L Autotest OS WEKEN TOT DE OPENING VERBOUWINGS VOORDEEL HM g[HJ@W©©©^ j NOG 0 DAAROM NU: meeneemprijzen f INCLUSIEF GRATIS ONDERHOUDSBEURT geldig op alle VOLKSWAGEN OCCASIONS* 2013 pagina; detilburgse koerier BMW 328i GT I.900,- VAN MOSSEL] klep - van ■*V VAN MOSSEL BOUWT AAN DE TOEKOMST Technische gegevens: Volg de verbouwing op www.van-mossel.nl on am De eerste generatie 3-serie van BMW stamt uit 1975. Destijds was er alleen een tweedeurs Merk en type BMW 328i GTA Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.995 cc Tilburg Ringbaan Noord 65 013-5321411 van Mossel d: 43.982 .900,- ring. j. De 47.694 58.454 .500,- - DE AUTOMAAT DONDERDAG 5 SEPTEMBER 2013 PAGINA 3 voorbehouden. Turbo UK. IU» u. nuj Cl UIITOI ven inccucuu Waar 1,1 sedan. Tegenwoordig is de keuze enorm en toch fo^ijiM weet BMW het aanbod nog verder uit te brei- den. In dit geval met een-vijfdeurs hatchback, de Gran Turismo. nte e keuze Biedt meer dan je verwacht Vermogen: 180 kW/245 pk bij 5.000 tr/min Koppel: 350 Nm bij 1.250 tr/min Afmetingen: lengte 4,824 mtr, breedte 1,828 mtr Gewicht: 1.570 kg Aanhanggewicht: 1.600 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 250 km/u acceleratie 0-100 in 6,1 sec. Verbruik: stadscyclus 8,3 liter/100 km buitenwegcydus 5,3 liter/100 km gecombineerd 6,4 liter/100 km CO2-uitstoot: 149 g/km (B-label) Prijs: 48.956 euro bo ar in het verleden een beetje koper van een BMW ‘~e koos voor een zo lekker klinkende zescilinder jjn, concentreert het aanbod zich tegenwoordig op koppelsterke viercilinders met turbo. Neem nu deze 328i, een typebenaming die toch nog steeds de indruk wekt van een paar cilinders meer. Maar in het vooron der ligt een verrassend compacte 2 liter die met een vermogen van 245 pk en een koppel van 350 Nm al bij 1.250 tr/min qua prestaties probleemloos de vroegere zespitters evenaart of zelfs overtreft. Alleen het geluid beantwoordt wellicht niet aan de verwachting. De auto is uitermate kwiek, sprint ongeacht de versnellingsbak- keuze in 6,1 seconden naar de 100 km/u en topt op 250 km/u. Gelukkig blijft het brandstofverbruik netjes binnen de perken met een praktijkgemiddelde van 1 op 12. Sturen doet de 3-serie GT net zo strak als de andere modellen, terwijl de langere wielbasis samen met de wat meer vergeeflijke afstemming van het onderstel van de huidige 3-serie voor een prima comfort zorgt. Prijstechnisch ligt de GT fractioneel boven de Touring. De reeks begint met de 320i GT vanaf 41.480 euro. De 328i GT vergt minimaal een investering van euro en wie daadwerkelijk een zescilinder wil is euro voor de 335i kwijt. De video van deze test staat op www.youtube.com/automediaNL. Traditioneel hebben de Duitse premium merken niet zo veel met hatchbackmodellen. Een sedan, coupé, cabrio let en stationwagon horen er wel altijd bij. Maar sinds Audi de A5 Sportback lanceerde, lijkt de acceptatie in één keer rond. Niet vreemd dat BMW hierop antwoordt met de 3-serie GT. Achterklep Nu heeft het merk niet 'gewoon' het onderstel van de sedan gepakt en daar een andere achterkant op ge maakt. De GT staat namelijk op een verlengde bodem- groep die BMW toepast op een langere sedan voor de Chinese markt. Daarmee groeit niet alleen de wielba sis, maar tegelijk ook de totale lengte naar een forse 4,82 meter. Bovendien is de carrosserie hoger dan de bestaande varianten en dat resulteert in een enorme toename van de interieurruimte. Het is wel even wennen aan de carrosserielijn, vooral als de auto en profile wordt bekeken. Dan valt ook meteen op dat maar heel weinig carrosseriepane- len met bestaande modelvarianten worden gedeeld. Neem nu de portieren. De ruiten zijn niet gevat in een omlijsting, maar zakken bij het openen en sluiten als J een portier dicht gaat weer keurig op de rubbers aan. I De auto beschikt over een gigantische achterklep die een enorme toegang geeft tot de bagageruimte. BMW heeft het voor elkaar gekregen de 3-serie GT een groter volume mee te geven dan de Touring. Achter de klep is direct 520 liter beschikbaar. Aan beide kanten v».. de laadruimte zitten hendels waarmee een helft van de achterbank 'op afstand' kan worden neergeklapt. Dan groeien de mogelijkheden naar 1.600 liter! Zitpositie Al vanaf de eerste generatie staat de BMW 3-serie niet bepaald bekend vanwege het ruimteaanbod op de achterbank. Daar heeft de GT helemaal geen last van. De extra lengte van de wielbasis vertaalt zich naar een forse toename in beenruimte voor de achterpassagiers. Je kunt er zelfs gemakkelijk met de benen over elkaar zitten. De extra dakhoogte komt hier eveneens van pas. Wie bovengemiddeld vaak met meer dan twee perso nen van zijn of haar auto gebruik maakt, koopt aan de Gran Turismo een functioneel sterk concept. De zitpositie voorin is ook een aantal centimeters hoger dan bij de andere carrosserievarianten. Maar zo wordt dat niet direct ervaren. Gezeten op goed afstelbare stoelen valt de blik op het bekende dashboard. In het geval van deze Sport uitvoering vinden we hierop een rode accentbies die wordt voortgezet op de portierpa- nelen en in diverse rode stiksels (stuur, meubilair). Het geheel is overzichtelijk en de meeste functies werken intuïtief. De afwerking is van de bekende, hoge kwa liteit. 9KLD©iL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13