'I
ftutotest
0
Pittige donder
d
rVKBWi
HF -
■o***”'
DE AUTOMAAT DONDERDAG 4 JULI 2013 PAGINA 3
32.984
Gewicht:
1.350 kg
1,9 sec.
100 euro
staat op www.
ester
De
Technische
gegevens:
rum
Aantal cilinders:
6, boxer
limt
ste
line
113946
o Line
101.551
Vermogen:
239 kW/325 pk bij 7.400 tr/min
Cilinderinhoud:
3.436 cc
Aanhanggewicht:
n.v.t.
Koppel:
370 Nm
I:
n bij 4.500 - 5.800 tr/min
C02-uitstoot:
188 g/km (E-label)
Merk en type:
Porsche Cayman S PDK
«e pook, waardoor de auto besli:
karakterverandering doormaakt.
Afmetingen:
lengte 4,380 meter,
breedte 1,801 meter
- ..,..ste Por
maakt. De gewichtsverdeling is var.,
de plaatsing van de motor voor de
teras ideaal. Daardoor reageert de
wie niet al te gek doet met de vergaand neutraal, ook als de elektroni-
ralt in de praktijk gemakkelijk sche hulpmiddelen uitgeschakeld zijn. De
op 10. Wie wel gek doet sprint besturing werkt zeer communicatief en na
1 een korte gewenning kun je met de auto
lezen en schrijven.
Tegelijk blijkt aan de binnenkant jie
juli 2013.pagin;et|lburgsekoer|ER -
Porsche Cayman S
r
lij een Porsche verwacht je maximale sportiviteit tegen een redelijk maxi-
|aal bedrag. Maar vooral op dat laatste vlak maakt de nieuwe Cayman een
Behoorlijke uitzondering.'Betaalbaarheid, prima comfort en natuurlijk die opti
male sportiviteit gaan er uitstekend in samen.
de motor achterin achter
chteras ligt, heeft de Cayman en
zogenaamde middenmotor die direct ach
ter de stoelen is geplaatst. Dat betekent
dat er door deze constructie zowel voor
in de neus als achter de motor sprake is
van een bagageruimte waar meer in blijkt
te passen dan men in eerste oogopslag
denkt. In dit geval hebben we te maken
met de Cayman S en dat betekent dat de
auto beschikt over een 3,4 liter zescilin
der boxermotor die een flink vermogen
uitspuugt van 325 pk en komt aan een
Verbruik:
stadscyclus 11,2 liter/100 km
buitenwegcydus 6,2 liter/100 ki
gecombineerd 8,0 liter/100 km
Prestaties:
topsnelheid 281 km/u
acceleratie 0-100 in 4,
Spoiler
|>e Boxster en Cayman zijn familie van
■kaar. De Boxster is de cabriolet en
Be Cayman de coupé. Dat kopers in dit
legment toch liever de cabriolet nemen, Vermogen
blijkt wel uit de verkoopresultaten van de Waar bij de 911 d<
rorige oplage. De Cayman is daardoor een de achteras ligt,
ran de meest exclusieve Porsche modellen
als het om de aantallen gaat.
/Vaar de nieuwe Boxster profiteert van
jen lagere wielbasis en grotere spoor-
ireedte, volgt de Cayman natuurlijk keurig
n datzelfde voetspoor. De nodige carros-
seriedelen zijn identiek. Door het vaste,
g. wijzigingen en stalen dak heeft de Cayman zijn eigen
,ctte tenz|) Silhouet. De sterke belijning op de portie-
met t egste fen trekt de aandacht naar de luchtinlaten
voor de achterwielen. De spatborden ver-
koppel van 370 Nm. Dit overigens
sen 4.500 en 5.800 tr/min. Dat doet ten worden gewijzigd met de knoppen rond geweldige materiaalkeuze en afwerkings-
onrechte denken dat de zescilinder veel de pook, waardoor de auto beslist een kwaliteit. Natuurlijk kan de koper het qua
toeren moet draaien om goed te preste- karakterverandering doormaakt. kleuren en materialen zo gek maken als
ren. Maar ook onderin is de trekkracht al men zelf wil. Maar ieder knopje, randje
overtuigend aanwezig. Het motor is klinkt Niet onbereikbaar of type bekleding die we aanraken voelt
voornaam tot snerpend. In ons geval is Het is vooral het totaalpakket dat de degelijk en prettig aan.
de motor gekoppeld aan de PDK-versnel- Cayman tot een van de fijnste Porsches Zoals gezegd is de nieuwe Porsche Cayman
lingsbak met dubbele koppeling en zeven maakt. De gewichtsverdeling is vanwege redelijk betaalbaar met een vanafprijs van
overbrengingen. Deze bak draagt bij aan de plaatsing van de motor voor de ach- 67.000 euro (meerprijs t.a.v. Boxster 2.200
het terugdringen van het brandstofver- teras ideaal. Daardoor reageert de auto euro). Met PDK-bak komt de auto dan op
bruik, want wie niet al te gek doet met de vergaand neutraal, ook als de elektroni- 68.200 euro. De Cayman 5 trapt af bij
Cayman haalt in de praktijk gemakkelijk sche hulpmiddelen uitgeschakeld zijn. De 81.800 euro met zesbak en kost 82.100
boven de 1 op 10. Wie wel gek doet sprint besturing werkt zeer communicatief en na euro met PDK. Niet voor iedereen weg-
in 4,9 seconden naar de 100 km/u en haalt een korte gewenning kun je met de auto gelegd, maar ook zeker niet onbereikbaar,
een top van 281 km/u. Uiteraard kan het lezen en schrijven. De video van deze
nodige in het rij-, schakel- en stuurgedrag Tegelijk blijkt aan de binnenkant ^de youtube.com/autome
aaibaar' bij een tonen een lichte boiling. De achterlichten
/laar toch, door zetten de plooi rond de spoiler voort. Die
e tors teruggelopen C02-uitstoot Jen spoiler komt overigens bij hogere snel-
pzichte van de vorige generatie zijn heden automatisch omhoog en zakt bij
swel de Boxster als de Cayman een stuk een rustiger tempo weer in positie. Het
oedkoper geworden. vooraanzicht van de Cayman is identiek.
aan de Boxster met ronde mistlampen
in de buitenste roosters. Van alle kanten
bezien is de ontwikkeling van het model
goed zichtbaar.
ne
9-KBB-21