q
EN
.EWffl
IVEN
B
üivi i iaat
I
>5
L
Bereikbaar
Jw auto is veel geld
waard, alléén bij
Lathouwers
TILBURGSE KOE
Volkswagen Golf Variant
Tony Vos
Maar liefst 2000,- bovenop de inruilprijs
3
De middenklasse Volkswagen Golf
blijft in Europa en ook in Nederland
een populair model. Naast de beken
de hatchback bestaan er ook andere
varianten, die echter wat meer in de
luwte opereren. En daar komt wat
Volkswagen betreft met de lancering
van de nieuwe generatie Variant
definitief verandering in.
Jaargang24* nr 28 Donderdag 11 juli 2013 Oplage 112.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
3
,50 I
eigenlijk
j is struc-
wordt er
euro contant
extra inruil,
rekkelijke actie op
Meriva en Astra
i gunstig om zaken
kiezen voor een gratis Apple pakket (i-
Phone 5 en een mini i-Pad), 1.000 euro
aan accessoires of 500 euro contant. Dus
niet alleen 2000 euro extra inruil, maar
ook een super aantrek
nieuwe Opeis Corsa, F
Kortom het is nu extra
te doen", besluit Meter.
Onder de naam Bi-Fuel levert Opel het
grootste aanbod af-fabriek LPG-modellen
in de markt. Want of men nu op benzine
rijdt of op LPG, in de Bi-Fuel modellen van
Opel merkt men het verschil niet. Behalve
aan de pomp en in de portemonnee. Met
de relatief lage prijs voor LPG in Nederland
bespaart men tot 1 euro per liter brandstof.
Bovendien krijgt de klant bij een nieuwe
Opel van Lathouwers een gratis upgrade
naar Bi-Fuel! U betaalt dus geen meerprijs
voor deze unieke innovatie
605 liter onder de rolhoes en 1.620 liter
als de bank is neergeklapt. Daarmee be
geeft de Golf zich meteen in de bovenste
regionen van het segment. Zoals gezegd
brengt het nieuwe platform een gewichts
besparing met zich mee, in dit geval maar
liefst 105 kg.
Niet alleen in lengte en wielbasis is de
nieuwe Golf Variant groter. Dat geldt ook
voor de breedte. Meer dan voorheen is
van cilinderuitschakeling. Uiteraard kun
nen vrijwel alle motoren worden geleverd
met een zesbak of DSG-automaat met
dubbele koppeling. Alleen de 85 pk TSI
kent een vijfbak als enige mogelijkheid.
Gunstig verbruik
Motorisch schotelt Volkswagen ons in de
Golf Variant louter bekende keuzes voor.
Aan de basis staat de 85 pk sterke 1.2 TSI
slechts in de Trendline uitrustingsvariant.
In de Golf hatchback blijkt deze prima te
voldoen, in de iets zwaardere Variant moet
het van hetzelfde laken een pak zijn. Wie
net wat meer uit wil geven, kiest voor de
105 pk sterke 1.2 TSI, die vooral een pret
tig hoog koppel heeft van 175 Nm en dat
al bij 1.550 tr/min. Wie de topsnelheid van
193 km/u en acceleratie naar 100 km/u
in 10,7 seconden in ogenschouw neemt,
moet zich afvragen wat je nog meer van
een auto wenst. Bovendien heeft deze ver
sie een gunstig verbruik met bijbehorende
CO2-uitstoot die weer zorgt voor een bij
telling van 20 procent. Belangrijk, omdat
middenklasse stationwagons inmiddels
het zakelijke broodje van de bakker zijn.
De andere twee benzinemotoren bieden
èlleen nog maar betere prestaties, zoals
de 122 pk sterke 1.4 TSI en dezelfde motor
die 140 pk levert en standaard is voorzien
Platform
De wielbasis van de Variant is ten opzichte
van de vorige 5,7 cm langer, terwijl de
auto met z'n lengte van 4,56 meter zeker
niet de langste in het segment is. Alle be
langstelling gaat zeker bij een
gon natuurlijk uit naar het bagagevolt
en op dat vlak stelt de nieuwe Golf Vari
alles behalve teleur. Wat te denken
Bijtelling
Diesels zijn natuurlijk ook present. De ver
trouwde 1.6 TDI is qua vermogen inmiddels
opgeschoven naar 110 pk en behoudt een
fors koppel van 250 Nm bij 1.500 tr/min.
Met een CO2-uitstoot van 102 g/km komt
ook deze auto voorlopig in aanmerking
voor 20 procent bijtelling. De topdiesel is
de 2 liter TDI van 150 pk die Volkswagen
louter combineert met de luxueuze High-
line uitvoering. Met 320 Nm aan koppel en
een acceleratie naar 100 in 8,9 seconden
is deze auto een vlotte wegwezer, nog al
tijd voorzien van een A-label en 20 procent
bijtelling.
Volkswagen zet de nieuwe Golf Variant
marktconform neer en dat betekent dat
de prijzen concurrerend zijn. De instap
85 pk TSI start bij 21.450 euro. De 105
pk versie vergt minimaal een investering
van 22.950 euro en de 1.6 TDI begint bij
26.550 euro. Waar veel merken tot zo'n
tachtig procent van hun middenklasse
model als stationwagon verkopen, heeft
de Golf zo'n trouwe groep hatchback-
klanten, dat het aandeel zo'n 25 tot 30
procent zal gaan bedragen.
j Lathouwers is een tekort aan gebruikte
Tto's ontstaan, vandaar dat er nu een
|jzondere actie van start is gegaan. Bij
nschaf van een nieuwe Opel Corsa, As-
i of Meriva geeft Lathouwers voor de
uilauto maar liefst 2000 euro bovenop
inruilprijs. "We willen graag auto's
uilen. Doordat we dit jaar erg goed
bruikte auto's hebben verkocht, is de
irorraad fors geslonken" aldus Roy Meter
Ktigingsmanager Lathouwers Tilburg. De
jgenvallende verkopen van nieuwe au-
Fs in Nederland zorgen ervoor dat er ook
jinder auto's worden ingeruild. "Precies,
Us je moet het nog aantrekkelijker maken
9or de consument om zijn of haar auto in
I ruilen vandaar deze inruilactie"
laast de inruilactie doet Lathouwers er
pg een schepje bovenop want bij aan-
fhaf van een nieuwe auto kan de klant
De trajecten door de provincie Bra
bant tot en met Rotterdam en via
Utrecht naar Amsterdam zijn mij zeer
bekend. De hele autowereld zit in het
midden of westen van het land, zodat
ik geregeld die richting uit kachel om
bijvoorbeeld mijn testauto's te halen.
Als er dan wegwerkzaamheden zijn
die een structurele verandering be
tekenen, ken ik ze op m'n duimpje.
Denk aan de randweg Eindhoven,
de nieuwe situatie bij Den Bosch,
de vijfbaans A2 boven Utrecht en de
nieuwe tunnel aldaar. Maar nu reed ik
recent voor het eerst sinds lang over
deA4van Den Haag naar Amsterdam.
Ik heb me werkelijk verbaasd dat ik
na het verlaten van onze residentie
tot ongeveer Nieuw Vennep
niets meer herkende. De weg
tureel verbreed en bij Leiden v
hard gewerkt aan een nieuwe tunnel,
waar volgens mij tot nu toe maar één
buis van open is. En daar gaan al zes
banen doorheen. Het doet me goed
om te zien dat er ondanks de huidige
economische gang van zaken zo ge
ïnvesteerd wordt in ons wegennet en
dus de bereikbaarheid. Dat is belang
rijk, want als we in de toekomst met
z'n allen weer opwaarts gaan, is het te
.laat om dan in te grijpen. En er staat
nog meer op stapel, zoals de verbre
ding van de brug van Nieuwegein.
Veel mensen somberen, sommigen
terecht. Maar ik kan blij worden als
ik dit soort structurele werkzaamhe
den zie. Er zit beslist nog 'muziek' in
ons landje, ook al mopper ik er steeds
vaker over...
Net zoals de recente Golf VII staat de
nieuwe Golf Variant op het MQB-platform
dat staat voor grote modulariteit en een
relatief bescheiden gewicht, dat uiteraard
in de strijd om een lager brandstofverbruik
goed van pas komt. Dat betekent dat de
Golf Variant nog nooit zo snel op de laat
ste Golf is aangesloten.
|br
de Variant ook een echte Golf, terwijl het
model eerder vooral synchroon liep met de
Jetta. Niet vreemd omdat beide auto's in
Mexico worden geproduceerd. Het front
past volledig binnen het huidige VW-pro-
gramma, maar dat geldt ook voor de in
richting van het interieur.
gment
stationwa-
tlume
ariant
i van