U IWIÏ ICId L Onverschrokken Tweede generatie Nissan Qashqai staat te popelen [gjNOORDHOEK Gewoon pech? ILBURGSE KOE Skoda Yeti I SKODA www.noordhoekautogroep.nl Tony Vos Bij het zien van dê Skoda Yeti den ken we helemaal niet aan de ver schrikkelijke sneeuwman waar het model naar is vernoemd. De onver schrokkenheid van deze 'figuur' komt wellicht nog het best tot z'n recht als met de gefacelifte variant het ruige terrein wordt opgezocht. angrijk daarbij i m. De 1,6 liter 1 dig daarbij in KEI --AUTOGROEP Tilburg - Waalwijk - Den Bosch - Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 44» Donderdag 14 november 2013 Oplage 112.500 Terreinmodus Hoe serieus zo'n vierwielaandrijver in 150 pk en 240 Nm aanzienlijk krachtiger. De overbekende 1,5 liter diesel is wederom van de partij (110 pk, 99 g/km) en moet de 1.6 dCi met 130 pk boven zich duldeb. De laatste komt op de prijslijst met vierwielaandrijving en een nieuwe CVT en stoot dan 129 g/km uit in tegenstelling tot 119 g/km voor de ver sie zonder deze twee opties. Vanaf februari mag de nieuwe Nissan Qashqai in de show room worden verwacht. prestaties weet neer te zetten. Motorisch zijn er ook geen noemenswaardige wijzi gingen. Alleen kunnen de 1.8 TSI en 2.0 TDI met 4x4 voortaan gecombineerd wor den met een DSG automaat met dubbele koppeling. Overigens schijnt wereldwijd de. beschikbaarheid van die vierwielaan drijving doorslaggevend te zijn voor het succes. Niet vreemd dat Skoda heeft ge ïnvesteerd door de nieuwste generatie Haldex koppeling te integreren die minder bijdraagt aan het gewicht. Wellicht inte ressant is de komst van de extra zuinige 1.6 TDI die met een C02-uitstoot van 119 g/km redelijk gunstig uitkomt, maar niet in jde prijzen valt met een lagere bijtelling. kenmerken van de Qashqai blijven behouden in de volledig nieuwe carrosserie. Net als nu komen er vier verschillende motoren, in dit geval vrijwel allemaal kleiner van cilinder inhoud, krachtiger en zuiniger. De benzine basis wordt gevormd door de 1,2 liter turbo goed voor 115 pk en 190 Nm aan koppel. Belangrijk daarbij is de C02-uitstoot van 129 g/km. De 1,6 liter turbo komt met 132 g/km aardig daarbij in de buurt, maar blijkt met Outdoor De facelift van de Yeti is door het merk vooral ingegeven door de nieuwe grille- vorm en het gewijzigde logo dat inmiddels op vrijwel alle andere modellen is doorge voerd. Die grille is strakker dan voorheen en heeft een brede chromen omlijsting. Toen de ontwerpers toch bezig waren, hebben ze ook meteen de vorm van de voorbum per aangepast. De zo kenmerkende ronde mistlampen zijn in een meer beschaafde vorm onderin de bumper gekomen. Overi gens zijn er twee bumpervarianten. Naast de normale Yeti zijn de 4x4-types te her kennen aan een andere indeling van het front. Skoda voegt aan deze versie ook de naam Outdoor toe. Toch staan alle vari anten van het model redelijk hoog op de poten, zodat er ook bij ongebaande tra jecten weinig kans op vastlopen bestaat. Aan de achterkant zijn de verschillen te vinden in de licht gewijzigde vijfde deur, subtiele veranderingen aan de bumper en fractioneel andere achterlichten. Wel grap pig dat Skoda inspeelt op dg trend door de i Yeti naar keus te leveren met een contras terend gespoten dak. Waar veel merken pas recent met een com pacte SUV zijn gekomen, bivakkeert Skoda al een paar jaar in dat segment. Bovendien behoort het merk tot de spaarzame aan bieders van 4x4 varianten. Toch vindt in ons land vooral de voorwielaandrijver de weg naar de klant. -• blijft het zo’n beetje bij. Dat neemt niet weg dat Skoda met de Yeti nog steeds een zeer aantrekkelijk aanbod heeft. Een auto met volop functionaliteit, veel ruimte en een lekker hoge zitpositie. Van daaruit heb je als bestuurder prima zicht. Onze eerste hernieuwde kennismaking be treft een 122 pk sterke 1,4 liter TSI motor, de op één na krachtigste benzineversie. In Nederland is vooral de 1.2 TSI populair, die vanwege zijn prima koppel al goede Zitpositie Het interieur van de Yeti ondergaat nau welijks wijzigingen. Ja, het stuurkussen is aangepast vanwege het nieuwe logo en de luidsprekers in de deuren hebben een andere positie gekregen. Afhankelijk van het uitrustingsniveau levert Skoda voor het eerst een achteruitrijcamera en daar Toen Nissan op de IAA in Frankfurt als complete verrassing de nieuwe XTrail ont hulde, werd ons al toevertrouwd dat voor marktintroductie van deze grote SUV eerst nog de tweede generatie Qashqai het levenslicht zou zien. En voila, zie hier de op een compleet nieuwe bodemgroep geba seerde opvolger van het zo succesvolle mo del. De carrosserie is wat langer en breder, maar tegelijk ook lager. De typische detail- Afgelopen week moest ik voor een zeer korte boodschap in een provin ciestadje zijn. Nu ken ik de situatie daar ter plaatse enigszins en weet dat de parkeergarages die door de gemeente worden geëxploiteerd niet bepaald ruim bemeten zijn. En laat ik op dat moment net een behoorlijk exclusieve Britse limousine bij me hebben die in de breedte een tikkel tje royaler uitvalt dan de gemiddelde auto die in ons land wordt verkocht. Ik vond het in ieder geval een beter idee de auto op het parkeerdek 'van de aldaar aanwezige winkelboule- vard neer te zetten, gewoon buiten zonder (te) krappe opritjes en ander onheil. Sta ik vervolgens bij de par keerautomaat, heb ik helemaal geen klein geld bij me. Ja, vijf cent, maar daar kom je niet ver mee. In dat geval moet je wel je heil zoeken in een par keergarage waar je gewoon per daad werkelijk geparkeerde tijdseenheid afrekent. Aldus, toch en met tegenzin die krappe parkeergarage in. Door de slagboom heen en naar boven rijden, dat gaf geen problemen. Er staat ook bij de ingang niet aangegeven dat de bedenkers en bouwers van de garage zelf alleen maar in Suzuki Alto's en Peugeot 107’s rijden. Boven aange komen moetje in de bewuste garage een bocht naar rechts maken. Links kan niet daar staan paaltjes, recht door eindig je tegen een muur. Maar toch heeft ooit iemand bedacht dat het handig is twee stoepranden neer te leggen om de automobilist nog eens extra te dwingen daadwerkelijk rechtsaf te slaan. Stapvoets sneed ik de 'bocht' aan en stond weldra met vier wielen opgesloten. Wat moet je dan doen? Terug, nee, want je komt niet achteruit door de slagboom, dus de enige mogelijkheid is toch door rijden. Het gevolg, op twee wielen een randbeschadiging! Honderden euro's of meer aan schade, terwijl ik 20 cent aan parkeergeld moest afre kenen. De volgende keer riskeer ik de bekeuring... het terrein is, bewijst een tweede rit door een behoorlijk geaccidenteerd terrein op onverharde ondergrond met de Yeti Out door. Modderpoelen, diepe kuilen, sterke afdalingen en glibberige bruggetjes vor men voor de Yeti geen belemmering. Het blijft ook nu weer wennen om bij afdalen de rem los te laten en de auto het werk te laten doen. Zodra namelijk de Outdoor knop op de middenconsole wordt inge drukt, remt de auto zelf bij afdalen. Ook schakelt het ABS dan in een terreinmo dus. Skoda gaat de vernieuwde Yeti begin ko mend jaar uitleveren voor prijzen die nog niet zijn vrijgegeven. Op dit moment is de Yeti te koop vanaf 22.990 euro en er zijn geen redenen om te geloven dat die prijs veel hoger uit zal vallen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13