s 13 MIVII IC1C11 i L 50» Volvo parkeert zonder bestuurder Eigen parochie Audi A3 sedan www.audicentrumtilburg.nl p de site f Bij het woord limousine denken we vooral aan langgerekte auto's die bijvoorkeur met chauffeur worden gereden. In Duitsland is het simpel weg de naam voor een traditionele sedan en zo'n carrosserieversie voegt Audi aan het programma van de A3 toe. Kraaivénstraat 14, Tilburg -T: 013 75 00 777 Audi Centrum Tilburg Sprintje Bij introductie kondigt Audi drie motoren Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 26» Donderdag 27 juni 2013 Oplage 112.500 sbeurt geeft. Zielig, ik kan is zeggen. Maar het plei- Bovag komt helemaal in jlicht te staan als we we- :e organisatie ook een on- heeft voor autowasbedrij- i klinkt het ineens als 'Wij ■d arlvkprpn WC-Fond' Dp Quattro Wie overgaat tot aanschaf van een nieuwe Audi A3 sedan en twijfelt over het S-Line sportonderstel, die doet er verstandig aan een dergelijk exemplaar eens goed op de dagelijkse route uit te proberen. Voor de uit straling doet dit verlaagde onderstel beslist brengt en slechts 7,3 seconden voor het sprintje nodig heeft. Een 7-traps S-tronic is hierbij net als bij de 1.4 TFS1140 pk stan daard. Het dieselaanbod bestaat om te beginnen uit de 150 pk sterke 2 liter, een goedmoedige motor die aan een prettig schakelende zesbak wordt gekoppeld. De auto is over de hele linie mooi stil, reageert soepel op bewegingen van het gaspedaal en presteert overtuigend. In de pijplijn zit ten verder nog een extra zuinige 1.6 TDI en natuurlijk een S3 versie met 300 pk. aan, maar er zitten er nog veel meer in de pijplijn, zodat het model uiteindelijk volle dig in de pas zal lopen met de hatchback. Aan de basis komt een handgeschakelde 125 pk 1.4 TFSI, maar die laat nog even op zich wachten. Daarboven en meteen be-, schikbaar de 1.4 TFSI met cilinderuitscha- keling en een vermogen van 140 pk. Met een koppel van 250 Nm haalt deze versie de 100 km/u in 8,4 seconden en topt op 213 km/u. Daar kan niemand ontevreden over zijn. En trede hoger staat net zoals bij de hatchback de 1.8 TFSI die 180 pk voort- dan hetzelfde, verlengde onderstel als de Sportback en dat is goed nieuws voor de rig in orde. Tegelijk loopt de daklijn haast coupéachtig af en dat beperkt ietwat de hoofdruimte. Gelukkig is het bagagevo- lume met 425 liter wel helemaal in orde. Jammer dat deze flinke ruimte bereikt moet worden via een niet overdreven ope ning van het kofferdeksel. Coupéachtig Die keuze is niet vreemd. In Zuid-Europa, maar vooral ook in China en Rusland zijn sedanmodellen verreweg het meest popu lair. Hangt die A3 sedan er in Nederland dan een beetje bij? Dat is niet bepaald de bedoeling van de importeur die voor deze auto's beslist een zakelijke doelgroep ziet die de langere A4 inmiddels wat te groot of onbereikbaar is gaan vinden. De vormgeving is natuurlijk dik in orde. In alle details is de sedan een echte Audi, duidelijk het kleinere broertje van de A4 waarvan deze auto beslist klanten zal wegsnoepen. Qua basis heeft deze TILBURGSE KOERIbI D smartphone kan de eigenaar later aange ven dat de auto weer naar exact dezelfde plek moet rijden waar hij of zij is uitgestapt. Het systeem maakt gebruik van bestaande technieken om de omgeving te scannen en ongelukken te voorkomen. Overigens is het zelfstandig parkeren slechts een klein onderdeel van autonoom rijdende auto's waaraan Volvo werkt. Moderne elektronica zal de auto's in de na bije toekomst steeds meer taken geven om helemaal zelfstandig uit te voeren. Zo werkt Volvo aan een studiemodel dat zichzelf par keert. De bestuurder kan zelfs uitstappen en weg lopen de auto herkent onder meer Voetgangers en zet zichzelf daarna keurig in het vak. Ook kan de auto bij de ingang van een parkeergarage worden verlaten. Via de De driedeurs hatchback en vijfdeurs Sport back van de A3 zijn al van de vorige gene ratie bekend. Maar voor het eerst lanceert het merk met de vier ringen ook een se- danversie van deze middenklasser. goed, maar het maakt de auto wel extra stug en dat zal niet iedere berijder weten te waarderen. Wat dat betreft overtuigt het standaard onderstel wel direct. Nieuw binnen het programma van de A3 is dat er nu ook quattro vierwielaandrijving beschikbaar is, al zal die optie in Nederland niet veel worden gevraagd. De prijs van de 125 pk 1.4 TFSI is al vast gesteld op 28.500 euro. Dat betekent 1.600 euro meer dan de vergelijkbare Sportback. De versie met 140 pk en ci- linderuitschakeling komt op 30.890 euro, terwijl de 1.8 TFSI minimaal 34.190 euro kost. De 2 liter diesel begint bij 32.300 euro, maar daarvoor komt later in de vorm van de 1.6 TDI een goedkoper alternatief. En even ter vergelijking, Audi levert de A4 met 120 pk sterke 1.8 TFSI motor op dit moment vanaf 34.950 euro. Bedrijven, organisaties en overheden proberen ons met enige regelmaat een schuldgevoel aan te praten. Het doel is om een gedragsverandering te bewerkstelligen bij de consument die niet zelden leidt tot commercieel gewin voor degene die ons dit schuld gevoel heeft aangepraat. Zo verbaas ik me over een bericht van de Bovag om het wassen van de auto op straat of op de eigen oprit door gemeenten te laten ontmoedigen. De Bovag stelt dat in veel gemeenten al een verbod of ontmoedigingsbeleid voor deze vorm van autowassen bestaat en dat het tijd wordt hier maatregelen voor te treffen. Kortom, de Bovag zou graag zien dat er waarschuwingen of bekeu ringen worden uitgedeeld aan de man of vrouw die op zaterdagochtend met een emmertje sop de trouwe vierwieler een reinigingsbeurt geeft. Zielig, ik L=n het niet anders zeggen. Maar het dooi van de Bc een ander dagli ten dat deze derafdeling hcc ven. En dan kl! van WC-Eend, adviseren WC-Eend'. De Bovag als brancheorganisatie pleit er dus letterlijk voor dat wij als burgers bekeurd moeten worden als we thuis onze auto wassen om ervoor te zorgen dat we deze activiteiten voortaan bij een van de aangesloten leden zullen ondernemen. Ziet u het al voor u. In plaats van op de eigen oprit, lekker een praatje makend met de buurman en af en toe een kopje koffie, nu in een lange rij voor de wasserette omdat de Bovag als een soort van klikspaan ons allemaal op de bon wil slingeren. Nou mensen, als het er zo bovenop ligt, dan zou ik juist willen pleiten voor auto wassen voor de deur. En dan het milieu argument? Alles wat via regen en wind op onze auto terecht komt, komt ge woon uit de buitenlucht... Tony Vos

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 17