■iUlUiïicia i
r
Fiat 500 dubbel L
o
iS
6%
Gewenning
>.NL
TILBURGSE KOERIER
Suzuki SX4
I I
kVElXlU’
Kapitein Hatterasstraat 11,
Industrieterrein Loven 4727
5015 BB Tilburg
Tel. 013 544 33 30
Tony Vos
Met de SX4 deed Suzuki tot nu toe
redelijk In de luwte mee van het
succes rondom SUV’s en crossovers.
Met de aanzienlijk grotere tweede
generatie treedt het merk meer in
de openbaarheid. Vanaf september
is het stoere model bij de dealer te
vinden.
RTEN
sns
JRTING
5PEEDUTE 90EX
:UTSER T.W.V. €128,-
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 25* Donderdag 20 juni 2013 Oplage 112.500
voering ook nog eens worden opgesierd
met aluminium panelen. Het enige element
dat duidelijk minder aanspreekt, dat is de
grille. De spijlen wijzen zo nadrukkelijk
naar beneden dat de auto daardoor een
wat trieste 'snuit' krijgt. Moet toch niet zo
moeilijk zijn dat nog even te veranderen.
ren, dakkl
en wielen
gemaakt I
van de zomc
de dealer.
Waar de huidige SX4 qua formaat aan
de onderkant van het segment stond, is
de nieuwe oplage een stuk groter en zou
moeten kunnen wedijveren met de Nissan
Qashqai. Aan de zijkant bezien heeft de
Suzuki daar ook wel wat van weg om al
helemaal niet te spreken van de propor
ties.
te va-
:en, kleu-
kleuren, interieurcombinaties
1 er in totaal 282 combinaties
kunnen worden. In de loop
ter staat de 500L Living bij
zo gewend zijn van downsize turbo's. Op
dat vlak maakt de eveneens 1,6 liter die
sel een wat andere en meer daadkrachtige
indruk dankzij het koppel van 320 Nm al
bij 1.750 tr/min. Deze motor is afkomstig
van Fiat, immers de partner waarmee de
vorige SX4 werd gedeeld (Fiat Seidici). Die
diesel levert hetzelfde vermogen als de
benzinemotor, maar is net wat gunstiger
qua brandstofverbruik, zodat deze versie
probleemloos in aanmerking komt voor 20
procent bijtelling. De benzinemotor produ
ceert net een grammetje teveel aan CO2,
maar de Nederlandse importeur probeert
de fabrikant aan te sporen hier nog wat
aan te wijzigen.
Ondanks dat de nieuwe Suzuki SX4 pas in
september leverbaar wordt, zijn de prijzen
al wel bekend. En die zijn in de basisversie
behoorlijk gunstig. De auto start namelijk
al bij 17.999 euro als Base. Zodra wordt
gekozen voor de Comfort-uitvoering schiet
de prijs al meteen naar 20.999 euro en de
Exclusive met AIIGrip vierwielaandrijving
komt op 26.799 euro. Wie een automaat
wil krijgt een CVT. De dieselversie is als
Comfort met start/stop te koop vanaf
25.999 euro.
rij. Motorisch loopt de 500L Living met
de normale 500L in de pas. Dat bete
kent de keuze uit de 1,4 liter 16V of
de 105 pk sterke TwinAir en daarnaast
de bekende diesels met 1,3 en 1,6 liter
Weren van de 500L. En dit is 'm dan,
de 500L Living, dubbel L dus. De carros
serie is gegroeid naar een lengte van
K35 meter en wie kiest voor een vijf-
1 Witter heeft een fors bagagevolume van
Europees
Als basis voor deze 5X4 wordt gebruik
gemaakt van een aangepast onderstel van
de vorige generatie die weer was afgeleid
van de Suzuki Swift. Maar door de afme
tingen te vergroten, gaat het comfort er
merkbaar op vooruit. Ook de afstemming
van het onderstel is vergeeflijker gewor
den met bijvoorbeeld redelijk lange veer-
wegen. Alles duidt er op dat Suzuki meer
dan voorheen een echte familiewagen
heeft ontwikkeld.
Het interieur van de nieuwe SX4 ziet er
l verzorgd uit. Suzuki sloeg wat dat betreft
al de juiste richting in met de huidige Swift
en geeft deze Europese touch ook weer
aan dit model weer. Het geheel is over
zichtelijk, op voldoende plaatsen voorzien
van metaalkleurige accenten, terwijl de
meeste functies snel zijn gevonden. Op
merkelijk is de goede ondersteuning die
de stoelen bieden vanwege de voldoende
hoge randen. Dat is bij SUV's wel eens an
ders. Ook op de achterbank biedt de auto
genoeg ruimte voor twee tot zelfs drie
volwassenen. Alleen als er voor het glazen
schuifdak wordt gekozen, is de hoofdruim
te achterin wat beperkt.
Grammetje
Suzuki biedt de nieuwe SX4 aan met twee
motorische varianten. De 1,6 liter benzine
levert een keurig vermogen van 120 pk.
Een prima motor met keurige prestatiecij
fers die helaas een beetje de extra power
bij lage toerentallen mist die we inmiddels
Tijdens de eerste serieus warme da
gen van het jaar, pas deze week en
we zitten al midden juni, loop ik
ineens te puffen en zit ik maar wat
graag in de auto omdat daar airco
in zit. We nemen het tegenwoordig
bijna voetstoots aan dat een beetje
auto van zo'n verkoelende installatie
is voorzien. Maar het is nog niet zo
heel lang geleden dat airco alleen
tegen een serieuze meerprijs en al
leen in de grotere modellen werd
aangeboden. Tegenwoordig gaan
ook de allerkleinste auto's met airco
over de toonbank. Was het vroeger
dan minder warm, want ik kan me
niet herinneren dat ik destijds enorm
zat te transpireren toen ik als klein
kind nog op de met skai overtrok
ken achterbank van m'n vader's Opel
Kadett zat. Ik beschouw het maar
niet als een direct gevolg van het op
warmen van de aarde, iets dat door
wetenschappers uit diverse hoeken
al dan niet bestreden wordt. Het zal
deels met leeftijd, deels met gewen
ning te maken hebben. We zijn aircó
gewend, dus als je in een auto stapt
waar het niet in zit, heb je het met
een enorm warm. Maar als ik dan
eens goed nadenk, dan zijn er heel
veel uitrustingsdetails in moderne
auto's die tien, twintig, dertig jaar
geleden nog als luxueuze extra wer
den aangeprezen. Wat te denken van
de autoradio. Die kocht je achteraf
en liet 'm bij een inbouwstation in
bouwen. Tegenwoordig klinkt er af
fabriek al muziek uit de luidsprekers.
Ook dat zijn we zo gewend. Geniet
er maar van...
Snuit
Suzuki gaat ook de nieuwe SX4 weer in
Hongarije produceren. De auto heeft een
lengte van 4,30 meter en daarvan profite
ren zowel de passagiers als hun bagage.
Het minimale volume achterin bedraagt
430 liter en daarmee biedt de auto duide
lijk de mogelijkheden van een middenklas
ser.
De uitstraling is een tikkeltje stoer, vooral
door de zwarte randen onder langs de car
rosserie, de uitsparingen in de spatborden
en de bumpers, die afhankelijk van de uit-
i