VIIVI I ICICI I S3 Jeep 2 koda levert Pro-versie n ocht Cruise control contëTEjt Hoezo net te vinden?! lieuwe Rapid Spaceback URGSE KOERIER Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 41 Donderdag 24 oktober 2013 Oplage 112.500 Jeep Grand Cherokee Content Autogroep villigerswerk? «Op 19.390 eur hebben de “en komen in Vooral in de jaren negentig waren de modellen van het Amerikaanse Jeep ongekend populair. Maar met het aanscherpen van de regels rond het grijze kenteken nam de belangstelling zover af dat de producten van het merk tegenwoordig weer exclusief zijn. Zo ook de huidige Grand Cherokee die een flink aantal wijzigingen heeft ondergaan. gebc. aan r woru SV tr/ir' 119.00-2030 ieTwern aan de AUTOGROEP ZUID-OOST AUTOSERV1CEBEDRIJF WaanZuid 301 -T013 - 4647676 MBm www.zuid-oost.nl graag over 'oorbeeld over ruis, maar ook saties in de sdig.Jekunt ■aan de arkeerde vakken. I je als inzet? jkheden !013en laatje Tijwilligerswerk. ïopde ectieve srmatie over de •ijwilligerswerk jiedt de ver ooral een an neteen aan en r.tGr.t Autogroep, uw officiële dealer van Jeep en Lancia met scherpe onderhoudstarieven Pietersbergweg 9, Autowijk Eindhoven - Tel. 040 2592800 www.contentautogroep.nl - info@contentautogroep.nl aren te helpen, varing, omdat vensen te s vrijwilliger Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs! ibera.s. Ben je ie, neem gerust •013-5498646 letwern.nl >rk. Onder het e jé graag over rweegt om .Dat geldt ook De huidige Grand Cherokee stamt uit 2011dus een ingrijpende facelift was niet echt nodig. Jeep beperkt zich wat dat be treft tot details. Het front is het meest als 'nieuw' herkenbaar. De grille, kóplampen en de indeling van de bumper zijn aan gepast en toont wat meer verfijnd. Zeker in deze Overland Summit topversie speelt chroom een prominente rol. Summit heeft standaard lederen bekleding en houtaccenten. In ons geval volledig in bruintinten en daar zijn de makers ecu beetje in door geschoten. Ook portierpane- len, middenconsole en het volledige dash board zijn bruin, terwijl de broodnodige contrasten metallic beige zijn. hele Skoda organisatie staat klaar voor de lancering van de nieuwe Rapid Spaceback. Kt de reeds aangekondigde varianten komen er ook meteen Businessline Pro model- °P basis van de Ambition en 9«e Businessline. De Pro ving bestaat uit 16 inch tmetalen wielen voor de htion en 17 inch voor de Ele- te Grappig is dat ondanks ’uitbreiding de prijzen 600 •lager liggen. Kortom, een I introductieaanbod. De Mon Businessline Pro start 11990 euro en de Elegance top 19.390 euro. Beide mo- 1.2 liter TSI ■I “en komen in aanmerking J procent bijtelling. Voornaam Technisch biedt de vernieuwde Grand Cherokee vooral een andere automaat. De auto is meteen van vijf naar acht trappen gegaan en dat uiteraard alle maal met het oog op het brandstofver bruik. De nieuwe versnellingsbak scha kelt prettig, vraagt alleen bij wegrijden een beetje geduld. De C02-uitstoot gaat zo'n tien procent terug en dat levert weer een praktijkverbruik op 1 op 10,5. We praten in dit geval over de in Italië gebouwde 3 liter V6 diesel die voort- n nog maar in één vermogensvariant jrdt toegepast. De krachtbron levert n comfortabele 250 pk en een daar- ij horend koppel van 570 Nm bij 2.000 /min. Een krachtige machine die een voornaam geluid maakt en goed bij het concept van de Grand Cherokee aansluit als autobaancruiser. De lagere C02-uitstoot zorgt over de hele linie voor verlaagde prijzen. De Grand Cherokee start vanaf 69.990 euro en de Overland Summit staat aan de top voor 88.490 euro. De video van deze kennisma king staat op www.youtube.com/automediaN L. Bruin Niet alleen''bij het front overigens. Op de-flanken is de chroomstrip van de por tieren verplaatst naar de skirts en op de achterkant is de verbindende strip tussen de lichtunits ook naar een lager niveau gegaan. De indeling van de achterlichten blijkt eveneens aangepast. Met chroom legt Jeep eveneens accenten rond de zij ruiten, op de portiergrepen en in de bum pers. Deze Summit uitvoering staat op ge polijste, lichtmetalen wielen. Ze lijken van afstand wellicht ook verchroomd, maar dat is beslist niét het geval. Het interieur is van hoog niveau qua inrich ting. Op dit vlak zijn Amerikaanse auto's er de laatste jaren flink op vooruit gegaan. De .orlijk hoog boven de weg. t de Summit als topmodel uiter- met een groot centraal scherm -diverse voertuigfuncties zo- 'gatiesysteem. Di verse instellingen van de auto kunnen op deze plaats worden aangepast. Maar de manier waarop is regelmatig zo ingewik keld dat het alleen bij stilstand en met tus senkomst van het instructieboekje veilig kan worden gedaan. ook behoor Jeep rust Intuïtief aard uit r. De auto is voorzien van forse stoelen met maar daarop diverse voed een comfortabele zitpositie. Alle materia- als onder meer het navige len voelen prettig aan en de uitrusting is verse instellingen van de uiteraard zeer compleet. De vormgeving deze plaats worden aange op details blijkt prima in orde, zoals bij- manier waarop is regelmat voorbeeld de pook van de automaat. Al leen jammer dat de bediening niet intuïtief gaat en je bij keren op de weg meerdere malen staat de hannesen en het overige verkeer tegen houdt. Het forse volume van de auto vertaalt zich in genoeg ruimte op de achterbank, al lijkt de afstand van vloer tot zitting aan de krappe kant. Het bagagevolume van de Grand Cherokee varieert van 782 tot 1.554 liter. Vanwege de hoog op de wielen geplaatste carrosserie ligt de bagagevloer Met enige regelmaat hoor ik de tehn 'het nieuwe rijden' voorbij komen. Daar spreekt men al een jaar of tien over. Het gaat erom zo snel mogelijk opte schakelen en de motor zo wei nig mogelijk toeren te laten draaien en daardoor minder brandstof ver verbruiken. Toch vraag ik me wel eens af of deze manier van rijden voldoende is doorgedrongen. Na tuurlijk, altijd al zuinig met hun auto omsprongen zullen het nieuwe rijden wellicht nog wat nadrukkelijker toepassen. Maar de neelrijder? Die je op de linker baan altijd met veel te hoge snelheid ih hun hybrides voorbij stuiven. Nee, die j vinden dat ze zelf geen tijd hebben I voor het nieuwe rijden. Want gas op 1 de plank, staat niet in het lijstje van I mogelijkheden om het bra dstofver- JjS bruik te temperen. AS Een goed hulpmiddel bij het terug- dringen van dat brandstofverbruik is Ie cruise control. Op lange stukken maak ik er veelvuldig gebruik van, M mede omdat het ook het comfort H vergroot. Toch valt het me op hoe weinig mensen, ondanks dat cruise j control tegenwoordig in bijna elke auto zit, deze voorziening weten toe te passen. Ik merk dat vooral als je op een afstand van tientallen kilometers steeds door dezelfde auto wordt ge- I passeerd, die je vervolgens een paar minuten later weer op de rechter i baan treft met een lagere snelheid. En dat terwijl ik dan het hele traject I «et een constante snelheid op die Guise control rijdt. Durven veel men sen het gasgeven niet uit handen te geven. Weten ze niet waartoe de betreffende knoppen dienen of heb- j ben ze lak aan het milieu en een vol- rloende gevulde portemonnee... Tony Vos ran ust re- op

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11