieder
geval blijkt de 208 GTi een auto waar je
heel snel meé kunt lezen en schrijven.
In de jaren tachtig en negentig maakte Peugeot furore met diverse GTi-model- Bescheiden
len, waarvan de 205 toch wel het meest in het geheugen van liefhebbers staat diede meeTtTovertuTgingskrach^^
gegrifd. Tijden veranderen en Peugeot hield zich enige tijd ver van alles wat Peugeot zet de overbekende 1,6 liter
sportief was om nu pas terug te komen met de 208 GTi. Jëtune^oTeen vermeen ïaïloo pk
en een koppel van 275 Nm bij 1.700
I tr/min. Een grijpgraag motortje dat
I behoorlijk bijterig op het gaspedaal rea-
I geert, maar tegelijk uitermate beschei-
den blijft. Onder meer qua geluid, al zit
er in de uitlaat op de achtergrond best
een aantrekkelijke brom. De prestaties
liggen ten opzichte van de vroegere
205 GTi natuurlijk op een veel hoger
plan, maar de snelheidsbeleving van
moderne, goed geïsoleerde auto's is
veel minder. De 208 GTi sprint in 6,8
seconden naar de 100 km/u en bereikt
een top van 230 km/u. Keurige cijfers
waarmee de auto niet de snelste is in
het segment, maar zeer behoorlijk mee
kan. De motor brengt via een voldoende
strak schakelende zesbak zijn krachten
op de voorwielen over. Qua grip hebben
we geen klachten.
De praktische bruikbaarheid blijkt uit nor
male zitplaatsen op de achterbank een
behoorlijk bagagevolume van 311 liter.
Bovendien blijft de 208 GTi in dagelijks
gebruik opmerkelijk zuinig met een gemid
delde dat royaal boven de 1 op 15 ligt.
Prijstechnisch zit de 208 GTi midden in
het segment van snelle kleintjes met een
vanafprijs van 25.690 euro.
De video van deze test staat op www.
youtube.com/automediaNL.
Verbruik:
stadscyclus 8,2 liter/100 km
buitenwegcydus 4,7 liter/100 km
gecombineerd 5,9 liter/100 km
Tot zover het voorkomen van de pittige
Fransman.
Materialen
In het interieur laten de ontwerpers zich
ook van hun beste kant zien. De kleur
rood voegt het nodige aan de uitstra
ling toe. Toch blijft de basis identiek.
Alle varianten van de 208 hebben een
instrumentarium dat ongewoon hoog is
geplaatst en daarnaast een erg klein
stuur. Daardoor kan de bestuurder over
het stuur heen kijken om toerental en
snelheid af te lezen. Dat is even wennen
in het begin, maar blijkt daarna beslist
niet storend. De materialen die voor dash
board en portierpanelen worden ingezet,
zorgen voor een kwaliteitsindruk waar
lang niet alle modellen in het segment
aan kunnen tippen. Specifiek voor de GTi
zijn de stoelen die een betere zijdelingse
steun bieden en worden opgevrolijkt met
rode inzetstukken en dito stiksels. Deze
rode versierselen komen we ook tegen
op het leer van het stuur en de bekleding
van het dashboard. Panelen op de deuren
en de middenconsole verlopen van rood I
naar zwart en vormen de ultieme poging I
van Peugeot het geheel sportiever te laten
overkomen. Missie geslaagd.
MCl-60,