■vv iviiiaai
Denissen
Hl
iG'
ai
I
IH
Nissan en Renault delen
meer onderdelen
Nissan Note
RGSE KOERIER
Nissan Note
Teveel informatie
een
klas
Tony Vos
51
Laguna en Scénic.
/-■ V- 1/-IA IhB i 11
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 29* Donderdag 18 juli 2013 Oplage 112.500
Wellicht is het aan de buiten
kant niet direct te zien, maar
net als de eerste generatie
blijkt de nieuwe Nissan Note
weer een gigantisch ruimte-
wondfer. Bijna ongelofelijk dat
de mogelijkheden van de net
iets meer dan vier meter lange
vijfdeurs haast die van een
compacte bestelauto
benaderen.
Email:
advertentie@tilburgsekoerier.nl
StartkIaar om door u te worden getest
Email:
tonyvos@automedia.nl
Tony1
Tel. 0.
Postt
0495-430930
itbus 2144, 6020 AC Budel
Partners Renault
ernaar om in 2(
■t te bespa
asten c'-
anische
J
Nederland voorop in recycling
Binnen Europa doet Nederland het goed waar het gaat om recycling van auto's. Toch
voldoet ook ons land nog niet aan de Europese norm voor 2015. Dan moet 85 procent
van de materialen afkomstig van sloopauto's direct worden hergebruikt als product
en moet het totale percentage van recycling op 95 procent komen. Dat laatste wordt
met 96 procent nu al gehaald. De recycling tot een product ligt op dit moment op
83,7 procent.
Forse ruimte
Het geheim van de Note zit aan de bin
nenkant, waar een zeer flexibel in te delen
interieur het geheim is achter het concept.
De minimale bagageruimte bedraagt 295
liter, een waarde die in het B-segment al tot
de grotere behoort. Inclusief de ruimte on
der de vloer groeit het volume vervolgens
naar 325 liter. Wie dan ook nog de achter
bank neerklapt krijgt een onwaarschijnlijk
forse ruimte van 2.012 liter. Bovendien
kan net als voorheen de achterbank over
aanzienlijk lagere C02-uitstoot is de BPM
flink verlaagd en daardoor kan Nissan het
model vanaf september aanbieden vanaf
13.490 euro, een bedrag waarvoor door
gaans slechts een minder ruim model uit
de compacte klasse wórdt gekocht. De
duurste versie is de Connect Edition voor
16.490 euro, terwijl dieselen mogelijk is
vanaf 17.790 euro. Ter introductie wordt
op de Connect Edition een voordeel gebo
den van duizend euro, zodat de prijs gelijk
is aan de Acenta.
Kraaivenstraat 18, Tilburg.
013 465 21 00 www.denissen-tilburg.nl
Daarmee worden de prestaties van de ba
sisversie benaderd. Deze geven de indruk
voldoende te Zijn in ons vlakke land, maar
niet meer dan dat. Met supercharger heeft
de Note aanzienlijk meer te vertellen. De
prestaties zijn meer dan vlot en het ge
luidsniveau blijft keurig binnen de perken.
De Note is een allemansvriend die in de
dagelijkse praktijk uitstekend functio
neert, maar bij de echte liefhebber weinig
emoties zal losmaken.
De laatste troef van de nieuwe Nissan Note
hebben we tot het einde bewaard. Door de
een grote afstand worden verschoven. Op
merkelijk is ook dat alle portieren heel ver
openen om een optimale toegang tot het
interieur te bieden. De beenruimte ach
terin met de bank in de achterste stand
is limousinewaardig. Je kunt zelfs met de
benen over elkaar zitten.
De inrichting van het interieur is correct.
Wat opvalt is de enorme hoeveelheid in
formatie die het instrumentarium biedt,
iets te veel van het goede. Maar iedereen
kan het zijne eruit pikken.
Eco-knop
Motorisch moeten we voor Nederland de
uitstekende 1,5 liter diesel maar vergeten,
die zal in de praktijk maar mondjesmaat
worden verkocht, ondanks de 20 procent
bijtelling. Want datzelfde voordeel geldt
bij zakelijk gebruik ook voor beide benzi
nemotoren. Op dat vlak loopt de nieuwe
Note gelijk aan de Micra met de keuze uit
een 1,2 liter driecilinder van 80 pk en de
zelfde krachtbron met supercharger goed
voor 98 pk. We reden alleen de laatste
waarbij door middel van de Eco-knop de
supercharger kan worden uitgeschakeld.
Illi
en Nissan streven Family genaamd, bestaat al enige tijd,
>020 dertig tot veertig want de opvolgers van de Nissan Qas-
procent te besparen op hun ontwikke- hqai en X-Trail maken er nog dit jaar
lingskosten door meer onderstellen en gebruik van. Bij Renault gaat het in eer-
elektronische componenten met elkaar ste instantie om de volgende generatie
te delen. Het project, Common Module
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013-5368805
Fax 013-5359985
Camerasysteem
Zo'n anderhalf jaar geleden stond in Ge
nève al de Nissan Invitation Concept die
al behoorlijk ver het eindresultaat toonde.
Het vooraanzicht is fris en nieuw met een
brede grille en daar omheen geknikte
koplampen. De vormgeving is fris, maar
tegelijk tijdloos en trekt daarmee niet de
aandacht. De hierbij afgebeelde rode auto
heeft een stylingpakket dat pas begin vol
gend jaar verkrijgbaar zal zijn. Nu verschil
len smaken, maar we zien liever de stan
daard versie zonder volumineuze bumper,
spoilers en skirt?.
Afhankelijk van uitrusting en gekozen ac
cessoires is de nieuwe Note zeer modern.
Bij de achterlichten worden led's gebruikt
en er is een camerasysteem verkrijgbaar
dat 360 graden om de auto heen alles in
de gaten houdt. Handig bij inparkeren,
maar ook als er plotseling iemand achter
de auto langs loopt en normaal gesproken
niet opgemerkt zou worden. De auto is
iets lager dan het vorige model en daar
mee wordt de indruk van de lengte groter.
Ook de karakterlijn op de flanken is sterk
beeldbepalend.
Wat mogelijkheden betreft bewandelt de
nieuwe Note precies dezelfde wegen als
het eerste model dat in Europa in 2006
op de markt kwam. De auto staat op een
bekende bodemgroep, maar bereikt door
slim ruimtegebruik interieurvolumes die
aan de buitenkant niet direct worden
voorspeld.
Wat wilt u als automobilist weten
als u op uw dashboard kijkt tijdens
het rijden? De snelheid, ja, dat is
natuurlijk van primair belang. Het
toerental van de motor? Dat zal
velen minder interesseren en is bij
een automaat veelal overbodig.
Als er defecten zijn willen we dat
graag door middel van controle-
lampjes kunnen waarnemen, ook
als zal menigeen daarna niet meer
kunnen dan de garage of de AN WB
melden en roepen welk symbool
tje is opgelicht. Als we ech'ter naar
een modern dashboard kijken, dan
zitten die tegenwoordig vol met
schermpjes, lampjes, wijzertjes en
piepjes. De informatie komt in gro
te hoeveelheden op ons- af alsof
we aan een open leiding van het
internet hangen. Een schakelindi-
cator, daar kan men tegenwoordig
niet meer zonder als zuinig moet
worden gereden. Sommige auto's
zetten dat nog eens extra kracht
bij met een galerij aan lampjes of
zelfs bloemetje die groter groeien
als je beter je best doet 'het mi
lieu te sparen', wat per definitie
al niet klopt. Toch valt het me op
dat dashboards tegenwoordig een
overkill aan info geven, zoveel dat
bepaalde zaken niet meer opval
len. Bovendien laat ik dan cle
boordcomputer nog even buiten
beschouwing. De drukte wordt
vooral duidelijk als ik in een auto
stap met een headup display. Te
gen de voorruit wordt de basale
informatie geprojecteerd: juist, de
snelheid eventueel aangevuld met
pictogrammen van het navigatie
systeem. Meer heb je feitelijk tij
dens het rijden niet nodig. Sterker
nog, je kijkt helemaal niet op je
•druk knipperende kerstboom die
instrumentarium heet. En daar zou
menig ontwikkelaar eens rekening
mee moeten houden...
|L»E0157Öl