I
0
■ïU Cviiid^i.
Tweede oplage in aantocht
enfl
36
schroeven
Opel lanceert driecilinder
in Adam
erkt.mobi
Ford S-MAX
d
oerier.nl
www.tigchelaar.nl
:ieversii
u best
Tony Vos
OSt
Eén van de noviteiten die Ford bin
nenkort op de IAA in Frankfurt laat
zien, is de nieuwe S-MAX Concept.
Een belangrijke auto voor het
merk, omdat hiermee veel nieuwe
klanten worden aangetrokken. De
kenmerkende punten van het model
worden met de concept alleen maar
versterkt.
Tilburg
Oisterwijk
Waalwijk
Breda
Oosterhout
Etten-Leur
x de wijken: I
IGSE KOERIER
Jaargang 24 nr 33 Donderdag 29 augustus 2013 Oplage 112.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
;e Duitse autobeurs, liet Ford eer
e week de S-MAX concept aan een
?p journalisten zien. Het rijderspro-
is bij deze auto van groot belang.
alleen brengt het Ford veel nieuwe
ook is het aandeel vrouwen
blijkt de kopersgroep relatief
unecilmder motoren worden in compacte
auto's steeds gebruikelijker. Opel lanceert
de nieuwe 1 liter met turbo in de Adam.
De krachtbron levert een vermogen van
115 pk 'en een fors koppel van 166 Nm en
dat over een zeer breed toerenbereik van
1.800 tot 4.700 tr/min. Dat betekent dat
l de kleinste motor qua inhoud aan de top
i van het programma van de Adam komt. De
Dat er een nieuwe Ford S-MAX aan zit te
komen, is niet moeilijk te voorspellen. Het
huidige model zag eveneens als concept
het levenslicht in maart 2005 op de auto
salon van Genève. Nog geen halfjaar later
stond de productieversie te pronken op de
IAA. Inmiddels zijn we acht jaar en een be
scheiden facelift verder en de geschiedenis
lijkt zich te herhalen.
iking
t verder opvalt is dat Ford in de vorm
ing van het dashboard de-van het
model
sterke Docki
arvan wil de koper graag verder Wat
zien. Daarom oogt de nieu- gevir
Drie lijnen
De vormgeving oogt in eerste instantie
vertrouwd. Natuurlijk toont de nieuwe S-
MAX de laatste Ford grille. Fraai zijn de
koplampen die bijna tot de voorruitstijlen
zijn doorgetrokken. De dagrijverlichting
en richtingaanwijzers mogen origineel
genoemd worden. Bij richting aangeven
veranderen de drie lijnen van de dagrijver
lichting van kleur. Ook bij de achterlichten
geven de richtingaanwijzers een 'lopend'
effect.
De voorruit is verder in het dak doorge
trokken voor meer zicht, iets dat we al
enige jaren van de Citroen C4 Picasso
kennen.
Motorisch is Ford de laatste tijd sterk bezig
en de Ecoboost familie groeit nog steeds.
Zo is er een volledig nieuw ontwikkelde
1,5 liter benzineversie gereed die ook in
het vooronder van de S-MAX Concept
huist. Ford laat zich er nog niet over uit
wanneer we de productieversie mogen
verwachten, maar dat zou best wel eens
volgend jaar maart op de autosalon van
Genève kunnen zijn.
merk gebruikelijke hoeveelheid knoppen
heeft laten vallen. In de S-MAX concept
wordt via SYNC de nodige functies met
de stem bediend. Verder experimenteert
Ford met de diverse noviteiten. Zo meet
de stoel permanent de hartslag van de
bestuurder, gegevens die via internet
weer kunnen worden doorgegeven aan
medische instanties. Ook wordt er door
het automerk samengewerkt voor het
constantYneten van de glucosespiegel bij
suikerpatiënten. Ford weet uit onderzoek
dat mensen steeds meer geld gaan uitge
ven aan zaken rondom de gezondheid. De
toekomstige auto zal daarin zeker een rol
gaan spelen.
Binnen afzienbare tijd zullen auto's met
elkaar gaan praten. De gegevens worden
dan in iedere afzonderlijke auto verwerkt
en leiden tot adviezen aan de bestuurder
of regelrechte ingrepen als acuut gevaar
dreigt. De achterkant van de rugleunin
gen van de voorstoelen zijn voorzien van
dockingstations voor tablets die via de
boordelektronica weer met internet zijn
verbonden.
Afgelopen week werd op industrieter
rein Vossenberg de Europese vestiging
van Tesla Motors in gebruik genomen.
In het nieuwe pand komen alle nieuwe
auto's die voor de Europese markt
bedoeld zijn binnen, vindt de onderde
lenvoorziening plaats en zou er sprake
zijn van assemblage. Daarbij had ik het
beeld van kale carrosserieën, een en
kele honderden meters lange lopende
band met tal van medewerkers die
dashboards, stoelen en wielen erop
schroeven. Toch was het mij tot aan
mijn bezoek onduidelijk wat nu precies
die assemblagewerkzaamheden in
houden. De toespraken van hoogwaar
digheidsbekleders van provincie en
gemeente zijn voor de ware autolief
hebber, die ik ben, minder van belang.
Ik wilde zo snel mogelijk 'de fabriek'
in. Het kostte nog enige moeite om
de Amerikaanse organisatie ervan te
overtuigen dat ik de rondleiding wilde
doen en niet hoefde te rijden. Dat had
ik voorafgaand aan de opening immers
als twee dagen gedaan. De auto klopt
als een büs van voor tot achter. Rijdt
perfect, heeft een grote actieradius
en is ruim van opzet. Over alle vragen
die consumenten kunnen hebben is al
ruimschoots van te voren nagedacht.
Kortom een auto die met stip heel
hoog in mijn top 10 is binnen gekomen.
Maar toen in het Engels werd aange-
kondigd dat we bij de assemblagelijn
waren aangekomen, volgde toch een
zware teleurstelling. Die lijn is precies
twee auto's lang bestaat uit een brug
waarop de. auto wordt plaatst, terwijl
de ruimte daarachter wordt gebruikt
om accu en motor plus achteras neer
te leggen. De totale assemblage be
staat uit het plaatsen van deze onder
delen plus het aandraaien van exact 36
schroeven. Kortom, dit kan alleen door
fiscaal voordeel worden verklaard...
KRAAfVEH
motor behoort tot de nieuwe SIDI-moto-
renfamilie en zorgt in de Adam voor fors
betere prestaties bij een merkbaar lager
brandstofverbruik. De nieuwe driecilinder
wordt gekoppeld aan een eveneens nieuw
ontwikkelde zesbak die in de nabije toe
komst in meer Opel modellen een plaats
zal krijgen en een koppel aan kan van
maximaal 220 Nm.
n
Sportiever weling nog wat sportiever, zonder dat
Om de volle aandacht te krijgen voor er wordt ingeleverd aan ruimte en func-
de concept en niet te verzanden in de tionaliteit. Ook de nieuwe S-MAX komt
stortvloed aan nieuws op de tweejaar- weer beschikbaar als zevenzitter met een
lijkse Duitse autobeurs, liet Ford eerder derde zitrij die perfect vlak in de bagage-
deze week de S-MAX concept aan een vloer verdwijnt. De concept heeft prachtig
groep journalisten zien. Het rijderspro- gevormde individuele stoelen, ook op de
fiel is bij deze auto van groot belang. buitenste plaatsen achterin. Aardig is dat
Niet alleen brengt het Ford veel nieuwe de middelste zitplaats in één beweging
klanten, ook is het aandeel vrouwen eveneens in de vloer klapt en tussen de
hoog en blijkt de kopersgroep relatief twee stoelen in een ruime doorloopmoge-
jong. lijkheid naar achteren ontstaat. -
De vormgeving van het huidige J*‘
wordt hoog gewaardeerd en de
punten daarvan wil de koper graag
uitgewerkt