I 0 ■ïU Cviiid^i. Tweede oplage in aantocht enfl 36 schroeven Opel lanceert driecilinder in Adam erkt.mobi Ford S-MAX d oerier.nl www.tigchelaar.nl :ieversii u best Tony Vos OSt Eén van de noviteiten die Ford bin nenkort op de IAA in Frankfurt laat zien, is de nieuwe S-MAX Concept. Een belangrijke auto voor het merk, omdat hiermee veel nieuwe klanten worden aangetrokken. De kenmerkende punten van het model worden met de concept alleen maar versterkt. Tilburg Oisterwijk Waalwijk Breda Oosterhout Etten-Leur x de wijken: I IGSE KOERIER Jaargang 24 nr 33 Donderdag 29 augustus 2013 Oplage 112.500 Uitgave van De Tilburgse Koerier ;e Duitse autobeurs, liet Ford eer e week de S-MAX concept aan een ?p journalisten zien. Het rijderspro- is bij deze auto van groot belang. alleen brengt het Ford veel nieuwe ook is het aandeel vrouwen blijkt de kopersgroep relatief unecilmder motoren worden in compacte auto's steeds gebruikelijker. Opel lanceert de nieuwe 1 liter met turbo in de Adam. De krachtbron levert een vermogen van 115 pk 'en een fors koppel van 166 Nm en dat over een zeer breed toerenbereik van 1.800 tot 4.700 tr/min. Dat betekent dat l de kleinste motor qua inhoud aan de top i van het programma van de Adam komt. De Dat er een nieuwe Ford S-MAX aan zit te komen, is niet moeilijk te voorspellen. Het huidige model zag eveneens als concept het levenslicht in maart 2005 op de auto salon van Genève. Nog geen halfjaar later stond de productieversie te pronken op de IAA. Inmiddels zijn we acht jaar en een be scheiden facelift verder en de geschiedenis lijkt zich te herhalen. iking t verder opvalt is dat Ford in de vorm ing van het dashboard de-van het model sterke Docki arvan wil de koper graag verder Wat zien. Daarom oogt de nieu- gevir Drie lijnen De vormgeving oogt in eerste instantie vertrouwd. Natuurlijk toont de nieuwe S- MAX de laatste Ford grille. Fraai zijn de koplampen die bijna tot de voorruitstijlen zijn doorgetrokken. De dagrijverlichting en richtingaanwijzers mogen origineel genoemd worden. Bij richting aangeven veranderen de drie lijnen van de dagrijver lichting van kleur. Ook bij de achterlichten geven de richtingaanwijzers een 'lopend' effect. De voorruit is verder in het dak doorge trokken voor meer zicht, iets dat we al enige jaren van de Citroen C4 Picasso kennen. Motorisch is Ford de laatste tijd sterk bezig en de Ecoboost familie groeit nog steeds. Zo is er een volledig nieuw ontwikkelde 1,5 liter benzineversie gereed die ook in het vooronder van de S-MAX Concept huist. Ford laat zich er nog niet over uit wanneer we de productieversie mogen verwachten, maar dat zou best wel eens volgend jaar maart op de autosalon van Genève kunnen zijn. merk gebruikelijke hoeveelheid knoppen heeft laten vallen. In de S-MAX concept wordt via SYNC de nodige functies met de stem bediend. Verder experimenteert Ford met de diverse noviteiten. Zo meet de stoel permanent de hartslag van de bestuurder, gegevens die via internet weer kunnen worden doorgegeven aan medische instanties. Ook wordt er door het automerk samengewerkt voor het constantYneten van de glucosespiegel bij suikerpatiënten. Ford weet uit onderzoek dat mensen steeds meer geld gaan uitge ven aan zaken rondom de gezondheid. De toekomstige auto zal daarin zeker een rol gaan spelen. Binnen afzienbare tijd zullen auto's met elkaar gaan praten. De gegevens worden dan in iedere afzonderlijke auto verwerkt en leiden tot adviezen aan de bestuurder of regelrechte ingrepen als acuut gevaar dreigt. De achterkant van de rugleunin gen van de voorstoelen zijn voorzien van dockingstations voor tablets die via de boordelektronica weer met internet zijn verbonden. Afgelopen week werd op industrieter rein Vossenberg de Europese vestiging van Tesla Motors in gebruik genomen. In het nieuwe pand komen alle nieuwe auto's die voor de Europese markt bedoeld zijn binnen, vindt de onderde lenvoorziening plaats en zou er sprake zijn van assemblage. Daarbij had ik het beeld van kale carrosserieën, een en kele honderden meters lange lopende band met tal van medewerkers die dashboards, stoelen en wielen erop schroeven. Toch was het mij tot aan mijn bezoek onduidelijk wat nu precies die assemblagewerkzaamheden in houden. De toespraken van hoogwaar digheidsbekleders van provincie en gemeente zijn voor de ware autolief hebber, die ik ben, minder van belang. Ik wilde zo snel mogelijk 'de fabriek' in. Het kostte nog enige moeite om de Amerikaanse organisatie ervan te overtuigen dat ik de rondleiding wilde doen en niet hoefde te rijden. Dat had ik voorafgaand aan de opening immers als twee dagen gedaan. De auto klopt als een büs van voor tot achter. Rijdt perfect, heeft een grote actieradius en is ruim van opzet. Over alle vragen die consumenten kunnen hebben is al ruimschoots van te voren nagedacht. Kortom een auto die met stip heel hoog in mijn top 10 is binnen gekomen. Maar toen in het Engels werd aange- kondigd dat we bij de assemblagelijn waren aangekomen, volgde toch een zware teleurstelling. Die lijn is precies twee auto's lang bestaat uit een brug waarop de. auto wordt plaatst, terwijl de ruimte daarachter wordt gebruikt om accu en motor plus achteras neer te leggen. De totale assemblage be staat uit het plaatsen van deze onder delen plus het aandraaien van exact 36 schroeven. Kortom, dit kan alleen door fiscaal voordeel worden verklaard... KRAAfVEH motor behoort tot de nieuwe SIDI-moto- renfamilie en zorgt in de Adam voor fors betere prestaties bij een merkbaar lager brandstofverbruik. De nieuwe driecilinder wordt gekoppeld aan een eveneens nieuw ontwikkelde zesbak die in de nabije toe komst in meer Opel modellen een plaats zal krijgen en een koppel aan kan van maximaal 220 Nm. n Sportiever weling nog wat sportiever, zonder dat Om de volle aandacht te krijgen voor er wordt ingeleverd aan ruimte en func- de concept en niet te verzanden in de tionaliteit. Ook de nieuwe S-MAX komt stortvloed aan nieuws op de tweejaar- weer beschikbaar als zevenzitter met een lijkse Duitse autobeurs, liet Ford eerder derde zitrij die perfect vlak in de bagage- deze week de S-MAX concept aan een vloer verdwijnt. De concept heeft prachtig groep journalisten zien. Het rijderspro- gevormde individuele stoelen, ook op de fiel is bij deze auto van groot belang. buitenste plaatsen achterin. Aardig is dat Niet alleen brengt het Ford veel nieuwe de middelste zitplaats in één beweging klanten, ook is het aandeel vrouwen eveneens in de vloer klapt en tussen de hoog en blijkt de kopersgroep relatief twee stoelen in een ruime doorloopmoge- jong. lijkheid naar achteren ontstaat. - De vormgeving van het huidige J*‘ wordt hoog gewaardeerd en de punten daarvan wil de koper graag uitgewerkt

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11