s
13
MIVII IC1C11
i
L
50»
Volvo parkeert zonder
bestuurder
Eigen
parochie
Audi A3 sedan
www.audicentrumtilburg.nl
p de site
f
Bij het woord limousine denken we
vooral aan langgerekte auto's die
bijvoorkeur met chauffeur worden
gereden. In Duitsland is het simpel
weg de naam voor een traditionele
sedan en zo'n carrosserieversie
voegt Audi aan het programma van
de A3 toe.
Kraaivénstraat 14, Tilburg
-T: 013 75 00 777
Audi
Centrum Tilburg
Sprintje
Bij introductie kondigt Audi drie motoren
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 26» Donderdag 27 juni 2013 Oplage 112.500
sbeurt geeft. Zielig, ik kan
is zeggen. Maar het plei-
Bovag komt helemaal in
jlicht te staan als we we-
:e organisatie ook een on-
heeft voor autowasbedrij-
i klinkt het ineens als 'Wij
■d arlvkprpn WC-Fond' Dp
Quattro
Wie overgaat tot aanschaf van een nieuwe
Audi A3 sedan en twijfelt over het S-Line
sportonderstel, die doet er verstandig aan
een dergelijk exemplaar eens goed op de
dagelijkse route uit te proberen. Voor de uit
straling doet dit verlaagde onderstel beslist
brengt en slechts 7,3 seconden voor het
sprintje nodig heeft. Een 7-traps S-tronic is
hierbij net als bij de 1.4 TFS1140 pk stan
daard. Het dieselaanbod bestaat om te
beginnen uit de 150 pk sterke 2 liter, een
goedmoedige motor die aan een prettig
schakelende zesbak wordt gekoppeld. De
auto is over de hele linie mooi stil, reageert
soepel op bewegingen van het gaspedaal
en presteert overtuigend. In de pijplijn zit
ten verder nog een extra zuinige 1.6 TDI en
natuurlijk een S3 versie met 300 pk.
aan, maar er zitten er nog veel meer in de
pijplijn, zodat het model uiteindelijk volle
dig in de pas zal lopen met de hatchback.
Aan de basis komt een handgeschakelde
125 pk 1.4 TFSI, maar die laat nog even op
zich wachten. Daarboven en meteen be-,
schikbaar de 1.4 TFSI met cilinderuitscha-
keling en een vermogen van 140 pk. Met
een koppel van 250 Nm haalt deze versie
de 100 km/u in 8,4 seconden en topt op
213 km/u. Daar kan niemand ontevreden
over zijn. En trede hoger staat net zoals bij
de hatchback de 1.8 TFSI die 180 pk voort-
dan hetzelfde, verlengde onderstel als de
Sportback en dat is goed nieuws voor de
rig in orde. Tegelijk loopt de daklijn haast
coupéachtig af en dat beperkt ietwat de
hoofdruimte. Gelukkig is het bagagevo-
lume met 425 liter wel helemaal in orde.
Jammer dat deze flinke ruimte bereikt
moet worden via een niet overdreven ope
ning van het kofferdeksel.
Coupéachtig
Die keuze is niet vreemd. In Zuid-Europa,
maar vooral ook in China en Rusland zijn
sedanmodellen verreweg het meest popu
lair. Hangt die A3 sedan er in Nederland
dan een beetje bij? Dat is niet bepaald de
bedoeling van de importeur die voor deze
auto's beslist een zakelijke doelgroep ziet
die de langere A4 inmiddels wat te groot
of onbereikbaar is gaan vinden.
De vormgeving is natuurlijk dik in orde.
In alle details is de sedan een echte Audi,
duidelijk het kleinere broertje van de A4
waarvan deze auto beslist klanten zal
wegsnoepen. Qua basis heeft deze
TILBURGSE KOERIbI
D
smartphone kan de eigenaar later aange
ven dat de auto weer naar exact dezelfde
plek moet rijden waar hij of zij is uitgestapt.
Het systeem maakt gebruik van bestaande
technieken om de omgeving te scannen
en ongelukken te voorkomen. Overigens is
het zelfstandig parkeren slechts een klein
onderdeel van autonoom rijdende auto's
waaraan Volvo werkt.
Moderne elektronica zal de auto's in de na
bije toekomst steeds meer taken geven om
helemaal zelfstandig uit te voeren. Zo werkt
Volvo aan een studiemodel dat zichzelf par
keert. De bestuurder kan zelfs uitstappen
en weg lopen de auto herkent onder meer
Voetgangers en zet zichzelf daarna keurig in
het vak. Ook kan de auto bij de ingang van
een parkeergarage worden verlaten. Via de
De driedeurs hatchback en vijfdeurs Sport
back van de A3 zijn al van de vorige gene
ratie bekend. Maar voor het eerst lanceert
het merk met de vier ringen ook een se-
danversie van deze middenklasser.
goed, maar het maakt de auto wel extra
stug en dat zal niet iedere berijder weten
te waarderen. Wat dat betreft overtuigt het
standaard onderstel wel direct.
Nieuw binnen het programma van de A3 is
dat er nu ook quattro vierwielaandrijving
beschikbaar is, al zal die optie in Nederland
niet veel worden gevraagd.
De prijs van de 125 pk 1.4 TFSI is al vast
gesteld op 28.500 euro. Dat betekent
1.600 euro meer dan de vergelijkbare
Sportback. De versie met 140 pk en ci-
linderuitschakeling komt op 30.890 euro,
terwijl de 1.8 TFSI minimaal 34.190 euro
kost. De 2 liter diesel begint bij 32.300
euro, maar daarvoor komt later in de vorm
van de 1.6 TDI een goedkoper alternatief.
En even ter vergelijking, Audi levert de A4
met 120 pk sterke 1.8 TFSI motor op dit
moment vanaf 34.950 euro.
Bedrijven, organisaties en overheden
proberen ons met enige regelmaat
een schuldgevoel aan te praten. Het
doel is om een gedragsverandering
te bewerkstelligen bij de consument
die niet zelden leidt tot commercieel
gewin voor degene die ons dit schuld
gevoel heeft aangepraat. Zo verbaas
ik me over een bericht van de Bovag
om het wassen van de auto op straat
of op de eigen oprit door gemeenten
te laten ontmoedigen. De Bovag stelt
dat in veel gemeenten al een verbod
of ontmoedigingsbeleid voor deze
vorm van autowassen bestaat en dat
het tijd wordt hier maatregelen voor
te treffen. Kortom, de Bovag zou graag
zien dat er waarschuwingen of bekeu
ringen worden uitgedeeld aan de man
of vrouw die op zaterdagochtend met
een emmertje sop de trouwe vierwieler
een reinigingsbeurt geeft. Zielig, ik L=n
het niet anders zeggen. Maar het
dooi van de Bc
een ander dagli
ten dat deze
derafdeling hcc
ven. En dan kl!
van WC-Eend, adviseren WC-Eend'. De
Bovag als brancheorganisatie pleit er
dus letterlijk voor dat wij als burgers
bekeurd moeten worden als we thuis
onze auto wassen om ervoor te zorgen
dat we deze activiteiten voortaan bij
een van de aangesloten leden zullen
ondernemen. Ziet u het al voor u. In
plaats van op de eigen oprit, lekker
een praatje makend met de buurman
en af en toe een kopje koffie, nu in een
lange rij voor de wasserette omdat de
Bovag als een soort van klikspaan ons
allemaal op de bon wil slingeren. Nou
mensen, als het er zo bovenop ligt, dan
zou ik juist willen pleiten voor auto
wassen voor de deur. En dan het milieu
argument? Alles wat via regen en wind
op onze auto terecht komt, komt ge
woon uit de buitenlucht...
Tony Vos