'I ftutotest 0 Pittige donder d rVKBWi HF - ■o***”' DE AUTOMAAT DONDERDAG 4 JULI 2013 PAGINA 3 32.984 Gewicht: 1.350 kg 1,9 sec. 100 euro staat op www. ester De Technische gegevens: rum Aantal cilinders: 6, boxer limt ste line 113946 o Line 101.551 Vermogen: 239 kW/325 pk bij 7.400 tr/min Cilinderinhoud: 3.436 cc Aanhanggewicht: n.v.t. Koppel: 370 Nm I: n bij 4.500 - 5.800 tr/min C02-uitstoot: 188 g/km (E-label) Merk en type: Porsche Cayman S PDK «e pook, waardoor de auto besli: karakterverandering doormaakt. Afmetingen: lengte 4,380 meter, breedte 1,801 meter - ..,..ste Por maakt. De gewichtsverdeling is var., de plaatsing van de motor voor de teras ideaal. Daardoor reageert de wie niet al te gek doet met de vergaand neutraal, ook als de elektroni- ralt in de praktijk gemakkelijk sche hulpmiddelen uitgeschakeld zijn. De op 10. Wie wel gek doet sprint besturing werkt zeer communicatief en na 1 een korte gewenning kun je met de auto lezen en schrijven. Tegelijk blijkt aan de binnenkant jie juli 2013.pagin;et|lburgsekoer|ER - Porsche Cayman S r lij een Porsche verwacht je maximale sportiviteit tegen een redelijk maxi- |aal bedrag. Maar vooral op dat laatste vlak maakt de nieuwe Cayman een Behoorlijke uitzondering.'Betaalbaarheid, prima comfort en natuurlijk die opti male sportiviteit gaan er uitstekend in samen. de motor achterin achter chteras ligt, heeft de Cayman en zogenaamde middenmotor die direct ach ter de stoelen is geplaatst. Dat betekent dat er door deze constructie zowel voor in de neus als achter de motor sprake is van een bagageruimte waar meer in blijkt te passen dan men in eerste oogopslag denkt. In dit geval hebben we te maken met de Cayman S en dat betekent dat de auto beschikt over een 3,4 liter zescilin der boxermotor die een flink vermogen uitspuugt van 325 pk en komt aan een Verbruik: stadscyclus 11,2 liter/100 km buitenwegcydus 6,2 liter/100 ki gecombineerd 8,0 liter/100 km Prestaties: topsnelheid 281 km/u acceleratie 0-100 in 4, Spoiler |>e Boxster en Cayman zijn familie van ■kaar. De Boxster is de cabriolet en Be Cayman de coupé. Dat kopers in dit legment toch liever de cabriolet nemen, Vermogen blijkt wel uit de verkoopresultaten van de Waar bij de 911 d< rorige oplage. De Cayman is daardoor een de achteras ligt, ran de meest exclusieve Porsche modellen als het om de aantallen gaat. /Vaar de nieuwe Boxster profiteert van jen lagere wielbasis en grotere spoor- ireedte, volgt de Cayman natuurlijk keurig n datzelfde voetspoor. De nodige carros- seriedelen zijn identiek. Door het vaste, g. wijzigingen en stalen dak heeft de Cayman zijn eigen ,ctte tenz|) Silhouet. De sterke belijning op de portie- met t egste fen trekt de aandacht naar de luchtinlaten voor de achterwielen. De spatborden ver- koppel van 370 Nm. Dit overigens sen 4.500 en 5.800 tr/min. Dat doet ten worden gewijzigd met de knoppen rond geweldige materiaalkeuze en afwerkings- onrechte denken dat de zescilinder veel de pook, waardoor de auto beslist een kwaliteit. Natuurlijk kan de koper het qua toeren moet draaien om goed te preste- karakterverandering doormaakt. kleuren en materialen zo gek maken als ren. Maar ook onderin is de trekkracht al men zelf wil. Maar ieder knopje, randje overtuigend aanwezig. Het motor is klinkt Niet onbereikbaar of type bekleding die we aanraken voelt voornaam tot snerpend. In ons geval is Het is vooral het totaalpakket dat de degelijk en prettig aan. de motor gekoppeld aan de PDK-versnel- Cayman tot een van de fijnste Porsches Zoals gezegd is de nieuwe Porsche Cayman lingsbak met dubbele koppeling en zeven maakt. De gewichtsverdeling is vanwege redelijk betaalbaar met een vanafprijs van overbrengingen. Deze bak draagt bij aan de plaatsing van de motor voor de ach- 67.000 euro (meerprijs t.a.v. Boxster 2.200 het terugdringen van het brandstofver- teras ideaal. Daardoor reageert de auto euro). Met PDK-bak komt de auto dan op bruik, want wie niet al te gek doet met de vergaand neutraal, ook als de elektroni- 68.200 euro. De Cayman 5 trapt af bij Cayman haalt in de praktijk gemakkelijk sche hulpmiddelen uitgeschakeld zijn. De 81.800 euro met zesbak en kost 82.100 boven de 1 op 10. Wie wel gek doet sprint besturing werkt zeer communicatief en na euro met PDK. Niet voor iedereen weg- in 4,9 seconden naar de 100 km/u en haalt een korte gewenning kun je met de auto gelegd, maar ook zeker niet onbereikbaar, een top van 281 km/u. Uiteraard kan het lezen en schrijven. De video van deze nodige in het rij-, schakel- en stuurgedrag Tegelijk blijkt aan de binnenkant ^de youtube.com/autome aaibaar' bij een tonen een lichte boiling. De achterlichten /laar toch, door zetten de plooi rond de spoiler voort. Die e tors teruggelopen C02-uitstoot Jen spoiler komt overigens bij hogere snel- pzichte van de vorige generatie zijn heden automatisch omhoog en zakt bij swel de Boxster als de Cayman een stuk een rustiger tempo weer in positie. Het oedkoper geworden. vooraanzicht van de Cayman is identiek. aan de Boxster met ronde mistlampen in de buitenste roosters. Van alle kanten bezien is de ontwikkeling van het model goed zichtbaar. ne 9-KBB-21

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11