Fietsen in Tilburg kan veiliger
9
V
s
X
senioren
-wijder
Agenda
Meldactie onveilige plekken
i’M’
GSE KOERIER
DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 19 SEPTEMBER 2013
11
Meer op www.ouderenactief.nl
TEKST: ANITA VAN HASSEL
voer diën-
illigers en
sr
I
3tie!
Klacht:
cht
De kruising Molenbochtstraat - Koestraat is onoverzichtelijk en daardoor gevaarlijk. Vanuit oostelijke richting moet i
auto bijna op het fietspad staan om te zien of er verkeer van rechts komt.
De gemeente Tilburg doet een
groot onderzoek naar onveilige
plekken voor fietsers. Bijvoor
beeld door slechte verlichting,
obstakels, losse tegels, kuilen
en te hoge struiken. Iedereen
kan meedoen aan deze scan:
zie onderaan deze pagina.
Seniorenwijzer sprak verkeers
kundige Pieter van Bekkum.
een
FOTO’S: PETER LIGTENBERG
Plaats:
(straat en huisnummer, hoek, etc.):
-LUUllXJ^JMKULUjCUttlMALfJIjU'*
i
niet té veilic
keerskundig<
sen minder c
dat ze harder
snelweg verli
>mentie?
cursus Ge-
oktober, 4
>n aan deze
d wordt op
isen 19.00
de arbeids- I
1 een kopje
kheden om
atschappe- i
e helpen je
'acature op
i je de ge- i
e in onder-
rsonenbus-
reden naar
rg.
SEMEEHTE TILIURC
arm zijn.
1.30 uur.
rx de elektrische
"waarlijk. Een
ding, hoor, maar
hebt minder tijd
Testosteronbommetjes
Verkeerssituaties moeten ook
ilig zijn, weet de ver-
iige: “Dan letten men
op. Het is bewezen
»r rijden als een auto
licht wordt. Op een
gevaarlijke kruising gebeuren
vaak juist weinig ongelukken,
omdat iedereen goed oplet.”
,urg
ledetineer-
beze con-
zich meer
/ekelijks of
in de Bel-
1 zo'n 700
aar Tilburg.
idat ze het I
nissen ver- i
>ieden hen
welijke ge-
iteiten bij
;k, sjoelen, I
Teugenop-
verk. Wil jij
contourdetwern
Uitgave: ContourdeTwern
E seniorenwijzer@contourdetwern.nl
,T (013) 5839999
www.fietsmeldpunt.nl/tilburg
Meid irtuattM die voor hetier, gevurtijk njn
Gemeente Tilburg maakt er werk van.
Een andere.gevaarlijke trend geldt
voor alle leeftijdsgroepen, signa
leert de verkeerskundige: “Vaak
worden paaltjes genoemd als oor
zaak van fietsongevallen waarbij
geen andere verkeersdeelnemer
betrokken is. Er zullen gegaran
deerd paaltjes op verkeerde plek
ken staan of slecht zichtbaar zijn,
maar belangrijker is het gebrek
aan concentratie: er zijn steeds
meer fietsers die al rijdend telefo
neren, sms’en, enzovoort. Dat zou
net als bij automobilisten verbo
den moeten worden!”
Dementie en mantelzorg
Op woensdag 25 septem
ber houden De Wever en
ContourdeTwern een infor
matiebijeenkomst voor man-
telzorgers van mensen met
dementie die zelfstandig of
in een woonzorgcentrum
wonen. Thema: hoe red je
het? Deelname is gratis. De
avond is van 19.30 tot 21.30
uur in De Wever Satijnhof
(Wethouderslaan 9, bij Jo-
zefzorg). Aanmelden: tel.
(013) 5831000.
Scootmobielcursus
Het Tilburgs Overleg Gehan
dicaptenorganisaties (TOG)
organiseert op donderdag
26 september van 9.30 tot
15.30 uur een scootmo
bielcursus met theorieles
en praktijkgedeelte. Plaats:
wijkcentrum Het Spoor,
Schaepmanstraat 36 (Oud-
Noord). Kosten: €5. Aanmel
den: tel. (013) 4686165.
Steun voor mantelzorgers
De dementieconsulenten
van De Wever en de mantel-
zorgconsulenten van Con-
tourdeTwern starten een
ondersteuningsgroep voor
mantelzorgers. De deelne
mers krijgen informatie over
het gedrag van dementeren
den, en hoe je overbelasting
kunt voorkomen. De groep
komt vanaf donderdag 26
september acht keer weke
lijks bij elkaar in de Geheu-
genwinkel (Korvelplein 60).
Tijd: 13.30 tot 15.30 uur. Kos
ten: €10 voor het werkboek.
Informatie: Phil Mutsaers
(tel. 06-51880072) of Heidi
van Tuel (06-34626878):
Familiecafé
Op maandag 30 september
is er weer het Familiecafé
voor mantelzorgers en ver
zorgden in de Tongerlose
Hoef (Reitse Hoevenstraat
129). Thema: De armoede
val, werken en toch
Tijd: 19.30 tot 21.
Toegang gratis.
Samen buiten bewegen
Senioren van 65 tot 75 jaar
die buiten wat aan hun con
ditie willen doen, kunnen
meedoen aan een nieuwe
MBvO-groep in Noord. Met
een deskundige docente
oefent de groep o.a. op
beweegtoestellen, in het
Cruijffcourt, of maakt een
wandeling. Tijd: donderdag,
13.30 tot 14.30 uur. Vertrek
bij wijkcentrum De Ypelaer
(Corellistraat 10). Kosten:
€3,85 per les. Bij slecht weer
is de les binnen. Na afloop
is er tijd voor een praatje bij
een kopje koffie/thee. Infor-
matie/aanmelden: José van
der Heijden, wijkcentrum de
Ypelaer, tel. (013) 4552928,
e-mail josevanderheijden@
contourdetwern.nl
weer omhoog
straat. En mis;
tot de Interpol
gemeente koos
en nu is het aan de achterkant
van de V&D nog steeds te ge
vaarlijk voor een echte fietsroute
en is het opletten geblazen.”
Tilburg was ooit een soort bede
vaartsoord voor fietsers, maar is
volgens Van Bekkum al lang in
gehaald door andere steden in
Nederland. “Na de aanleg van
het oost-west fietspad naar de
universiteit kwamen zelfs Ja
panners kijken naar de vooruit
strevende ideeën hier. En hoe
wel de paden en stallingen nog
altijd prima in orde zijn, wordt er
nog altijd niet genoeg gefietst in
Tilburg. Hoe krijg je de Tilbur-
gers meer op de fiets?”
Elektrische fiets
Ouderen op de fiets zijn een ex
tra kwetsbare groep, vindt Pieter
van Bekkum. “Om aan het ver
keer te kunnen deelnemen moet
je goed om je heen kunnen kij
ken, de situatie snel kunnen in
schatten en daarnaar handelen.
Soms moet je in een paar secon
den het gevaar zien, remmen en
stoppen. Dat kan voor ouderen
lastig zijn, en dan vormen ze een
gevaar op de weg.”
“Daarom vind ik de elektrische
fiets ook zo ge\
prachtige uitvindinc
je rijdt sneller en
om te reageren. Een tip: Veilig
Verkeer Nederland geeft cursus
sen valpreventie: daarbij leggen
ze dikke matten neer en leren ze
hoe je het beste een val van de
fiets kunt breken.”
Van Bekkum glundert. “Het psy
chologische aspect maakt mijn
vak juist zo interessant. Neder
landers zijn ontzettend eigenwijs
en hebben een niet zo prettige
verkeersmentalrteit Ze nemen
een soort aanvaardbaar risico
door nog even snel voor die auto
over te steken. Dat zien we vooral
bij jongeren, de testosteronbom
metjes. Oudere fietsers wachten
weer te lang met oversteken. Al
lemaal ergernissen. We worden
woest als iemand ons parkeer-
plekje inpikt.”
Beter gedrag zou lonen, denkt de
verkeerskundige: “Op de snel
weg mogen geen fietsers komen;
dat doen we dan ook niet. Je mag
het toch ook omdraaien: woon-
straten zijn voor de fietsers en de
auto’s zijn daar te gast. Laat de
automobilisten zich dan ook als
gast gedragen. Nu lijkt het vaak
dat de paardenkrachten bestuurd
worden door ezels.”
Pieter van Bekkum
onze oren en ogen en vertellen
waar er gevaarlijke situaties zijn.”
“We krijgen nu veel klachten
over het viaduct bij het NS-
plein. Wie vanaf de stad komt,
moet bijna onder het viaduct
een smalle scherpe bocht ne
men. We hebben de klachten bij
de gemeente neergelegd en te
toen gekregen dat de situatie
met nu maar op langere termijn
opgelost wordt.”
Retstunnel
i Van Bekkum is een bekend ge
zicht in de wereld van verkeers
planning. Hij gaf jaren les op de
Hogeschool voor Toerisme en
tokeer en geeft sinds zijn pen
sioen nog altijd cursussen.
Naast het NS-pleinviaduct is
ook het Pieter Vreedeplein een
doorn in het oog, vindt hij. Het
Kdee van de gemeente was de
fietsers te laten omrijden. Van
Bekkum: “Zo zou je achter de
V&D niet meer omver gereden
worden. Maar fietsers kiezen al
tijd de kortste weg. Dus ons ad-
V|es was een fietstunnel, via de
Tuinstraat, door de fietsenstal-
Üngskelder onder het plein en
■g in de Telegraaf-
lisschien zelfs wel
"olistuin. Maar de
/OS daar niet voor,
an Bekkum is nu zes
jaar voorzitter van
het Fietsforum Til
burg. Dat is samen
gesteld uit leden van
de Fietsersbond, de
voormalige binnen-
stadsmanager, verkeerskundi
gen en andere enthousiaste fiet
sers. Het platform propageert
het fietsgebruik en geeft de
gemeente gevraagd en onge
vraagd advies.
Daarvoor doet het Fietsforum
permanent onderzoek, vertelt Van
Bekkum: “We hebben dertig zo
genaamde fietsnetwerkers: zij zijn
De gemeente Tilburg doet een onderzoek naar onveilige plekken
voor fietsers. Bij dat onderzoek wil de gemeente ook de oudere,
fietsende Tilburgers betrekken.
Nu worden bepaalde plekken aangepakt, omdat de politie na een
ongeval constateert dat het er onveilig is. Met het nieuwe onder
zoek wil de gemeente vooral problemen te weten komen die tot
nu onopgemerkt zijn gebleven. Een melding kan via de speciale
website www.fietsmeldpunt.nl/tilburg Op een kaart van Tilburg,
waarop je kunt inzoomen, kun je een gevaarlijke locatie markeren
met een ‘punaise’ en daarbij uitleg geven. Je kunt ook stemmen
op meldingen van anderen.
Er zijn verschillende kleuren punaises voor diverse situaties. Het
gaat om: fietspaaltjes en obstakels, slecht wegdek, belijning
en borden, gladheid (vorst, steentjes, zand), bermen en trot
toirbanden, de breedte van een fietspad, straatverlichting,
ontbrekend fietspad, onduidelijke of gevaarlijke situaties. Er
is ook een rubriek ‘Overige’.
Begin 2014 bepaalt de gemeente welke klachten aangepakt
gaan worden. U kunt ook deze bon of een brief opsturen; een
postzegel is niet nodig. Adres:
Gemeente Tilburg
Melding fietsveiligheid
Afdeling Ruimte, ski, kamer514
Antwoordnummer 300
5000 WB Tilburg
OIERENKUNICK