Autotest
K
verlichting vormen. Deze zitten in een
grote, zwarte omlijsting waarin ook de
mistlampen zijn gevat. De bumper ligt
lager en heeft een forse luchtinlaat onder
de nummerplaat. Ook de grille daarboven
heeft een andere uitstraling en vermeldt
de uitrustingsnaam GT.
H
1
SRiiilSB
-
y;
té
■h
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 31 OKTOBER 2013 PAGINA 3
Kia Pro_cee'd GT
17-SBF-69
1
Technische
gegevens:
sion
rum
Communicatief
Zijn in- en exterieur goedgekeurd, nu gaan
Vermogen:
150 kW/204 pk bij 6.000 tr/min
Aantal cilinders:
4 in lijn
C02-uitstoot:
171 g/km (D-label)
Cilinderinhoud:
1.591 cc
Verbruik:
gecombineerd 7,7 liter/100 km
Gewicht
1.259 kg
153.722
.500,-
15.533
.500,-
Koppel:
265 Nm bij 4.500 tr/min
Aanhanggewicht:
1.400 kg (geremd)
Afmetingen:
lengte 4,31 meter,
breedte 1,78 meter
Prestaties:
topsnelheid 230 km/u
acceleratie 0-100 in 7,7 sec.
Prijs:
29.995 euro
Merk en type
Kia Pro_cee'd GT
municatief. Ook de lagere banden dragen
hier toe bij. Dat Kia inmiddels in staat is
uitstekende auto's te maken, dat wisten
we wel. Maar ook in het sportieve seg
ment staat het merk z'n mannetje. Het
mooie is dat de GT lekker vlot gereden kan
worden, maar genoeg voorwaarden over
laat om te worden ingezet als gezinsauto.
Het gemiddelde brandstofverbruik ligt in
de praktijk rond de 1 op 11,5. Kia heeft
bovendien een aantrekkelijk prijskaart
je aan de Pro_cee'd GT gehangen van
29.995 euro. En daarvoor staat de auto
helemaal compleet voor de deur. We zijn
benieuwd naar de volgende stap die het
merk op sportief vlak gaat zetten.
“fa uiterlijk van de Pro_cee'd al behoor-
noemen, het kan natuurlijk
beter. Daarom zet het
;ie weer een stap
armee aan keurig
ïTi-segment, maar
zeer verstandig nog
.uien mogen we de
1 "°°n hot hatch noe-
p een gepeperde
R 2013 PAGINA 21
--DETILBURGSE KOERIER -
riKinG.
IsiBILITIES.
zijn bekleed met een combinatie van leer
en alcantara en hebben ter verhoging van
■de feestvreugde rode stiksels. Die komen
we ook tegen op de bekleding van het
dashboard en het met leer omrande stuur.
Alle materialen zijn prachtig en voelen
goed aan. Het ontwerp is sterk op de
Europese smaak afgestemd en opvallend
is dat je achterin deze coupé als volwas
sene behoorlijk kunt zitten. Daarnaast
biedt de Pro_cee'd ook nog een zeer
normaal bagagevolume variëren van 380
tot 1.225 liter.
Het lijkt-erop dat Kia steeds meer thuis raakt in typisch Europese marktseg
menten. De middenklasse wordt al enige tijd bestookt met de uitstekende
Cee'd en daarvan van afgeleide driedeurs Pro_cee'd. Daar komt nu doodleuk
uiterst sportieve GT-versie bij.
Aan de zijkanten gaat de GT vrolijk verder
met de prachtige lichtmetalen wielen met
daarachter rode remklauwen, maar ook
standaard skirts.
we eens kijken naar de techniek. Een 1,6
liter motor zit er in iedere Cee'd die in
Nederland te koop is. In dit geval gaat
het om een nieuwe versie van de direct
ingespoten benzinemotor. Deze stijgt door
tussenkomst van een turbo door naar een
flink vermogen van 204 pk en een koppel
van 265 Nm. Die ingreep blijft bij de 1.259
kg wegende auto niet zonder gevolgen.
Zonder mankeren sprint de GT in 7,7
seconden naar de 100 km/u en haalt een
top van 230 km/u. Geen flauwekul!
Ook in tussensprints komt de Kia uit
stekend over, maakt op de achtergrond
ook nog een vermakelijk geluid en is via
stuur en stugger onderstel keurig com-
Rode stiksels
Even het hoekje om naar de achterkant
leert dat het thema van het bumperont-
werp van de voorkant ook daar is door
getrokken. Twee uitlaatpijpen met ver
chroomd sierstuk en een forse dakspoiler
maken het aan de buitenkant compleet.
Goed gedaan van Kia!
Maar het uiterlijk vertelt slechts een deel
van het verhaal. Direct na het openen van
«■aaVA*»
meer zijdelingse steun Ze flRBBSRRHRRHKHBBHHHR
^■«lodellenflora van de Kia Cee’d bestaat
ÉB**n vijfdeurs, wagon en de driedeurs
MM; Die laatste wijkt op bijna alle
IWf details van de overige modellen
gW^e auto is iets lager, beschikt over een
^■jjjkend front en ook een achterruit die
flipschuiner is geplaatst.
iMperd
Ffa uiterlijk
ff sportief te
[fa nog meer en
F met de GT-versie
fjfa Kia neemt daar
gwpje naar het GT
pt daar bewust en zee
Fn uit weg. Misschien
ff.cee'd GT daarom geen
F1; maar laten we het opi
ff>m houden.
uiterlijke verschillen met de meer
,ale Pro_cee'd varianten worden al
■«een duidelijk. Zo maakt het front
_7e<t mdruk door de vier, compacte vier-
r’e led-lampen die samen de dagrij-
pd: 120.135
2.900,-