Gemeentenieuws ipoorlaan vanaf 12 november eenrichtingsverkeer theaters i tilburg.ni i Composiet sluisdeuren in Wilhelminakanaal 1 Bestemmingsplan 'Reeshof Stationsgebied 2013' Ruysdael Kwartet Nino Gvetadze (piano) i louw kantoorpand Zwijsen officieel gestart TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 7 NOVEMBER 2013 in het Met korting naar De Zondagmiddagmatinee in Theaters Tilburg' 15:00 uur ALGEMEEN 5 ■K ILBURG - Op het voor- lalige terrein van Uit- everij Zwijsen in de poorzone is vorige week londerdag de bouw van en kantoorpand gestart. Wereldprimeur voor Tilburg De Tilburgse Koerier Last-minute Actie! 1 r I 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1. Hier ingen ook veertien kavels in particulier op- drachtgeverschap opgenomen. 1. Door het imateriaal siet kent kant van TILBURGSE KOERIF procedure iiingsplan 5 decem- is er een ?nswijzen (reac- 1 In Brahms' pianokwintet wordt het Ruysdael Kwartet bijgestaan door de Ge orgische pianiste Nino Gvetadze. Bij Beethoven blijven we in de Romantiek met het Strijkkwartet in Bes dat hij in zijn laatste jaren schreef. "Het spel boeit van de eerste tot de laatste noot. Grote professionaliteit gaat samen met een bloeiende fantasie", schreef Klassieke Zaken over het Ruysdael Kwartet. zo 10 nov Concertzaal ten ingev leester Br ïbruik is (van Bthuisring). ïrkeer dat vanaf de Ringbaan-Oost lint, slaat straks linksaf naar de City- ng (Heuvelring) of rechtsaf richting Sterd/Burgemeester Brokxlaan. oor bussen en taxi's blijft het voorlo- De Zondagmiddagmatinee let het instellen van het eenrich- ngsverkeer wordt het rondje Ci- ring compleet. Autoverkeer kan m alleen nog vanaf de Hart van rabantlaan, de- Gasthuisring of de bordhoekring via de Spoorlaan den. Deze maatregel kan nu wor- evoerd omdat de Burge- Brokxlaan sinds oktober in het NS-Plein naar de Tilburg - De gemeente heeft het ont- werpbestemmingsplan 'Reeshof Stationsgebied 2013' vastgesteld. I lburg - Op de Spoorlaan geldt anaf 12 november definitief een- chtingsverkeer. Dit is nodig om ruimte te maken voor de werk- aamheden aan het station. rijden over het fiets- Ikant (centrum). I ?rs dan in twee richtin1 <=tspad. naan van het eenrichtings- net niet meer mogelijk :e parkeren voor het sta- ruimte wordt gebruikt als Lezers van De Tilburgse Koerier kunnen nu extra voordelig naar dit concert: 2 voor de prijs van 11 Normale prijs: 161 12 jongeren Bel met Infoservice Tickets op 013 543 22 20 en bestel uw kaarten o.v.v. de actiecode Zondagmiddagmati- nee- Maximaal 4 kaarten per adres. U betaalt van het vrijkaartje sléchts feservicetoeslag van 2,75. Als onderdeel van deze pre wordt het ontwerpbestemmir nog tot en met maandag 16 ber ter inzage gelegd en is mogelijkheid om zier ties) in te dienen. In de Wet ruimtelijke ordening staat dat bestemmingsplannen niet ou der dan 10 jaar mogen zijn. Daarom worden ontwikkelingen van de af gelopen 10 jaar in het plangebied meegenomen in het nieuwe bestem mingsplan. Daarnaast biedt dit be stemmingsplan de mogelijkheid om nieuwe woningen te bouwen op de locatie De Gaas aan het Wilniserf en om een kleinschalig kantoor met ap partementen te realiseren nabij de ro tonde aan de Reeshofweg/Witbrant- laan-West. Op de locatie De Gaas zijn Tilburg - Het Wilhelminakanaal in Tilburg heeft een primeur. De nieu we sluis III wordt medio 2015 voor zien van de grootste composiet sluisdeuren van de wereld. Planning Spoorlaan De werkzaamheden aan de Spoor laan duren totuiterlijk 22 november. Tijdens de werkzaamheden worden onder meer de verkeerslichten op de kruising Spoorlaan - NS-Plein - Heuvelring aangepast. Tijdens de werkzaamheden is de weg gewoon toegankelijk voor het verkeer. Komende over de Spoorlaan vanuit het oosten kunnen fietsers tot aan het station aan de noordkant van de Spoorlaan blijven fietsen. De fietsen stalling blijft dus via het fietspad aan de noordkant te bereiken. Ter hoogte van het station moeten fietsers over- Breder en dieper Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Ook worden de huidige sluizen II en III vervangen door één nieuwe sluis, worden nieuwe damwanden aange bracht en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Verder komt er een zwaai- kom waar klasse IV-schepen kunnen keren. Rijkswaterstaat werkt zo samen met gemeente Tilburg en provincie Noord-Brabant aan een beter bevaar baar Wilhelminakanaal. Een breder en dieper kanaal leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over wa ter. Na de verbreding kunnen grotere schepen (klasse IV-schepen) door het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. Dit betekent minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof. De verruiming van het kanaal schept ook kansen voor de Brabantse economie. Veel bedrijven maken voor de aan- en afvoer van goederen steeds vaker gebruik van de Brabantse kanalen. In 2016 is het Wilhelminakanaal klaar voor klasse IV-schepen. Het gebruik van composie vele voordelen. De buitenke een deur bestaat uit 30 millimeter dik glasvezelversterkte polyester. De glasvezels, de wapening, wordt ge construeerd met een speciale tech nologie. Hiermee is het mogelijk zeer zwaar te belasten composiet sand- wichconstructies te bouwen, waarbij de boven- en onderhuid onlosmake lijk met elkaar verboden zijn. T gebruik van schuim als kernr is de deur licht en kan deze met min der kracht worden geopend en ge sloten. De toekomstige sluisdeuren hebben bijna hetzelfde gewicht als water. Dat levert minimale wrijving op voor de scharnieren en zorgt voor minder slijtage. Mede daardoor gaan ze drie keer langer mee dan conventi onele sluisdeuren. De deuren worden voorzien van een beige-gele coatlaag. De composiet sluisdeuren in het pro ject verbreding Wilhelminakanaal zijn onderdeel van het Corporate innova tieprogramma van Rijkswaterstaat. Met dit programma wil desorganisa tie beter presteren: in vijfjaar tijd 30 procent duurzamer, veiliger en goed koper. Daarnaast wil Rijkswaterstaat de functionaliteit van de bestaande infrastructuur met 30 procent vergro ten. Samenwerking tussen overheid, marktpartijen en kennisinstituten is hierbij een basisvoorwaarde. steken en verder r pad aan de zuidkc rijden fietser over het fiets Met het ingaa verkeer is he om kort te r tion. Deze r«i bouwterrein door de aannemer en als standplaats voor taxi's. Voor het ophalen en afzetten van reizigers kan gebruik worden gemaakt van de servicestrook ('kiss ride') aan de zuidkant van de Spoorlaan. Het NS-station is vanaf 2015 aan twee kanten toegankelijk; aan de zuidzijde vanaf de Spoorlaan, aan de noordzijde vanaf de Burgemeester Brokxlaan. Vanaf half december is de Burgemeester Broxlaan overigens in twee richtingen voor verkeer te gebruiken. Duurzame samenwerking Provincie Noord-Brabant en Rijkswa terstaat werken nauw samen op zoek naar duurzame en innovatieve oplos singen. De verbreding van het Wil helminakanaal is het derde project in Nederland dat composiet sluisdeuren krijgt. De toepassing bij de sluis bij Til burg is volgens Rijkswaterstaat door de afmetingen van de sluisdeuren uniek voor Nederland en voor de ge hele wereld. "De provincie Noord-Bra bant profileert zich als Europe's heart of smart solutions ('het Europese hart van slimme oplossingen', red.)'', zegt gedeputeerde Ruud van Heugten. "Sluisdeuren van composiet zijn zo'n smart solution van een alternatieve, duurzame en innovatieve toepassing die wij graag stimuleren door ook fi nancieel bij te dragen." De werkzaamheden aan sluis III star ten begin volgend jaar. Een extra noviteit in sluis III is de realisatie van een vijzelturbine, waarmee elektrici teit voor zo'n 250 huishoudens wordt opgewekt door waterkracht. "Met deze duurzame innovaties laat Rijks waterstaat zien dat bereikbaarheid en duurzaamheid heel goed samen gaan" zegt projectmanager Marcel Simons van Rijkswaterstaat. In de bouwcombinatie neemt Her mans de bouw van de nieuwe sluis voor haar rekening. Boskalis voert de verbreding van het kanaal uit. De composiet sluisdeuren zijn ontwik keld in samenwerking met het Neder landse bedrijf Fiber Core Europe. In het derde kwartaal van volgend jaar gaan de deuren in productie. De grootste deuren meten 6,2 bij 12,5 meter en de kleinere variant 6,2 bij 5 meter. Rijkswaterstaat stimuleert het gebruik van vezelversterkte kunst stoffen, omdat dit materiaal sterk, duurzaam, licht, makkelijk te plaatsen en onderhoudsarm is. Het toepassen van composiet sluisdeuren is een ge zamenlijk initiatief van de provincie Noord-Brabant, bouwcombinatie Heijmans-Boskalis en Rijkswaterstaat. Met deze vernieuwende toepassing werken de partijen gezamenlijk aan een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. dak tot op Op de begane grond het publiek t meteen publieksingang van de Burgemeester Br centrale kantoordeel zal zes verdiepingen en krijgt vang van ongeveer 7.500 Meter. Naar verwachting is bouw begin 2015 gereed, kunnen er dan honder den geparkeerd. Onder het gebouw komt een halfverdiepte parkeerkel der met 62 parkeerplaats fietsenstalling voer het gebouw komen nc diept aangelegde par De gemeente gaat he van de afdeli le ontwikkelaar is Fraterstraat BV, en samenwerking tussen Volker tessels' dochteronderneming Van eVen Bouw en Ontwikkeling en M7 velopment. UWV en de gemeente lburg zijn de huurders van het iltoorgebouw. larieke Moorman, die die dag af- dieid nam als wethouder met in aar portefeuille onder meer de poorzone, gaf het officiële startsein oor de bouw. Zij deed dit door het laan van haar 'laatste eerste paal' in I iSpoorzone. Inmiddels is zij aan de lag gegaan als burgemeester van 1 igemeente Bernheze. Gebied Het plangebied omvat globaal ge zien het gebied direct ten fioor- den en ten zuiden van het station Reeshof inclusief de strook grond gelegen tussen de spoorlijn Tilburg- Breda en de Oegstgeeststraat en de Kronenbergstraat. Ook maakt de locatie De Gaas, tussen het Wilnis erf en de Wijboschstraat, deel uit van het plangebied. Het ontwerp- bestemmingsplan is ook in te zien via www.ruimtelijkeplannen.nl. De plannen liggen ook ter inzage in de Stadswinkel aan het Stadhuisplein 128 (ingang naast Paleis). Zonder af spraak kunnen belangstellenden in de Stadswinkel terecht op maandag, woensdag en vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur en op dinsdag en donder dag van 08.00 tot 20.00 uur. Artist's impression van het kantoorgebouw Zwijsen bron: mvsa architects met zo'n 175 werknemers, nieuwe kantoorgebouw huisvesten. De medewerkers van deze afdeling zijn nu verspreid over meerdere lo caties in de stad. Ook gaan er 160 werknemers van het Werkbedrijf (nu aan de Besterdring) en Sociaal Medi sche Zaken (nu aan het Reitseplein) van UWV aan de slag. De gezamen lijke huisvesting van gemeente en UWV moet efficiëntievoordelen bie den. Zo kunnen ruimten, faciliteiten, bemensing en servicekosten wor den gedeeld. En op het gebied van dienstverlening aan werkgevers en werkzoekenden continueren beide partijen hiermee hun aanpak met één loket voor de arbeidsbemidde ling van deTilburgse klanten. Hodern kantoorgebouw 1 let moderne kantoorgebouw, dat pdeop de hoek van de.Gasthuis- ng en de Burgemeester Brokxlaan ordt gebouwd, bestaat uit drie de- n.Aan de zijde van de Gasthuisring elt het gebouw drie verdiepingen, Wat het aansluit op de hoogte van Jtwoningen in de straat. Het grote middendeel (atrium) heeft een open •arakter. Het zonlicht kan door het pig wel mogelijk om in twee richtin gen over de Spoorlaan te rijden. Het eenrichtingsverkeer gaat voor de bus- sen en taxi's pas in op het moment dat het nieuwe busstation er in 2016 is. de begane grond reiken, e grond komen de voor toegankelijke ruimten ig aan de zijde Brokxlaan. Het bestaan uit :gt een om- ,5 vierkante is het ge- ;J. In totaal ïrd auto's wor- ..et get parket tsen en een in v00r personeel. Achter n.vi nen nog eens 38 ver- parkeerplaatsen. te gaat het grootste deel aling Werk en Inkomen, "HlUm?., i1111 I lllllil

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 5