iM «.Miïtaai. Belist OK DDE 1 t Eerste Kia Pro Cee'd GT van Denissen ffl 33 i IGSE KOERIER Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 37 Donderdag 26 september 2013 Oplage 112.500 dan Daar Tony Vos la PEUGEOT i de achter- ge- tals ima n op junt. NEFKENS rige ide- liteit ring, iere /i]ze Itali :i]ke sub De op- xet- snt -an- dezelfde sinere 208. rialen wor- staat ie stuurtje te kijken. element» ai in de achterli afkomst le*~ dezelfde Sua kant. P~" ontwerpriuu. Dat betekent den toegef behoorlijk I het mogeli Dat is wel i www.nefkens-middenbrabant.nl Diessen Oisterwijk Tilburg Waalwijk De naam 308 bij Peugeot gaat al weer een generatie mee, maar komt nu terug in een volledig nieuwe vorm. Het blijkt de eerste keer in de lange Peugeot-historie dat een nieuw model een bestaande typenaam krijgt. Het hart van Peugeot is Souchaux in Oost- Frankrijk. Sinds 1912 zijn daar al meer dan 21 miljoen voertuigen met de leeuw geproduceerd en de nieuwe 308 is de volgende in opvolging. Het is dan ook op deze historische grond dat het merk de nieuwe telg in de middenklasse lanceert en produceert. Daarbij wordt vol trots ge meld dat driekwart van de onderdelen van Franse makelij is, een belangrijk argument op de eigen, Franse markt. cent bijtelling. We reden de bekende 115 pk 1,6 liter diesel die mooi loopt en ge zien een totaalgewicht van 1.165 kg voor prima prestaties zorgt. De 2 liter Euro6 van 150 pk voegt daar weinig aan toe. Natuur lijk komt de motor krachtiger over, maar laat ook wat meer van zich horen. Peugeot injecteert bij het Euro6 motoren AdBlue in het uitlaatsysteem waarmee zowel de uitstoot stikstofoxiden als de roetdeeltjes wordt verminderd. Tegelijk is het Peugeot gelukt bij deze motoren het verbruik ver der terug te dringen. In z'n totaliteit maakt de n een gedegen indruk. Alles op z'n plek en dat levert t. spannen rijdende hatchback _r druk geeft van een klasse hc;: voor zich spreken dat Peugeot t< tronische voorzieningen heeft tot de mogelijkheid van een met internet. In oktober verschijnt de nieuwe 308 bij de dealer en is dan te koop vanaf 18.990 euro. Een keurig aanvalsprijs, al zal de gro te belangstelling vooral uitgaan naar de gunstige Euro6 diesel die minimaal 22.550 euro gaat kosten. De middenklasse heeft er een uiterst geduchte concurrent bij! harmeerd -r-die zorgt voor een top van 230 km/u en acceleratie gelijnde coupé, naar 100 in 7,7 seconden. laar nog diverse Schiedon: "Enige tijd geleden kocht mijn details aan toe. vader al een Kia Sorento bij Denissen. Hij werd zeer prettig geholpen en geen moei te was de mensen van Denissen te veel. Dat was voor mij een extra reden om bij Denissen deze Pro Cee'd te kopen." nieuwe Peugeot s valt bij de auto een uiterst ont- ack op die de in- hoger. Het mag geottalvanelek- voorbereid verbinding Afkomst Peugeot trapt de nieuwe 308 af als vijf- deurs hatchback. De auto maakt gebruik van een volledig nieuwe bodemgroep, waarop Citroen inmiddels ook de C4 Picasso baseert. Het is een ruimtelijk gebouwde basis die maar liefst 140 kg aan gewicht bespaard. Tegelijk neemt de varianten stoelmassage toe. Op c bank is het met de beenruimte goed c steld, de hoofdruimte komt wat te kort voor een glazen dak wordt gekozen. Motorisch heeft Peugeot haar zaakjes goed voor elkaar. Door de flinke gewichtsver- mindering is de auto in het segment een waar lichtgewicht. Dat betekent dat de auto met kleinere motoren toe kan. Aan de basis staat de 1,2 liter VTi driecilinder van 82 pk die weldra ondersteuning krijgt van een turbovariant met naar keuze 110 of 130 pk. Tot die tijd komt er een 1,6 liter VTi met turbo goed voor 125 pk en mag de 156 pk versie ook daarna blijven. De laatste ontpopt zich als een voldoende krachtige, lekkere soepele krachtbron die ook netjes stil blijkt. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een automaat met hetzelfde aantal verzetten. Als groot Frankrijk liefhebber kan ik 'mijn' land niet altijd verdedigen. Wie kent niet het humeur van de gemid delde ober op een Parijs terras. Zeker als de buitenlandse klant wat meer geduld vraagt om de louter Franse kaart uit te pluizen. Daarna is er al lerminst van onderling begrip sprake als het met veel zorg uitgekozen drankje of gerecht niet juist wordt uitgesproken en de ober in kwestie totaal geen idee lijkt te hebben wat die rare buitenlander van hem wil. Een andere plek waar dit soort men taliteit heerst is de Franse zuidkust. Jaarlijkse gaan we er met honderd duizenden naar toe, maar ik begrijp niet waarom. Vanwege de combi natie zon en zee? Die valt ergens anders ook wel te vinden. Het zal in ieder geval niet aan de hoge service- graad van het gemiddelde personeel liggen. Probeert iemand aan de balie van de luchthaven in Nice met een Nederlandse credit card af te reke nen. 'Buitenlandse credit card, nee mevrouw, dat gaat niet.' Weglopend, de bestelling achterlatend bleek de beste zet. Ineens slikte het apparaat die credit card wel. En de dan chauffeur die ons vanaf een hotel terugbracht naar de lucht haven. Wat een hork. Het terrein van het hotel nog niet eens af had me neer al een telefoon aan het oor. Vro lijk wilde hij de weg oprijden. Met een vol op de rem, passagiers in de gordels. Een geval van een dame op de openbare weg die op de andere weghelft rijdt om een fietser te pas seren. En dan alleen maar schelden waarom de dame in kwestie 'veel te hard' aan de verkeerde kant van de weg rijdt. Maar alle andere Fransen zijn beslist OK hoor... nieuwe 308 af in lengte en hoogte, terwijl bijvoorbeeld het bagagevolume er weer op vooruit gaat. Gebruikers van de 308 profiteren ten volle van een volume van 470 tot 1.309 liter. Mede dankzij de lagere carrosserievorm is de stroomlijn aanzienlijk verbeterd en ook dat is een element om het brandstof verbruik te reduceren. De vormgeving is strak en doet nog het meest denken aan Duitse premiumproducten. Het zijn vooral elementen als de grille en de vlakverdeling iterlichten die geen twijfel over de laten bestaan. Het interieur toor strakke, correctheid als de buiter Peugeot slaat met de 308 dez erprichting in als bij de kleine™ it dat er fraaie materia.™ apast. Het instrumentarium c hoog, terwijl het kleine r*" dijk maakt er overheen t_ I even wennen. W Schiedon neemt zijn fraaie en snelle Kia Pro Cee'd GT in ontvangst uit handen van verkoopadviseur Gilber Verheijden van Garage Denissen. Afgelopen week leverde de Tilburgse Kia Schiedon was dan ook direct geche dealer Denissen de eerste Pro Cee'd GT van de 204 pk sterke turbomotor d Mn Toby Schiedon. Is de Pro cee'd als -- «n mooie en dynamisch gr'”~1- deGT uitvoering voegt daa. subtiele maar opvallende details'aan toe. De zwarte honingraadgrille, rode sierlijst onder de bumper, de 8 vierkante led lamp jes voor, sideskirts en 18 inch lichtmetal onderstrepen het sportieve karakter. Toby Glazen dak Verder valt op dat de 308 uitermate zuinig is met knoppen. Zeker vanaf het tweede uitrustingsniveau waar de belangrijkste be- dieningselementen onderdeel uitmaken van een digitaal scherm in het midden boven de console. Navigatie, entertainment en bijvoor beeld klimaat worden door lichte aanrakin gen via het scherm geregeld. Dat zorgt voor een enorme rust en dat is prettig. Peugeot voorziet de nieuwe 308 van prin meubilair dat voldoende groot blijkt en i de belangrijke plekken goed ondersteu... Natuurlijk past het merk bij de duurdere Internet Naast de bestaande 1,6 liter diesel laat Peugeot op de nieuwe 308 ook volop het nieuwe Blue HDi Euro6 motoren los. Die verschijnt met een inhoud van 1,6 en 2,0 liter. De eerste is voor Nederland zeer in teressant omdat daarmee geheel 2014 wordt voldaan aan de norm voor 14 pro-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 17