■vv iviiiaai Denissen Hl iG' ai I IH Nissan en Renault delen meer onderdelen Nissan Note RGSE KOERIER Nissan Note Teveel informatie een klas Tony Vos 51 Laguna en Scénic. /-■ V- 1/-IA IhB i 11 Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 29* Donderdag 18 juli 2013 Oplage 112.500 Wellicht is het aan de buiten kant niet direct te zien, maar net als de eerste generatie blijkt de nieuwe Nissan Note weer een gigantisch ruimte- wondfer. Bijna ongelofelijk dat de mogelijkheden van de net iets meer dan vier meter lange vijfdeurs haast die van een compacte bestelauto benaderen. Email: advertentie@tilburgsekoerier.nl StartkIaar om door u te worden getest Email: tonyvos@automedia.nl Tony1 Tel. 0. Postt 0495-430930 itbus 2144, 6020 AC Budel Partners Renault ernaar om in 2( ■t te bespa asten c'- anische J Nederland voorop in recycling Binnen Europa doet Nederland het goed waar het gaat om recycling van auto's. Toch voldoet ook ons land nog niet aan de Europese norm voor 2015. Dan moet 85 procent van de materialen afkomstig van sloopauto's direct worden hergebruikt als product en moet het totale percentage van recycling op 95 procent komen. Dat laatste wordt met 96 procent nu al gehaald. De recycling tot een product ligt op dit moment op 83,7 procent. Forse ruimte Het geheim van de Note zit aan de bin nenkant, waar een zeer flexibel in te delen interieur het geheim is achter het concept. De minimale bagageruimte bedraagt 295 liter, een waarde die in het B-segment al tot de grotere behoort. Inclusief de ruimte on der de vloer groeit het volume vervolgens naar 325 liter. Wie dan ook nog de achter bank neerklapt krijgt een onwaarschijnlijk forse ruimte van 2.012 liter. Bovendien kan net als voorheen de achterbank over aanzienlijk lagere C02-uitstoot is de BPM flink verlaagd en daardoor kan Nissan het model vanaf september aanbieden vanaf 13.490 euro, een bedrag waarvoor door gaans slechts een minder ruim model uit de compacte klasse wórdt gekocht. De duurste versie is de Connect Edition voor 16.490 euro, terwijl dieselen mogelijk is vanaf 17.790 euro. Ter introductie wordt op de Connect Edition een voordeel gebo den van duizend euro, zodat de prijs gelijk is aan de Acenta. Kraaivenstraat 18, Tilburg. 013 465 21 00 www.denissen-tilburg.nl Daarmee worden de prestaties van de ba sisversie benaderd. Deze geven de indruk voldoende te Zijn in ons vlakke land, maar niet meer dan dat. Met supercharger heeft de Note aanzienlijk meer te vertellen. De prestaties zijn meer dan vlot en het ge luidsniveau blijft keurig binnen de perken. De Note is een allemansvriend die in de dagelijkse praktijk uitstekend functio neert, maar bij de echte liefhebber weinig emoties zal losmaken. De laatste troef van de nieuwe Nissan Note hebben we tot het einde bewaard. Door de een grote afstand worden verschoven. Op merkelijk is ook dat alle portieren heel ver openen om een optimale toegang tot het interieur te bieden. De beenruimte ach terin met de bank in de achterste stand is limousinewaardig. Je kunt zelfs met de benen over elkaar zitten. De inrichting van het interieur is correct. Wat opvalt is de enorme hoeveelheid in formatie die het instrumentarium biedt, iets te veel van het goede. Maar iedereen kan het zijne eruit pikken. Eco-knop Motorisch moeten we voor Nederland de uitstekende 1,5 liter diesel maar vergeten, die zal in de praktijk maar mondjesmaat worden verkocht, ondanks de 20 procent bijtelling. Want datzelfde voordeel geldt bij zakelijk gebruik ook voor beide benzi nemotoren. Op dat vlak loopt de nieuwe Note gelijk aan de Micra met de keuze uit een 1,2 liter driecilinder van 80 pk en de zelfde krachtbron met supercharger goed voor 98 pk. We reden alleen de laatste waarbij door middel van de Eco-knop de supercharger kan worden uitgeschakeld. Illi en Nissan streven Family genaamd, bestaat al enige tijd, >020 dertig tot veertig want de opvolgers van de Nissan Qas- procent te besparen op hun ontwikke- hqai en X-Trail maken er nog dit jaar lingskosten door meer onderstellen en gebruik van. Bij Renault gaat het in eer- elektronische componenten met elkaar ste instantie om de volgende generatie te delen. Het project, Common Module De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013-5368805 Fax 013-5359985 Camerasysteem Zo'n anderhalf jaar geleden stond in Ge nève al de Nissan Invitation Concept die al behoorlijk ver het eindresultaat toonde. Het vooraanzicht is fris en nieuw met een brede grille en daar omheen geknikte koplampen. De vormgeving is fris, maar tegelijk tijdloos en trekt daarmee niet de aandacht. De hierbij afgebeelde rode auto heeft een stylingpakket dat pas begin vol gend jaar verkrijgbaar zal zijn. Nu verschil len smaken, maar we zien liever de stan daard versie zonder volumineuze bumper, spoilers en skirt?. Afhankelijk van uitrusting en gekozen ac cessoires is de nieuwe Note zeer modern. Bij de achterlichten worden led's gebruikt en er is een camerasysteem verkrijgbaar dat 360 graden om de auto heen alles in de gaten houdt. Handig bij inparkeren, maar ook als er plotseling iemand achter de auto langs loopt en normaal gesproken niet opgemerkt zou worden. De auto is iets lager dan het vorige model en daar mee wordt de indruk van de lengte groter. Ook de karakterlijn op de flanken is sterk beeldbepalend. Wat mogelijkheden betreft bewandelt de nieuwe Note precies dezelfde wegen als het eerste model dat in Europa in 2006 op de markt kwam. De auto staat op een bekende bodemgroep, maar bereikt door slim ruimtegebruik interieurvolumes die aan de buitenkant niet direct worden voorspeld. Wat wilt u als automobilist weten als u op uw dashboard kijkt tijdens het rijden? De snelheid, ja, dat is natuurlijk van primair belang. Het toerental van de motor? Dat zal velen minder interesseren en is bij een automaat veelal overbodig. Als er defecten zijn willen we dat graag door middel van controle- lampjes kunnen waarnemen, ook als zal menigeen daarna niet meer kunnen dan de garage of de AN WB melden en roepen welk symbool tje is opgelicht. Als we ech'ter naar een modern dashboard kijken, dan zitten die tegenwoordig vol met schermpjes, lampjes, wijzertjes en piepjes. De informatie komt in gro te hoeveelheden op ons- af alsof we aan een open leiding van het internet hangen. Een schakelindi- cator, daar kan men tegenwoordig niet meer zonder als zuinig moet worden gereden. Sommige auto's zetten dat nog eens extra kracht bij met een galerij aan lampjes of zelfs bloemetje die groter groeien als je beter je best doet 'het mi lieu te sparen', wat per definitie al niet klopt. Toch valt het me op dat dashboards tegenwoordig een overkill aan info geven, zoveel dat bepaalde zaken niet meer opval len. Bovendien laat ik dan cle boordcomputer nog even buiten beschouwing. De drukte wordt vooral duidelijk als ik in een auto stap met een headup display. Te gen de voorruit wordt de basale informatie geprojecteerd: juist, de snelheid eventueel aangevuld met pictogrammen van het navigatie systeem. Meer heb je feitelijk tij dens het rijden niet nodig. Sterker nog, je kijkt helemaal niet op je •druk knipperende kerstboom die instrumentarium heet. En daar zou menig ontwikkelaar eens rekening mee moeten houden... |L»E0157Öl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11