uivi laai Ford Focus smaakmaker met 125 pk Hoezo niet te vinden?’ I 2 4 Minder mag ook ILBURGSE KOERIER Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 45 Donderdag 21 november 2013 Oplage 112.500 Dada Logan MCV Tony Vos REND GOIRLE OISTERWIJK NOBELSTRAAT 5B SPRENDUNGENSTRAAT12 1213 22 50 1528 39 05 ZUIDOOST AUTOSERVICEBEDRIJF in Zuid 301 -T 013-4647676 www.zuid-oost.nl 1 varianten jitgevoerd Ook teerd i an- aken on 949,- oor L 80 CM cm. In de ten donker ichuiHoden 'fel, spiegel TEL (013): TEL (013)i uitrusting verlekkert Ford de kopers met navigatie en parkeersensoren. Bovendien geldt er geen meerprijs voor de Wagon ten opzichte van de hatchback of sedan. De r uPlus kost 22.995 euro en _..,..t zeer verrassend 1.655 euro goedko per dan de Titanium die als basis dient. Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs! Ford lanceerde nog niet zo lang geleden de Focus Ecoboost Edition voorzien van de 100 pk 3 cilinder 1 liter motor. Dit aanbod wordt nu doorgetrokken in de Ecoboost opzicl... Edition Plus. Drie keer raden, juist, deze Ecoboost Edition versie heeft de 125 pk variant van de- blijkt zelfde krachtbron. Bovenop de Titanium De eerste nieuwe Dacia was in 2004 de Logan, een compacte sedan. Zeg maar een type voertuig dat in ons land geen enorme afzetmarkt kent. De verkoopkansen namen echter aanzienlijk toe toen de Logan MCV verscheen, een gigant van een sta tionwagon voor een klein prijsje. Op dat principe bouwt de twee genera tie van het model voort. de zevenpersoons uitvoering van de vorige Logan MCV. De herpositionering van het model heeft wel tot gevolg dat de auto be hoorlijk wat bagagevolume heeft moeten inleveren. Maar omdat de eerste versie zo fors was, blijft nog steeds een auto over die voor zijn uiterst bescheiden prijs de ruimte biedt van een stationwagon uit de middenklasse. UW DICHTSTBIJZIJNDE AREIND AUTC DEALER WWW.ARENDAUT0.nl Begin dit jaar kwam in ons land de nieuwe Sandero op de markt, de tweede verschij ningsvorm van de succesvolle vijfdeurs hatchback. Tegelijk lanceerde Renault de nieuwe Logan sedan, die echter om de hierboven genoemde reden niet in Neder land verkrijgbaar is. De Logan MCV is de derde telg op dezelfde basis. 100 km/u en weet een top te bereiken van 175 km/u. De motor doet ook keurig ge dempt z'n werk en zet niet onnodig een keel op. De handgeschakelde vijfbak functioneert prettig licht. Alleen ontbreekt een start/stop systeem. Dat is een kostenkwestie. Boven dien levert die voorziening alleen voordeel voor de C02-uitstoot op papier en nauwe lijks in de praktijk. HOGE KAST 299,- waar de wekelijkse boodschappen moeite loos in verdwijnen. De achterbank gaat in twee delen plat en dan groeit de auto naar 1.518 liter, ook een respectabele waarde. De interieurinrichting is uiteraard iden tiek aan de Sandero. De portieren kennen een volledige bekleding en het dashboard ziet er keurig uit. In de duurdere v" wordt het geheel in twee tinten uitgevoeru en plaatst Dacia chromen accenten. O*1 levert Dacia een af-fabriek gemonteerd navigatiesysteem waarop nog tal van an dere functies worden bediend. Ook zaken als cruise control en lederen bekleding doen al dan niet optioneel hun intrede. Meestal voelen we de bui dan al hangen, de nieuweling zal wel aanzienlijk duurder zijn. En dat is juist niet het geval. Splinternieuw Waar de Logan voorheen werd voortbe wogen door een wat oudere 1,4 of 1,6 liter benzinemotor, wordt nu synchroon aan de Sandero een splinternieuwe 0,9 liter drie- cilinder met turbo toegepast. De compacte unit levert een prima vermogen van 90 pk en een keurig koppel van 135 Nm. Bovendien weet Dada het gewicht zeer te beperken tot net boven de 1.000 kg en dan hoeft bijna niet meer te worden uitgelegd dat verbruik en prestaties van een modem niveau zijn. De auto sprint in slechts 11,1 seconden naar de Brede achterklep Niet verwonderlijk tegen die achtergrond dat het front identiek is aan de Sandero. Die toont robuust met flinke koplampen, forse grille en een voldoende breedte. Daarachter volgt een koets die net geen 4,5 meter lang is en zodoende een mid denklasse formaat heeft. De vormen tonen meer afgerond dan de vorige oplage en bovendien kent de nieuwe MCV een nor male en behoorlijk brede achterklep. Dacia heeft het programma rond haar ruimtelijk modellen ook wat anders ingedeeld. Een dik jaar geleden verscheen de Lodgy ruim tewagen later gevolgd door de Dokker. Die laatste is een soort van personenuitvoe ring van een bestelauto, terwijl de Lodgy tegen meerprijs als zevenzitter beschik baar is en een prima alternatief vormt voor In de huidige, nieuwe auto's ont kom je niet aan de invloed van de elektronica. Vrijwel alle processen in onze vervoermiddelen worden door elektronica in de gaten gehouden. Feitelijk is dat begonnen bij de in voering van de katalysator. Om de uitstoot in positieve zin te beïnvloe den moest het inspuiten van ben zine in de cilinders precies worden geregeld. Vanaf dat moment kan de auto niet meer zonder elektronica. Inmiddels zijn we ruim twintig jaar verder en de meest idiote voorzie ningen zijn er bedacht. Het lijkt erop alsof we zelf nauwelijks iets meer hoeven te doen. Sterker nog, als we sommige merken geloven zitten we vanaf 2020 lekker achterover, lezen we de krant, scheren we ons in de binnenspiegel en beffen we er lustig op los of werken op de iPad. De auto neemt het rijden helemaal van ons over. De ware liefhebber gruwelt bij dat idee, maar het zogenaamde autonoom rijden moet tot een in grijpende daling van het aantal ver keersdoden en slachtoffers leiden. Het is nog niet zo ver en de wereld moet er eerst ook op worden voor bereid. Want hoe communiceert de ene zelfsturende automobilist met de hypermoderne verkeersdeelne mer die zijn feitelijke functie aan de techniek over laat? Het zal nog de nodige discussies en juridische gevechten opleveren voordat we zo ver zijn. Tegelijk vraag ik me met grote regelmaat af of we alle goedbedoelde vindingen wel nodig hebben. Gaat u maar eens na wat er allemaal in uw auto zit en waarvan u daadwerkelijk gebruik maakt. Ik ben ervan overtuigd dat de kritische consumenten met veel minder toe kan... Respectabel De nieuwe Logan MCV scoort minimaal met een volume van 573 liter onder de rolhoes. En dat blijkt na het openen van de klep toch een flink gapend gat te zijn Extra uitrusting Dacia's zijn comfortabel geveerde auto's die wat minder verfijnd zijn dan met ver gelijkbaar gedimensioneerde modellen die aanzienlijk duurder zijn. Toch weet ook de Logan MCV uitstekend weg met oneffen heden of ze nu bescheiden of juist goed merkbaar zijn. Wat dat betreft zal de auto weer breed gaan scoren, zeer waarschijn lijk breder dan zijn voorganger. Want er is nog meer goed nieuws. De Lo gan MCV is altijd goed voor 20 procent bijtelling ook als 90 pk sterke 1.5 diesel wordt gekozen. Daarnaast is de vanafprijs van 11.990 euro scherper dan voorheen, terwijl toen nog een kale basisversie werd aangeboden. Dacia start nu op het Am biance niveau en gaat via Laureate naar Prestige. Die laatste komt als benzine op 14.290 euro waaruit al snel blijkt dat extra uitrusting geen enorme invloed heeft op de prijs.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13