■McvPiïlaai. i Tekenen Lieve Kia Picanto goedbeterbertens.nl ik3 *7oW Citroën C4 Picasso - CITROËn Tony Vos -gCT-253-PNÊ in 56 TILBURGSE KOERIER; ;ocht? memer/ ateur of iets! Nog voor het einde van deze maand staat de nieuwe Citroën C4 Picasso bij de dealer. Deze tweede generatie borduurt niet automatisch voort op zijn voorganger, maar zet op een aantal terreinen de trend. Busi- vanaf tember lie een i cd NVM Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 24* Donderdag 13 juni 2013 Oplage 112.500 29.990 euro beschikbaar b volgt de verlengde Grand F volwaardige zevenzitter is. Citroen Bertens Tilburg Kapitein Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg T0I3 - 542 30 30 handbak en standaard start/stop. Daarvoor geldt hetzelfde als voor de benzinemotor. Prima op de vlakke weg, duidelijk een mo tor die moet werken bij hoogteverschillen. De auto staat op grote wielen/banden die mede het rijcomfort bepalen. De C4 Picas so is beslist niet slap geveerd, maar weet wegoneffenheden op een prettige Franse manier uit te filteren. Ook overhellen in bochten is er nauwelijks. De vanafprijs van de nieuwe C4 Picasso bedraagt 25.790 euro. Speciaal voor zake lijke rijders is er een zeer complete fit ness uitvoering die met dieselmotor var.ai 29.990 euro beschikbaar is. In septei volgt de verlengde Grand Picasso die Binnen haar online programma biedt Kia k'::J z”“ J' nu de Picanto liefbyKia aan, een zomerse is ook het lief-logo aangebr uitvoering van het compacte model dat nog leer voor de pookhoes, versieringen draagt van het baby- en kin- hoes in hetzelfde materiaal en ^kledingmerk lief! Buiten op wordt de ^Hlnuto gekenmerkt door de vrolijke bloem- bestickering, terwijl in het interieur het meubilair met twee kleuren leer is be- Citroën Bertens Oisterwijk Belgiëstraat 8 5061 KG Oisterwijk T0I3-5II I532 Trilling Lane Departure Warning was bij Citroen al heel wat jaren bekend. Daaraan geeft het merk nu een andere invulling. Het is niet langer de zitting van de stoel die trilt als zonder richting aan te geven een streep op de weg wordt overschreden, maar geeft juist de gordel een trilling af. Hoogst irritant op slingerende buitenwegen, maar wel een voorziening die op lange snelweg- ritten de bestuurder alert houdt. Het instrumentarium bestaat bij de duur dere versies uit een 12 inch beeldscherm met daarop de traditionele weergave van snelheidsmeter, een toerenteller en de functies van de boordcomputer. Maar de berijder krijgt nog veel mogelijkheden om dit paneel in te delen. Zo kunnen er zelfs foto's op worden geplaatst. Het meubilair voor vijf personen is afge stemd op comfort, vooral voorin is het goed toeven. De Picasso heeft flink be meten stoelen die prima ondersteunen. Nieuw is een verstelbare voetensteun aan de passagiersstoel die dan tegelijk ook- met een massagefunctie wordt uit gerust. Achterin staan drie afzonderlijke stoelen die identiek aan elkaar zijn. Uiter aard kennen deze een lengte- en rugleu- ningverstelling. Aanraakscherm Maar dat is niet alles. De C4 Picasso oogt niet alledaags onder meer door het ver rassende front waarbij de led dagrijver- lichting boven de koplampen is geplaatst. De neus is opmerkelijk kort, de voorruit begint al midden boven de voorwielen. De ruiten volgen elkaar optisch op rondom de hele auto met als enige onderbreking een brede metaalkleurige stijl die beslist beeldbepalend is. Aan de achterkant zijn de grote lichtunits volledig op de klep aangebracht. Daardoor kan die klep de volledige breedte van de auto omvatten en biedt daarmee een maximale toegang tot de bagageruimte. Na het openen van die klep valt de blik op het forse volume dat ondanks de afgenomen afmetingen juist is toegenomen tot 537 liter. Door het verschuiven, neerklappen of uitnemen van de stoelen groeit het volume. Bij het betreden van het interieur valt op dat Citroën veel aandacht heeft geschon ken aan de materiaalkeuze en de afwer king, terwijl de auto ook zeer origineel is vormgegeven. Het merk toont zich ook nu weer weinig traditioneel waar het gaat snel! om de indeling van het dashboard. Het func geheel straalt rust uit omdat er weinig bedieningsknoppen zijn aangebracht. Dat komt omdat een groot deel van de voer- tuigfuncties via het centraal geplaatste aanraakscherm wordt geregeld: navigatie, audio, telefoon en klimaatbeheersing. Stroomlijn Veel ontwikkelingen zijn er bij het merk op gericht om het brandstofverbruik en daaraan gekoppeld de CO2-uitstoot te rug te dringen. Dat wordt gedaan met Wat is er tgch met deze wereld aan de hand. Ik voel me er nauwelijks 5 meer in thuis, of komt dat omdat de jaren inmiddels gaan tellen. Alles van iedereen is bekend en te vinden via de computer. Wellicht niet voor de hele wereld, maar wel voor onze overheden of eventueel ook buiten landse overheden die allerhande conclusies trekken uit ons internet en e-mailverkeer. Het hoort ook he lemaal bij deze tijd dat er van alles en nog wat gecontroleerd wordt. Als je jaren geleden werd uitgenodigd voor ëen persintroductie kreeg je aan een balie de sleutels van de auto die je wilde gaan rijden. Niet meer en niet minder. Tegenwoordig moet je eerst je rijbewijs tonen en als het een beetje mee zit, kun je dan ook een dikke verklaring ondertekenen. Meestal doe ik dat lijdzaam zonder eigenlijk te lezen waarvoor ik m'n handtekening zet. Dat is wellicht mijn kinderlijke vertrouwen in van al les en nog wat. Laatst bij Audi kreeg ik ook weer zo'n formulier onder m'n neus gedrukt. Even tekenen meneer. Ik heb me toen eens laten uitleggen waarvoor ik tekende. Het kwam er in basis op neer dat ik daarmee afstand deed van alle claims die ik Audi even tueel zou willen opleggen. Dus als ik I door lomp hard te rijden de bocht uit vlieg en daarna pijn heb aan mijn kleine teen, dat ik Audi dan niet aan- sprakelijk stel voor dit ongenoegen. Nou, beste mensen van Audi, zo ben ik niet opgegroeid en zit ik niet in elkaar. Ik weet de consequenties van mijn eigen daden maar al te goed in te schatten. Maar, dat is nu eenmaal ouderwets denken. De jonge wereld bewoner probeert blijkbaar overal een slag uit te slaan. Waar moet ik heen om hier van af te komen...? de gewichtsverlaging, verbetering van de stroomlijn en natuurlijk de afstemming van de motoren. Citroen start de C4 Picas- met de 1,6 liter benzine van 120 pk en jlt het programma naar boven aan met 155 pk sterke turboversie. De laatste jldoet zeker onder Nederlandse omstan- vergt in een meer schake- volop. Aan de basis staat een 90 pk sterke e-HDi die een zeer gunstige uitstoot heeft van 98 g/km aan CO2. Daarboven een 115 pk versie die kan worden gekozen met handbak of de gebotiseerde bak waarvan met name de elektronische bediening aanzienlijk ver beterd moet zijn. Wij reden de versie met Als basis van de nieuwe Picasso dient een lichtgewicht bodemgroep die ten grond slag ligt aan een auto die maar liefst 140 kg is afgeslankt. Deze modulaire basis die weldra bij diverse nieuwe modellen van Citroën en Peugeot te vinden zal zijn, kenmerkt zich bij de Picasso door een be hoorlijk lange wielbasis met een daaraan gekoppelde forse binnenruimte en verbe terd comfort. Omdat de auto in lengte iets is gekrompen, zijn de overhangen voor en achter opmerkelijk kort. kleed. Daarvan zijn de stiksels blauw en is ook het lief!-logo aangebracht. Verder een sleutel- nwa iii ncueiivie materiaal en een lederen map voor de autopapieren. De auto is er alleen in wit en heeft in het vooronder de driecilinder 1 liter motor. De prijs bedraagt 11.595 euro. SO I vult r.-3— de 155 pk sterke turboversii voldoet zeker onder Nederlar digheden voldoende, maar bergachtige omgeving wat r len. Diesels zijn er natuurlijk staat een 90 pk sterke e gunstige uitstoot heeft -vz.. uaarboven een 1 worden gekozen met otiseerde bak elektroni: beterd m

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13