Autotest J Niet sukkelen aan de basis B J 2 DE AUTOMAAT DONDERDAG 18 JULI 2013 PAGINA 3 3MW X3 sDrive18d i ii ■I 9^NjQ Technische gegevens: www.renova.nl 3" PAGINA 2 Aantal cilinders: 4 in lijn CO2-uitstoot 142 g/km (B-label) Vermc 105 k Cilinderinhoud: 1.995 cc tïlLBURGSE KOERIER - ests die zijn e“X,;:nn de gebode Natir-’”1 met uc ik de hc“~ Beide me toe waar Verbruik: stadscyclus 5,8 1/ buitenwegcydus gecombineerd 5/ AfmetiP' lengte 4.i 1,881 me Gewicht: 1.655 kg 1/100 km is 5,2 1/100 km 5,41/100 km Prijs: 50.757 euro ingen: 4.648 meter, breedte neter Prestaties: topsnelheid 190 km/u acceleratie 0-100 in 10,3 sec. mogen: kW/143 pk bij 4.000 tr/min Renova Tilburg Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg T(013)542 21 33 lij veel auto's is het instapmodel slechts een lokkertje op de prijs- ijst. Voorzien van de minst krachtige motor en met flinke hiaten in Ie uitrusting, gaat iedereen snel door voor een stapje hoger. BMW lewijst met de basisversie van de X3, dat dit beslist niet nodig is. Koppel: 360 Nm bij 1.750 tr/min Renova Waalwijk Van Andelstraat 9 Renova Group Renova Breda Huifakkerstraat 1 4815 PN Breda T (076) 522 35 49 Formaat Direct bij wegrijden voelen we ons met de X3 sDrive18d alles behalve gestraft. De motor lijkt meteen wakker en presteert volledig naar behoren. Het sprintje naar 100 km/u duurt 10,3 seconden en de auto zet een nette topsnelheid neer van 190 km/u. Daar is helemaal niets mis mee en alleen zeer fijnbesnaarden zullen bij over stappen het verschil met de 20d merken. >or een SUV, maar hebben bijvoorbeeld I erwielaandrijving en dikke motoren niet >dig. Daar haakt BMW nu met dit nieu- I e instapmodel keurig op in. chttraps I e 2 liter diesel maakt al heel wat jaren pel uit van het keuzepallet van de BMW 3. Louter achterwielaandrijving behoorde pg niet tot de mogelijkheden die het pro- Iramma biedt. Waar die viercilinder diesel I at nu toe een vermogen produceerde van IP4 pk, gaat de sDrive18d, zoals deze i brsie officieel heet, daar nog een stukje rider. De berijder moet genoegen nemen 'et 143 pk. Maar dit vermogen vertelt lechts een deel van het verhaal. Het is Pi een diesel vooral het koppel dat boek ten spreekt. Bij deze minst vermogende Briant uit de X3-reeks komt dit uit op I6O Nm al bij 1.750 tr/min en dan wordt Aanhanggewicht: 2.000 kg (geremd) 3-joden souplesse al snel verklaard, tuurlijk biedt BMW deze auto aan t de handgeschakelde zesbak alsmede hooggeprezen achttraps ZF automaat. :J‘ mogelijkheden geven elkaar weinig lar Merk en type: BMW X3 sDrive18d automaat Spelen Het bagagevolume is flexibel te gebruiken en varieert van 550 tot 1.600 liter, waar mee de auto concurreert met midden- het gaat om brandstofverbruik. In de prak tijk loopt deze basis X3 met de genoemde auto 1 liter op 14,3 kilometer en dat is beslist netjes. Sterker nog, volgens de officiële meetmethode is het verbruik van deze 18d gunstiger dan bij de 20d, waar door er ook sprake is van een lagere CO2- uitstoot. Daar weten we inmiddels van dat deze weer een gunstige invloed heeft op de BPM en dus de consumentenprijs. kennen we al weer een heeft ook zijn facelift al de rug. Toch blijft BMW in het )l investeren door constant in te n op veranderende vragen uit de t. Veel medsen worden aangetrokken klasse stationwagons. Wat betreft aankle- ding en materiaalkeuze is deze basis X3 natuurlijk een echte BMW. De materialen Over prijzen gesproken. De BMW X3 voelen zacht en degelijk aan, met de xDriveZOd, tot nu toe de instapper, kost ergonomie is weinig mis en het merk 55.500 euro met handbak en 57.430 euro biedt een zeer royale keuze uit kleuren en met automaat. Het prijsverschil is direct accenten. Nu is ons zwarte exemplaar met duidelijk als we naar de bedragen kijken een volledig zwart interieur wellicht aan die voor de vergelijkbare sDrive18d wor de voorspelbare kant, maar door te spelen den gevraagd: 46.990 en 50.757 euro. En met accessoires en bijvoorbeeld de kleu- dat verschil is het wat hogere vermogen ren van de bekleding, kan een aanzienlijk en de 4wd beslist niet waard. smaakvoller geheel worden verkregen. De video van deze test staat op www. Tegen meerprijs, dat natuurlijk wel. youtube.com/automedianl. Op het gebied van geluidsisolatie heeft BMW haar zaakjes goed op orde, daarmee wordt het cömfortniveau gediend. Wat onderstel betreft is er natuurlijk niet aan deze versie gesleuteld. Dat is voor een SUV behoorlijk dynamisch en tegelijk vol doende vergeeflijk op oneffenheden. Echt een prima reiswagen voor lange vakantie- ritten of zakelijke uitstapjes. Wat betreft uitstraling oogt de X3 ver trouwd, met alle typische BMW details op de bekende plaatsen. Ten opzichte van het eerste model.js de huidige versie een stukje groter. De ruimte daarvoor werd jaren terug geschapen met de X5 die weer een stukje in formaat groeide. Dat bete kent dat vier volwassenen, eventueel vijf, voldoende ruimte in het interieur vinden. De bestuurdersstoel is uitgebreid verstel baar en biedt een goed ondersteunde zit. De relatief hoge zitpositie veroorzaakt de van SUV's zo gewaardeerde hoge zit met bijbehorend uitzicht. 96-ZGN-9I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13