Gemeentenieuws
ipoorlaan vanaf 12 november eenrichtingsverkeer
theaters i
tilburg.ni i
Composiet sluisdeuren
in Wilhelminakanaal
1
Bestemmingsplan 'Reeshof
Stationsgebied 2013'
Ruysdael Kwartet
Nino Gvetadze (piano)
i louw kantoorpand Zwijsen officieel gestart
TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 7 NOVEMBER 2013
in het
Met korting naar De Zondagmiddagmatinee in Theaters Tilburg'
15:00 uur
ALGEMEEN 5
■K
ILBURG - Op het voor-
lalige terrein van Uit-
everij Zwijsen in de
poorzone is vorige week
londerdag de bouw van
en kantoorpand gestart.
Wereldprimeur voor Tilburg
De Tilburgse Koerier
Last-minute Actie!
1 r
I
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1. Hier
ingen
ook veertien kavels in particulier op-
drachtgeverschap opgenomen.
1. Door het
imateriaal
siet kent
kant van
TILBURGSE KOERIF
procedure
iiingsplan
5 decem-
is er een
?nswijzen (reac-
1 In Brahms' pianokwintet wordt het Ruysdael Kwartet bijgestaan door de Ge
orgische pianiste Nino Gvetadze. Bij Beethoven blijven we in de Romantiek
met het Strijkkwartet in Bes dat hij in zijn laatste jaren schreef. "Het spel boeit
van de eerste tot de laatste noot. Grote professionaliteit gaat samen met een
bloeiende fantasie", schreef Klassieke Zaken over het Ruysdael Kwartet.
zo 10 nov
Concertzaal
ten ingev
leester Br
ïbruik is (van
Bthuisring).
ïrkeer dat vanaf de Ringbaan-Oost
lint, slaat straks linksaf naar de City-
ng (Heuvelring) of rechtsaf richting
Sterd/Burgemeester Brokxlaan.
oor bussen en taxi's blijft het voorlo-
De Zondagmiddagmatinee
let het instellen van het eenrich-
ngsverkeer wordt het rondje Ci-
ring compleet. Autoverkeer kan
m alleen nog vanaf de Hart van
rabantlaan, de- Gasthuisring of de
bordhoekring via de Spoorlaan
den. Deze maatregel kan nu wor-
evoerd omdat de Burge-
Brokxlaan sinds oktober in
het NS-Plein naar de
Tilburg - De gemeente heeft het ont-
werpbestemmingsplan 'Reeshof
Stationsgebied 2013' vastgesteld.
I lburg - Op de Spoorlaan geldt
anaf 12 november definitief een-
chtingsverkeer. Dit is nodig om
ruimte te maken voor de werk-
aamheden aan het station.
rijden over het fiets-
Ikant (centrum). I
?rs dan in twee richtin1
<=tspad.
naan van het eenrichtings-
net niet meer mogelijk
:e parkeren voor het sta-
ruimte wordt gebruikt als
Lezers van De Tilburgse Koerier kunnen nu extra voordelig naar dit
concert: 2 voor de prijs van 11
Normale prijs: 161 12 jongeren Bel met Infoservice Tickets op 013
543 22 20 en bestel uw kaarten o.v.v. de actiecode Zondagmiddagmati-
nee- Maximaal 4 kaarten per adres. U betaalt van het vrijkaartje sléchts
feservicetoeslag van 2,75.
Als onderdeel van deze pre
wordt het ontwerpbestemmir
nog tot en met maandag 16
ber ter inzage gelegd en is
mogelijkheid om zier
ties) in te dienen.
In de Wet ruimtelijke ordening staat
dat bestemmingsplannen niet ou
der dan 10 jaar mogen zijn. Daarom
worden ontwikkelingen van de af
gelopen 10 jaar in het plangebied
meegenomen in het nieuwe bestem
mingsplan. Daarnaast biedt dit be
stemmingsplan de mogelijkheid om
nieuwe woningen te bouwen op de
locatie De Gaas aan het Wilniserf en
om een kleinschalig kantoor met ap
partementen te realiseren nabij de ro
tonde aan de Reeshofweg/Witbrant-
laan-West. Op de locatie De Gaas zijn
Tilburg - Het Wilhelminakanaal in
Tilburg heeft een primeur. De nieu
we sluis III wordt medio 2015 voor
zien van de grootste composiet
sluisdeuren van de wereld.
Planning Spoorlaan
De werkzaamheden aan de Spoor
laan duren totuiterlijk 22 november.
Tijdens de werkzaamheden worden
onder meer de verkeerslichten op
de kruising Spoorlaan - NS-Plein
- Heuvelring aangepast. Tijdens de
werkzaamheden is de weg gewoon
toegankelijk voor het verkeer.
Komende over de Spoorlaan vanuit
het oosten kunnen fietsers tot aan
het station aan de noordkant van de
Spoorlaan blijven fietsen. De fietsen
stalling blijft dus via het fietspad aan
de noordkant te bereiken. Ter hoogte
van het station moeten fietsers over-
Breder en dieper
Het Wilhelminakanaal bij Tilburg
wordt breder en dieper gemaakt.
Ook worden de huidige sluizen II en
III vervangen door één nieuwe sluis,
worden nieuwe damwanden aange
bracht en natuurvriendelijke oevers
aangelegd. Verder komt er een zwaai-
kom waar klasse IV-schepen kunnen
keren. Rijkswaterstaat werkt zo samen
met gemeente Tilburg en provincie
Noord-Brabant aan een beter bevaar
baar Wilhelminakanaal. Een breder en
dieper kanaal leidt tot een duurzamer
en beter bereikbaar Brabant over wa
ter. Na de verbreding kunnen grotere
schepen (klasse IV-schepen) door het
Wilhelminakanaal in Tilburg varen. Dit
betekent minder vrachtverkeer op de
weg, minder files en minder uitstoot
van CO2 en fijnstof. De verruiming van
het kanaal schept ook kansen voor de
Brabantse economie. Veel bedrijven
maken voor de aan- en afvoer van
goederen steeds vaker gebruik van
de Brabantse kanalen. In 2016 is het
Wilhelminakanaal klaar voor klasse
IV-schepen.
Het gebruik van composie
vele voordelen. De buitenke
een deur bestaat uit 30 millimeter
dik glasvezelversterkte polyester. De
glasvezels, de wapening, wordt ge
construeerd met een speciale tech
nologie. Hiermee is het mogelijk zeer
zwaar te belasten composiet sand-
wichconstructies te bouwen, waarbij
de boven- en onderhuid onlosmake
lijk met elkaar verboden zijn. T
gebruik van schuim als kernr
is de deur licht en kan deze met min
der kracht worden geopend en ge
sloten. De toekomstige sluisdeuren
hebben bijna hetzelfde gewicht als
water. Dat levert minimale wrijving
op voor de scharnieren en zorgt voor
minder slijtage. Mede daardoor gaan
ze drie keer langer mee dan conventi
onele sluisdeuren. De deuren worden
voorzien van een beige-gele coatlaag.
De composiet sluisdeuren in het pro
ject verbreding Wilhelminakanaal zijn
onderdeel van het Corporate innova
tieprogramma van Rijkswaterstaat.
Met dit programma wil desorganisa
tie beter presteren: in vijfjaar tijd 30
procent duurzamer, veiliger en goed
koper. Daarnaast wil Rijkswaterstaat
de functionaliteit van de bestaande
infrastructuur met 30 procent vergro
ten. Samenwerking tussen overheid,
marktpartijen en kennisinstituten is
hierbij een basisvoorwaarde.
steken en verder r
pad aan de zuidkc
rijden fietser
over het fiets
Met het ingaa
verkeer is he
om kort te r
tion. Deze r«i
bouwterrein door de aannemer en
als standplaats voor taxi's. Voor het
ophalen en afzetten van reizigers
kan gebruik worden gemaakt van
de servicestrook ('kiss ride') aan de
zuidkant van de Spoorlaan.
Het NS-station is vanaf 2015 aan
twee kanten toegankelijk; aan de
zuidzijde vanaf de Spoorlaan, aan de
noordzijde vanaf de Burgemeester
Brokxlaan. Vanaf half december is
de Burgemeester Broxlaan overigens
in twee richtingen voor verkeer te
gebruiken.
Duurzame samenwerking
Provincie Noord-Brabant en Rijkswa
terstaat werken nauw samen op zoek
naar duurzame en innovatieve oplos
singen. De verbreding van het Wil
helminakanaal is het derde project in
Nederland dat composiet sluisdeuren
krijgt. De toepassing bij de sluis bij Til
burg is volgens Rijkswaterstaat door
de afmetingen van de sluisdeuren
uniek voor Nederland en voor de ge
hele wereld. "De provincie Noord-Bra
bant profileert zich als Europe's heart
of smart solutions ('het Europese hart
van slimme oplossingen', red.)'', zegt
gedeputeerde Ruud van Heugten.
"Sluisdeuren van composiet zijn zo'n
smart solution van een alternatieve,
duurzame en innovatieve toepassing
die wij graag stimuleren door ook fi
nancieel bij te dragen."
De werkzaamheden aan sluis III star
ten begin volgend jaar. Een extra
noviteit in sluis III is de realisatie van
een vijzelturbine, waarmee elektrici
teit voor zo'n 250 huishoudens wordt
opgewekt door waterkracht. "Met
deze duurzame innovaties laat Rijks
waterstaat zien dat bereikbaarheid
en duurzaamheid heel goed samen
gaan" zegt projectmanager Marcel
Simons van Rijkswaterstaat.
In de bouwcombinatie neemt Her
mans de bouw van de nieuwe sluis
voor haar rekening. Boskalis voert
de verbreding van het kanaal uit. De
composiet sluisdeuren zijn ontwik
keld in samenwerking met het Neder
landse bedrijf Fiber Core Europe. In
het derde kwartaal van volgend jaar
gaan de deuren in productie.
De grootste deuren meten 6,2 bij 12,5
meter en de kleinere variant 6,2 bij 5
meter. Rijkswaterstaat stimuleert het
gebruik van vezelversterkte kunst
stoffen, omdat dit materiaal sterk,
duurzaam, licht, makkelijk te plaatsen
en onderhoudsarm is. Het toepassen
van composiet sluisdeuren is een ge
zamenlijk initiatief van de provincie
Noord-Brabant, bouwcombinatie
Heijmans-Boskalis en Rijkswaterstaat.
Met deze vernieuwende toepassing
werken de partijen gezamenlijk aan
een duurzamer en beter bereikbaar
Brabant over water.
dak tot op
Op de begane grond
het publiek t
meteen publieksingang
van de Burgemeester Br
centrale kantoordeel zal
zes verdiepingen en krijgt
vang van ongeveer 7.500
Meter. Naar verwachting is
bouw begin 2015 gereed,
kunnen er dan honder
den geparkeerd. Onder het gebouw
komt een halfverdiepte parkeerkel
der met 62 parkeerplaats
fietsenstalling voer
het gebouw komen nc
diept aangelegde par
De gemeente gaat he
van de afdeli
le ontwikkelaar is Fraterstraat BV,
en samenwerking tussen Volker
tessels' dochteronderneming Van
eVen Bouw en Ontwikkeling en M7
velopment. UWV en de gemeente
lburg zijn de huurders van het
iltoorgebouw.
larieke Moorman, die die dag af-
dieid nam als wethouder met in
aar portefeuille onder meer de
poorzone, gaf het officiële startsein
oor de bouw. Zij deed dit door het
laan van haar 'laatste eerste paal' in
I iSpoorzone. Inmiddels is zij aan de
lag gegaan als burgemeester van
1 igemeente Bernheze.
Gebied
Het plangebied omvat globaal ge
zien het gebied direct ten fioor-
den en ten zuiden van het station
Reeshof inclusief de strook grond
gelegen tussen de spoorlijn Tilburg-
Breda en de Oegstgeeststraat en de
Kronenbergstraat. Ook maakt de
locatie De Gaas, tussen het Wilnis
erf en de Wijboschstraat, deel uit
van het plangebied. Het ontwerp-
bestemmingsplan is ook in te zien
via www.ruimtelijkeplannen.nl. De
plannen liggen ook ter inzage in de
Stadswinkel aan het Stadhuisplein
128 (ingang naast Paleis). Zonder af
spraak kunnen belangstellenden in
de Stadswinkel terecht op maandag,
woensdag en vrijdag van 08.00 tot
18.00 uur en op dinsdag en donder
dag van 08.00 tot 20.00 uur.
Artist's impression van het kantoorgebouw Zwijsen bron: mvsa architects
met zo'n 175 werknemers,
nieuwe kantoorgebouw huisvesten.
De medewerkers van deze afdeling
zijn nu verspreid over meerdere lo
caties in de stad. Ook gaan er 160
werknemers van het Werkbedrijf (nu
aan de Besterdring) en Sociaal Medi
sche Zaken (nu aan het Reitseplein)
van UWV aan de slag. De gezamen
lijke huisvesting van gemeente en
UWV moet efficiëntievoordelen bie
den. Zo kunnen ruimten, faciliteiten,
bemensing en servicekosten wor
den gedeeld. En op het gebied van
dienstverlening aan werkgevers en
werkzoekenden continueren beide
partijen hiermee hun aanpak met
één loket voor de arbeidsbemidde
ling van deTilburgse klanten.
Hodern kantoorgebouw
1 let moderne kantoorgebouw, dat
pdeop de hoek van de.Gasthuis-
ng en de Burgemeester Brokxlaan
ordt gebouwd, bestaat uit drie de-
n.Aan de zijde van de Gasthuisring
elt het gebouw drie verdiepingen,
Wat het aansluit op de hoogte van
Jtwoningen in de straat. Het grote
middendeel (atrium) heeft een open
•arakter. Het zonlicht kan door het
pig wel mogelijk om in twee richtin
gen over de Spoorlaan te rijden. Het
eenrichtingsverkeer gaat voor de bus-
sen en taxi's pas in op het moment dat
het nieuwe busstation er in 2016 is.
de begane grond reiken,
e grond komen de voor
toegankelijke ruimten
ig aan de zijde
Brokxlaan. Het
bestaan uit
:gt een om-
,5 vierkante
is het ge-
;J. In totaal
ïrd auto's wor-
..et get
parket
tsen en een
in v00r personeel. Achter
n.vi nen nog eens 38 ver-
parkeerplaatsen.
te gaat het grootste deel
aling Werk en Inkomen,
"HlUm?.,
i1111 I lllllil