■Autonieuws Automobilist bepalende factor brandstofverbruik n Pa bouwt Toyota met zoon Opel frist Insignia op I rdelen opgelet! JUNI 2013«PAGIh 13 0. de herstel reuringen r naar n erpe ieven asion trum Europese let lijkt heel c idat de verbruil Jtobetrouwbaa straat kan worden tui opese norm het ver auto herkent de cydu let is blijkbaar ineens belangrijk nieuws dat de in de brochure vermeldde l erbruikscijfers weinig te maken hebben met de praktijk. Dat terwijl het brand- i tofverbruik meer dan ooit een belangrijke rol speelt bij de aanschaf. Officiële cyclus De Nederlandse overheid neemt de of ficiële cijfers, met name de CO2-uitstoot, als maatstaf voor de berekening van de BPM. Die is van grote invloed op de con sumentenprijzen van nieuwe modellen. Onder steeds strenger wordende grenzen amen een Toy- gemakkelijk de :e57s ander uiterlijk. ruimte >este keu; leen half jaar lang verschijnen er vooral nieuwsluwe periodes berichten waarin ongenuanceerde wijze wordt vermeld het brandstofverbruik, opgegeven >r autofabrikanten, in de praktijk bij I Inge na niet wordt gehaald. Vrijwel ie- ||dereen die met een op papier zeer zuinige ato rijdt, weet dat 1 op 30 met een 'ge- knepen' dieselmotor moeilijk haalbaar is. De fabrikanten krijgen hiervoor veelvuldig ie Zwarte Piet toegespeeld en maakten in wnerika al vaker de weg naar de rechter. Unie gemakkelijk om te roepen jikscijfers 'niet kloppen' of „„.rouwbaar' zijn. Er blijkt wel degelijk uen goede verklaring te bestaan voor het («schil tussen het verbruik in de folder pi in de dagelijkse praktijk. De verbruiks- Idjfers die fabrikanten opgegeven zijn Keten volgens een officiële methode. Hborop staat daarbij dat de aldus verkre- jen cijfers reproduceerbaar moeten zijn en («geleken kunnen worden. Dat houdt dan automatisch in dat de officiële Europese «bruikscijfers bij alle auto's onder exact welfde omstandigheden moeten worden Vader en zoon die gezellig sar auto in elkaar sleutelen. Dat gaat 7 ota mogelijk maken met de Camatteï/^ die wordt gelanceerd op een speelgoed beurs in Tokyo. Het betreft een bouw pakket die de .koper zelf in elkaar kan 120 en 140 pk hebben een zeer gunstige C02-uitstoot van 99 g/km en dat levert 20 procent bijtelling op. Uiteraard doet ook de 170 pk sterke 1,6 liter turbomotor z'n intrede en verschijnt er uit dezelfde familie een 2 li ter die 250 pk levert en 400 Nm. De prijslijst start bij 27.995 euro voor de 1,4Turtx>. Het is al weer een p™ -J-* J- °pel Insignia de positii-, binnen de Opel familie innam. Tijd dus om tee auto hier en daar wat bij te punten. Dit is het resultaat. Direct zichtbaar is dat de ,ze grille een grotere rol gaat spelen en sterker - wordt benadrukt. In de koplampen is een ilNA4W TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 13 JUNI 2013 - in occasions zetten. Bovendien zijn er vroeger of later -i.i .ini. ^e|en te wjsse|en voor een auuc< uucdijk. De aandrijving is volledig elektrisch. Het uiterlijk kan volgens de fabrikant in twee uurtjes volledig wor den veranderd. De consument wil het liefst weten wat een auto onder de eigen gebruiksom- standigheden aan brandstof nodig heeft. Maar omdat de gebruiksomstandigheden per automobilist zeer verschillend zijn, mag iedere gemeten waarde slechts als een indicatie worden gezien. Bovendien wil de Europese Unie één verbruikscij fer voor heel Europa. Maar iedereen kan zich voorstellen dat een rit over de vlakke Nederlandse polder zuiniger verloopt dan dezelfde afstand door bergachtig gebied. Kortom, het blijkt nog niet zo gemakkelijk om een andere methode te bedenken die de vergelijkbaarheid overeind houdt, maar tegelijk dichter bij het werkelijke praktijk- verbruik komt. te vinden. Er gaan stemmen op om via leasemaatschappijen het daadwerkelijke brandstofverbruik van klanten te bereke nen en op basis daarvan de bijtelling bij te sturen. Leaserijders zullen dan aanvoeren dat dit leidt tot rechtsongelijkheid omdat zakelijke rijders die niet leasen de dans ontspringen. Ideaal, maar peperduur zou het zijn om de Europese cyclus te rijden in een volledig gesloten hal op echte wegen, waar alle randvoorwaarden identiek kun nen zijn. Maar welke methode ook wordt gekozen, één belangrijke schakel in het geheel wordt buiten beschouwing gela ten: de bestuurder zelf. Gas op de plank of juist 'Het Nieuwe Rijden'. Zelf gas geven of veel rijden op cruise control. Airco aan of juist uitgeschakeld als het niet nodig is. Na de vakantie onnodig met dakdragers blijven rijden. Eén of vijf passagiers, wel of geen bagage. Noem maar op. Erg makke lijk alleen fabrikanten de 'schuld' te geven van een veel hoger verbruik ten opzichte van de wettelijke vermelding in hun offi ciële uitingen. paar jaar geleden dat de pijlvormige dagrijverlichting opgenomen en xrsitie als grootste model ook de indeling van de voorbumper is gewij zigd. Aan de achterkanten zijn led lampen zichtbaar en is met name de verbindende chroomstrip tussen de veriichtingsunits la ger geplaatst om de breedte van de auto te benadrukken. De nieuwe 2 liter diesel met Software Een koude start, accelereren, remmen, rustig rijden, stilstaan en weer optrekken alsmede een traject op snelwegsnelheid behoren tot zo'n cyclus. Maar omdat de auto op een rollenbank rijdt, speelt aëro dynamische tegendruk geen rol. Die blijkt bij hogere snelheden juist zeer bepalend voor het verbruik. De airconditioning, die al snel zo'n tien procent het verbruik ver hoogt, hoeft niet ingeschakeld te zijn. Au tofabrikanten maken de software van hun auto's zo dat iedere willekeurige auto van pe straat kan worden geplukt om volgens Europese norm het verbruik te bepalen. De js direct en functio- genieten kopers zelfs BPM-vrijstelling. Ook voor de berekening van de bijtelling geeft de C02-uitstoot volgens die officiële cyclus de maat. In het algemeen gaat zelfs op: hoe zuiniger een auto volgens de offi ciële cijfers, hoe verder verwijderd van wat men daadwerkelijk verbruikt. De 1,2 liter TDI driecilinder diesels in de Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia, zouden allemaal zo rond de 1 op 30 moeten ver bruiken, maar komen in werkelijkheid rond 1 op 20 uit. Nog schrijnender zijn diverse hybrides en plug-ih hybrides. Een Volvo- V60 Plug-in Hybrid zou 1 op 55 moeten lopen, maar komt niet veel verder dan 1 op 17/18. Nog extremer blijkt de Opel Ampera, die volgens de cyclus 1 op 83,3 zou lopen. Zonder optimaal de accu's op te laden blijkt een 'schandalige' 1 op 13,5 de praktijk. Andersom kan ook, dikke zes cilinders die in de folder 1 op 8,5 lopen, maar in de praktijk makkelijk boven de 1 op 10 uitkomen. Een oplossing om te komen tot een meer realistische waarde blijkt niet gemakkelijk tuur, dezelfde luchtvochtigheid en exact hetzelfde traject. Daarvoor stippelde de Europese Unie een normtraject uit waar aan ieder automodel wordt onderworpen. Tijdens deze cyclus wordt de CO2-uitstoot in de uitlaatgassen gemeten en van daar uit het brandstofverbruik bepaald. Folders vermelden drie verschillende waardes: de zogenaamde stadcydus, de buitenwegcy- dus en het gecombineerde verbruik van deze twee cycli. en. Denk aan dezelfde tempera- neert dan optimaal zuinig.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 17