U IWIÏ ICId L
Onverschrokken
Tweede generatie Nissan
Qashqai staat te popelen
[gjNOORDHOEK
Gewoon pech?
ILBURGSE KOE
Skoda Yeti
I
SKODA
www.noordhoekautogroep.nl
Tony Vos
Bij het zien van dê Skoda Yeti den
ken we helemaal niet aan de ver
schrikkelijke sneeuwman waar het
model naar is vernoemd. De onver
schrokkenheid van deze 'figuur'
komt wellicht nog het best tot z'n
recht als met de gefacelifte variant
het ruige terrein wordt opgezocht.
angrijk daarbij i
m. De 1,6 liter 1
dig daarbij in
KEI --AUTOGROEP
Tilburg - Waalwijk - Den Bosch -
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 44» Donderdag 14 november 2013 Oplage 112.500
Terreinmodus
Hoe serieus zo'n vierwielaandrijver in
150 pk en 240 Nm aanzienlijk krachtiger. De
overbekende 1,5 liter diesel is wederom van
de partij (110 pk, 99 g/km) en moet de 1.6
dCi met 130 pk boven zich duldeb. De laatste
komt op de prijslijst met vierwielaandrijving
en een nieuwe CVT en stoot dan 129 g/km
uit in tegenstelling tot 119 g/km voor de ver
sie zonder deze twee opties. Vanaf februari
mag de nieuwe Nissan Qashqai in de show
room worden verwacht.
prestaties weet neer te zetten. Motorisch
zijn er ook geen noemenswaardige wijzi
gingen. Alleen kunnen de 1.8 TSI en 2.0
TDI met 4x4 voortaan gecombineerd wor
den met een DSG automaat met dubbele
koppeling. Overigens schijnt wereldwijd
de. beschikbaarheid van die vierwielaan
drijving doorslaggevend te zijn voor het
succes. Niet vreemd dat Skoda heeft ge
ïnvesteerd door de nieuwste generatie
Haldex koppeling te integreren die minder
bijdraagt aan het gewicht. Wellicht inte
ressant is de komst van de extra zuinige
1.6 TDI die met een C02-uitstoot van 119
g/km redelijk gunstig uitkomt, maar niet in
jde prijzen valt met een lagere bijtelling.
kenmerken van de Qashqai blijven behouden
in de volledig nieuwe carrosserie. Net als nu
komen er vier verschillende motoren, in dit
geval vrijwel allemaal kleiner van cilinder
inhoud, krachtiger en zuiniger. De benzine
basis wordt gevormd door de 1,2 liter turbo
goed voor 115 pk en 190 Nm aan koppel.
Belangrijk daarbij is de C02-uitstoot van 129
g/km. De 1,6 liter turbo komt met 132 g/km
aardig daarbij in de buurt, maar blijkt met
Outdoor
De facelift van de Yeti is door het merk
vooral ingegeven door de nieuwe grille-
vorm en het gewijzigde logo dat inmiddels
op vrijwel alle andere modellen is doorge
voerd. Die grille is strakker dan voorheen en
heeft een brede chromen omlijsting. Toen
de ontwerpers toch bezig waren, hebben
ze ook meteen de vorm van de voorbum
per aangepast. De zo kenmerkende ronde
mistlampen zijn in een meer beschaafde
vorm onderin de bumper gekomen. Overi
gens zijn er twee bumpervarianten. Naast
de normale Yeti zijn de 4x4-types te her
kennen aan een andere indeling van het
front. Skoda voegt aan deze versie ook de
naam Outdoor toe. Toch staan alle vari
anten van het model redelijk hoog op de
poten, zodat er ook bij ongebaande tra
jecten weinig kans op vastlopen bestaat.
Aan de achterkant zijn de verschillen te
vinden in de licht gewijzigde vijfde deur,
subtiele veranderingen aan de bumper en
fractioneel andere achterlichten. Wel grap
pig dat Skoda inspeelt op dg trend door de i
Yeti naar keus te leveren met een contras
terend gespoten dak.
Waar veel merken pas recent met een com
pacte SUV zijn gekomen, bivakkeert Skoda
al een paar jaar in dat segment. Bovendien
behoort het merk tot de spaarzame aan
bieders van 4x4 varianten. Toch vindt in
ons land vooral de voorwielaandrijver de
weg naar de klant.
-•
blijft het zo’n beetje bij. Dat neemt niet
weg dat Skoda met de Yeti nog steeds een
zeer aantrekkelijk aanbod heeft. Een auto
met volop functionaliteit, veel ruimte en
een lekker hoge zitpositie. Van daaruit heb
je als bestuurder prima zicht.
Onze eerste hernieuwde kennismaking be
treft een 122 pk sterke 1,4 liter TSI motor,
de op één na krachtigste benzineversie. In
Nederland is vooral de 1.2 TSI populair,
die vanwege zijn prima koppel al goede
Zitpositie
Het interieur van de Yeti ondergaat nau
welijks wijzigingen. Ja, het stuurkussen is
aangepast vanwege het nieuwe logo en
de luidsprekers in de deuren hebben een
andere positie gekregen. Afhankelijk van
het uitrustingsniveau levert Skoda voor
het eerst een achteruitrijcamera en daar
Toen Nissan op de IAA in Frankfurt als
complete verrassing de nieuwe XTrail ont
hulde, werd ons al toevertrouwd dat voor
marktintroductie van deze grote SUV
eerst nog de tweede generatie Qashqai het
levenslicht zou zien. En voila, zie hier de op
een compleet nieuwe bodemgroep geba
seerde opvolger van het zo succesvolle mo
del. De carrosserie is wat langer en breder,
maar tegelijk ook lager. De typische detail-
Afgelopen week moest ik voor een
zeer korte boodschap in een provin
ciestadje zijn. Nu ken ik de situatie
daar ter plaatse enigszins en weet
dat de parkeergarages die door de
gemeente worden geëxploiteerd niet
bepaald ruim bemeten zijn. En laat
ik op dat moment net een behoorlijk
exclusieve Britse limousine bij me
hebben die in de breedte een tikkel
tje royaler uitvalt dan de gemiddelde
auto die in ons land wordt verkocht.
Ik vond het in ieder geval een beter
idee de auto op het parkeerdek 'van
de aldaar aanwezige winkelboule-
vard neer te zetten, gewoon buiten
zonder (te) krappe opritjes en ander
onheil. Sta ik vervolgens bij de par
keerautomaat, heb ik helemaal geen
klein geld bij me. Ja, vijf cent, maar
daar kom je niet ver mee. In dat geval
moet je wel je heil zoeken in een par
keergarage waar je gewoon per daad
werkelijk geparkeerde tijdseenheid
afrekent. Aldus, toch en met tegenzin
die krappe parkeergarage in. Door de
slagboom heen en naar boven rijden,
dat gaf geen problemen. Er staat ook
bij de ingang niet aangegeven dat de
bedenkers en bouwers van de garage
zelf alleen maar in Suzuki Alto's en
Peugeot 107’s rijden. Boven aange
komen moetje in de bewuste garage
een bocht naar rechts maken. Links
kan niet daar staan paaltjes, recht
door eindig je tegen een muur. Maar
toch heeft ooit iemand bedacht dat
het handig is twee stoepranden neer
te leggen om de automobilist nog
eens extra te dwingen daadwerkelijk
rechtsaf te slaan. Stapvoets sneed ik
de 'bocht' aan en stond weldra met
vier wielen opgesloten. Wat moet je
dan doen? Terug, nee, want je komt
niet achteruit door de slagboom, dus
de enige mogelijkheid is toch door
rijden. Het gevolg, op twee wielen
een randbeschadiging! Honderden
euro's of meer aan schade, terwijl ik
20 cent aan parkeergeld moest afre
kenen. De volgende keer riskeer ik de
bekeuring...
het terrein is, bewijst een tweede rit door
een behoorlijk geaccidenteerd terrein op
onverharde ondergrond met de Yeti Out
door. Modderpoelen, diepe kuilen, sterke
afdalingen en glibberige bruggetjes vor
men voor de Yeti geen belemmering. Het
blijft ook nu weer wennen om bij afdalen
de rem los te laten en de auto het werk
te laten doen. Zodra namelijk de Outdoor
knop op de middenconsole wordt inge
drukt, remt de auto zelf bij afdalen. Ook
schakelt het ABS dan in een terreinmo
dus.
Skoda gaat de vernieuwde Yeti begin ko
mend jaar uitleveren voor prijzen die nog
niet zijn vrijgegeven. Op dit moment is de
Yeti te koop vanaf 22.990 euro en er zijn
geen redenen om te geloven dat die prijs
veel hoger uit zal vallen.