utotest
B
0
na-
I
gegevens:
ans
De nieuwe Honda Civic 1.6i-DTEC
ia
ons
ES3
T(?/js
To-ZXG-31
TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 7 NOVEMBER 2013 PAGINA 3
lAS krant
•nda Civic 1.6 i-DTEC
ITIE
>9“
Technische
O HONDA
Wij vertellen u er graag meer over!
Auto Kraaiven Tilburg BV
Aanhanggewicht:
1.500 kg (geremd)
Aantal cilinders:
4 in lijn
Prestaties:
topsnelheid 207 km/u
acceleratie 0-100 in 10,5 sec.
Cilinderinhoud:
1.597 cc
ia
staat op
C02-uitstoot:
94 g/km (A-label)
Vermc
88 k
Gewicht:
1.281 kg
Prijs:
21.490 euro
eweg 10
irmogen:
kW/120pk bij 4.000 tr/min
Merk en type:
Honda Civic 1.6 i-DTEC
Kraaivenstraat 30b Tilburg Telefoon: 013 - 521 59 59
www. auto kraai ve nn I
Papier
De reden van deze hernieuwde kennis
making blijft echter de volledig nieuwe
diesel. Honda levert al jaren een 2,2 liter
die ook in deze Civic beschikbaar is, maar
nu wordt afgebouwd. In het kader van
downsizing past daarom beter een meer
compacte machine, in dit geval met een
Gelukkig weet Honda de nieuwe Civic
diesel zeer strategisch te prijzen. De auto
is namelijk te koop vanaf 21.490 euro.
Dat betekent minimaal 3.500 euro minder
dan de meeste concurrenten. Rekenen we
dan de bijtelling uit van deze Civic met
20 procent en een duurdere concurrent
die 14 procent haalt, dan valt het verschil
sowieso volop plek. De zitting van de
achterbank steunt niet op de vloer, zodat
eronder extra aflegruimte beschikbaar is.
De zitting kan bovendien in twee delen
tegen de rugleuning worden geklapt en
daarmee ontstaat er een forse laadruimte
binnenin, zelfs groot genoeg voor een
fiets. De bagageruimte zelf heeft een
dubbele bodem en is daardoor opvallend
diep. Dat verklaart waarom de Civic met
een volume van 477 liter de gebruikelijke
middenklassers ver ontstijgt. Met volledig
neergeklapte bank groeit de ruimte naar
een eveneens indrukwekkende 1.210 liter.
genwoordig wordt in ons land het succes van auto's puur en alleen bepaald
wde C02-uitstoot en de daaraan gekoppelde lagere bijtelling voor de
ikelijke gebruiker. Of de betreffende modellen in de praktijk daadwerkelijk
I izuinig zijn, dat valt te betwijfelen. Maar het kan ook andersom, zo bewijst
I mda met de nieuwe 1.6 diesel in de Civic.
huidige Civic kennen we al weer even,
hatchback in deze verschijningsvorm is
I lak zijn voorganger ontwikkeld voor de
fopese markt en loopt ook uitsluitend
Engeland van de band. Op dit moment
als vijfdeurs, maar de fors bemeten
tionwagon is in aantocht.
behoorlijk bescheiden uit. Niets staat de
zakelijke rijder dan nog in de weg om voor
de Civic te kiezen.
Op het gebied van onderstel, weggedrag,
besturing en afvering komt de Civic uitste
kend over. Het comfort is van een prime
niveau. De video van deze auto staat op
www.youtube.com/automediaNL.
pijfdeurs heeft een haast coupéachtige,
Ref voorkomen. Dat komt deels door-
IIte portiergreep van de achterdeuren
I j* ruitomlijsting is verwerkt. Maar nog
F draagt de aflopende daklijn aan
F uitstraling bij. De vormgeving komt
Foorlijk uitgesproken over en daar-
F is de Civic niet direct een allemans-
pdje. Het uiterlijk doet vermoeden
fde interieurruimte niet hoog op het
■i Jfiteitenlijstje staat. Maar zeer ver
end scoort de Civic juist op dat vlak
ongemiddeld. Honda haalt namelijk
f Paar handig trucjes uit. Voorin is er
inhoud van 1,6 liter. Die levert een prima
vermogen van 120 pk en vooral een royaal
koppel van 300 Nm bij 2.000 tr/min. Dat
betekent dat het op voorhand met de
prestaties wel snor zit. De auto trekt in
10,5 seconden naar de 100 km/u en heeft
met een top van 207 km/u een lange
adem. De motor drijft via een handge-
schakelde zesbak de voorwielen aan. De
motor blijkt een feest van souplesse en
komt alleen bij wat hogere toerentallen
ietwat rumoerig over. Dat is dan ook het
enige smetje op het blazoen van deze
nieuwe Honda diesel. Want wat blijkt, de
auto loopt zonder enige moeite gemid
deld 1 op 22,5. Een ware prestatie die
door diverse kleinere diesels bij lange na
niet wordt gehaald. En die kleine diesels
zijn juist op papier zuiniger. Jammer dus
dat Honda met deze in dagelijks gebruik
zo zuinige auto niet verder komt dan 20
procent bijtelling.
Afmetingen:
lengte 4,300 meter,
breedte 1,770 meter
Verbruik:
stadscyclus 4,0 liter/100 km
buitenwegcydus 3,3 liter/100 km
gecombineerd 3,6 liter/100 km
Jt
vr