uivi ram MI D UP4ME-actie Van Mossel een doorslaand succes i Bh Onverklaarbaar vvetmulL| IQ ILBURGSE KC Mitsubishi Outlander PHEV st het jik van I [Tony Vos Lees verder op pagina 2 IEREND Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 43 Donderdag 7 november 2013 Oplage 112.500 Het aanscherpen van de emissienor men door de Nederlandse overheid op 1 januari as. betekent dat er weer voor de nodige auto's vanaf die datum extra bijtelling betaald moet worden. Een voorbeeld is de Mitsubishi Outlander PHEV die als plug-in hybride tot 31 december is vrijgesteld van bijtelling en volgend jaar naar 7 procent gaat. MAAK 'N AFSPRAAK voor een proefrit MMOTOföHI Kapitein Hatterasstraat 11, Industrieterrein Loven 4727 5015 BB Tilburg Tel. 013 544 33 30 F JÉ einlOS >11-17 l 80 CM O cm. Inde rt en donker schuifladen jfel, spiegel Karwei WAALWIJK- Had het de X-factor? In ieder geval sorteerde de UP4ME-actie 9 Belopen dinsdagavond bij het nieuwe hoofdkantoor van de Van Mossel Jroep te Waalwijk voor de neutrale toeschouwer een 'wauw-effect'. Want 9 Wntig dolblije mensen plus aanhang met de sleutel van hun nieuwe 9 Wkswagen naar buiten zien lopen is geen alledaags gezicht. Van Mossel doet A ©klantenbinding door autorijden betaalbaar te maken voor een grotere Dep mensen. Emissieloos Bij de eerste aanblik van de PHEV lijkt er niet zoveel anders in vergelijking met de al bestaande Outlander. Dat kan ook kloppen, de wijzigingen zijn vooral van technische aard. Uiterlijk onderscheidt deze versie zich vooral door de type- plaatjes en het tweede tankklepje, in dit geval aan de rechter zijde. Daarachter be gint pas echt het nieuws van deze auto. We hebben hier namelijk te maken met een plug-in hybride die vanwege een op papier enorm gunstig brandstofverbruik en zeer lage C02-uitstoot tot de laatste dag van dit jaar in aanmerking komt voor vrijstelling van bijtelling. Daar draait het allemaal om. De auto is voorzien van een 2 liter ben zinemotor die een bescheiden vermogen levert van 121 pk. Maar zowel voor- als achterin komt daar nog een elektromotor bij, zodat het opgetelde vermogen van 203 pk behoorlijk fors is. Toch is Mitsubi shi verder gegaan dan het louter toevoe gen van elektromotoren, zodat een hybri de aandrijving ontstaat. Uiteraard kan de Outlander volledig op de benzinemotor Regenereren Wat het daadwerkelijk gerealiseerde ver bruik van de Outlander is, dat hangt sterk af van de manier waarop er mee wordt omgesprongen. Het is belangrijk de batte rij daar waar mogelijk te laden, zodat op timaal gebruik kan worden gemaakt van de elektrische mogelijkheden. Maar de door Mitsubishi volgens de officiële cyclus beloofde 1 op 52,6 wordt natuurlijk door vrijwel niemand gehaald. Wie boven de 1 op 20 uitkomt doet het al heel goed. Achter het stuur zitten paddles waarmee het regenereren kan worden geregeld. Als bestuurder voel je de auto remmen als je het gas loslaat. De mate van remmen /an 949,- 4 pegn Martijn van de Westelaken, 22 jaar EHwd. „Voor nog geen honderd euro per maand een auto kunnen rijden, dat is toch ^■plastisch!" Vader Johan ziet het met ^■plach aan als zijn zoon achter het stuur ^■patsneemt. „Ik ben al lange tijd klant ^■jnVan Mossel, tot volle tevredenheid. En k f^Bpnd het UP4ME-project weer een extra -4 Wice in de toch al goede dienstverlening 4 jpi het bedrijf. Dat je je kind zo blij kunt ll en d°et a's vac*er er9 9oed- jjpi verderop poseert de van Dinter voor haar 3 ^^MUkswagen. „Ik werd door een vriendin deze actie van Van Mossel gewezen. ■M^eldig natuurlijk, nu kan ik tegen lage ^^Jpen in‘een nieuwe auto rijden." Vader ft heeft zelf ervaring met het leasen van auto. „Maar privé leasen is veel v??r liger dan zakelijk leasen. Je maandlas- i zijn niet alleen lager, maar je hebt ook en last van een fiscale bijtelling zoals bij n auto van de zaak." „Maar privé lease heeft nog meer voor delen. De klant heeft geen kosten aan on derhoud of reparatie, dat nemen wij voor onze rekening. Mocht de auto de garage in moeten wordt gratis vervangend vervoer •geregeld. Ook de verzekeringskosten zijn voor ons. En: Hij of zij hoeft geen wegen belasting te betalen. Kortom, je weet van tevoren hoeveel je auto gaat kosten. Van Mossel heeft bovendien als extra service dat alle auto's all-risk verzekerd zijn en ze ert de twintigjarige een gegarandeerde inruilwaarde na afloop ar haar gloednieuwe houden zodat je de Volkswagen voordelig Siiiï’--kunt kopen als je dat wilt." Sponsoring De reden dat privé leasen bij Van Mossel zo goedkoop is, is omdat de vestigingsdi- I voor- recteuren van Van Mossel sponsoring op ndlas- de Up's hebben geregeld. Deze sponsors ‘k staan met stickers op 10 Volkswagens ij vermeld. Overigens zijn nieuwe sponsors welkom. Zij kunnen zich aanmelden via ■i.^ www.up4me.nl. „Je bent er dan van ver oordelen zekerd dat je bedrijf dagelijks op meerde- IFzijn woorden die Eric Berkhof, directeur re auto's te zien is in de regio", verklaart de Van-Mossel Groep,, onderschrijft. Berkhof. Betaalbaar Volkswagens zijn een overeenkomst Waalwijk. Om daar met een blik van on- De lage maandlasten maken dat het niet voor twee jaar aangegaan. „De eerste geloof aan toe te voegen: „Ongelooflijk alleen jonge mensen zijn die op deze tienduizend kilometers zijn bij het lease- dat Van Mossel deze service geeft, dit dinsdagavond een overeenkomst met Van bedrag inbegrepen, daarboven betaal je maakt autorijden betaalbaar." Het zijn Mossel aangaan. maar een klein bedrag extra", verklaren woorden die veel uitgesproken worden De bestuurders van. de .gloednieuwe Cor. en Annemarie. van Jet Gouw, uit deze avond rijden, volledig elektrisch of op de aansluiting achter het twe klepje kan de batterij worden opgeladen. Dat kan via een normaal stopcontact, een laadpaal of een snellader. Daarnaast biedt de auto ook nog de mogelijkheid de accu zowel tijdens het rijden als met sta tionaire motor te laden en dat zijn moge lijkheden die we nog nauwelijks hebben gezien. Men mag overigens wel twijfelen over de efficiency als de batterij met be hulp van de verbrandingsmotor wordt opgeladen. Het geeft wel het voordeel dat de batterij op de snelweg kan worden opgeladen om juist in de stad elektrisch en dus volledig emissieloos te rijden. In en om mij heen in het verkeer zie ik met grote regelmaat gedragingen die ik niet kan verklaren. Ik zou in zo'n geval graag de betreffende bestuurder aanspreken. Niet om j hem op foutief of asociaal rijgedrag II te wijzen, maar om te begrijpen I l waarom bepaalde capriolen worden II uitgehaald. II Zo valt het me de laatste tijd steeds j| vaker op dat mensen niet alleen on- hI nodig zitten te drukken, maar dat ook nog eens volstrekt op zinloze 1 momenten doen. We weten atle- jl maal dat er op onze wegen volop I wordt gecontroleerd en gefotogra- I feerd, want tja, die lege staatskas heeft aan ons automobilisten nog steeds een mooie bron van inkom sten. Dat betekent dat je wellicht een paar kilometer boven de toege- stane snelheid kunt rijden, maar dan houdt het ook op. Ik zet dan waar mogelijk de cruise control aan. Veel mensen gebruiken dat handige item j-constante passeer i die mij weer I gelijk tussen loopt door de at is natuurlijk ikeling die nog t op de vloer ..jplampen op je trek- ""achtig van links naar .nd, maken ze duidelijk willen en zetten dat vaak met lichtsignalen lij. En wat gebeurt er op het t dat ik naar rechts terug ga? gen ze met de grootst mo- nelheid voor mij accuut naar en nemen vol in de remmen ld de afslag. Voor mij volstrekt daarbaar gedrag... Is het dan niet een beetje laat dat Mitsub ishi pas vanaf nu deze gewilde auto gaat afleveren? Inderdaad, de bedoeling was dat het model al vanaf afgelopen zomer verkrijgbaar zou zijn, maar problemen met de batterij gooiden roet in het eten. De eerste productieserie wordt integraal naar ons land verscheept, zodat de Mitsubishi dealers in totaal zo'n 7.000 auto's af te leveren hebben. Ter vergelijking, vorig jaar ging ongeveer de helft van dit aantal tij dens 12 maanden de deur uit. jnt rijden m >p. Ik zet de control aan. J-* L.lnCjjge niet en rijden dus geen snelheden. Met regelmaat f ik op de linker baan mensen een paar minuten later ook passeren, terwijl mijn snelheid blijft. Het snelheidsverschil tus de diverse rijstroken lc-~* J— controles terug en dat is natuu hinderlijk voor de enkeling die graag het pedaal tot trapt. Met de koplampe I haak en zenuwacf I rechts walsend, nr I er langs te I streven nog I kracht bij. En r moment da l i I Dan vliegen I gelijke sne I rechts e grijpenc

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11