iM «.Miïtaai.
Belist OK
DDE
1
t
Eerste Kia Pro Cee'd GT
van Denissen
ffl 33 i
IGSE KOERIER
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 37 Donderdag 26 september 2013 Oplage 112.500
dan
Daar
Tony Vos
la
PEUGEOT
i de achter-
ge-
tals
ima
n op
junt.
NEFKENS
rige
ide-
liteit
ring,
iere
/i]ze
Itali
:i]ke
sub
De
op-
xet-
snt
-an-
dezelfde
sinere 208.
rialen wor-
staat
ie stuurtje
te kijken.
element» ai
in de achterli
afkomst le*~
dezelfde Sua
kant. P~"
ontwerpriuu.
Dat betekent
den toegef
behoorlijk I
het mogeli
Dat is wel i
www.nefkens-middenbrabant.nl
Diessen Oisterwijk Tilburg Waalwijk
De naam 308 bij Peugeot gaat al weer een generatie mee, maar komt nu
terug in een volledig nieuwe vorm. Het blijkt de eerste keer in de lange
Peugeot-historie dat een nieuw model een bestaande typenaam krijgt.
Het hart van Peugeot is Souchaux in Oost-
Frankrijk. Sinds 1912 zijn daar al meer
dan 21 miljoen voertuigen met de leeuw
geproduceerd en de nieuwe 308 is de
volgende in opvolging. Het is dan ook op
deze historische grond dat het merk de
nieuwe telg in de middenklasse lanceert
en produceert. Daarbij wordt vol trots ge
meld dat driekwart van de onderdelen van
Franse makelij is, een belangrijk argument
op de eigen, Franse markt.
cent bijtelling. We reden de bekende 115
pk 1,6 liter diesel die mooi loopt en ge
zien een totaalgewicht van 1.165 kg voor
prima prestaties zorgt. De 2 liter Euro6 van
150 pk voegt daar weinig aan toe. Natuur
lijk komt de motor krachtiger over, maar
laat ook wat meer van zich horen. Peugeot
injecteert bij het Euro6 motoren AdBlue
in het uitlaatsysteem waarmee zowel de
uitstoot stikstofoxiden als de roetdeeltjes
wordt verminderd. Tegelijk is het Peugeot
gelukt bij deze motoren het verbruik ver
der terug te dringen.
In z'n totaliteit maakt de n
een gedegen indruk. Alles
op z'n plek en dat levert t.
spannen rijdende hatchback _r
druk geeft van een klasse hc;:
voor zich spreken dat Peugeot t<
tronische voorzieningen heeft
tot de mogelijkheid van een
met internet.
In oktober verschijnt de nieuwe 308 bij
de dealer en is dan te koop vanaf 18.990
euro. Een keurig aanvalsprijs, al zal de gro
te belangstelling vooral uitgaan naar de
gunstige Euro6 diesel die minimaal 22.550
euro gaat kosten. De middenklasse heeft
er een uiterst geduchte concurrent bij!
harmeerd
-r-die zorgt
voor een top van 230 km/u en acceleratie
gelijnde coupé, naar 100 in 7,7 seconden.
laar nog diverse Schiedon: "Enige tijd geleden kocht mijn
details aan toe. vader al een Kia Sorento bij Denissen. Hij
werd zeer prettig geholpen en geen moei
te was de mensen van Denissen te veel.
Dat was voor mij een extra reden om bij
Denissen deze Pro Cee'd te kopen."
nieuwe Peugeot
s valt bij de auto
een uiterst ont-
ack op die de in-
hoger. Het mag
geottalvanelek-
voorbereid
verbinding
Afkomst
Peugeot trapt de nieuwe 308 af als vijf-
deurs hatchback. De auto maakt gebruik
van een volledig nieuwe bodemgroep,
waarop Citroen inmiddels ook de C4
Picasso baseert. Het is een ruimtelijk
gebouwde basis die maar liefst 140 kg
aan gewicht bespaard. Tegelijk neemt de
varianten stoelmassage toe. Op c
bank is het met de beenruimte goed c
steld, de hoofdruimte komt wat te kort
voor een glazen dak wordt gekozen.
Motorisch heeft Peugeot haar zaakjes goed
voor elkaar. Door de flinke gewichtsver-
mindering is de auto in het segment een
waar lichtgewicht. Dat betekent dat de
auto met kleinere motoren toe kan. Aan
de basis staat de 1,2 liter VTi driecilinder
van 82 pk die weldra ondersteuning krijgt
van een turbovariant met naar keuze 110
of 130 pk. Tot die tijd komt er een 1,6 liter
VTi met turbo goed voor 125 pk en mag de
156 pk versie ook daarna blijven. De laatste
ontpopt zich als een voldoende krachtige,
lekkere soepele krachtbron die ook netjes
stil blijkt. De motor is gekoppeld aan een
handgeschakelde zesbak of een automaat
met hetzelfde aantal verzetten.
Als groot Frankrijk liefhebber kan ik
'mijn' land niet altijd verdedigen. Wie
kent niet het humeur van de gemid
delde ober op een Parijs terras. Zeker
als de buitenlandse klant wat meer
geduld vraagt om de louter Franse
kaart uit te pluizen. Daarna is er al
lerminst van onderling begrip sprake
als het met veel zorg uitgekozen
drankje of gerecht niet juist wordt
uitgesproken en de ober in kwestie
totaal geen idee lijkt te hebben wat
die rare buitenlander van hem wil.
Een andere plek waar dit soort men
taliteit heerst is de Franse zuidkust.
Jaarlijkse gaan we er met honderd
duizenden naar toe, maar ik begrijp
niet waarom. Vanwege de combi
natie zon en zee? Die valt ergens
anders ook wel te vinden. Het zal in
ieder geval niet aan de hoge service-
graad van het gemiddelde personeel
liggen. Probeert iemand aan de balie
van de luchthaven in Nice met een
Nederlandse credit card af te reke
nen. 'Buitenlandse credit card, nee
mevrouw, dat gaat niet.' Weglopend,
de bestelling achterlatend bleek de
beste zet. Ineens slikte het apparaat
die credit card wel.
En de dan chauffeur die ons vanaf
een hotel terugbracht naar de lucht
haven. Wat een hork. Het terrein van
het hotel nog niet eens af had me
neer al een telefoon aan het oor. Vro
lijk wilde hij de weg oprijden. Met
een vol op de rem, passagiers in de
gordels. Een geval van een dame op
de openbare weg die op de andere
weghelft rijdt om een fietser te pas
seren. En dan alleen maar schelden
waarom de dame in kwestie 'veel te
hard' aan de verkeerde kant van de
weg rijdt. Maar alle andere Fransen
zijn beslist OK hoor...
nieuwe 308 af in lengte en hoogte, terwijl
bijvoorbeeld het bagagevolume er weer
op vooruit gaat. Gebruikers van de 308
profiteren ten volle van een volume van
470 tot 1.309 liter.
Mede dankzij de lagere carrosserievorm
is de stroomlijn aanzienlijk verbeterd en
ook dat is een element om het brandstof
verbruik te reduceren. De vormgeving is
strak en doet nog het meest denken aan
Duitse premiumproducten. Het zijn vooral
elementen als de grille en de vlakverdeling
iterlichten die geen twijfel over de
laten bestaan. Het interieur toor
strakke, correctheid als de buiter
Peugeot slaat met de 308 dez
erprichting in als bij de kleine™
it dat er fraaie materia.™
apast. Het instrumentarium
c hoog, terwijl het kleine r*"
dijk maakt er overheen t_
I even wennen.
W Schiedon neemt zijn fraaie en snelle Kia Pro Cee'd GT in ontvangst uit handen van
verkoopadviseur Gilber Verheijden van Garage Denissen.
Afgelopen week leverde de Tilburgse Kia Schiedon was dan ook direct geche
dealer Denissen de eerste Pro Cee'd GT van de 204 pk sterke turbomotor d
Mn Toby Schiedon. Is de Pro cee'd als --
«n mooie en dynamisch gr'”~1-
deGT uitvoering voegt daa.
subtiele maar opvallende details'aan toe.
De zwarte honingraadgrille, rode sierlijst
onder de bumper, de 8 vierkante led lamp
jes voor, sideskirts en 18 inch lichtmetal
onderstrepen het sportieve karakter. Toby
Glazen dak
Verder valt op dat de 308 uitermate zuinig
is met knoppen. Zeker vanaf het tweede
uitrustingsniveau waar de belangrijkste be-
dieningselementen onderdeel uitmaken van
een digitaal scherm in het midden boven de
console. Navigatie, entertainment en bijvoor
beeld klimaat worden door lichte aanrakin
gen via het scherm geregeld. Dat zorgt voor
een enorme rust en dat is prettig.
Peugeot voorziet de nieuwe 308 van prin
meubilair dat voldoende groot blijkt en i
de belangrijke plekken goed ondersteu...
Natuurlijk past het merk bij de duurdere
Internet
Naast de bestaande 1,6 liter diesel laat
Peugeot op de nieuwe 308 ook volop het
nieuwe Blue HDi Euro6 motoren los. Die
verschijnt met een inhoud van 1,6 en 2,0
liter. De eerste is voor Nederland zeer in
teressant omdat daarmee geheel 2014
wordt voldaan aan de norm voor 14 pro-