■McvPiïlaai.
i
Tekenen
Lieve Kia Picanto
goedbeterbertens.nl
ik3
*7oW
Citroën C4 Picasso
-
CITROËn
Tony Vos
-gCT-253-PNÊ
in 56
TILBURGSE KOERIER;
;ocht?
memer/
ateur of
iets!
Nog voor het einde van deze maand
staat de nieuwe Citroën C4 Picasso
bij de dealer. Deze tweede generatie
borduurt niet automatisch voort op
zijn voorganger, maar zet op een
aantal terreinen de trend.
Busi-
vanaf
tember
lie een
i
cd
NVM
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 24* Donderdag 13 juni 2013 Oplage 112.500
29.990 euro beschikbaar b
volgt de verlengde Grand F
volwaardige zevenzitter is.
Citroen Bertens Tilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T0I3 - 542 30 30
handbak en standaard start/stop. Daarvoor
geldt hetzelfde als voor de benzinemotor.
Prima op de vlakke weg, duidelijk een mo
tor die moet werken bij hoogteverschillen.
De auto staat op grote wielen/banden die
mede het rijcomfort bepalen. De C4 Picas
so is beslist niet slap geveerd, maar weet
wegoneffenheden op een prettige Franse
manier uit te filteren. Ook overhellen in
bochten is er nauwelijks.
De vanafprijs van de nieuwe C4 Picasso
bedraagt 25.790 euro. Speciaal voor zake
lijke rijders is er een zeer complete fit
ness uitvoering die met dieselmotor var.ai
29.990 euro beschikbaar is. In septei
volgt de verlengde Grand Picasso die
Binnen haar online programma biedt Kia k'::J z”“ J'
nu de Picanto liefbyKia aan, een zomerse is ook het lief-logo aangebr
uitvoering van het compacte model dat nog leer voor de pookhoes,
versieringen draagt van het baby- en kin- hoes in hetzelfde materiaal en
^kledingmerk lief! Buiten op wordt de
^Hlnuto gekenmerkt door de vrolijke bloem-
bestickering, terwijl in het interieur het
meubilair met twee kleuren leer is be-
Citroën Bertens Oisterwijk
Belgiëstraat 8
5061 KG Oisterwijk
T0I3-5II I532
Trilling
Lane Departure Warning was bij Citroen al
heel wat jaren bekend. Daaraan geeft het
merk nu een andere invulling. Het is niet
langer de zitting van de stoel die trilt als
zonder richting aan te geven een streep
op de weg wordt overschreden, maar
geeft juist de gordel een trilling af. Hoogst
irritant op slingerende buitenwegen, maar
wel een voorziening die op lange snelweg-
ritten de bestuurder alert houdt.
Het instrumentarium bestaat bij de duur
dere versies uit een 12 inch beeldscherm
met daarop de traditionele weergave van
snelheidsmeter, een toerenteller en de
functies van de boordcomputer. Maar de
berijder krijgt nog veel mogelijkheden om
dit paneel in te delen. Zo kunnen er zelfs
foto's op worden geplaatst.
Het meubilair voor vijf personen is afge
stemd op comfort, vooral voorin is het
goed toeven. De Picasso heeft flink be
meten stoelen die prima ondersteunen.
Nieuw is een verstelbare voetensteun
aan de passagiersstoel die dan tegelijk
ook- met een massagefunctie wordt uit
gerust. Achterin staan drie afzonderlijke
stoelen die identiek aan elkaar zijn. Uiter
aard kennen deze een lengte- en rugleu-
ningverstelling.
Aanraakscherm
Maar dat is niet alles. De C4 Picasso oogt
niet alledaags onder meer door het ver
rassende front waarbij de led dagrijver-
lichting boven de koplampen is geplaatst.
De neus is opmerkelijk kort, de voorruit
begint al midden boven de voorwielen. De
ruiten volgen elkaar optisch op rondom
de hele auto met als enige onderbreking
een brede metaalkleurige stijl die beslist
beeldbepalend is. Aan de achterkant zijn
de grote lichtunits volledig op de klep
aangebracht. Daardoor kan die klep de
volledige breedte van de auto omvatten
en biedt daarmee een maximale toegang
tot de bagageruimte. Na het openen van
die klep valt de blik op het forse volume
dat ondanks de afgenomen afmetingen
juist is toegenomen tot 537 liter. Door het
verschuiven, neerklappen of uitnemen van
de stoelen groeit het volume.
Bij het betreden van het interieur valt op
dat Citroën veel aandacht heeft geschon
ken aan de materiaalkeuze en de afwer
king, terwijl de auto ook zeer origineel is
vormgegeven. Het merk toont zich ook nu
weer weinig traditioneel waar het gaat snel!
om de indeling van het dashboard. Het func
geheel straalt rust uit omdat er weinig
bedieningsknoppen zijn aangebracht. Dat
komt omdat een groot deel van de voer-
tuigfuncties via het centraal geplaatste
aanraakscherm wordt geregeld: navigatie,
audio, telefoon en klimaatbeheersing.
Stroomlijn
Veel ontwikkelingen zijn er bij het merk
op gericht om het brandstofverbruik en
daaraan gekoppeld de CO2-uitstoot te
rug te dringen. Dat wordt gedaan met
Wat is er tgch met deze wereld aan
de hand. Ik voel me er nauwelijks
5 meer in thuis, of komt dat omdat
de jaren inmiddels gaan tellen. Alles
van iedereen is bekend en te vinden
via de computer. Wellicht niet voor
de hele wereld, maar wel voor onze
overheden of eventueel ook buiten
landse overheden die allerhande
conclusies trekken uit ons internet
en e-mailverkeer. Het hoort ook he
lemaal bij deze tijd dat er van alles
en nog wat gecontroleerd wordt. Als
je jaren geleden werd uitgenodigd
voor ëen persintroductie kreeg je
aan een balie de sleutels van de auto
die je wilde gaan rijden. Niet meer
en niet minder. Tegenwoordig moet
je eerst je rijbewijs tonen en als het
een beetje mee zit, kun je dan ook
een dikke verklaring ondertekenen.
Meestal doe ik dat lijdzaam zonder
eigenlijk te lezen waarvoor ik m'n
handtekening zet. Dat is wellicht
mijn kinderlijke vertrouwen in van al
les en nog wat. Laatst bij Audi kreeg
ik ook weer zo'n formulier onder m'n
neus gedrukt. Even tekenen meneer.
Ik heb me toen eens laten uitleggen
waarvoor ik tekende. Het kwam er in
basis op neer dat ik daarmee afstand
deed van alle claims die ik Audi even
tueel zou willen opleggen. Dus als ik
I door lomp hard te rijden de bocht uit
vlieg en daarna pijn heb aan mijn
kleine teen, dat ik Audi dan niet aan-
sprakelijk stel voor dit ongenoegen.
Nou, beste mensen van Audi, zo ben
ik niet opgegroeid en zit ik niet in
elkaar. Ik weet de consequenties van
mijn eigen daden maar al te goed in
te schatten. Maar, dat is nu eenmaal
ouderwets denken. De jonge wereld
bewoner probeert blijkbaar overal
een slag uit te slaan. Waar moet ik
heen om hier van af te komen...?
de gewichtsverlaging, verbetering van de
stroomlijn en natuurlijk de afstemming
van de motoren. Citroen start de C4 Picas-
met de 1,6 liter benzine van 120 pk en
jlt het programma naar boven aan met
155 pk sterke turboversie. De laatste
jldoet zeker onder Nederlandse omstan-
vergt in een
meer schake-
volop. Aan de
basis staat een 90 pk sterke e-HDi die een
zeer gunstige uitstoot heeft van 98 g/km
aan CO2. Daarboven een 115 pk versie die
kan worden gekozen met handbak of de
gebotiseerde bak waarvan met name de
elektronische bediening aanzienlijk ver
beterd moet zijn. Wij reden de versie met
Als basis van de nieuwe Picasso dient een
lichtgewicht bodemgroep die ten grond
slag ligt aan een auto die maar liefst 140
kg is afgeslankt. Deze modulaire basis
die weldra bij diverse nieuwe modellen
van Citroën en Peugeot te vinden zal zijn,
kenmerkt zich bij de Picasso door een be
hoorlijk lange wielbasis met een daaraan
gekoppelde forse binnenruimte en verbe
terd comfort. Omdat de auto in lengte iets
is gekrompen, zijn de overhangen voor en
achter opmerkelijk kort.
kleed. Daarvan zijn de stiksels blauw en
is ook het lief!-logo aangebracht. Verder
een sleutel-
nwa iii ncueiivie materiaal en een lederen
map voor de autopapieren. De auto is er
alleen in wit en heeft in het vooronder de
driecilinder 1 liter motor. De prijs bedraagt
11.595 euro.
SO I
vult r.-3—
de 155 pk sterke turboversii
voldoet zeker onder Nederlar
digheden voldoende, maar
bergachtige omgeving wat r
len. Diesels zijn er natuurlijk
staat een 90 pk sterke e
gunstige uitstoot heeft
-vz.. uaarboven een 1
worden gekozen met
otiseerde bak
elektroni:
beterd m