L
Autotest
OS WEKEN
TOT DE OPENING
VERBOUWINGS
VOORDEEL
HM g[HJ@W©©©^
j
NOG
0
DAAROM NU:
meeneemprijzen
f INCLUSIEF GRATIS
ONDERHOUDSBEURT
geldig op alle VOLKSWAGEN OCCASIONS*
2013 pagina; detilburgse koerier
BMW 328i GT
I.900,-
VAN MOSSEL]
klep -
van
■*V
VAN MOSSEL BOUWT AAN DE TOEKOMST
Technische gegevens:
Volg de verbouwing op www.van-mossel.nl
on
am
De eerste generatie 3-serie van BMW stamt
uit 1975. Destijds was er alleen een tweedeurs
Merk en type BMW 328i GTA
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.995 cc
Tilburg
Ringbaan Noord 65
013-5321411
van
Mossel
d: 43.982
.900,-
ring.
j. De
47.694
58.454
.500,-
- DE AUTOMAAT DONDERDAG 5 SEPTEMBER 2013 PAGINA 3
voorbehouden.
Turbo
UK. IU» u. nuj Cl UIITOI ven inccucuu Waar 1,1
sedan. Tegenwoordig is de keuze enorm en toch fo^ijiM
weet BMW het aanbod nog verder uit te brei-
den. In dit geval met een-vijfdeurs hatchback,
de Gran Turismo.
nte
e keuze
Biedt meer
dan je verwacht
Vermogen: 180 kW/245 pk bij 5.000 tr/min
Koppel: 350 Nm bij 1.250 tr/min
Afmetingen: lengte 4,824 mtr, breedte 1,828 mtr
Gewicht: 1.570 kg
Aanhanggewicht: 1.600 kg (geremd)
Prestaties:
topsnelheid 250 km/u
acceleratie 0-100 in 6,1 sec.
Verbruik:
stadscyclus 8,3 liter/100 km
buitenwegcydus 5,3 liter/100 km
gecombineerd 6,4 liter/100 km
CO2-uitstoot: 149 g/km (B-label)
Prijs: 48.956 euro
bo
ar in het verleden een beetje koper van een BMW
‘~e koos voor een zo lekker klinkende zescilinder
jjn, concentreert het aanbod zich tegenwoordig op
koppelsterke viercilinders met turbo. Neem nu deze
328i, een typebenaming die toch nog steeds de indruk
wekt van een paar cilinders meer. Maar in het vooron
der ligt een verrassend compacte 2 liter die met een
vermogen van 245 pk en een koppel van 350 Nm al bij
1.250 tr/min qua prestaties probleemloos de vroegere
zespitters evenaart of zelfs overtreft. Alleen het geluid
beantwoordt wellicht niet aan de verwachting. De auto
is uitermate kwiek, sprint ongeacht de versnellingsbak-
keuze in 6,1 seconden naar de 100 km/u en topt op
250 km/u. Gelukkig blijft het brandstofverbruik netjes
binnen de perken met een praktijkgemiddelde van 1 op
12. Sturen doet de 3-serie GT net zo strak als de andere
modellen, terwijl de langere wielbasis samen met de
wat meer vergeeflijke afstemming van het onderstel
van de huidige 3-serie voor een prima comfort zorgt.
Prijstechnisch ligt de GT fractioneel boven de Touring.
De reeks begint met de 320i GT vanaf 41.480 euro. De
328i GT vergt minimaal een investering van
euro en wie daadwerkelijk een zescilinder wil is
euro voor de 335i kwijt. De video van deze test staat op
www.youtube.com/automediaNL.
Traditioneel hebben de Duitse premium merken niet zo
veel met hatchbackmodellen. Een sedan, coupé, cabrio
let en stationwagon horen er wel altijd bij. Maar sinds
Audi de A5 Sportback lanceerde, lijkt de acceptatie in
één keer rond. Niet vreemd dat BMW hierop antwoordt
met de 3-serie GT.
Achterklep
Nu heeft het merk niet 'gewoon' het onderstel van de
sedan gepakt en daar een andere achterkant op ge
maakt. De GT staat namelijk op een verlengde bodem-
groep die BMW toepast op een langere sedan voor de
Chinese markt. Daarmee groeit niet alleen de wielba
sis, maar tegelijk ook de totale lengte naar een forse
4,82 meter. Bovendien is de carrosserie hoger dan de
bestaande varianten en dat resulteert in een enorme
toename van de interieurruimte.
Het is wel even wennen aan de carrosserielijn, vooral
als de auto en profile wordt bekeken. Dan valt ook
meteen op dat maar heel weinig carrosseriepane-
len met bestaande modelvarianten worden gedeeld.
Neem nu de portieren. De ruiten zijn niet gevat in een
omlijsting, maar zakken bij het openen en sluiten als J
een portier dicht gaat weer keurig op de rubbers aan. I
De auto beschikt over een gigantische achterklep die
een enorme toegang geeft tot de bagageruimte. BMW
heeft het voor elkaar gekregen de 3-serie GT een groter
volume mee te geven dan de Touring. Achter de klep
is direct 520 liter beschikbaar. Aan beide kanten v»..
de laadruimte zitten hendels waarmee een helft van de
achterbank 'op afstand' kan worden neergeklapt. Dan
groeien de mogelijkheden naar 1.600 liter!
Zitpositie
Al vanaf de eerste generatie staat de BMW 3-serie
niet bepaald bekend vanwege het ruimteaanbod op de
achterbank. Daar heeft de GT helemaal geen last van.
De extra lengte van de wielbasis vertaalt zich naar een
forse toename in beenruimte voor de achterpassagiers.
Je kunt er zelfs gemakkelijk met de benen over elkaar
zitten. De extra dakhoogte komt hier eveneens van pas.
Wie bovengemiddeld vaak met meer dan twee perso
nen van zijn of haar auto gebruik maakt, koopt aan de
Gran Turismo een functioneel sterk concept.
De zitpositie voorin is ook een aantal centimeters hoger
dan bij de andere carrosserievarianten. Maar zo wordt
dat niet direct ervaren. Gezeten op goed afstelbare
stoelen valt de blik op het bekende dashboard. In het
geval van deze Sport uitvoering vinden we hierop een
rode accentbies die wordt voortgezet op de portierpa-
nelen en in diverse rode stiksels (stuur, meubilair). Het
geheel is overzichtelijk en de meeste functies werken
intuïtief. De afwerking is van de bekende, hoge kwa
liteit.
9KLD©iL