■Autonieuws
Automobilist bepalende factor brandstofverbruik
n
Pa bouwt Toyota
met zoon
Opel frist Insignia op
I
rdelen
opgelet!
JUNI 2013«PAGIh
13
0.
de herstel
reuringen
r naar
n
erpe
ieven
asion
trum
Europese
let lijkt heel c
idat de verbruil
Jtobetrouwbaa
straat kan worden
tui opese norm het ver
auto herkent de cydu
let is blijkbaar ineens belangrijk nieuws dat de in de brochure vermeldde
l erbruikscijfers weinig te maken hebben met de praktijk. Dat terwijl het brand-
i tofverbruik meer dan ooit een belangrijke rol speelt bij de aanschaf.
Officiële cyclus
De Nederlandse overheid neemt de of
ficiële cijfers, met name de CO2-uitstoot,
als maatstaf voor de berekening van de
BPM. Die is van grote invloed op de con
sumentenprijzen van nieuwe modellen.
Onder steeds strenger wordende grenzen
amen een
Toy- gemakkelijk de
:e57s ander uiterlijk.
ruimte
>este keu;
leen half jaar lang verschijnen er vooral
nieuwsluwe periodes berichten waarin
ongenuanceerde wijze wordt vermeld
het brandstofverbruik, opgegeven
>r autofabrikanten, in de praktijk bij
I Inge na niet wordt gehaald. Vrijwel ie-
||dereen die met een op papier zeer zuinige
ato rijdt, weet dat 1 op 30 met een 'ge-
knepen' dieselmotor moeilijk haalbaar is.
De fabrikanten krijgen hiervoor veelvuldig
ie Zwarte Piet toegespeeld en maakten in
wnerika al vaker de weg naar de rechter.
Unie
gemakkelijk om te roepen
jikscijfers 'niet kloppen' of
„„.rouwbaar' zijn. Er blijkt wel degelijk
uen goede verklaring te bestaan voor het
(«schil tussen het verbruik in de folder
pi in de dagelijkse praktijk. De verbruiks-
Idjfers die fabrikanten opgegeven zijn
Keten volgens een officiële methode.
Hborop staat daarbij dat de aldus verkre-
jen cijfers reproduceerbaar moeten zijn en
(«geleken kunnen worden. Dat houdt dan
automatisch in dat de officiële Europese
«bruikscijfers bij alle auto's onder exact
welfde omstandigheden moeten worden
Vader en zoon die gezellig sar
auto in elkaar sleutelen. Dat gaat 7
ota mogelijk maken met de Camatteï/^
die wordt gelanceerd op een speelgoed
beurs in Tokyo. Het betreft een bouw
pakket die de .koper zelf in elkaar kan
120 en 140 pk hebben een zeer gunstige
C02-uitstoot van 99 g/km en dat levert 20
procent bijtelling op. Uiteraard doet ook de
170 pk sterke 1,6 liter turbomotor z'n intrede
en verschijnt er uit dezelfde familie een 2 li
ter die 250 pk levert en 400 Nm. De prijslijst
start bij 27.995 euro voor de 1,4Turtx>.
Het is al weer een p™ -J-* J-
°pel Insignia de positii-,
binnen de Opel familie innam. Tijd dus om
tee auto hier en daar wat bij te punten.
Dit is het resultaat. Direct zichtbaar is dat de
,ze grille een grotere rol gaat spelen en sterker
- wordt benadrukt. In de koplampen is een
ilNA4W TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 13 JUNI 2013 -
in occasions
zetten. Bovendien zijn er vroeger of later
-i.i .ini. ^e|en te wjsse|en voor een
auuc< uucdijk. De aandrijving is volledig
elektrisch. Het uiterlijk kan volgens de
fabrikant in twee uurtjes volledig wor
den veranderd.
De consument wil het liefst weten wat
een auto onder de eigen gebruiksom-
standigheden aan brandstof nodig heeft.
Maar omdat de gebruiksomstandigheden
per automobilist zeer verschillend zijn,
mag iedere gemeten waarde slechts als
een indicatie worden gezien. Bovendien
wil de Europese Unie één verbruikscij
fer voor heel Europa. Maar iedereen kan
zich voorstellen dat een rit over de vlakke
Nederlandse polder zuiniger verloopt dan
dezelfde afstand door bergachtig gebied.
Kortom, het blijkt nog niet zo gemakkelijk
om een andere methode te bedenken die
de vergelijkbaarheid overeind houdt, maar
tegelijk dichter bij het werkelijke praktijk-
verbruik komt.
te vinden. Er gaan stemmen op om via
leasemaatschappijen het daadwerkelijke
brandstofverbruik van klanten te bereke
nen en op basis daarvan de bijtelling bij te
sturen. Leaserijders zullen dan aanvoeren
dat dit leidt tot rechtsongelijkheid omdat
zakelijke rijders die niet leasen de dans
ontspringen. Ideaal, maar peperduur zou
het zijn om de Europese cyclus te rijden in
een volledig gesloten hal op echte wegen,
waar alle randvoorwaarden identiek kun
nen zijn. Maar welke methode ook wordt
gekozen, één belangrijke schakel in het
geheel wordt buiten beschouwing gela
ten: de bestuurder zelf. Gas op de plank of
juist 'Het Nieuwe Rijden'. Zelf gas geven
of veel rijden op cruise control. Airco aan
of juist uitgeschakeld als het niet nodig is.
Na de vakantie onnodig met dakdragers
blijven rijden. Eén of vijf passagiers, wel of
geen bagage. Noem maar op. Erg makke
lijk alleen fabrikanten de 'schuld' te geven
van een veel hoger verbruik ten opzichte
van de wettelijke vermelding in hun offi
ciële uitingen.
paar jaar geleden dat de pijlvormige dagrijverlichting opgenomen en
xrsitie als grootste model ook de indeling van de voorbumper is gewij
zigd. Aan de achterkanten zijn led lampen
zichtbaar en is met name de verbindende
chroomstrip tussen de veriichtingsunits la
ger geplaatst om de breedte van de auto te
benadrukken. De nieuwe 2 liter diesel met
Software
Een koude start, accelereren, remmen,
rustig rijden, stilstaan en weer optrekken
alsmede een traject op snelwegsnelheid
behoren tot zo'n cyclus. Maar omdat de
auto op een rollenbank rijdt, speelt aëro
dynamische tegendruk geen rol. Die blijkt
bij hogere snelheden juist zeer bepalend
voor het verbruik. De airconditioning, die
al snel zo'n tien procent het verbruik ver
hoogt, hoeft niet ingeschakeld te zijn. Au
tofabrikanten maken de software van hun
auto's zo dat iedere willekeurige auto van
pe straat kan worden geplukt om volgens
Europese norm het verbruik te bepalen. De
js direct en functio-
genieten kopers zelfs BPM-vrijstelling.
Ook voor de berekening van de bijtelling
geeft de C02-uitstoot volgens die officiële
cyclus de maat. In het algemeen gaat zelfs
op: hoe zuiniger een auto volgens de offi
ciële cijfers, hoe verder verwijderd van wat
men daadwerkelijk verbruikt. De 1,2 liter
TDI driecilinder diesels in de Volkswagen
Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia, zouden
allemaal zo rond de 1 op 30 moeten ver
bruiken, maar komen in werkelijkheid rond
1 op 20 uit. Nog schrijnender zijn diverse
hybrides en plug-ih hybrides. Een Volvo-
V60 Plug-in Hybrid zou 1 op 55 moeten
lopen, maar komt niet veel verder dan
1 op 17/18. Nog extremer blijkt de Opel
Ampera, die volgens de cyclus 1 op 83,3
zou lopen. Zonder optimaal de accu's op
te laden blijkt een 'schandalige' 1 op 13,5
de praktijk. Andersom kan ook, dikke zes
cilinders die in de folder 1 op 8,5 lopen,
maar in de praktijk makkelijk boven de 1
op 10 uitkomen.
Een oplossing om te komen tot een meer
realistische waarde blijkt niet gemakkelijk
tuur, dezelfde luchtvochtigheid en exact
hetzelfde traject. Daarvoor stippelde de
Europese Unie een normtraject uit waar
aan ieder automodel wordt onderworpen.
Tijdens deze cyclus wordt de CO2-uitstoot
in de uitlaatgassen gemeten en van daar
uit het brandstofverbruik bepaald. Folders
vermelden drie verschillende waardes: de
zogenaamde stadcydus, de buitenwegcy-
dus en het gecombineerde verbruik van
deze twee cycli.
en. Denk aan dezelfde tempera-
neert dan optimaal zuinig.