wiui laai I 3 Opvallen en anders zijn zijn ie BMW S3 Vrouwen nl Renova Group '=iS= Q J dandig: Ford parkeert iutomatisch rëiw jM G13302] ILBURGSE tion eden Tony Vos ól www.renova.nl Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 »nr40 Donderdag 17 oktober 2013 Oplage 112.500 Het wordt snel duidelijk dat BMW haar nek wil uitsteken met haar eerste elektrische auto, de i3. Ook al is het principe van een elektrisch aangedreven voertuig velen inmiddels duidelijk, BMW pakt het fenomeen serieus op en vult het verrassend in. de vooruitgang die is geboekt met bestaande Ford-technologieën als Active Park Assist en de Ford Powershift-transmissie voor de ontwikke ling van de nieuwe generatie van parkeertech- nologie: Fully Assisted Parking Aid. Met de Ford Powershift-transmissie kan auto matisch voor- en achteruit worden geschakeld, terwijl Active Park Assist scant op parkeerplek ken van geschikte afmetingen waarna het de auto inparkeert ■Op Youtube of via Facebook kom ik I steeds vaker grappige onderwer- Ben, foto's of filmpjes tegen. Zo juist nog, een filmpje waarin een dame 's lavonds binnenkomt met een zakje Jvol met Chinees eten. Onder het op ■e tafel plaatsen van de bakjes meldt Betegen haar man dat er wat met de auto is. Haar diagnose luidt: er zit I water in de carburateur. De man kijkt Jop z'n minst verbaasd en reageert ■at zijn vrouw niet eens weet wat een carburateur is. 'Waar heb je 'm geparkeerd?’ Antwoordt de dame in ■westie doodleuk 'in de sloot'. Dan tun je toch beslist van een juiste iiagnose spreken, als het tenminste m een oude auto gaat met nog een carburateur. Een dame waar je de autokennis liet van hoeft te betwisten is Mar ket Dunning uit het Amerikaanse 'lymouth in de staat Michigan. Zij heeft de gezegende leeftijd van 102 jaar en blijkt nog in een blakende ezondheid te verkeren. Zo zelfs dat te met grote regelmaat in het dorp aide omgeving te vinden is in haar tockard uit 1930. Zij is al sinds 1949 Sgenaar van deze gigantische ca- riolet en doet zelf het nodige aan onderhoud. Natuurlijk het afstellen van de carburateur, maar ook het «wisselen van de bougies en het mersen van de olie, zoals ze en- jhousiast vertelt. !o zie je maar dat vrouwen, in te genstelling tot wat 'wij' als mannen raak denken, beslist diepgaande kennis kunnen hebben van het fe nomeen auto, ook als het technisch wordt... 'Meneer, vindt u 'm zelf mooi?' klinkt het uit de mond van een oudere jongere op een brommer die op een afstandje de fo- toshoot van de nieuwe BMW i3 gadeslaat. Tja, of een bepaalde vormgeving bevalt of niet, dat is sterk persoonsafhankelijk. de hemelbekleding gaat, daaruit spreekt weer de echte BMW kwaliteit. BMW lanceert de i3 in een volledig elektri sche uitvoering of met een range extender. Die laatste is een 2 cilinder benzinemotor die onder de vloer van de bagageruimte naast de elektromotor wordt geplaatst. De elektromotor is van het krachtige soort met een vermogen van 170 pk en een koppel van 250 Nm. Daarmee accelereert de i3 als een bezetene en heeft de 100 km/u al in 7,2 seconden op de teller staan. Het is niet verstandig de topsnelheid van 150 km/u lang aan te houden, dan raakt de batterij zeer snel leeg. Bij het wegrijden meldt het volledig digitale instrumentarium een actie radius van 135 kilometer die bij een gemid delde rit behoorlijk exact in daadwerkelijk gereden kilometers wordt omgezet. Services Wennen aan de i3 blijkt nauwelijks no dig. Alleen de knop waarmee de rijstan den (D, R, P etc) worden ingeschakeld Carbon fiber Feit is in ieder geval dat BMW zeer bewust de krap vier meter lange i3 een bijzondere uitstraling meegeeft. De korte en tegelijk hoge carrosserie met een ultra korte mo torkap geeft afwijkende proporties. Bo vendien worden motorkap, dak en achter kant in glanzend zwart uitgevoerd om een lekker contrast neer te zetten. De zijkant wijkt vooral af door de ruit in de achter- portieren die diep is uitgesneden, terwijl ontwikkelt een automatische parkeer- rologie waarmee bestuurders zowel in de l’h op afstand met een druk op de knop •S’ parkeren. Het volledig geautomati- gsysteem bevindt zich momenteel in de >»en regelt met een druk op de knop de versnelling en voor- en achteruit- 11st 73 om feilloos en veilig te kunnen ,laAq"han De^ig^ 7an Research ^■^^^^■W’Mnced Engineering maken gebruik van zit wat ongemakkelijk achter het stuur. Opmerkelijk is de piepkleine draaicirkel die weer erg goed van pas komt in druk stads verkeer. De elektromotor laat nauwelijks van zich horen, de afrolgeluiden van de relatief smalle banden zijn normaal. BMW koppelt aan de i3 diverse digi tale services. Zo staat de auto altijd in contact met BMW via GSM. Deze voorziet zijn klant van bijvoorbeeld ver keersinformatie en gegevens waar zich laadpunten bevinden en of ze op dat moment vrij zijn. Gezien het snel groei ende aantal laadpunten wordt elektrisch rijden in Nederland steeds meer een se rieuze optie. BMW verkoopt de nieuwe i3 vanaf 35.500 euro en voor 39.990 euro met range ex tender. Overigens vallen beide varianten vanaf 1 januari in een andere bijtellings- klasse (nu 0%). De video van onze den op www.youti ze kennismaking is te vin- itube.com/automediaNL. Range extender De vormgeving en materialen in het interi eur mogen niet als alledaags worden afge daan. Natuurlijk kan de klant uit veel kleu ren en materialen kiezen. De bovenkant van het dashboard en de portierpanelen is gevormd uit een soort bamboegras en ook op andere details spelen duurzame materialen een belangrijke rol. Waar het om kunststoffen, knopjes en bijvoorbeeld juist het achterste zijruitje weer opvallend laag is. BMW verwacht dat klanten die nu een elektrische auto aanschaffen dat heel graag aan de buitenwereld willen laten weten. De bouwwijze van de carrosserie blijkt zeer vernieuwend. Een groot deel van de structuur vormt het merk uit carbon fiber en vult dat verder aan met aluminium en hoogwaardige kunststoffen. Daardoor blijkt het mogelijk het gewicht van de i3 te beperken tot 1.150 kg. De voorportieren gaan normaal open, de halve achterportie- ren scharnieren juist tegen de rijrichting in. Ondanks de bescheiden buitenafmetingen is de i3 van binnen verrassend ruim. Voorin zitten twee volwassenen meer dan uitste kend en hebben royaal zicht. Ook de ach terbank mag bepaald niet krap genoemd worden. Renova Tilburg Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg T(013)542 21 33 Renova Waalwijk Van Andelstraat9 5141 PB Waalwijk T (0416) 332 443 Renova Breda Huifakkerstraat 1 4815 PN Breda T (076) 522 35 49

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 17