uivi laai
Ford Focus
smaakmaker
met 125 pk
Hoezo
niet te vinden?’
I 2 4
Minder
mag ook
ILBURGSE KOERIER
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 45 Donderdag 21 november 2013 Oplage 112.500
Dada Logan MCV
Tony Vos
REND
GOIRLE
OISTERWIJK
NOBELSTRAAT 5B
SPRENDUNGENSTRAAT12
1213 22 50
1528 39 05
ZUIDOOST
AUTOSERVICEBEDRIJF
in Zuid 301 -T 013-4647676
www.zuid-oost.nl
1 varianten
jitgevoerd
Ook
teerd
i an-
aken
on 949,-
oor
L 80 CM
cm. In de
ten donker
ichuiHoden
'fel, spiegel
TEL (013):
TEL (013)i
uitrusting verlekkert Ford de kopers met
navigatie en parkeersensoren. Bovendien
geldt er geen meerprijs voor de Wagon ten
opzichte van de hatchback of sedan. De
r uPlus kost 22.995 euro en
_..,..t zeer verrassend 1.655 euro goedko
per dan de Titanium die als basis dient.
Vertel ons welke jonge of
nieuwe auto je wilt rijden,
wij vinden ‘m
én voor een betere prijs!
Ford lanceerde nog niet zo lang geleden
de Focus Ecoboost Edition voorzien van de
100 pk 3 cilinder 1 liter motor. Dit aanbod
wordt nu doorgetrokken in de Ecoboost opzicl...
Edition Plus. Drie keer raden, juist, deze Ecoboost Edition
versie heeft de 125 pk variant van de- blijkt
zelfde krachtbron. Bovenop de Titanium
De eerste nieuwe Dacia was in 2004
de Logan, een compacte sedan. Zeg
maar een type voertuig dat in ons
land geen enorme afzetmarkt kent.
De verkoopkansen namen echter
aanzienlijk toe toen de Logan MCV
verscheen, een gigant van een sta
tionwagon voor een klein prijsje. Op
dat principe bouwt de twee genera
tie van het model voort.
de zevenpersoons uitvoering van de vorige
Logan MCV. De herpositionering van het
model heeft wel tot gevolg dat de auto be
hoorlijk wat bagagevolume heeft moeten
inleveren. Maar omdat de eerste versie zo
fors was, blijft nog steeds een auto over
die voor zijn uiterst bescheiden prijs de
ruimte biedt van een stationwagon uit de
middenklasse.
UW DICHTSTBIJZIJNDE
AREIND AUTC DEALER WWW.ARENDAUT0.nl
Begin dit jaar kwam in ons land de nieuwe
Sandero op de markt, de tweede verschij
ningsvorm van de succesvolle vijfdeurs
hatchback. Tegelijk lanceerde Renault de
nieuwe Logan sedan, die echter om de
hierboven genoemde reden niet in Neder
land verkrijgbaar is. De Logan MCV is de
derde telg op dezelfde basis.
100 km/u en weet een top te bereiken van
175 km/u. De motor doet ook keurig ge
dempt z'n werk en zet niet onnodig een keel
op. De handgeschakelde vijfbak functioneert
prettig licht. Alleen ontbreekt een start/stop
systeem. Dat is een kostenkwestie. Boven
dien levert die voorziening alleen voordeel
voor de C02-uitstoot op papier en nauwe
lijks in de praktijk.
HOGE KAST
299,-
waar de wekelijkse boodschappen moeite
loos in verdwijnen. De achterbank gaat in
twee delen plat en dan groeit de auto naar
1.518 liter, ook een respectabele waarde.
De interieurinrichting is uiteraard iden
tiek aan de Sandero. De portieren kennen
een volledige bekleding en het dashboard
ziet er keurig uit. In de duurdere v"
wordt het geheel in twee tinten uitgevoeru
en plaatst Dacia chromen accenten. O*1
levert Dacia een af-fabriek gemonteerd
navigatiesysteem waarop nog tal van an
dere functies worden bediend. Ook zaken
als cruise control en lederen bekleding
doen al dan niet optioneel hun intrede.
Meestal voelen we de bui dan al hangen,
de nieuweling zal wel aanzienlijk duurder
zijn. En dat is juist niet het geval.
Splinternieuw
Waar de Logan voorheen werd voortbe
wogen door een wat oudere 1,4 of 1,6
liter benzinemotor, wordt nu synchroon aan
de Sandero een splinternieuwe 0,9 liter drie-
cilinder met turbo toegepast. De compacte
unit levert een prima vermogen van 90 pk en
een keurig koppel van 135 Nm. Bovendien
weet Dada het gewicht zeer te beperken tot
net boven de 1.000 kg en dan hoeft bijna
niet meer te worden uitgelegd dat verbruik
en prestaties van een modem niveau zijn. De
auto sprint in slechts 11,1 seconden naar de
Brede achterklep
Niet verwonderlijk tegen die achtergrond
dat het front identiek is aan de Sandero.
Die toont robuust met flinke koplampen,
forse grille en een voldoende breedte.
Daarachter volgt een koets die net geen
4,5 meter lang is en zodoende een mid
denklasse formaat heeft. De vormen tonen
meer afgerond dan de vorige oplage en
bovendien kent de nieuwe MCV een nor
male en behoorlijk brede achterklep. Dacia
heeft het programma rond haar ruimtelijk
modellen ook wat anders ingedeeld. Een
dik jaar geleden verscheen de Lodgy ruim
tewagen later gevolgd door de Dokker. Die
laatste is een soort van personenuitvoe
ring van een bestelauto, terwijl de Lodgy
tegen meerprijs als zevenzitter beschik
baar is en een prima alternatief vormt voor
In de huidige, nieuwe auto's ont
kom je niet aan de invloed van de
elektronica. Vrijwel alle processen in
onze vervoermiddelen worden door
elektronica in de gaten gehouden.
Feitelijk is dat begonnen bij de in
voering van de katalysator. Om de
uitstoot in positieve zin te beïnvloe
den moest het inspuiten van ben
zine in de cilinders precies worden
geregeld. Vanaf dat moment kan de
auto niet meer zonder elektronica.
Inmiddels zijn we ruim twintig jaar
verder en de meest idiote voorzie
ningen zijn er bedacht. Het lijkt erop
alsof we zelf nauwelijks iets meer
hoeven te doen. Sterker nog, als we
sommige merken geloven zitten we
vanaf 2020 lekker achterover, lezen
we de krant, scheren we ons in de
binnenspiegel en beffen we er lustig
op los of werken op de iPad. De auto
neemt het rijden helemaal van ons
over. De ware liefhebber gruwelt
bij dat idee, maar het zogenaamde
autonoom rijden moet tot een in
grijpende daling van het aantal ver
keersdoden en slachtoffers leiden.
Het is nog niet zo ver en de wereld
moet er eerst ook op worden voor
bereid. Want hoe communiceert de
ene zelfsturende automobilist met
de hypermoderne verkeersdeelne
mer die zijn feitelijke functie aan
de techniek over laat? Het zal nog
de nodige discussies en juridische
gevechten opleveren voordat we
zo ver zijn. Tegelijk vraag ik me
met grote regelmaat af of we alle
goedbedoelde vindingen wel nodig
hebben. Gaat u maar eens na wat er
allemaal in uw auto zit en waarvan
u daadwerkelijk gebruik maakt. Ik
ben ervan overtuigd dat de kritische
consumenten met veel minder toe
kan...
Respectabel
De nieuwe Logan MCV scoort minimaal
met een volume van 573 liter onder de
rolhoes. En dat blijkt na het openen van
de klep toch een flink gapend gat te zijn
Extra uitrusting
Dacia's zijn comfortabel geveerde auto's
die wat minder verfijnd zijn dan met ver
gelijkbaar gedimensioneerde modellen die
aanzienlijk duurder zijn. Toch weet ook de
Logan MCV uitstekend weg met oneffen
heden of ze nu bescheiden of juist goed
merkbaar zijn. Wat dat betreft zal de auto
weer breed gaan scoren, zeer waarschijn
lijk breder dan zijn voorganger.
Want er is nog meer goed nieuws. De Lo
gan MCV is altijd goed voor 20 procent
bijtelling ook als 90 pk sterke 1.5 diesel
wordt gekozen. Daarnaast is de vanafprijs
van 11.990 euro scherper dan voorheen,
terwijl toen nog een kale basisversie werd
aangeboden. Dacia start nu op het Am
biance niveau en gaat via Laureate naar
Prestige. Die laatste komt als benzine op
14.290 euro waaruit al snel blijkt dat extra
uitrusting geen enorme invloed heeft op
de prijs.