Autotest soos 1 f.Sj J0,- *rs TOBAS 1 JER 2013 PAGING. DE AUTOMAAT» DONDERDAG 21 NOVEMBER 2013 PAGINA 3 Peugeot 208 GTi -Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.598 cc pk bij 5.800 tr/min Gewicht: 1.135 kg iurt. RDW erkend 1800,- Technische gegevens: .848,- 1554254 sion rum www.nefkens-middenbrabant.nl Diessen Oisterwijk Tilburg Waalwijk Aanhar 1.500 k C02-uitstoot 139 g/km (.-label) 948,- .500,- NEFKENS KtaHiurhjk sel agen PEUGEOT OE tilburgse koerier - Vermogen: 147 kW/200 Prijs: 25.690 euro Prestaties: topsnelheid 230 km/u acceleratie 0-100 in 6,8 sec. Afmetingen: lengte 3,960 meter, breedte 1,740 meter Merk en type: Peugeot 208 GTi anggewicht: kg (geremd) Koppel: 275 Nm bij 1.700 tr/min In de jaren tachtig en negentig maakte Peugeot furore met diverse GTi-model- Prominent Een compacte carrosserie en laag gewicht vormen de ingrediënten voor een vlotte GTi versie. Peugeot is altijd een beschaafd merk geweest en gebleven en dat betekent dat ook de 208 GTi het zonder al te veel poespas moet doen. Dat past keurig in de traditie en maakt dat de 208 GTi een beschaafde sporter is. De uiterlijke verschillen met de meer modale types vinden we vooral in de detaillering. De bumpers zijn wat dikker, de chroom omlijste grille is wat promi nenter aanwezig en Peugeot heeft een fraaie GTi-vermelding in het verlengde van de ruitomlijsting geplaatst. Daarbij staat de auto op aantrekkelijk ogende 17 inch wielen met relatief lage banden die vol zicht bieden op de remklauwen. Het roer in de compacte klasse ging bij Peugeot sowieso om toe de 208 ten tonele kwam. De hatchback heeft een krachtig voorkomen vooral omdat de lengte onder de vier meter blijft. De car rosserie blijkt compacter dan de 207, zijfl voorganger. Tegelijk is er ook drastisch bespaard op gewicht, e<n van de belang rijkste manieren voor autofabrikanten om het brandstofverbruik te verlagen. Klein stuur De afstemming van het onderstel en de lagere banden hebben zo hun invloed op het veergedrag. Dat blijkt zeker niet te hard. Fransen bouwen als geen ander sportieve karretjes die uitstekend dage lijks inzetbaar zijn. Het kleine stuurtje zorgt bij deze versie voor wat extra sensatie, het past op een of andere manier beter dan bij een instapvariant. In ieder geval blijkt de 208 GTi een auto waar je heel snel meé kunt lezen en schrijven. In de jaren tachtig en negentig maakte Peugeot furore met diverse GTi-model- Bescheiden len, waarvan de 205 toch wel het meest in het geheugen van liefhebbers staat diede meeTtTovertuTgingskrach^^ gegrifd. Tijden veranderen en Peugeot hield zich enige tijd ver van alles wat Peugeot zet de overbekende 1,6 liter sportief was om nu pas terug te komen met de 208 GTi. Jëtune^oTeen vermeen ïaïloo pk en een koppel van 275 Nm bij 1.700 I tr/min. Een grijpgraag motortje dat I behoorlijk bijterig op het gaspedaal rea- I geert, maar tegelijk uitermate beschei- den blijft. Onder meer qua geluid, al zit er in de uitlaat op de achtergrond best een aantrekkelijke brom. De prestaties liggen ten opzichte van de vroegere 205 GTi natuurlijk op een veel hoger plan, maar de snelheidsbeleving van moderne, goed geïsoleerde auto's is veel minder. De 208 GTi sprint in 6,8 seconden naar de 100 km/u en bereikt een top van 230 km/u. Keurige cijfers waarmee de auto niet de snelste is in het segment, maar zeer behoorlijk mee kan. De motor brengt via een voldoende strak schakelende zesbak zijn krachten op de voorwielen over. Qua grip hebben we geen klachten. De praktische bruikbaarheid blijkt uit nor male zitplaatsen op de achterbank een behoorlijk bagagevolume van 311 liter. Bovendien blijft de 208 GTi in dagelijks gebruik opmerkelijk zuinig met een gemid delde dat royaal boven de 1 op 15 ligt. Prijstechnisch zit de 208 GTi midden in het segment van snelle kleintjes met een vanafprijs van 25.690 euro. De video van deze test staat op www. youtube.com/automediaNL. Verbruik: stadscyclus 8,2 liter/100 km buitenwegcydus 4,7 liter/100 km gecombineerd 5,9 liter/100 km Tot zover het voorkomen van de pittige Fransman. Materialen In het interieur laten de ontwerpers zich ook van hun beste kant zien. De kleur rood voegt het nodige aan de uitstra ling toe. Toch blijft de basis identiek. Alle varianten van de 208 hebben een instrumentarium dat ongewoon hoog is geplaatst en daarnaast een erg klein stuur. Daardoor kan de bestuurder over het stuur heen kijken om toerental en snelheid af te lezen. Dat is even wennen in het begin, maar blijkt daarna beslist niet storend. De materialen die voor dash board en portierpanelen worden ingezet, zorgen voor een kwaliteitsindruk waar lang niet alle modellen in het segment aan kunnen tippen. Specifiek voor de GTi zijn de stoelen die een betere zijdelingse steun bieden en worden opgevrolijkt met rode inzetstukken en dito stiksels. Deze rode versierselen komen we ook tegen op het leer van het stuur en de bekleding van het dashboard. Panelen op de deuren en de middenconsole verlopen van rood I naar zwart en vormen de ultieme poging I van Peugeot het geheel sportiever te laten overkomen. Missie geslaagd. MCl-60,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 15