q EN .EWffl IVEN B üivi i iaat I >5 L Bereikbaar Jw auto is veel geld waard, alléén bij Lathouwers TILBURGSE KOE Volkswagen Golf Variant Tony Vos Maar liefst 2000,- bovenop de inruilprijs 3 De middenklasse Volkswagen Golf blijft in Europa en ook in Nederland een populair model. Naast de beken de hatchback bestaan er ook andere varianten, die echter wat meer in de luwte opereren. En daar komt wat Volkswagen betreft met de lancering van de nieuwe generatie Variant definitief verandering in. Jaargang24* nr 28 Donderdag 11 juli 2013 Oplage 112.500 Uitgave van De Tilburgse Koerier 3 ,50 I eigenlijk j is struc- wordt er euro contant extra inruil, rekkelijke actie op Meriva en Astra i gunstig om zaken kiezen voor een gratis Apple pakket (i- Phone 5 en een mini i-Pad), 1.000 euro aan accessoires of 500 euro contant. Dus niet alleen 2000 euro extra inruil, maar ook een super aantrek nieuwe Opeis Corsa, F Kortom het is nu extra te doen", besluit Meter. Onder de naam Bi-Fuel levert Opel het grootste aanbod af-fabriek LPG-modellen in de markt. Want of men nu op benzine rijdt of op LPG, in de Bi-Fuel modellen van Opel merkt men het verschil niet. Behalve aan de pomp en in de portemonnee. Met de relatief lage prijs voor LPG in Nederland bespaart men tot 1 euro per liter brandstof. Bovendien krijgt de klant bij een nieuwe Opel van Lathouwers een gratis upgrade naar Bi-Fuel! U betaalt dus geen meerprijs voor deze unieke innovatie 605 liter onder de rolhoes en 1.620 liter als de bank is neergeklapt. Daarmee be geeft de Golf zich meteen in de bovenste regionen van het segment. Zoals gezegd brengt het nieuwe platform een gewichts besparing met zich mee, in dit geval maar liefst 105 kg. Niet alleen in lengte en wielbasis is de nieuwe Golf Variant groter. Dat geldt ook voor de breedte. Meer dan voorheen is van cilinderuitschakeling. Uiteraard kun nen vrijwel alle motoren worden geleverd met een zesbak of DSG-automaat met dubbele koppeling. Alleen de 85 pk TSI kent een vijfbak als enige mogelijkheid. Gunstig verbruik Motorisch schotelt Volkswagen ons in de Golf Variant louter bekende keuzes voor. Aan de basis staat de 85 pk sterke 1.2 TSI slechts in de Trendline uitrustingsvariant. In de Golf hatchback blijkt deze prima te voldoen, in de iets zwaardere Variant moet het van hetzelfde laken een pak zijn. Wie net wat meer uit wil geven, kiest voor de 105 pk sterke 1.2 TSI, die vooral een pret tig hoog koppel heeft van 175 Nm en dat al bij 1.550 tr/min. Wie de topsnelheid van 193 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 10,7 seconden in ogenschouw neemt, moet zich afvragen wat je nog meer van een auto wenst. Bovendien heeft deze ver sie een gunstig verbruik met bijbehorende CO2-uitstoot die weer zorgt voor een bij telling van 20 procent. Belangrijk, omdat middenklasse stationwagons inmiddels het zakelijke broodje van de bakker zijn. De andere twee benzinemotoren bieden èlleen nog maar betere prestaties, zoals de 122 pk sterke 1.4 TSI en dezelfde motor die 140 pk levert en standaard is voorzien Platform De wielbasis van de Variant is ten opzichte van de vorige 5,7 cm langer, terwijl de auto met z'n lengte van 4,56 meter zeker niet de langste in het segment is. Alle be langstelling gaat zeker bij een gon natuurlijk uit naar het bagagevolt en op dat vlak stelt de nieuwe Golf Vari alles behalve teleur. Wat te denken Bijtelling Diesels zijn natuurlijk ook present. De ver trouwde 1.6 TDI is qua vermogen inmiddels opgeschoven naar 110 pk en behoudt een fors koppel van 250 Nm bij 1.500 tr/min. Met een CO2-uitstoot van 102 g/km komt ook deze auto voorlopig in aanmerking voor 20 procent bijtelling. De topdiesel is de 2 liter TDI van 150 pk die Volkswagen louter combineert met de luxueuze High- line uitvoering. Met 320 Nm aan koppel en een acceleratie naar 100 in 8,9 seconden is deze auto een vlotte wegwezer, nog al tijd voorzien van een A-label en 20 procent bijtelling. Volkswagen zet de nieuwe Golf Variant marktconform neer en dat betekent dat de prijzen concurrerend zijn. De instap 85 pk TSI start bij 21.450 euro. De 105 pk versie vergt minimaal een investering van 22.950 euro en de 1.6 TDI begint bij 26.550 euro. Waar veel merken tot zo'n tachtig procent van hun middenklasse model als stationwagon verkopen, heeft de Golf zo'n trouwe groep hatchback- klanten, dat het aandeel zo'n 25 tot 30 procent zal gaan bedragen. j Lathouwers is een tekort aan gebruikte Tto's ontstaan, vandaar dat er nu een |jzondere actie van start is gegaan. Bij nschaf van een nieuwe Opel Corsa, As- i of Meriva geeft Lathouwers voor de uilauto maar liefst 2000 euro bovenop inruilprijs. "We willen graag auto's uilen. Doordat we dit jaar erg goed bruikte auto's hebben verkocht, is de irorraad fors geslonken" aldus Roy Meter Ktigingsmanager Lathouwers Tilburg. De jgenvallende verkopen van nieuwe au- Fs in Nederland zorgen ervoor dat er ook jinder auto's worden ingeruild. "Precies, Us je moet het nog aantrekkelijker maken 9or de consument om zijn of haar auto in I ruilen vandaar deze inruilactie" laast de inruilactie doet Lathouwers er pg een schepje bovenop want bij aan- fhaf van een nieuwe auto kan de klant De trajecten door de provincie Bra bant tot en met Rotterdam en via Utrecht naar Amsterdam zijn mij zeer bekend. De hele autowereld zit in het midden of westen van het land, zodat ik geregeld die richting uit kachel om bijvoorbeeld mijn testauto's te halen. Als er dan wegwerkzaamheden zijn die een structurele verandering be tekenen, ken ik ze op m'n duimpje. Denk aan de randweg Eindhoven, de nieuwe situatie bij Den Bosch, de vijfbaans A2 boven Utrecht en de nieuwe tunnel aldaar. Maar nu reed ik recent voor het eerst sinds lang over deA4van Den Haag naar Amsterdam. Ik heb me werkelijk verbaasd dat ik na het verlaten van onze residentie tot ongeveer Nieuw Vennep niets meer herkende. De weg tureel verbreed en bij Leiden v hard gewerkt aan een nieuwe tunnel, waar volgens mij tot nu toe maar één buis van open is. En daar gaan al zes banen doorheen. Het doet me goed om te zien dat er ondanks de huidige economische gang van zaken zo ge ïnvesteerd wordt in ons wegennet en dus de bereikbaarheid. Dat is belang rijk, want als we in de toekomst met z'n allen weer opwaarts gaan, is het te .laat om dan in te grijpen. En er staat nog meer op stapel, zoals de verbre ding van de brug van Nieuwegein. Veel mensen somberen, sommigen terecht. Maar ik kan blij worden als ik dit soort structurele werkzaamhe den zie. Er zit beslist nog 'muziek' in ons landje, ook al mopper ik er steeds vaker over... Net zoals de recente Golf VII staat de nieuwe Golf Variant op het MQB-platform dat staat voor grote modulariteit en een relatief bescheiden gewicht, dat uiteraard in de strijd om een lager brandstofverbruik goed van pas komt. Dat betekent dat de Golf Variant nog nooit zo snel op de laat ste Golf is aangesloten. |br de Variant ook een echte Golf, terwijl het model eerder vooral synchroon liep met de Jetta. Niet vreemd omdat beide auto's in Mexico worden geproduceerd. Het front past volledig binnen het huidige VW-pro- gramma, maar dat geldt ook voor de in richting van het interieur. gment stationwa- tlume ariant i van

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11