Autotest
J
goedbeterbertens.nl
r
nder
:R 2013 PAGINA k
DE AUTOMAAT DONDERDAG 14 NOVEMBER 2013 PAGINA 3
Citroën Grand C4 Picasso
CITROËn
■J
KIDG.
ABILITIES.
Technische
gegevens:
Citroen Bertens Oisterwijk
Belgiestraat 8
5061 KG Oisterwijk
T0I3-5II I532
100 km
1,8 liter/100 km
liter/100 km
Als het om het bouwen van auto's gaat zijn Fransen altijd praktisch ingesteld.
Dat hoort blijkbaar bij de volksaard, net als comfort. Ook met de nieuwe
Citroen Grand C4 Picasso wordt dit weer onderstreept.
jbelstoffeerderij voor
n tien jaartijd wisten
een spraakmakende
Beneluxlaan in Rijen,
iteuils in de nieuwe
ROFA gemaakt maar pers h
in Japan. De gunsti- bepaa
letheid van de auto,
ans de beide broers
e keuze. Een plug in
an, een 2.0 benzine-
t een kijkje te komen
3S*
Verschuifbaar
De versnellingspook staat niet op een
uitloper van de middenconsole, maar op
een afzonderlijk blok tussen de voorstoe
len met daarin ook extra opbergruimte
en bekerhouders. Van een Franse auto
verwacht de koper comfort en dat begint
bij deze Citroen al met de voldoende
grote en goed ondersteunende stoelen.
De opklapbare armleuningen verhogen
verder het rijplezier. Op de tweede zitrij
monteert Citroen drie afzonderlijke zit
plaatsen die op allerhande manier kunnen
worden geconfigureerd. De rugleuning
kent een verstelmogelijkheid, de hele stoel
is in de lengterichting verschuifbaar en de
zitting klapt tegen de rugleuning omhoog
voor stouwruimte achter de voorstoelen.
Bovendien kan het geheel op de vloer
worden weg geklapt voor maximale baga
gemogelijkheden. Als vijfzitter beschikt de
Grand C4 Picasso over een bagagevolume
van 645 liter. Het naar voren schuiven
van de stoelen levert 700 liter op. Het
volume van de auto met alle stoelen plat
wordt vreemd genoeg verzwegen terwijl
Citroen daar helemaal geen reden toe
Merk en type:
Citroen Grand C4 Picasso 2.0
BlueHDi
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Vermogen:
110 kW/150 pk bij 3.750 tr/min
Koppel:
340 Nm bij 2.000 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,597 meter,
breedte 1,826 meter
Gewicht 1.405 kg
Aanhanggewicht:
1.700 kg (geremd)
Prestaties:
topsnelheid 210 km/u
acceleratie 0-100 in 9,8 sec.
Verbruik:
stadscyclus 4,9 liter/10'
buitenwegcydus 3,8 lit
gecombineerd 4,2 liter;
C02-uitstoot:
110 g/km (A-label)
Prijs: 34.190 euro
Emissienorm
praktische mogelijkheden, vormge-
en lichtvoetigheid blijkt de Citroen
I Picasso helemaal in orde. Maar
arisch biedt de nieuweling novi-
nieuwe 2 liter dieselmotor vindt
- plekje in dit model. De kracht-
Tt de toeVbeging BleuHDi en
stoelen bieden
aren en kunnen
de vloer van de
opgeborgen.
DE TILBURGSE KOERIER -
heeft. De achterste twee
alleen ruimte aan kinder
heel gemakkelijk weer
bagageruimte worden c
Emissieno
Qua pr1-*
ving
Grand C4 I
ook motor...
teiten. De nie
zijn eerste pl<
bron draagt
levert 150 pk aan vermogen en een koppel
van 340 Nm, waardoor de auto meer dan
voldoende in huis heeft voor vlotte pres
taties. De toekomstige Euro6 emissienorm
wordt al gehaald. Het brandstofverbruik
vormt geen uitschieter, maar is met een
gemiddelde van 1 op 15,6 beslist netjes. De
2 liter zou alleen iets stiller mogen zijn.
Citroën begint de Grand C4 Picasso bij
27.690 euro, de 2 liter diesel heeft een
startbedrag van 34.190 euro. De video
van deze test staat op www.youtube.
com/automediaNL.
Citroën BertensTilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T0I3 - 542 30 30
De achterruit staat bij de Grand Picasso
behoorlijk rechtop met als doel meer
interieurruimte, terwijl de achterlichten op
twee handen lijken die naar elkaar wijzen.
De ver in het dak doorgetrokken voorruit
kenmerkt ook de nieuwe oplage. Dat zorgt
voor extra licht in het interieur. Bij sterke
zonneschijn bieden beide verschuifbare
zonnekleppen bescherming.
Hebben de ontwerpers veel werk gesto
ken in het interieur, datzelfde geldt
beslist ook voor de binnenkant van het
Franse ruimtewonder. Het dashboard
oogt rustig en clean en beschikt over
maar liefst-twee flinke kleurenschermen.
Helemaal bovenaan plaatst Citroen een
zeer breed exemplaar met daarop onder
meer de snelheidsmeter en toerentel-
ler. Dit scherm kan naar wens helemaal
persoonlijk worden ingedeeld. Voor de
achtergrond kiest de berijder zelf een
favoriete foto. Op het lager geplaatste
scherm zit de bediening van de belang
rijkste voertuigfuncties zoals klimaat,
audio en navigatie. Maar ook allerhande
persoonlijk instellingen vragen slechts
om een aanraking met de vinger. Het
blijkt wel even wennen vanwege de hoe
veelheid mogelijkheden. Tegelijk levert
deze constructie het voordeel dat er nog
maar heel weinig fysieke knoppen over
blijven.
Het lijkt wellicht dat Citroen
nieuwe C4 Picasso in twee carrosserieva-
rianten gewoon voortgaat op de bekende
weg. Maar niets is minder waar. Citroën
blijkt binnen het concern de eerste die
gebruik maakt van een compleet nieuwe
'bodemgroep. Die blijkt diverse voordelen
te hebben. Vooral in het belang van het
brandstofverbruik wordt het gewicht van
be auto fors teruggebracht. Bovendien
bouwt Citroën deze basis ruimtelijk.
Daardoor wint de nieuwe Picasso aan
ruimte bij buitenafmetingen die juist afne-
men. Ook op het gebied van rijcomfort
laat de nieuweling geen steken vallen, de
auto komt soepel geveerd over.
Oplage
Citroën werpt altijd hoge verwachtingen
°P als het om vormgeving gaat. Ook op
de nieuwe C4 Picasso lieten de ontwer-
hun fantasie los. Het front toont niet
aald alledaags door de verlichting op
twee niveaus. Door de bumper van de C4
tasso en de Grand C4 Picasso anders
*orm te geven, ontstaat er een duidelijk
onderscheid tussen de twee versies. Waar
bij de korte variant de zijruiten metaal-
kleurig worden omlijst, loopt erbij de
Grand’ een donkergrijze baan langs de
voorruit omhoog over het dak en krult
zich uiteindelijk om de achterste zijruit.