Autotest
J
Niet sukkelen aan de basis
B
J
2
DE AUTOMAAT DONDERDAG 18 JULI 2013 PAGINA 3
3MW X3 sDrive18d
i
ii
■I
9^NjQ
Technische
gegevens:
www.renova.nl
3" PAGINA 2
Aantal cilinders:
4 in lijn
CO2-uitstoot
142 g/km (B-label)
Vermc
105 k
Cilinderinhoud:
1.995 cc
tïlLBURGSE KOERIER -
ests die zijn
e“X,;:nn
de gebode
Natir-’”1
met uc ik
de hc“~
Beide me
toe waar
Verbruik:
stadscyclus 5,8 1/
buitenwegcydus
gecombineerd 5/
AfmetiP'
lengte 4.i
1,881 me
Gewicht:
1.655 kg
1/100 km
is 5,2 1/100 km
5,41/100 km
Prijs:
50.757 euro
ingen:
4.648 meter, breedte
neter
Prestaties:
topsnelheid 190 km/u acceleratie
0-100 in 10,3 sec.
mogen:
kW/143 pk bij 4.000 tr/min
Renova Tilburg
Ringbaan Oost 102a
5013 CD Tilburg
T(013)542 21 33
lij veel auto's is het instapmodel slechts een lokkertje op de prijs-
ijst. Voorzien van de minst krachtige motor en met flinke hiaten in
Ie uitrusting, gaat iedereen snel door voor een stapje hoger. BMW
lewijst met de basisversie van de X3, dat dit beslist niet nodig is.
Koppel:
360 Nm bij 1.750 tr/min
Renova Waalwijk
Van Andelstraat 9
Renova Group
Renova Breda
Huifakkerstraat 1
4815 PN Breda
T (076) 522 35 49
Formaat
Direct bij wegrijden voelen we ons met de
X3 sDrive18d alles behalve gestraft. De
motor lijkt meteen wakker en presteert
volledig naar behoren. Het sprintje naar
100 km/u duurt 10,3 seconden en de auto
zet een nette topsnelheid neer van 190
km/u. Daar is helemaal niets mis mee en
alleen zeer fijnbesnaarden zullen bij over
stappen het verschil met de 20d merken.
>or een SUV, maar hebben bijvoorbeeld
I erwielaandrijving en dikke motoren niet
>dig. Daar haakt BMW nu met dit nieu-
I e instapmodel keurig op in.
chttraps
I e 2 liter diesel maakt al heel wat jaren
pel uit van het keuzepallet van de BMW
3. Louter achterwielaandrijving behoorde
pg niet tot de mogelijkheden die het pro-
Iramma biedt. Waar die viercilinder diesel
I at nu toe een vermogen produceerde van
IP4 pk, gaat de sDrive18d, zoals deze
i brsie officieel heet, daar nog een stukje
rider. De berijder moet genoegen nemen
'et 143 pk. Maar dit vermogen vertelt
lechts een deel van het verhaal. Het is
Pi een diesel vooral het koppel dat boek
ten spreekt. Bij deze minst vermogende
Briant uit de X3-reeks komt dit uit op
I6O Nm al bij 1.750 tr/min en dan wordt
Aanhanggewicht:
2.000 kg (geremd)
3-joden souplesse al snel verklaard,
tuurlijk biedt BMW deze auto aan
t de handgeschakelde zesbak alsmede
hooggeprezen achttraps ZF automaat.
:J‘ mogelijkheden geven elkaar weinig
lar
Merk en type:
BMW X3 sDrive18d automaat
Spelen
Het bagagevolume is flexibel te gebruiken
en varieert van 550 tot 1.600 liter, waar
mee de auto concurreert met midden-
het gaat om brandstofverbruik. In de prak
tijk loopt deze basis X3 met de genoemde
auto 1 liter op 14,3 kilometer en dat is
beslist netjes. Sterker nog, volgens de
officiële meetmethode is het verbruik van
deze 18d gunstiger dan bij de 20d, waar
door er ook sprake is van een lagere CO2-
uitstoot. Daar weten we inmiddels van dat
deze weer een gunstige invloed heeft op
de BPM en dus de consumentenprijs.
kennen we al weer een
heeft ook zijn facelift al
de rug. Toch blijft BMW in het
)l investeren door constant in te
n op veranderende vragen uit de
t. Veel medsen worden aangetrokken
klasse stationwagons. Wat betreft aankle-
ding en materiaalkeuze is deze basis X3
natuurlijk een echte BMW. De materialen Over prijzen gesproken. De BMW X3
voelen zacht en degelijk aan, met de xDriveZOd, tot nu toe de instapper, kost
ergonomie is weinig mis en het merk 55.500 euro met handbak en 57.430 euro
biedt een zeer royale keuze uit kleuren en met automaat. Het prijsverschil is direct
accenten. Nu is ons zwarte exemplaar met duidelijk als we naar de bedragen kijken
een volledig zwart interieur wellicht aan die voor de vergelijkbare sDrive18d wor
de voorspelbare kant, maar door te spelen den gevraagd: 46.990 en 50.757 euro. En
met accessoires en bijvoorbeeld de kleu- dat verschil is het wat hogere vermogen
ren van de bekleding, kan een aanzienlijk en de 4wd beslist niet waard.
smaakvoller geheel worden verkregen. De video van deze test staat op www.
Tegen meerprijs, dat natuurlijk wel. youtube.com/automedianl.
Op het gebied van geluidsisolatie heeft
BMW haar zaakjes goed op orde, daarmee
wordt het cömfortniveau gediend. Wat
onderstel betreft is er natuurlijk niet aan
deze versie gesleuteld. Dat is voor een
SUV behoorlijk dynamisch en tegelijk vol
doende vergeeflijk op oneffenheden. Echt
een prima reiswagen voor lange vakantie-
ritten of zakelijke uitstapjes.
Wat betreft uitstraling oogt de X3 ver
trouwd, met alle typische BMW details
op de bekende plaatsen. Ten opzichte van
het eerste model.js de huidige versie een
stukje groter. De ruimte daarvoor werd
jaren terug geschapen met de X5 die weer
een stukje in formaat groeide. Dat bete
kent dat vier volwassenen, eventueel vijf,
voldoende ruimte in het interieur vinden.
De bestuurdersstoel is uitgebreid verstel
baar en biedt een goed ondersteunde zit.
De relatief hoge zitpositie veroorzaakt de
van SUV's zo gewaardeerde hoge zit met
bijbehorend uitzicht.
96-ZGN-9I