Fietsen in Tilburg kan veiliger 9 V s X senioren -wijder Agenda Meldactie onveilige plekken i’M’ GSE KOERIER DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 19 SEPTEMBER 2013 11 Meer op www.ouderenactief.nl TEKST: ANITA VAN HASSEL voer diën- illigers en sr I 3tie! Klacht: cht De kruising Molenbochtstraat - Koestraat is onoverzichtelijk en daardoor gevaarlijk. Vanuit oostelijke richting moet i auto bijna op het fietspad staan om te zien of er verkeer van rechts komt. De gemeente Tilburg doet een groot onderzoek naar onveilige plekken voor fietsers. Bijvoor beeld door slechte verlichting, obstakels, losse tegels, kuilen en te hoge struiken. Iedereen kan meedoen aan deze scan: zie onderaan deze pagina. Seniorenwijzer sprak verkeers kundige Pieter van Bekkum. een FOTO’S: PETER LIGTENBERG Plaats: (straat en huisnummer, hoek, etc.): -LUUllXJ^JMKULUjCUttlMALfJIjU'* i niet té veilic keerskundig< sen minder c dat ze harder snelweg verli >mentie? cursus Ge- oktober, 4 >n aan deze d wordt op isen 19.00 de arbeids- I 1 een kopje kheden om atschappe- i e helpen je 'acature op i je de ge- i e in onder- rsonenbus- reden naar rg. SEMEEHTE TILIURC arm zijn. 1.30 uur. rx de elektrische "waarlijk. Een ding, hoor, maar hebt minder tijd Testosteronbommetjes Verkeerssituaties moeten ook ilig zijn, weet de ver- iige: “Dan letten men op. Het is bewezen »r rijden als een auto licht wordt. Op een gevaarlijke kruising gebeuren vaak juist weinig ongelukken, omdat iedereen goed oplet.” ,urg ledetineer- beze con- zich meer /ekelijks of in de Bel- 1 zo'n 700 aar Tilburg. idat ze het I nissen ver- i >ieden hen welijke ge- iteiten bij ;k, sjoelen, I Teugenop- verk. Wil jij contourdetwern Uitgave: ContourdeTwern E seniorenwijzer@contourdetwern.nl ,T (013) 5839999 www.fietsmeldpunt.nl/tilburg Meid irtuattM die voor hetier, gevurtijk njn Gemeente Tilburg maakt er werk van. Een andere.gevaarlijke trend geldt voor alle leeftijdsgroepen, signa leert de verkeerskundige: “Vaak worden paaltjes genoemd als oor zaak van fietsongevallen waarbij geen andere verkeersdeelnemer betrokken is. Er zullen gegaran deerd paaltjes op verkeerde plek ken staan of slecht zichtbaar zijn, maar belangrijker is het gebrek aan concentratie: er zijn steeds meer fietsers die al rijdend telefo neren, sms’en, enzovoort. Dat zou net als bij automobilisten verbo den moeten worden!” Dementie en mantelzorg Op woensdag 25 septem ber houden De Wever en ContourdeTwern een infor matiebijeenkomst voor man- telzorgers van mensen met dementie die zelfstandig of in een woonzorgcentrum wonen. Thema: hoe red je het? Deelname is gratis. De avond is van 19.30 tot 21.30 uur in De Wever Satijnhof (Wethouderslaan 9, bij Jo- zefzorg). Aanmelden: tel. (013) 5831000. Scootmobielcursus Het Tilburgs Overleg Gehan dicaptenorganisaties (TOG) organiseert op donderdag 26 september van 9.30 tot 15.30 uur een scootmo bielcursus met theorieles en praktijkgedeelte. Plaats: wijkcentrum Het Spoor, Schaepmanstraat 36 (Oud- Noord). Kosten: €5. Aanmel den: tel. (013) 4686165. Steun voor mantelzorgers De dementieconsulenten van De Wever en de mantel- zorgconsulenten van Con- tourdeTwern starten een ondersteuningsgroep voor mantelzorgers. De deelne mers krijgen informatie over het gedrag van dementeren den, en hoe je overbelasting kunt voorkomen. De groep komt vanaf donderdag 26 september acht keer weke lijks bij elkaar in de Geheu- genwinkel (Korvelplein 60). Tijd: 13.30 tot 15.30 uur. Kos ten: €10 voor het werkboek. Informatie: Phil Mutsaers (tel. 06-51880072) of Heidi van Tuel (06-34626878): Familiecafé Op maandag 30 september is er weer het Familiecafé voor mantelzorgers en ver zorgden in de Tongerlose Hoef (Reitse Hoevenstraat 129). Thema: De armoede val, werken en toch Tijd: 19.30 tot 21. Toegang gratis. Samen buiten bewegen Senioren van 65 tot 75 jaar die buiten wat aan hun con ditie willen doen, kunnen meedoen aan een nieuwe MBvO-groep in Noord. Met een deskundige docente oefent de groep o.a. op beweegtoestellen, in het Cruijffcourt, of maakt een wandeling. Tijd: donderdag, 13.30 tot 14.30 uur. Vertrek bij wijkcentrum De Ypelaer (Corellistraat 10). Kosten: €3,85 per les. Bij slecht weer is de les binnen. Na afloop is er tijd voor een praatje bij een kopje koffie/thee. Infor- matie/aanmelden: José van der Heijden, wijkcentrum de Ypelaer, tel. (013) 4552928, e-mail josevanderheijden@ contourdetwern.nl weer omhoog straat. En mis; tot de Interpol gemeente koos en nu is het aan de achterkant van de V&D nog steeds te ge vaarlijk voor een echte fietsroute en is het opletten geblazen.” Tilburg was ooit een soort bede vaartsoord voor fietsers, maar is volgens Van Bekkum al lang in gehaald door andere steden in Nederland. “Na de aanleg van het oost-west fietspad naar de universiteit kwamen zelfs Ja panners kijken naar de vooruit strevende ideeën hier. En hoe wel de paden en stallingen nog altijd prima in orde zijn, wordt er nog altijd niet genoeg gefietst in Tilburg. Hoe krijg je de Tilbur- gers meer op de fiets?” Elektrische fiets Ouderen op de fiets zijn een ex tra kwetsbare groep, vindt Pieter van Bekkum. “Om aan het ver keer te kunnen deelnemen moet je goed om je heen kunnen kij ken, de situatie snel kunnen in schatten en daarnaar handelen. Soms moet je in een paar secon den het gevaar zien, remmen en stoppen. Dat kan voor ouderen lastig zijn, en dan vormen ze een gevaar op de weg.” “Daarom vind ik de elektrische fiets ook zo ge\ prachtige uitvindinc je rijdt sneller en om te reageren. Een tip: Veilig Verkeer Nederland geeft cursus sen valpreventie: daarbij leggen ze dikke matten neer en leren ze hoe je het beste een val van de fiets kunt breken.” Van Bekkum glundert. “Het psy chologische aspect maakt mijn vak juist zo interessant. Neder landers zijn ontzettend eigenwijs en hebben een niet zo prettige verkeersmentalrteit Ze nemen een soort aanvaardbaar risico door nog even snel voor die auto over te steken. Dat zien we vooral bij jongeren, de testosteronbom metjes. Oudere fietsers wachten weer te lang met oversteken. Al lemaal ergernissen. We worden woest als iemand ons parkeer- plekje inpikt.” Beter gedrag zou lonen, denkt de verkeerskundige: “Op de snel weg mogen geen fietsers komen; dat doen we dan ook niet. Je mag het toch ook omdraaien: woon- straten zijn voor de fietsers en de auto’s zijn daar te gast. Laat de automobilisten zich dan ook als gast gedragen. Nu lijkt het vaak dat de paardenkrachten bestuurd worden door ezels.” Pieter van Bekkum onze oren en ogen en vertellen waar er gevaarlijke situaties zijn.” “We krijgen nu veel klachten over het viaduct bij het NS- plein. Wie vanaf de stad komt, moet bijna onder het viaduct een smalle scherpe bocht ne men. We hebben de klachten bij de gemeente neergelegd en te toen gekregen dat de situatie met nu maar op langere termijn opgelost wordt.” Retstunnel i Van Bekkum is een bekend ge zicht in de wereld van verkeers planning. Hij gaf jaren les op de Hogeschool voor Toerisme en tokeer en geeft sinds zijn pen sioen nog altijd cursussen. Naast het NS-pleinviaduct is ook het Pieter Vreedeplein een doorn in het oog, vindt hij. Het Kdee van de gemeente was de fietsers te laten omrijden. Van Bekkum: “Zo zou je achter de V&D niet meer omver gereden worden. Maar fietsers kiezen al tijd de kortste weg. Dus ons ad- V|es was een fietstunnel, via de Tuinstraat, door de fietsenstal- Üngskelder onder het plein en ■g in de Telegraaf- lisschien zelfs wel "olistuin. Maar de /OS daar niet voor, an Bekkum is nu zes jaar voorzitter van het Fietsforum Til burg. Dat is samen gesteld uit leden van de Fietsersbond, de voormalige binnen- stadsmanager, verkeerskundi gen en andere enthousiaste fiet sers. Het platform propageert het fietsgebruik en geeft de gemeente gevraagd en onge vraagd advies. Daarvoor doet het Fietsforum permanent onderzoek, vertelt Van Bekkum: “We hebben dertig zo genaamde fietsnetwerkers: zij zijn De gemeente Tilburg doet een onderzoek naar onveilige plekken voor fietsers. Bij dat onderzoek wil de gemeente ook de oudere, fietsende Tilburgers betrekken. Nu worden bepaalde plekken aangepakt, omdat de politie na een ongeval constateert dat het er onveilig is. Met het nieuwe onder zoek wil de gemeente vooral problemen te weten komen die tot nu onopgemerkt zijn gebleven. Een melding kan via de speciale website www.fietsmeldpunt.nl/tilburg Op een kaart van Tilburg, waarop je kunt inzoomen, kun je een gevaarlijke locatie markeren met een ‘punaise’ en daarbij uitleg geven. Je kunt ook stemmen op meldingen van anderen. Er zijn verschillende kleuren punaises voor diverse situaties. Het gaat om: fietspaaltjes en obstakels, slecht wegdek, belijning en borden, gladheid (vorst, steentjes, zand), bermen en trot toirbanden, de breedte van een fietspad, straatverlichting, ontbrekend fietspad, onduidelijke of gevaarlijke situaties. Er is ook een rubriek ‘Overige’. Begin 2014 bepaalt de gemeente welke klachten aangepakt gaan worden. U kunt ook deze bon of een brief opsturen; een postzegel is niet nodig. Adres: Gemeente Tilburg Melding fietsveiligheid Afdeling Ruimte, ski, kamer514 Antwoordnummer 300 5000 WB Tilburg OIERENKUNICK

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11