■iUlUiïicia i r Fiat 500 dubbel L o iS 6% Gewenning >.NL TILBURGSE KOERIER Suzuki SX4 I I kVElXlU’ Kapitein Hatterasstraat 11, Industrieterrein Loven 4727 5015 BB Tilburg Tel. 013 544 33 30 Tony Vos Met de SX4 deed Suzuki tot nu toe redelijk In de luwte mee van het succes rondom SUV’s en crossovers. Met de aanzienlijk grotere tweede generatie treedt het merk meer in de openbaarheid. Vanaf september is het stoere model bij de dealer te vinden. RTEN sns JRTING 5PEEDUTE 90EX :UTSER T.W.V. €128,- Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 25* Donderdag 20 juni 2013 Oplage 112.500 voering ook nog eens worden opgesierd met aluminium panelen. Het enige element dat duidelijk minder aanspreekt, dat is de grille. De spijlen wijzen zo nadrukkelijk naar beneden dat de auto daardoor een wat trieste 'snuit' krijgt. Moet toch niet zo moeilijk zijn dat nog even te veranderen. ren, dakkl en wielen gemaakt I van de zomc de dealer. Waar de huidige SX4 qua formaat aan de onderkant van het segment stond, is de nieuwe oplage een stuk groter en zou moeten kunnen wedijveren met de Nissan Qashqai. Aan de zijkant bezien heeft de Suzuki daar ook wel wat van weg om al helemaal niet te spreken van de propor ties. te va- :en, kleu- kleuren, interieurcombinaties 1 er in totaal 282 combinaties kunnen worden. In de loop ter staat de 500L Living bij zo gewend zijn van downsize turbo's. Op dat vlak maakt de eveneens 1,6 liter die sel een wat andere en meer daadkrachtige indruk dankzij het koppel van 320 Nm al bij 1.750 tr/min. Deze motor is afkomstig van Fiat, immers de partner waarmee de vorige SX4 werd gedeeld (Fiat Seidici). Die diesel levert hetzelfde vermogen als de benzinemotor, maar is net wat gunstiger qua brandstofverbruik, zodat deze versie probleemloos in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. De benzinemotor produ ceert net een grammetje teveel aan CO2, maar de Nederlandse importeur probeert de fabrikant aan te sporen hier nog wat aan te wijzigen. Ondanks dat de nieuwe Suzuki SX4 pas in september leverbaar wordt, zijn de prijzen al wel bekend. En die zijn in de basisversie behoorlijk gunstig. De auto start namelijk al bij 17.999 euro als Base. Zodra wordt gekozen voor de Comfort-uitvoering schiet de prijs al meteen naar 20.999 euro en de Exclusive met AIIGrip vierwielaandrijving komt op 26.799 euro. Wie een automaat wil krijgt een CVT. De dieselversie is als Comfort met start/stop te koop vanaf 25.999 euro. rij. Motorisch loopt de 500L Living met de normale 500L in de pas. Dat bete kent de keuze uit de 1,4 liter 16V of de 105 pk sterke TwinAir en daarnaast de bekende diesels met 1,3 en 1,6 liter Weren van de 500L. En dit is 'm dan, de 500L Living, dubbel L dus. De carros serie is gegroeid naar een lengte van K35 meter en wie kiest voor een vijf- 1 Witter heeft een fors bagagevolume van Europees Als basis voor deze 5X4 wordt gebruik gemaakt van een aangepast onderstel van de vorige generatie die weer was afgeleid van de Suzuki Swift. Maar door de afme tingen te vergroten, gaat het comfort er merkbaar op vooruit. Ook de afstemming van het onderstel is vergeeflijker gewor den met bijvoorbeeld redelijk lange veer- wegen. Alles duidt er op dat Suzuki meer dan voorheen een echte familiewagen heeft ontwikkeld. Het interieur van de nieuwe SX4 ziet er l verzorgd uit. Suzuki sloeg wat dat betreft al de juiste richting in met de huidige Swift en geeft deze Europese touch ook weer aan dit model weer. Het geheel is over zichtelijk, op voldoende plaatsen voorzien van metaalkleurige accenten, terwijl de meeste functies snel zijn gevonden. Op merkelijk is de goede ondersteuning die de stoelen bieden vanwege de voldoende hoge randen. Dat is bij SUV's wel eens an ders. Ook op de achterbank biedt de auto genoeg ruimte voor twee tot zelfs drie volwassenen. Alleen als er voor het glazen schuifdak wordt gekozen, is de hoofdruim te achterin wat beperkt. Grammetje Suzuki biedt de nieuwe SX4 aan met twee motorische varianten. De 1,6 liter benzine levert een keurig vermogen van 120 pk. Een prima motor met keurige prestatiecij fers die helaas een beetje de extra power bij lage toerentallen mist die we inmiddels Tijdens de eerste serieus warme da gen van het jaar, pas deze week en we zitten al midden juni, loop ik ineens te puffen en zit ik maar wat graag in de auto omdat daar airco in zit. We nemen het tegenwoordig bijna voetstoots aan dat een beetje auto van zo'n verkoelende installatie is voorzien. Maar het is nog niet zo heel lang geleden dat airco alleen tegen een serieuze meerprijs en al leen in de grotere modellen werd aangeboden. Tegenwoordig gaan ook de allerkleinste auto's met airco over de toonbank. Was het vroeger dan minder warm, want ik kan me niet herinneren dat ik destijds enorm zat te transpireren toen ik als klein kind nog op de met skai overtrok ken achterbank van m'n vader's Opel Kadett zat. Ik beschouw het maar niet als een direct gevolg van het op warmen van de aarde, iets dat door wetenschappers uit diverse hoeken al dan niet bestreden wordt. Het zal deels met leeftijd, deels met gewen ning te maken hebben. We zijn aircó gewend, dus als je in een auto stapt waar het niet in zit, heb je het met een enorm warm. Maar als ik dan eens goed nadenk, dan zijn er heel veel uitrustingsdetails in moderne auto's die tien, twintig, dertig jaar geleden nog als luxueuze extra wer den aangeprezen. Wat te denken van de autoradio. Die kocht je achteraf en liet 'm bij een inbouwstation in bouwen. Tegenwoordig klinkt er af fabriek al muziek uit de luidsprekers. Ook dat zijn we zo gewend. Geniet er maar van... Snuit Suzuki gaat ook de nieuwe SX4 weer in Hongarije produceren. De auto heeft een lengte van 4,30 meter en daarvan profite ren zowel de passagiers als hun bagage. Het minimale volume achterin bedraagt 430 liter en daarmee biedt de auto duide lijk de mogelijkheden van een middenklas ser. De uitstraling is een tikkeltje stoer, vooral door de zwarte randen onder langs de car rosserie, de uitsparingen in de spatborden en de bumpers, die afhankelijk van de uit- i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 19