utotest B 0 na- I gegevens: ans De nieuwe Honda Civic 1.6i-DTEC ia ons ES3 T(?/js To-ZXG-31 TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 7 NOVEMBER 2013 PAGINA 3 lAS krant •nda Civic 1.6 i-DTEC ITIE >9“ Technische O HONDA Wij vertellen u er graag meer over! Auto Kraaiven Tilburg BV Aanhanggewicht: 1.500 kg (geremd) Aantal cilinders: 4 in lijn Prestaties: topsnelheid 207 km/u acceleratie 0-100 in 10,5 sec. Cilinderinhoud: 1.597 cc ia staat op C02-uitstoot: 94 g/km (A-label) Vermc 88 k Gewicht: 1.281 kg Prijs: 21.490 euro eweg 10 irmogen: kW/120pk bij 4.000 tr/min Merk en type: Honda Civic 1.6 i-DTEC Kraaivenstraat 30b Tilburg Telefoon: 013 - 521 59 59 www. auto kraai ve nn I Papier De reden van deze hernieuwde kennis making blijft echter de volledig nieuwe diesel. Honda levert al jaren een 2,2 liter die ook in deze Civic beschikbaar is, maar nu wordt afgebouwd. In het kader van downsizing past daarom beter een meer compacte machine, in dit geval met een Gelukkig weet Honda de nieuwe Civic diesel zeer strategisch te prijzen. De auto is namelijk te koop vanaf 21.490 euro. Dat betekent minimaal 3.500 euro minder dan de meeste concurrenten. Rekenen we dan de bijtelling uit van deze Civic met 20 procent en een duurdere concurrent die 14 procent haalt, dan valt het verschil sowieso volop plek. De zitting van de achterbank steunt niet op de vloer, zodat eronder extra aflegruimte beschikbaar is. De zitting kan bovendien in twee delen tegen de rugleuning worden geklapt en daarmee ontstaat er een forse laadruimte binnenin, zelfs groot genoeg voor een fiets. De bagageruimte zelf heeft een dubbele bodem en is daardoor opvallend diep. Dat verklaart waarom de Civic met een volume van 477 liter de gebruikelijke middenklassers ver ontstijgt. Met volledig neergeklapte bank groeit de ruimte naar een eveneens indrukwekkende 1.210 liter. genwoordig wordt in ons land het succes van auto's puur en alleen bepaald wde C02-uitstoot en de daaraan gekoppelde lagere bijtelling voor de ikelijke gebruiker. Of de betreffende modellen in de praktijk daadwerkelijk I izuinig zijn, dat valt te betwijfelen. Maar het kan ook andersom, zo bewijst I mda met de nieuwe 1.6 diesel in de Civic. huidige Civic kennen we al weer even, hatchback in deze verschijningsvorm is I lak zijn voorganger ontwikkeld voor de fopese markt en loopt ook uitsluitend Engeland van de band. Op dit moment als vijfdeurs, maar de fors bemeten tionwagon is in aantocht. behoorlijk bescheiden uit. Niets staat de zakelijke rijder dan nog in de weg om voor de Civic te kiezen. Op het gebied van onderstel, weggedrag, besturing en afvering komt de Civic uitste kend over. Het comfort is van een prime niveau. De video van deze auto staat op www.youtube.com/automediaNL. pijfdeurs heeft een haast coupéachtige, Ref voorkomen. Dat komt deels door- IIte portiergreep van de achterdeuren I j* ruitomlijsting is verwerkt. Maar nog F draagt de aflopende daklijn aan F uitstraling bij. De vormgeving komt Foorlijk uitgesproken over en daar- F is de Civic niet direct een allemans- pdje. Het uiterlijk doet vermoeden fde interieurruimte niet hoog op het ■i Jfiteitenlijstje staat. Maar zeer ver end scoort de Civic juist op dat vlak ongemiddeld. Honda haalt namelijk f Paar handig trucjes uit. Voorin is er inhoud van 1,6 liter. Die levert een prima vermogen van 120 pk en vooral een royaal koppel van 300 Nm bij 2.000 tr/min. Dat betekent dat het op voorhand met de prestaties wel snor zit. De auto trekt in 10,5 seconden naar de 100 km/u en heeft met een top van 207 km/u een lange adem. De motor drijft via een handge- schakelde zesbak de voorwielen aan. De motor blijkt een feest van souplesse en komt alleen bij wat hogere toerentallen ietwat rumoerig over. Dat is dan ook het enige smetje op het blazoen van deze nieuwe Honda diesel. Want wat blijkt, de auto loopt zonder enige moeite gemid deld 1 op 22,5. Een ware prestatie die door diverse kleinere diesels bij lange na niet wordt gehaald. En die kleine diesels zijn juist op papier zuiniger. Jammer dus dat Honda met deze in dagelijks gebruik zo zuinige auto niet verder komt dan 20 procent bijtelling. Afmetingen: lengte 4,300 meter, breedte 1,770 meter Verbruik: stadscyclus 4,0 liter/100 km buitenwegcydus 3,3 liter/100 km gecombineerd 3,6 liter/100 km Jt vr

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 25