Autotest K verlichting vormen. Deze zitten in een grote, zwarte omlijsting waarin ook de mistlampen zijn gevat. De bumper ligt lager en heeft een forse luchtinlaat onder de nummerplaat. Ook de grille daarboven heeft een andere uitstraling en vermeldt de uitrustingsnaam GT. H 1 SRiiilSB - y; té ■h DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 31 OKTOBER 2013 PAGINA 3 Kia Pro_cee'd GT 17-SBF-69 1 Technische gegevens: sion rum Communicatief Zijn in- en exterieur goedgekeurd, nu gaan Vermogen: 150 kW/204 pk bij 6.000 tr/min Aantal cilinders: 4 in lijn C02-uitstoot: 171 g/km (D-label) Cilinderinhoud: 1.591 cc Verbruik: gecombineerd 7,7 liter/100 km Gewicht 1.259 kg 153.722 .500,- 15.533 .500,- Koppel: 265 Nm bij 4.500 tr/min Aanhanggewicht: 1.400 kg (geremd) Afmetingen: lengte 4,31 meter, breedte 1,78 meter Prestaties: topsnelheid 230 km/u acceleratie 0-100 in 7,7 sec. Prijs: 29.995 euro Merk en type Kia Pro_cee'd GT municatief. Ook de lagere banden dragen hier toe bij. Dat Kia inmiddels in staat is uitstekende auto's te maken, dat wisten we wel. Maar ook in het sportieve seg ment staat het merk z'n mannetje. Het mooie is dat de GT lekker vlot gereden kan worden, maar genoeg voorwaarden over laat om te worden ingezet als gezinsauto. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt in de praktijk rond de 1 op 11,5. Kia heeft bovendien een aantrekkelijk prijskaart je aan de Pro_cee'd GT gehangen van 29.995 euro. En daarvoor staat de auto helemaal compleet voor de deur. We zijn benieuwd naar de volgende stap die het merk op sportief vlak gaat zetten. “fa uiterlijk van de Pro_cee'd al behoor- noemen, het kan natuurlijk beter. Daarom zet het ;ie weer een stap armee aan keurig ïTi-segment, maar zeer verstandig nog .uien mogen we de 1 "°°n hot hatch noe- p een gepeperde R 2013 PAGINA 21 --DETILBURGSE KOERIER - riKinG. IsiBILITIES. zijn bekleed met een combinatie van leer en alcantara en hebben ter verhoging van ■de feestvreugde rode stiksels. Die komen we ook tegen op de bekleding van het dashboard en het met leer omrande stuur. Alle materialen zijn prachtig en voelen goed aan. Het ontwerp is sterk op de Europese smaak afgestemd en opvallend is dat je achterin deze coupé als volwas sene behoorlijk kunt zitten. Daarnaast biedt de Pro_cee'd ook nog een zeer normaal bagagevolume variëren van 380 tot 1.225 liter. Het lijkt-erop dat Kia steeds meer thuis raakt in typisch Europese marktseg menten. De middenklasse wordt al enige tijd bestookt met de uitstekende Cee'd en daarvan van afgeleide driedeurs Pro_cee'd. Daar komt nu doodleuk uiterst sportieve GT-versie bij. Aan de zijkanten gaat de GT vrolijk verder met de prachtige lichtmetalen wielen met daarachter rode remklauwen, maar ook standaard skirts. we eens kijken naar de techniek. Een 1,6 liter motor zit er in iedere Cee'd die in Nederland te koop is. In dit geval gaat het om een nieuwe versie van de direct ingespoten benzinemotor. Deze stijgt door tussenkomst van een turbo door naar een flink vermogen van 204 pk en een koppel van 265 Nm. Die ingreep blijft bij de 1.259 kg wegende auto niet zonder gevolgen. Zonder mankeren sprint de GT in 7,7 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 230 km/u. Geen flauwekul! Ook in tussensprints komt de Kia uit stekend over, maakt op de achtergrond ook nog een vermakelijk geluid en is via stuur en stugger onderstel keurig com- Rode stiksels Even het hoekje om naar de achterkant leert dat het thema van het bumperont- werp van de voorkant ook daar is door getrokken. Twee uitlaatpijpen met ver chroomd sierstuk en een forse dakspoiler maken het aan de buitenkant compleet. Goed gedaan van Kia! Maar het uiterlijk vertelt slechts een deel van het verhaal. Direct na het openen van «■aaVA*» meer zijdelingse steun Ze flRBBSRRHRRHKHBBHHHR ^■«lodellenflora van de Kia Cee’d bestaat ÉB**n vijfdeurs, wagon en de driedeurs MM; Die laatste wijkt op bijna alle IWf details van de overige modellen gW^e auto is iets lager, beschikt over een ^■jjjkend front en ook een achterruit die flipschuiner is geplaatst. iMperd Ffa uiterlijk ff sportief te [fa nog meer en F met de GT-versie fjfa Kia neemt daar gwpje naar het GT pt daar bewust en zee Fn uit weg. Misschien ff.cee'd GT daarom geen F1; maar laten we het opi ff>m houden. uiterlijke verschillen met de meer ,ale Pro_cee'd varianten worden al ■«een duidelijk. Zo maakt het front _7e<t mdruk door de vier, compacte vier- r’e led-lampen die samen de dagrij- pd: 120.135 2.900,-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 47