Autotest J goedbeterbertens.nl r nder :R 2013 PAGINA k DE AUTOMAAT DONDERDAG 14 NOVEMBER 2013 PAGINA 3 Citroën Grand C4 Picasso CITROËn ■J KIDG. ABILITIES. Technische gegevens: Citroen Bertens Oisterwijk Belgiestraat 8 5061 KG Oisterwijk T0I3-5II I532 100 km 1,8 liter/100 km liter/100 km Als het om het bouwen van auto's gaat zijn Fransen altijd praktisch ingesteld. Dat hoort blijkbaar bij de volksaard, net als comfort. Ook met de nieuwe Citroen Grand C4 Picasso wordt dit weer onderstreept. jbelstoffeerderij voor n tien jaartijd wisten een spraakmakende Beneluxlaan in Rijen, iteuils in de nieuwe ROFA gemaakt maar pers h in Japan. De gunsti- bepaa letheid van de auto, ans de beide broers e keuze. Een plug in an, een 2.0 benzine- t een kijkje te komen 3S* Verschuifbaar De versnellingspook staat niet op een uitloper van de middenconsole, maar op een afzonderlijk blok tussen de voorstoe len met daarin ook extra opbergruimte en bekerhouders. Van een Franse auto verwacht de koper comfort en dat begint bij deze Citroen al met de voldoende grote en goed ondersteunende stoelen. De opklapbare armleuningen verhogen verder het rijplezier. Op de tweede zitrij monteert Citroen drie afzonderlijke zit plaatsen die op allerhande manier kunnen worden geconfigureerd. De rugleuning kent een verstelmogelijkheid, de hele stoel is in de lengterichting verschuifbaar en de zitting klapt tegen de rugleuning omhoog voor stouwruimte achter de voorstoelen. Bovendien kan het geheel op de vloer worden weg geklapt voor maximale baga gemogelijkheden. Als vijfzitter beschikt de Grand C4 Picasso over een bagagevolume van 645 liter. Het naar voren schuiven van de stoelen levert 700 liter op. Het volume van de auto met alle stoelen plat wordt vreemd genoeg verzwegen terwijl Citroen daar helemaal geen reden toe Merk en type: Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.997 cc Vermogen: 110 kW/150 pk bij 3.750 tr/min Koppel: 340 Nm bij 2.000 tr/min Afmetingen: lengte 4,597 meter, breedte 1,826 meter Gewicht 1.405 kg Aanhanggewicht: 1.700 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 210 km/u acceleratie 0-100 in 9,8 sec. Verbruik: stadscyclus 4,9 liter/10' buitenwegcydus 3,8 lit gecombineerd 4,2 liter; C02-uitstoot: 110 g/km (A-label) Prijs: 34.190 euro Emissienorm praktische mogelijkheden, vormge- en lichtvoetigheid blijkt de Citroen I Picasso helemaal in orde. Maar arisch biedt de nieuweling novi- nieuwe 2 liter dieselmotor vindt - plekje in dit model. De kracht- Tt de toeVbeging BleuHDi en stoelen bieden aren en kunnen de vloer van de opgeborgen. DE TILBURGSE KOERIER - heeft. De achterste twee alleen ruimte aan kinder heel gemakkelijk weer bagageruimte worden c Emissieno Qua pr1-* ving Grand C4 I ook motor... teiten. De nie zijn eerste pl< bron draagt levert 150 pk aan vermogen en een koppel van 340 Nm, waardoor de auto meer dan voldoende in huis heeft voor vlotte pres taties. De toekomstige Euro6 emissienorm wordt al gehaald. Het brandstofverbruik vormt geen uitschieter, maar is met een gemiddelde van 1 op 15,6 beslist netjes. De 2 liter zou alleen iets stiller mogen zijn. Citroën begint de Grand C4 Picasso bij 27.690 euro, de 2 liter diesel heeft een startbedrag van 34.190 euro. De video van deze test staat op www.youtube. com/automediaNL. Citroën BertensTilburg Kapitein Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg T0I3 - 542 30 30 De achterruit staat bij de Grand Picasso behoorlijk rechtop met als doel meer interieurruimte, terwijl de achterlichten op twee handen lijken die naar elkaar wijzen. De ver in het dak doorgetrokken voorruit kenmerkt ook de nieuwe oplage. Dat zorgt voor extra licht in het interieur. Bij sterke zonneschijn bieden beide verschuifbare zonnekleppen bescherming. Hebben de ontwerpers veel werk gesto ken in het interieur, datzelfde geldt beslist ook voor de binnenkant van het Franse ruimtewonder. Het dashboard oogt rustig en clean en beschikt over maar liefst-twee flinke kleurenschermen. Helemaal bovenaan plaatst Citroen een zeer breed exemplaar met daarop onder meer de snelheidsmeter en toerentel- ler. Dit scherm kan naar wens helemaal persoonlijk worden ingedeeld. Voor de achtergrond kiest de berijder zelf een favoriete foto. Op het lager geplaatste scherm zit de bediening van de belang rijkste voertuigfuncties zoals klimaat, audio en navigatie. Maar ook allerhande persoonlijk instellingen vragen slechts om een aanraking met de vinger. Het blijkt wel even wennen vanwege de hoe veelheid mogelijkheden. Tegelijk levert deze constructie het voordeel dat er nog maar heel weinig fysieke knoppen over blijven. Het lijkt wellicht dat Citroen nieuwe C4 Picasso in twee carrosserieva- rianten gewoon voortgaat op de bekende weg. Maar niets is minder waar. Citroën blijkt binnen het concern de eerste die gebruik maakt van een compleet nieuwe 'bodemgroep. Die blijkt diverse voordelen te hebben. Vooral in het belang van het brandstofverbruik wordt het gewicht van be auto fors teruggebracht. Bovendien bouwt Citroën deze basis ruimtelijk. Daardoor wint de nieuwe Picasso aan ruimte bij buitenafmetingen die juist afne- men. Ook op het gebied van rijcomfort laat de nieuweling geen steken vallen, de auto komt soepel geveerd over. Oplage Citroën werpt altijd hoge verwachtingen °P als het om vormgeving gaat. Ook op de nieuwe C4 Picasso lieten de ontwer- hun fantasie los. Het front toont niet aald alledaags door de verlichting op twee niveaus. Door de bumper van de C4 tasso en de Grand C4 Picasso anders *orm te geven, ontstaat er een duidelijk onderscheid tussen de twee versies. Waar bij de korte variant de zijruiten metaal- kleurig worden omlijst, loopt erbij de Grand’ een donkergrijze baan langs de voorruit omhoog over het dak en krult zich uiteindelijk om de achterste zijruit.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 15