uivi ram
MI
D
UP4ME-actie Van Mossel een doorslaand succes
i
Bh
Onverklaarbaar
vvetmulL|
IQ
ILBURGSE KC
Mitsubishi Outlander PHEV
st het
jik van
I [Tony Vos
Lees verder op pagina 2
IEREND
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 43 Donderdag 7 november 2013 Oplage 112.500
Het aanscherpen van de emissienor
men door de Nederlandse overheid
op 1 januari as. betekent dat er
weer voor de nodige auto's vanaf
die datum extra bijtelling betaald
moet worden. Een voorbeeld is de
Mitsubishi Outlander PHEV die als
plug-in hybride tot 31 december is
vrijgesteld van bijtelling en volgend
jaar naar 7 procent gaat.
MAAK 'N AFSPRAAK
voor een proefrit
MMOTOföHI
Kapitein Hatterasstraat 11,
Industrieterrein Loven 4727
5015 BB Tilburg
Tel. 013 544 33 30
F
JÉ
einlOS
>11-17
l 80 CM
O cm. Inde
rt en donker
schuifladen
jfel, spiegel
Karwei
WAALWIJK- Had het de X-factor? In ieder geval sorteerde de UP4ME-actie
9 Belopen dinsdagavond bij het nieuwe hoofdkantoor van de Van Mossel
Jroep te Waalwijk voor de neutrale toeschouwer een 'wauw-effect'. Want
9 Wntig dolblije mensen plus aanhang met de sleutel van hun nieuwe
9 Wkswagen naar buiten zien lopen is geen alledaags gezicht. Van Mossel doet
A ©klantenbinding door autorijden betaalbaar te maken voor een grotere
Dep mensen.
Emissieloos
Bij de eerste aanblik van de PHEV lijkt
er niet zoveel anders in vergelijking met
de al bestaande Outlander. Dat kan ook
kloppen, de wijzigingen zijn vooral van
technische aard. Uiterlijk onderscheidt
deze versie zich vooral door de type-
plaatjes en het tweede tankklepje, in dit
geval aan de rechter zijde. Daarachter be
gint pas echt het nieuws van deze auto.
We hebben hier namelijk te maken met
een plug-in hybride die vanwege een op
papier enorm gunstig brandstofverbruik
en zeer lage C02-uitstoot tot de laatste
dag van dit jaar in aanmerking komt voor
vrijstelling van bijtelling. Daar draait het
allemaal om.
De auto is voorzien van een 2 liter ben
zinemotor die een bescheiden vermogen
levert van 121 pk. Maar zowel voor- als
achterin komt daar nog een elektromotor
bij, zodat het opgetelde vermogen van
203 pk behoorlijk fors is. Toch is Mitsubi
shi verder gegaan dan het louter toevoe
gen van elektromotoren, zodat een hybri
de aandrijving ontstaat. Uiteraard kan de
Outlander volledig op de benzinemotor
Regenereren
Wat het daadwerkelijk gerealiseerde ver
bruik van de Outlander is, dat hangt sterk
af van de manier waarop er mee wordt
omgesprongen. Het is belangrijk de batte
rij daar waar mogelijk te laden, zodat op
timaal gebruik kan worden gemaakt van
de elektrische mogelijkheden. Maar de
door Mitsubishi volgens de officiële cyclus
beloofde 1 op 52,6 wordt natuurlijk door
vrijwel niemand gehaald. Wie boven de 1
op 20 uitkomt doet het al heel goed.
Achter het stuur zitten paddles waarmee
het regenereren kan worden geregeld. Als
bestuurder voel je de auto remmen als
je het gas loslaat. De mate van remmen
/an 949,- 4
pegn Martijn van de Westelaken, 22 jaar
EHwd. „Voor nog geen honderd euro per
maand een auto kunnen rijden, dat is toch
^■plastisch!" Vader Johan ziet het met
^■plach aan als zijn zoon achter het stuur
^■patsneemt. „Ik ben al lange tijd klant
^■jnVan Mossel, tot volle tevredenheid. En
k f^Bpnd het UP4ME-project weer een extra
-4 Wice in de toch al goede dienstverlening
4 jpi het bedrijf. Dat je je kind zo blij kunt
ll en d°et a's vac*er er9 9oed-
jjpi verderop poseert de
van Dinter voor haar 3
^^MUkswagen. „Ik werd door een vriendin
deze actie van Van Mossel gewezen.
■M^eldig natuurlijk, nu kan ik tegen lage
^^Jpen in‘een nieuwe auto rijden." Vader
ft heeft zelf ervaring met het leasen van
auto. „Maar privé leasen is veel v??r
liger dan zakelijk leasen. Je maandlas-
i zijn niet alleen lager, maar je hebt ook
en last van een fiscale bijtelling zoals bij
n auto van de zaak."
„Maar privé lease heeft nog meer voor
delen. De klant heeft geen kosten aan on
derhoud of reparatie, dat nemen wij voor
onze rekening. Mocht de auto de garage in
moeten wordt gratis vervangend vervoer
•geregeld. Ook de verzekeringskosten zijn
voor ons. En: Hij of zij hoeft geen wegen
belasting te betalen. Kortom, je weet van
tevoren hoeveel je auto gaat kosten. Van
Mossel heeft bovendien als extra service
dat alle auto's all-risk verzekerd zijn en ze
ert de twintigjarige een gegarandeerde inruilwaarde na afloop
ar haar gloednieuwe houden zodat je de Volkswagen voordelig
Siiiï’--kunt kopen als je dat wilt."
Sponsoring
De reden dat privé leasen bij Van Mossel
zo goedkoop is, is omdat de vestigingsdi-
I voor- recteuren van Van Mossel sponsoring op
ndlas- de Up's hebben geregeld. Deze sponsors
‘k staan met stickers op 10 Volkswagens
ij vermeld. Overigens zijn nieuwe sponsors
welkom. Zij kunnen zich aanmelden via
■i.^ www.up4me.nl. „Je bent er dan van ver
oordelen zekerd dat je bedrijf dagelijks op meerde-
IFzijn woorden die Eric Berkhof, directeur re auto's te zien is in de regio", verklaart
de Van-Mossel Groep,, onderschrijft. Berkhof.
Betaalbaar Volkswagens zijn een overeenkomst Waalwijk. Om daar met een blik van on-
De lage maandlasten maken dat het niet voor twee jaar aangegaan. „De eerste geloof aan toe te voegen: „Ongelooflijk
alleen jonge mensen zijn die op deze tienduizend kilometers zijn bij het lease- dat Van Mossel deze service geeft, dit
dinsdagavond een overeenkomst met Van bedrag inbegrepen, daarboven betaal je maakt autorijden betaalbaar." Het zijn
Mossel aangaan. maar een klein bedrag extra", verklaren woorden die veel uitgesproken worden
De bestuurders van. de .gloednieuwe Cor. en Annemarie. van Jet Gouw, uit deze avond
rijden, volledig elektrisch of op
de aansluiting achter het twe
klepje kan de batterij worden opgeladen.
Dat kan via een normaal stopcontact,
een laadpaal of een snellader. Daarnaast
biedt de auto ook nog de mogelijkheid de
accu zowel tijdens het rijden als met sta
tionaire motor te laden en dat zijn moge
lijkheden die we nog nauwelijks hebben
gezien. Men mag overigens wel twijfelen
over de efficiency als de batterij met be
hulp van de verbrandingsmotor wordt
opgeladen. Het geeft wel het voordeel
dat de batterij op de snelweg kan worden
opgeladen om juist in de stad elektrisch
en dus volledig emissieloos te rijden.
In en om mij heen in het verkeer zie
ik met grote regelmaat gedragingen
die ik niet kan verklaren. Ik zou in
zo'n geval graag de betreffende
bestuurder aanspreken. Niet om
j hem op foutief of asociaal rijgedrag
II te wijzen, maar om te begrijpen
I l waarom bepaalde capriolen worden
II uitgehaald.
II Zo valt het me de laatste tijd steeds
j| vaker op dat mensen niet alleen on-
hI nodig zitten te drukken, maar dat
ook nog eens volstrekt op zinloze
1 momenten doen. We weten atle-
jl maal dat er op onze wegen volop
I wordt gecontroleerd en gefotogra-
I feerd, want tja, die lege staatskas
heeft aan ons automobilisten nog
steeds een mooie bron van inkom
sten. Dat betekent dat je wellicht
een paar kilometer boven de toege-
stane snelheid kunt rijden, maar dan
houdt het ook op. Ik zet dan waar
mogelijk de cruise control aan. Veel
mensen gebruiken dat handige item
j-constante
passeer
i die mij
weer
I gelijk
tussen
loopt door de
at is natuurlijk
ikeling die nog
t op de vloer
..jplampen op je trek-
""achtig van links naar
.nd, maken ze duidelijk
willen en zetten dat
vaak met lichtsignalen
lij. En wat gebeurt er op het
t dat ik naar rechts terug ga?
gen ze met de grootst mo-
nelheid voor mij accuut naar
en nemen vol in de remmen
ld de afslag. Voor mij volstrekt
daarbaar gedrag...
Is het dan niet een beetje laat dat Mitsub
ishi pas vanaf nu deze gewilde auto gaat
afleveren? Inderdaad, de bedoeling was
dat het model al vanaf afgelopen zomer
verkrijgbaar zou zijn, maar problemen met
de batterij gooiden roet in het eten. De
eerste productieserie wordt integraal naar
ons land verscheept, zodat de Mitsubishi
dealers in totaal zo'n 7.000 auto's af te
leveren hebben. Ter vergelijking, vorig jaar
ging ongeveer de helft van dit aantal tij
dens 12 maanden de deur uit.
jnt rijden m
>p. Ik zet de
control aan.
J-* L.lnCjjge
niet en rijden dus geen
snelheden. Met regelmaat f
ik op de linker baan mensen
een paar minuten later ook
passeren, terwijl mijn snelheid
blijft. Het snelheidsverschil tus
de diverse rijstroken lc-~* J—
controles terug en dat is natuu
hinderlijk voor de enkeling die
graag het pedaal tot
trapt. Met de koplampe
I haak en zenuwacf
I rechts walsend, nr
I er langs te
I streven nog
I kracht bij. En
r moment da l i
I Dan vliegen
I gelijke sne
I rechts e
grijpenc