s
Autotest
I
I
)13« PAGINA 2
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 26 SEPTEMBER 2013 PAGINA 3
Renault Captur TCe 90
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud: 898 cc
bij 2.500 tr/min
leter, breede 1,6 meter
WI
mee
n we
inderlij
MST
Technische
gegevens:
Op compacte SUV's zitten veel automobilisten te wachten. Renault vult die
behoefte meteen trefzeker in met de Captur. Het vijfdeurs model heeft de Clio
ak vertrouwde basis, maar vult de begrippen ruimte en functionaliteit op een
volstrekt eigen en zeer kleurrijke manier in.
Vermogen:
66 kW/90 pk bij 5.250 tr/min
Prestaties:
topsnelheid 171 km/u
acceleratie 0-100 in 12,9 sec.
Aanhanggewicht:
1.200 kg (geremd)
detilburgse koerier -
Gewicht:
1.076 kg
AREND^AUTO OISTERWUK
Koppel:
135 Nml
Verbruik:
stadscyclus 6,0 I
buitenweg cyclus
gecombineerd 4,S
C02-uitstoot: 113
l liter/100 km
js4,3 liter/100 km
4,9 liter/100 km
113 g/km (A-label)
Merk en type:
Renault Captur TCe 90 Expression
Prijs:
17.995 euro
Afmetingen:
lengte 4,12 me
Intuïtief
Het dashboard is specifiek van vorm-
getemperd, maar levert men ook wat aan
prestaties in.
Totaalpakket
De Clio staat bekend door zijn comfor
tabele onderstel. Dat ervaren we ook
weer bij de Captur. Zonder hinderlijk te
hellen in bochten, worden wegoneffen-
heden keurig opgevangen. De elektrische
stuurbekrachtiging is voldoende precies,
op dat vlak heeft Renault de laatste
NOBELSTRAAT 58 TEL (013) 21322 50
SPRENDLINGENSTRAAT12 TEL (013) 528 39 05
jaren veel verbeterd. Al bij al maakt dat
van de Captur een zeer aantrekkelijk
totaalpakket dat als klap op de vuurpijl
bovendien nog zeer betaalbaar blijkt. De
auto is er namelijk al vanaf 15.990 euro.
Wie net wat meer uitrusting wil is voor
de Expression 17.990 euro kwijt en wie
maximaal doorgaat voor de Dynamique is
voor 19.490 euro helemaal het mannetje.
De video van deze test staat op www.
youtube.com/automediaNL.
Slechts 4,12 meter is de Renault Captur
lang, maar de auto maakt willekeurig
ffl welke kant bekeken een veel gro
te indruk. Dat komt door de volwassen
hoogte. Uit die hoogte wordt ook voor een
belangrijk deel de ruimtewinst voor het
interieur gehaald.
geving, maar-het instrumentarium blijkt
regelrecht van de Clio overgenomen. De
overzichtelijkheid is normaal met een grote
digitale uitlezing van de snelheid. Op de
middenconsole zit een kleurenscherm met
daarop onder meer het navigatiesysteem
en de bediening van de audio en enkele
voertuigfuncties. Dit systeem werkt mooi
intuïtief zodat je er snel in thuis raakt.
Aan de basis van het Captur programma
staat de recent gelanceerde 0,9 liter ben
zinemotor die met turbo een vermogen
levert van 90 pk en komt aan en koppel
van 135 Nm al bij 2.500 tr/min. Een ver
rassend machientje door zijn levendigheid
en relatieve rust. De Captur trekt er in
12,9 seconden mee naar de 100 km/u en
zet een top neer van 171 km/u. Daar is
meer dan prima mee te leven. Bovendien
blijkt de auto netjes zuinig, ook in de
praktijk met een resultaat van 1 op 14
tot 1 op 16 afhankelijk van hoe er met de
wordt omgesprongen. Middels de
nop wordt het verbruik nog verder
Contrastkleur
Net als bij de Clio biedt Renault bij de
Captur tal van kleurrijke mogelijkheden
het model aan te kleden Natuurlijk zijn
er gedekte kleuren als zwart en grijs, maar
waarom niet kiezen voor vrolijke tinten als
felblauw, warm oranje of chic bruin. Die
kleuren kunnen vervolgens gecombineerd
worden met een contrastkleur voor het
dak: zwart, oranje of crème. Voorts zijn
or nog tal van accentstrips, binnenkanten
van de wielen en stickers die kunnen wor
den gevarieerd. Dat betekent dus lekker
een dagje puzzelen en spelen alvorens
de eigen Captur bij de dealer kan worden
besteld. De auto heeft een krachtig voor
aanzicht waarop het merklogo prominent
aanwezig is. De zijkant wordt optisch laag
91 langgerekt gehouden door de zwarte
onderrand relatief ver in de portieren
door te trekken. Een contrasterend dak
•ergroot dit effect.
Vlakke stoelen
De achterklep toont relatief
raadt al een behoorlijk bagagevoiu
Dat blijkt met 377 liter zeer behoor
Maar daarmee is het verhaal nog
verteld. Renault vergroot de functiona
liteit met een dubbele bagagevloer, een
verschuifbare achterbank en uiteraard de
mogelijkheid die bank in twee delen neer
te klappen. Het volume groeit dan tot een
respectabele 1.235 liter.
De ruimte op de achterbank is uiteraard
afhankelijk van de stand waarin deze
wordt gezet. Helemaal naar achteren kun
nen er twee volwassenen keurig zitten.
Voorin, is het qua ruimte keurig in orde.
De enige opmerking geldt de wat vlakke
stoelen en hier en daar de afwerking
van kunststof panelen. Panelen die ook
weer in diverse kleuren kunnen worden
uitgekozen. Grappig is ook dat Renault in
sommige varianten uitritsbare bekleding
aanbiedt. De stof kan er dan gemakkelijk
uit en eventueel in de machine gewassen.
Ook kan de gebruiker indien gewenst van
stof wisselen om een ander accent aan
te brengen.
W 4-KHR-46