Autotest
I
Groter, niet zwaarder
cee'd.
Technische
gegevens:
Toerist kiest vliegtuig
DE AUTOMAAT DONDERDAG 6 JUNI 2013 PAGINA 3
Ford Kuga 1.6 Ecoboost Titanium
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
tigchelaar.nl
iBoost
e deze Kuc
lingsvorm c
ils basis hei
ortieve
f van Kia!
egels
nen vóór
Honing
n vol
len.
Tilburg
OisterwiJK
Waalwijk
Oosterhout
Etten-Leur
www.tigchelaar.nl
Ie uitvoering met het
ve Kia cee'd, Kia cee'd
Geen gebrek
Naast de tegenwoordig zo gewenste hoge
zitpositie is vooral het ruimteaanbod een
Ford Kuga 1.6
Ecoboost Titanium
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
1.597 cc
110 kW/150 pk
bij 5.700 tr/min
240 Nrn bij 1.600
- 4.000 tr/min
lengte 4,524 mtr,
breedte 1,838 mtr
1.580 kg
Aanhanggewicht: 2.000 kg
(geremd)
topsnelheid
195 km/u
acceleratie 0-100
in 9,7 sec.
stadscyclus
8,3 liter/100 km
buitenwegcydus
5.6 liter/100 km
gecombineerd
6.6 liter/100 km
150 g/km
(B-label)
34.465 euro
Om geld op het vakantiebudget te sparen euro aan brandstof kost. Daarbij komt dan
kiezen steeds meer toeristen voor het nog de tol, de overnachtingen, maaltijden
vliegtuig. Dit wordt volgens de ANVR ver- en het ongemak van het lange reizen. Bij
oorzaakt door de hoge brandstofprijzen, vliegende reizigers zijn Turkije, Spanje en
De reisorganisatie rekent voor dat met de Griekenland populair, wie de auto pakt
auto naar de Costa Brava al gauw 375 gaat vooral naar Frankrijk en Italië.
Boodschappen
Een trede hoger treffen we deze Kuga.
I Al weer de tweede verschijningsvorm die
het onderstel van de Focus als basis heeft
en deze keer tegelijk voor Amerika en
Europa is ontwikkeld. De afmetingen zijn
nat toegenomen, waardoor het model
rechtstreeks kan concurreren met de vele
Here nieuwkomers in het segment,
ia vormgeving houdt Ford vast aan
fe richting die al met het vorige model
«erd gekozen. Dat betekent een naar
SUV’s zijn zeer populair en autofabrikan
ten zien er ondanks de crisis nog steeds
|»imogelijkheden in. Vooral de meest
compacte modellen moeten het gaan
maken. Ford heeft daarvoor de Ecosport
gereed die op korte termijn leverbaar
wordt. Dit model staat op de bodemgroep
<an de Fiesta.
aankoopargument bij dit soort
Vier tot vijf volwassenen kunn
in de Kuga zitten. Aan hc*/J
ruimte geen gebrek. Daar
Kuga ook goed waar het gaat
bagagevolume. Minimaal is er
beschikbaar dat kan worden u.
tot maxima_al 1.653 liter.
Qua materialen en ontwerp komt het inte
rieur van de Kuga vertrouwd over. Het
dashboard lijkt sterk op dat.van de C-MAX.
Direct achter het stuur vinden we de toe-
renteller en snelheidsmeter en in het mid
den nog twee kleinere instrumenten en een
digitale display. Ford levert een uitgebreid
pakket elektronische voorzieningen zoals
het Sync met spraakherkenning. Ook een
achteruitrijcamera behoort tot de mogelijk
heden. Die toont zijn beelden op de display
boven de middenconsole. De bediening van
onder meer navigatie gaat met behulp van
knoppen op de audio-installatie. Wel even
wennen, maar dat komt ook deels door het
grote aantal mogelijkheden.
Rechtevenredig
Waar de vorige Kuga louter met diesels
verkrijgbaar was en één benzinemotor,
een forse vijfcilinder gekoppeld aan vier-
Als de plannen van Ford uitkomen, gaat het merk een flinke rol spelen onder
ie SUV's en crossovers op de Europese markt. Spil in het programma vormt
de tweede generatie Kuga die recent is verschenen. De auto is groter dan zijn
voorganger, maar tegelijk een stuk voordeliger.
de achterkant oplopende ruitlijn en een
relatief bescheiden front. Langs de onder
randen van de carrosserie en bumpers
lopen zwarte accenten, terwijl de auto ook
aluminiumkleurige platen heeft midden
onder beide bumpers.
Als nieuwe mogelijkheid levert Ford op de
Kuga een elektrisch bediende achterklep.
Die kan worden geopend met de afstands
bediening, maar ook door met de sleutel
op zak even een voet onder de achter
bumper te steken. Wel even oefenen, want
de sensor is redelijk precies over de plek
waar dit moet geschieden. Het sluiten kan
ook weer op dezelfde manier. Een leuke
gadget die vooral met de handen
boodschappen zeer van pas kan kome
JUNI 2013. -
t modellen.
,._.inen prima
hoofd- en been-
arnaast scoort de
om het
r 456 liter
uitgebreid
praktijk komt de Kuga uit op 1 op 11,5 en
Ford geeft een uitstoot van 150 g/km.
Het comfort is van hoog niveau. Ford
monteert fraaie lichtmetalen wielen, maar
laat gelukkig ook nog ruimte voor behoor
lijk banden. De wieluitslagen zijn groot
genoeg om wegoneffenheden keurig mee
te dempen. De besturing voelt voldoende
direct aan, waardoor het plezierig is om
met de Kuga op stap te zijn.
Door de compleet andere techniek kan
Ford de instap benzineversie voor ruim
tienduizend euro minder aanbieden dan
voorheen. De basis Trend uitvoering start
bij 32.465 euro en de Titanium is er vanaf
34.465 euro. De video van deze testauto
staat op www.youtube.nl/automediaNL.
wielaandrijving en een automaat, start de
tweede oplage met een meer realistische
1,6 liter Ecoboost turbomotor die is voor-
zien van een handgeschakelde zesbak die
alleen de voorwielen van aandrijfkrachten
voorziet. De motor levert een keurig ver-
I mogen van 150 pk en komt aan een bruik-
I baar koppel van 240 Nm tussen 1.600
en 4.000 tr/min. Uiteraard informeert de
schakelindicator wanneer de bestuurder
zuiniger kan rijden. De motor presteert
keurig met een acceleratie naar 100 km/u
in 9,7 seconden en een top van 195 km/u.
Ford heeft ook het gewicht van de Kuga
weten terug te brengen en dat zorgt voor
een verlaging van het verbruik en recht
evenredig daaraan de C02-uitstoot. In de
60-ZTK-8'