1 'Er gebéurt gewoon iets als buren in gesprek gaan' Id.nl °NDEr. NEMEI\i DONDERDAG 27 JUNI 2013 1LBURGSE KOERIER DE TILBURGSE KOER Singsadressen: Burenruzies komen steeds vaker voor. Bank® buur is veel waard." Door Petra Jansen Ie ander. Buurtbemiddeling helpt burenruzies op te lossen at 81 ^67 Keurmerk Veilig Ondernemen TILBURG - Conflicten tussen buren komen niet alleen steeds vaker voor, ze worden ook steeds in gewikkelder. Buurtbemid deling Tilburg slaagt er meestal in om de partijen antiën skertieid nou »nru- dat ze maatre- jk veel an zijn erkel-Enschot in je eigen eid voor de .ir.ïielge- id elkaar worden ^ils meteen de politie voor hun deur staat. Door een vroegtijdige inzet van buurtbemiddeling voorkom je dat een overlastsituatie uit de hand loopt en kan de inzet van politie of de corporatie achterwege blijven." een meldir eerst een i ste partij i de vrijwill goec. l<= len. Gilsir ten en er lid. Boven ben gebied kunnen buurtbemiddelaars oelangrijke rol bij het van de burenconflicten, liddeling Tilburg heeft in 35 buurtbemiddelaars, die behandelen in Tilburg, Ber- Flexibel werk De vrijwillige spelen een be1- oplossen v Buurtbemic totaal zaken l Objectief Een casus wordt altijd door twee buurtbemiddelaars behandeld. Na ling houden de vrijwilligers intakegesprek met de eer- in het conflict. De taak van vrijwilliger daarbij is vooral om ed te luisteren en niet te oorde- ing: "We willen graag de fei- ïmoties boven tafel krijgen. Geluidsoverlast Al 12 jaar probeert Buurtbemidde ling Tilburg om ruziënde buren rond de tafel te krijgen en uiteindelijk het conflict op te lossen. En in veel geval len lukt dat; in 2012 werd 62% van de 212 meldingen succesvol opge lost. Met stip op één als meest voor komende klacht: ge Van de stereo, speler of van hakken op een De buurtbemiddelir- bij conflicten waar po nog niet in beeld zijn, i hulp ncJ!; te komen. I OK-punten OK-punten zijn publiek toegankelijke loca ties, waar je terecht kunt als je getuige of slachtoffer bent van geweld op straat. Bij OK- punten vindt de eerste opvang plaats en kun je je verhaal kwijt. Als het nodig is verwijzen de mensen van het OK-punt je door naar de politie of hulpinstanties. Voorbeelden van OK-punten zijn cafe's, res taurants, bibliotheken, gemeentelijke instel lingen, sportverenigingen, wijkaccommoda- ties, kappers, winkels en hotels. Een OK-punt is te herkennen aan het blauwe, verlichte uithangbord niet het OK-logo dat aan de gevel van de locatie hangt. Als het OK-punt geopend is, brandt de lamp. Als de lamp uit is, is het OK-punt gesloten. jeluidsoverlast. ende kinderen een houten vloer, ding komt in actie r politie en justitie _,.i, maar waar wel todig is om tot een oplossing nen. De dienst is gratis en deel name is altijd vrijwillig. kel-Enschot en Udenhout. Het zijn zowel jongeren als ouderen, met zeer diverse achtergronden. Truus Gilsing werkt al meer dan 5 jaar voor Buurtbemiddeling Tilburg. "Ik heb ja renlang in het onderwijs gewerkt, als coach van leerlingen. En eigenlijk is dit werk ook een vorm van coaching. Ik vind het leuk om hulp te kunnen ■■■wam. w *ijv» bieden. Verder is het flexibel werk, waarbij ik zelf mijn agenda kan in- weer in vrede naast elkaar de)en. En we worden goed begeleid te laten leven. "Een goede en getraind." Volgens de coördinator hebben de meeste vrijwilligers veel buur IS veel waard. plezier in hun werk. 'Ze houden het dan ook vaak jaren vol." Win-winsituatie Het benaderen van de tweede par tij in het conflict is een vak apart. "Want veel mensen schrikken als ze horen dat iemand over hen heeft geklaagd bij de buurtbemiddeling", zegt Gilsing. "Ik probeer dan altijd om iemand ervan te overtuigen dat buurtbemiddeling een win-winsitu atie oplevert. Want wie wil er i niet rustig wonen, zónder burer zies?" De meeste mensen stemmen in met een gesprek met hun buren. "En soms is het feit dat wij iemand benaderen al genoeg reden om de situatie zelf eens te bezien, want niet iedereen is zich bewust van het feit dat de buren last van hen hebben." Wie uit zijn eigen omgeving geen voorbeelden van burenruzie kent, kent ze wel van tv-programma's als 'De Rijdende Rechter' en 'Bonje met kome.. de buren'. Die tonen vooral schel- begrip en’ dende mensen die soms met geen ten mogelijkheid tot rede te bewegen De 2 zijn. Coördinator Caroline de Clerck Tilbi van Buurtbemiddeling Tilburg be nadrukt dat het er op tv toch anders aan toe gaat dan bij de buurtbemid deling. "Maar het gaat inderdaad om dezelfde soort conflicten. Geluids overlast, overlast van huisdieren, parkeerproblemen, stank." Geven en nemen In feite bedenken de buren zelf een oplossing voor hun probleem. Soms met wat hulp van de vrijwilligers. "Een zelfbedachte oplossing is een oplossing op maat", zegt De Clerck. "Indien beide partijen willen, zetten we de afspraken daarna op papier. Van belang bij het vinden van de juiste oplossing is dat beide partijen zowel geven als nemen, zodat bei den tevreden kunnen zijn." Buurtbe middeling is dus wel vrijwillig, maar zeker niet vrijblijvend. Buurtbemiddeling Tilburg is altijd op zoek naar vrijwilligers. Meer informatie: www.buurtbemidde- lingtilburg.nl of 013-455 38 00. Vaak zijn mensen ook blij dat ze hun verhaal kunnen doen, zonder dat er een oordeel wordt gegeven." De be middelaars zijn neutraal, objectief en vellen geen oordeel. Jaarlijks lijdt het Nederlandse bedrijfsleven schade door criminaliteit en onveiligheid. De overheid wil dat bedrijven en overheden hier gezamenlijk iets aan doen. Daarom bestaat het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO). Het KVO is een keurmerk dat werkt met certifi caten. Het doel is om ervoor te zorgen dat be drijven zich in een veilige omgeving bevinden. In gebieden die het certificaat hebben behaald hebben ondernemers er alles aan gedaan om hun omgeving veilig te maken en te houden. Het KVO-certificaat kan worden behaald als ondernemers, gemeente, politie en andere Bijzonder Truus Gilsing maakt vaak bijzondere dingen mee als buren met elkaar ko men praten. "Er gebéurt gewoon iets tijdens zo'n gesprek. Mensen krijgen ineens begrip voor elkaar, omdat ze elkaar leren kennen. Dat haalt al veel kou uit de lucht. Ik heb wel eens een gesprek meegemaakt waarbij buren met ruzie binnenkwamen en bijna ge armd weer naar huis gingen" Vaak blijkt achter het gemelde probleem een heel verhaal te zitten. De Clerck: "Het is nooit alleen maar die hond die blaft" Onbegrip Veel mensen weten niet goed wat ze moeten doen als ze een conflict heb ben met hun buren. De Clerck:"Vaak 1ten de problemen voort uit on begrip en vooroordelen. Mensen we ten meestal weinig van hun buren. zaken die bij Buurtbemiddeling jurg binnenkomen, worden vaak door betrokkenen zelf gemeld. Maar ook door de politie, woningcorpora ties en gemeente. Zo zie je dat nog veel mensen de politie bellen als bij de buren de muziek te hard staat. En dan kan er een hoop stuk ge maakt worden; mensen zijn niet blij relevante partijen kunnen aantonen, gezamenlijk effectieve en structurele r gelen hebben getroffen om de veiligheid te waarborgen. Een veiliger winkelgebied zorgt voor meer klandizie. Ook zorgt het KVO voor meer dui delijkheid over welke partij waarvoor verant woordelijk is. Zo ben je als ondernemer ver antwoordelijk voor de veiligheid ir onderneming en de lokale overheiu openbare orde en veiligheid in het winkelge bied. Waar ondernemers en de overheid tegenkomen kunnen moeite en geld bespaard. Het KVO is niet voor altijd geldig. Het gaat om lopende processen, die regelmatig opnieuw bekeken moeten worden. Hierbij zijn impro visatie, invoering van nieuwe ideeën en het afwijken van gebaande paden belangrijke kenmerken. Het KVO kan de ondernemer uiteindelijk tijd en geld besparen. De overheid kar steentje bijdragen als de ondernemers samen werken op het gebied van veiligheic dien lopen consumenten liever in ee waarvan ze zeker zijn dat ze veilig winkelen. 29

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 33