mimi iacii
Denissen
Peugeot 208 met
'n minder zuinig snuitje
2Tronic BPM-vrij
Vakantieonrust
- I
Nissan Micra
IGSE KOERIE
Nissan Micra
i. Aan
ans de
:0N
er.nl
Tony Vos
srtvan der Burg,
larvan De Tilburg-
ijons kantoor aan
ijs voor
het wi
f
IER BV
Jbur.)
I Tilburg
Na diverse generaties van de Micra
in Europa gemaakt te hebben, ver
plaatste Nissan de productie van
het model naar verdere streken.
Dat kwam de prijs ten goede, maar
de auto werd tegelijk eenvoudiger
van uitstraling en materialen. Dat
'bezwaar' wordt nu met de facelift
recht getrokken.
Modern
Hetvernie
aan
best
koener.nl
Startklaar om door u te worden getest
irg.
tilburg.nl
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 31 Donderdag 15 augustus 2013 Oplage 112.500
lijmngsdatum.
chten,
ier.nl
O nnfjJ
•nfotoafdnikkffl
te worden aange-
svermeldingvan
inlevering expliciet
•erzuim komen
m de aanbieder.
lenden en
dere leeshandöp
ken een gesprok»
Koerier. Informatie
zerkamp, wijten-
3) 5421664, e-nul
tourdetwern.nl
ZORGING?
Kraaivenstraat 18, Tilburi
013 465 21 00 www.denissen-ti
dakspoiler, airco en een radio/cd-speler
met Bluetooth. Wie nog verder wil kan kie
zen uit de Connect Edition en deTekna.
1
vorm gewijzigde'bumper,
daarop zijn verdwenen en
kant is nu een duidelr'
Bovendien wordt bi;
middels gebruik gems
en dat zorgt eveneens
derne uitstraling.
Motoren
Motorisch verandert er niets aan de Nis
san Micra. Dat betekent dat de koper kan
kiezen uit beide bestaande 1,2 liter drie-
cilinders. De basisversie levert een vermo
gen van 80 pk, terwijl de PIG-S met su
percharger aan 98 pk komt. Mede dankzij
het standaard start/stop systeem valt deze
versie binnen de normen voor BPM-vrij-
stelling en bij zakelijk gebruik 14 procent
bijtelling. De geblazen versie blijkt ook bij
hernieuwde kennismaking een vlot ma
chientje, dat lekker snel accelereert en daar
door prima geschikt is voor een gemengd
gebruik in de stad en op de snelweg.
De prijzen van de vernieuwde Micra zijn nog
niet bekend. Het huidige model begint bij
10.950 euro en de DIG-S bij 12.250 euro.
r. De stootstrips
len en aan de onder-
.._?lijke welving te zien,
bij de achterlichten in-
jemaakt van led lampen
ns voor een meer mo-
De huidige Micra kennen we al weer sinds
eind 2010, dus is een facelift een logische
volgende stap. In de basisvorm van de car
rosserie zijn geen wijzigingen opgetreden,
maar de detaillering is wel degelijk onder
de loep genomen.
Als je na een paar weken verblijf op
het Franse platteland terugkeert in
dé dagelijkse sleur, dan vallen mij
vooral in het begin een aantal dingen
op, met name in het verkeer. Mijn
automobiele verplaatsingen zijn de
afgelopen weken- beperkt gebleven
tot een ritje naar de Carrefour super
markt 8 kilometer verderop, enkele
toeristische trajecten naar schilder
achtige plekken en af.en toe een ritje
ter ontspanning. Geen grote afstan
den en tegelijk ook vooral rijden op
wegen met weinig verkeer. Heel wei
nig verkeer. Af en toe een tractor en
al helemaal geen vrachtwagens. Op
zondagmiddag terug over de auto
route leverde ook een rustig verkeers
beeld op. Zelfs rond de Franse steden
en in de Ardennen was het uitermate
•rustig met nergens files op langzaam
rijdend verkeer. En dan komt je rond
het avonduur bij Maastricht over de
grens. Nee, nee, ook geen wachttij
den bij de werkzaamheden aldaar.
Maar vanaf de luchthaven naar het
noorden rijdend volop onrust. Zonder
een overdreven hoeveelheid auto's
toch veel afremmen, mensen wellicht
die na een lange vakantierit behoor
lijk vermoeid zijn. Daar heb je maar
een paar van nodig om oponthoud
te krijgen. Je voelt dan meteen dat
je weer thuis komt, terwijl je dit soort
verkeersonrust tijdens je vakantie
natuurlijk helemaal niet hebt gemist.
Het zal dus nog wel even wennen
zijn voordat ik dit weer als 'normaal'
ga ervaren...
Navigatie
Verder krijgt het interieur een flinke opfris
beurt. Zo levert Nissan de Micra voortaan
met een navigatiesysteem gecombineerd
met een flink kleurenscherm, het behoor
lijk uitgebreide NissanConnect 2.0. Daar
voor is de vormgeving van de middencon-
.......li euwde model is het gemakkelijkst
aan de voorkant herkenbaar. Daar zijn alle
bestaande onderdelen uitgewis&ld. Zowel
de volledige bumper, grille, koplampen als
motorkap en spatborden zijn nieuw van de
tekentafel gekomen. De chromen V-vorm
in de grille zullen we bij meer modellen
van het merk gaan zien en bij de duurdere
varianten zit er ook een chroomaccent in
de opening van de voorbumper en in de
behuizing rond de mistlampen. Nieuw zijn
verder de optionele 16 inch lichtmetalen
wielen. Aan de achterkant meldt Nissan
eveneens de aanwezigheid van een in
sole aangepast. Ook valt op dat er meer in
kleur contrasterende materialen worden
toegepast bij de inrichting. Zwart, don
kergrijs, mat metaalkleurige elementen
en chroom zorgen voor een geheel dat er
meer hoogwaardig uitziet. En dat is ook
precies wat de Micra nodig had.
Praten we over de meest complete variant
van het compacte model, dan zijn er tal
van luxueuze voorzieningen beschikbaar
zoals parkeersensoren in de achterbumper,
een geluidsinstallatie met zes luidsprekers
en een instrument dat opmeet of een par
keervak groot genoeg is.
In totaal komen er vanaf volgende maand
vier uitrustingsvarianten. De basis Visia
heeft onder meer al centrale vergrende
ling met afstandsbediening, stuurbekrach
tiging, elektrisch bediende voorportierrui
ten, zes airbags en ESP. Een trapje hoger
staat de Acenta met meegespoten spiegel-
kappen en portiergrepen, grotere wielen,
iTiiburgaftiaien Wie tot nu toe bij de Peugeot-dealer naar ook deze motor in C02-uitstoot en haalt
rum Heyhoef en* een nieuwe 208 zocht met 14 procent bij- de felbegeerde status. De meerprijs voor de
JtetwiïjThet telling’die werd louter de 1 ,iter driecilin' bak wordt weer opgeheven door het weg-
Tiiiander. inia* |der voorgeschoteld. Maar door de krachti- vallen van de BPM, waardoor de 208 1.2
gere (82 pk) 1,2 liter variant te koppelen VTi 2Tronic voor 16.720 euro exact even
aan een gerobotiseerde, dus automatisch veel kost als de handegeschakelde variant,
[schakelende 2Tronic versnellingsbak, zakt Als vijfdeurs kost deze auto 17.220 euro.