s Autotest I I )13« PAGINA 2 DE AUTOMAAT» DONDERDAG 26 SEPTEMBER 2013 PAGINA 3 Renault Captur TCe 90 Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 898 cc bij 2.500 tr/min leter, breede 1,6 meter WI mee n we inderlij MST Technische gegevens: Op compacte SUV's zitten veel automobilisten te wachten. Renault vult die behoefte meteen trefzeker in met de Captur. Het vijfdeurs model heeft de Clio ak vertrouwde basis, maar vult de begrippen ruimte en functionaliteit op een volstrekt eigen en zeer kleurrijke manier in. Vermogen: 66 kW/90 pk bij 5.250 tr/min Prestaties: topsnelheid 171 km/u acceleratie 0-100 in 12,9 sec. Aanhanggewicht: 1.200 kg (geremd) detilburgse koerier - Gewicht: 1.076 kg AREND^AUTO OISTERWUK Koppel: 135 Nml Verbruik: stadscyclus 6,0 I buitenweg cyclus gecombineerd 4,S C02-uitstoot: 113 l liter/100 km js4,3 liter/100 km 4,9 liter/100 km 113 g/km (A-label) Merk en type: Renault Captur TCe 90 Expression Prijs: 17.995 euro Afmetingen: lengte 4,12 me Intuïtief Het dashboard is specifiek van vorm- getemperd, maar levert men ook wat aan prestaties in. Totaalpakket De Clio staat bekend door zijn comfor tabele onderstel. Dat ervaren we ook weer bij de Captur. Zonder hinderlijk te hellen in bochten, worden wegoneffen- heden keurig opgevangen. De elektrische stuurbekrachtiging is voldoende precies, op dat vlak heeft Renault de laatste NOBELSTRAAT 58 TEL (013) 21322 50 SPRENDLINGENSTRAAT12 TEL (013) 528 39 05 jaren veel verbeterd. Al bij al maakt dat van de Captur een zeer aantrekkelijk totaalpakket dat als klap op de vuurpijl bovendien nog zeer betaalbaar blijkt. De auto is er namelijk al vanaf 15.990 euro. Wie net wat meer uitrusting wil is voor de Expression 17.990 euro kwijt en wie maximaal doorgaat voor de Dynamique is voor 19.490 euro helemaal het mannetje. De video van deze test staat op www. youtube.com/automediaNL. Slechts 4,12 meter is de Renault Captur lang, maar de auto maakt willekeurig ffl welke kant bekeken een veel gro te indruk. Dat komt door de volwassen hoogte. Uit die hoogte wordt ook voor een belangrijk deel de ruimtewinst voor het interieur gehaald. geving, maar-het instrumentarium blijkt regelrecht van de Clio overgenomen. De overzichtelijkheid is normaal met een grote digitale uitlezing van de snelheid. Op de middenconsole zit een kleurenscherm met daarop onder meer het navigatiesysteem en de bediening van de audio en enkele voertuigfuncties. Dit systeem werkt mooi intuïtief zodat je er snel in thuis raakt. Aan de basis van het Captur programma staat de recent gelanceerde 0,9 liter ben zinemotor die met turbo een vermogen levert van 90 pk en komt aan en koppel van 135 Nm al bij 2.500 tr/min. Een ver rassend machientje door zijn levendigheid en relatieve rust. De Captur trekt er in 12,9 seconden mee naar de 100 km/u en zet een top neer van 171 km/u. Daar is meer dan prima mee te leven. Bovendien blijkt de auto netjes zuinig, ook in de praktijk met een resultaat van 1 op 14 tot 1 op 16 afhankelijk van hoe er met de wordt omgesprongen. Middels de nop wordt het verbruik nog verder Contrastkleur Net als bij de Clio biedt Renault bij de Captur tal van kleurrijke mogelijkheden het model aan te kleden Natuurlijk zijn er gedekte kleuren als zwart en grijs, maar waarom niet kiezen voor vrolijke tinten als felblauw, warm oranje of chic bruin. Die kleuren kunnen vervolgens gecombineerd worden met een contrastkleur voor het dak: zwart, oranje of crème. Voorts zijn or nog tal van accentstrips, binnenkanten van de wielen en stickers die kunnen wor den gevarieerd. Dat betekent dus lekker een dagje puzzelen en spelen alvorens de eigen Captur bij de dealer kan worden besteld. De auto heeft een krachtig voor aanzicht waarop het merklogo prominent aanwezig is. De zijkant wordt optisch laag 91 langgerekt gehouden door de zwarte onderrand relatief ver in de portieren door te trekken. Een contrasterend dak •ergroot dit effect. Vlakke stoelen De achterklep toont relatief raadt al een behoorlijk bagagevoiu Dat blijkt met 377 liter zeer behoor Maar daarmee is het verhaal nog verteld. Renault vergroot de functiona liteit met een dubbele bagagevloer, een verschuifbare achterbank en uiteraard de mogelijkheid die bank in twee delen neer te klappen. Het volume groeit dan tot een respectabele 1.235 liter. De ruimte op de achterbank is uiteraard afhankelijk van de stand waarin deze wordt gezet. Helemaal naar achteren kun nen er twee volwassenen keurig zitten. Voorin, is het qua ruimte keurig in orde. De enige opmerking geldt de wat vlakke stoelen en hier en daar de afwerking van kunststof panelen. Panelen die ook weer in diverse kleuren kunnen worden uitgekozen. Grappig is ook dat Renault in sommige varianten uitritsbare bekleding aanbiedt. De stof kan er dan gemakkelijk uit en eventueel in de machine gewassen. Ook kan de gebruiker indien gewenst van stof wisselen om een ander accent aan te brengen. W 4-KHR-46

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 19