VIIVI I ICICI I
S3 Jeep
2
koda levert Pro-versie
n
ocht
Cruise
control
contëTEjt
Hoezo
net te vinden?!
lieuwe Rapid Spaceback
URGSE KOERIER
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 41 Donderdag 24 oktober 2013 Oplage 112.500
Jeep Grand Cherokee
Content Autogroep
villigerswerk?
«Op 19.390 eur
hebben de
“en komen in
Vooral in de jaren negentig waren de modellen van het Amerikaanse Jeep
ongekend populair. Maar met het aanscherpen van de regels rond het grijze
kenteken nam de belangstelling zover af dat de producten van het merk
tegenwoordig weer exclusief zijn. Zo ook de huidige Grand Cherokee die een
flink aantal wijzigingen heeft ondergaan.
gebc.
aan r
woru
SV
tr/ir'
119.00-2030
ieTwern aan de
AUTOGROEP
ZUID-OOST
AUTOSERV1CEBEDRIJF
WaanZuid 301 -T013 - 4647676
MBm www.zuid-oost.nl
graag over
'oorbeeld over
ruis, maar ook
saties in de
sdig.Jekunt
■aan de
arkeerde vakken.
I je als
inzet?
jkheden
!013en laatje
Tijwilligerswerk.
ïopde
ectieve
srmatie over de
•ijwilligerswerk
jiedt de ver
ooral een an
neteen
aan en
r.tGr.t Autogroep, uw officiële dealer van Jeep en Lancia
met scherpe onderhoudstarieven
Pietersbergweg 9, Autowijk Eindhoven - Tel. 040 2592800
www.contentautogroep.nl - info@contentautogroep.nl
aren te helpen,
varing, omdat
vensen te
s vrijwilliger
Vertel ons welke jonge of
nieuwe auto je wilt rijden,
wij vinden ‘m
én voor een betere prijs!
ibera.s. Ben je
ie, neem gerust
•013-5498646
letwern.nl
>rk. Onder het
e jé graag over
rweegt om
.Dat geldt ook
De huidige Grand Cherokee stamt uit
2011dus een ingrijpende facelift was niet
echt nodig. Jeep beperkt zich wat dat be
treft tot details. Het front is het meest als
'nieuw' herkenbaar. De grille, kóplampen
en de indeling van de bumper zijn aan
gepast en toont wat meer verfijnd. Zeker
in deze Overland Summit topversie speelt
chroom een prominente rol.
Summit heeft standaard lederen bekleding
en houtaccenten. In ons geval volledig
in bruintinten en daar zijn de makers ecu
beetje in door geschoten. Ook portierpane-
len, middenconsole en het volledige dash
board zijn bruin, terwijl de broodnodige
contrasten metallic beige zijn.
hele Skoda organisatie staat klaar voor de lancering van de nieuwe Rapid Spaceback.
Kt de reeds aangekondigde varianten komen er ook meteen Businessline Pro model-
°P basis van de Ambition en
9«e Businessline. De Pro
ving bestaat uit 16 inch
tmetalen wielen voor de
htion en 17 inch voor de Ele-
te Grappig is dat ondanks
’uitbreiding de prijzen 600
•lager liggen. Kortom, een
I introductieaanbod. De
Mon Businessline Pro start
11990 euro en de Elegance
top 19.390 euro. Beide mo-
1.2 liter TSI
■I “en komen in aanmerking
J procent bijtelling.
Voornaam
Technisch biedt de vernieuwde Grand
Cherokee vooral een andere automaat.
De auto is meteen van vijf naar acht
trappen gegaan en dat uiteraard alle
maal met het oog op het brandstofver
bruik. De nieuwe versnellingsbak scha
kelt prettig, vraagt alleen bij wegrijden
een beetje geduld. De C02-uitstoot gaat
zo'n tien procent terug en dat levert
weer een praktijkverbruik op 1 op 10,5.
We praten in dit geval over de in Italië
gebouwde 3 liter V6 diesel die voort-
n nog maar in één vermogensvariant
jrdt toegepast. De krachtbron levert
n comfortabele 250 pk en een daar-
ij horend koppel van 570 Nm bij 2.000
/min. Een krachtige machine die een
voornaam geluid maakt en goed bij het
concept van de Grand Cherokee aansluit
als autobaancruiser.
De lagere C02-uitstoot zorgt over de hele
linie voor verlaagde prijzen. De Grand
Cherokee start vanaf 69.990 euro en de
Overland Summit staat aan de top voor
88.490 euro. De video van deze kennisma
king staat op
www.youtube.com/automediaN L.
Bruin
Niet alleen''bij het front overigens. Op
de-flanken is de chroomstrip van de por
tieren verplaatst naar de skirts en op de
achterkant is de verbindende strip tussen
de lichtunits ook naar een lager niveau
gegaan. De indeling van de achterlichten
blijkt eveneens aangepast. Met chroom
legt Jeep eveneens accenten rond de zij
ruiten, op de portiergrepen en in de bum
pers. Deze Summit uitvoering staat op ge
polijste, lichtmetalen wielen. Ze lijken van
afstand wellicht ook verchroomd, maar
dat is beslist niét het geval.
Het interieur is van hoog niveau qua inrich
ting. Op dit vlak zijn Amerikaanse auto's er
de laatste jaren flink op vooruit gegaan. De
.orlijk hoog boven de weg.
t de Summit als topmodel uiter-
met een groot centraal scherm
-diverse voertuigfuncties zo-
'gatiesysteem. Di
verse instellingen van de auto kunnen op
deze plaats worden aangepast. Maar de
manier waarop is regelmatig zo ingewik
keld dat het alleen bij stilstand en met tus
senkomst van het instructieboekje veilig
kan worden gedaan.
ook behoor
Jeep rust
Intuïtief aard uit r.
De auto is voorzien van forse stoelen met maar daarop diverse voed
een comfortabele zitpositie. Alle materia- als onder meer het navige
len voelen prettig aan en de uitrusting is verse instellingen van de
uiteraard zeer compleet. De vormgeving deze plaats worden aange
op details blijkt prima in orde, zoals bij- manier waarop is regelmat
voorbeeld de pook van de automaat. Al
leen jammer dat de bediening niet intuïtief
gaat en je bij keren op de weg meerdere
malen staat de hannesen en het overige
verkeer tegen houdt.
Het forse volume van de auto vertaalt
zich in genoeg ruimte op de achterbank,
al lijkt de afstand van vloer tot zitting aan
de krappe kant. Het bagagevolume van
de Grand Cherokee varieert van 782 tot
1.554 liter. Vanwege de hoog op de wielen
geplaatste carrosserie ligt de bagagevloer
Met enige regelmaat hoor ik de tehn
'het nieuwe rijden' voorbij komen.
Daar spreekt men al een jaar of tien
over. Het gaat erom zo snel mogelijk
opte schakelen en de motor zo wei
nig mogelijk toeren te laten draaien
en daardoor minder brandstof ver
verbruiken. Toch vraag ik me wel
eens af of deze manier van rijden
voldoende is doorgedrongen. Na
tuurlijk, altijd al zuinig
met hun auto omsprongen zullen
het nieuwe rijden wellicht nog wat
nadrukkelijker toepassen. Maar de
neelrijder? Die je op de linker baan
altijd met veel te hoge snelheid ih
hun hybrides voorbij stuiven. Nee, die
j vinden dat ze zelf geen tijd hebben
I voor het nieuwe rijden. Want gas op
1 de plank, staat niet in het lijstje van
I mogelijkheden om het bra dstofver-
JjS bruik te temperen.
AS Een goed hulpmiddel bij het terug-
dringen van dat brandstofverbruik is
Ie cruise control. Op lange stukken
maak ik er veelvuldig gebruik van,
M mede omdat het ook het comfort
H vergroot. Toch valt het me op hoe
weinig mensen, ondanks dat cruise
j control tegenwoordig in bijna elke
auto zit, deze voorziening weten toe
te passen. Ik merk dat vooral als je op
een afstand van tientallen kilometers
steeds door dezelfde auto wordt ge-
I passeerd, die je vervolgens een paar
minuten later weer op de rechter
i baan treft met een lagere snelheid.
En dat terwijl ik dan het hele traject
I «et een constante snelheid op die
Guise control rijdt. Durven veel men
sen het gasgeven niet uit handen
te geven. Weten ze niet waartoe de
betreffende knoppen dienen of heb-
j ben ze lak aan het milieu en een vol-
rloende gevulde portemonnee...
Tony Vos
ran
ust
re-
op