Autotest I Groter, niet zwaarder cee'd. Technische gegevens: Toerist kiest vliegtuig DE AUTOMAAT DONDERDAG 6 JUNI 2013 PAGINA 3 Ford Kuga 1.6 Ecoboost Titanium Merk en type: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: tigchelaar.nl iBoost e deze Kuc lingsvorm c ils basis hei ortieve f van Kia! egels nen vóór Honing n vol len. Tilburg OisterwiJK Waalwijk Oosterhout Etten-Leur www.tigchelaar.nl Ie uitvoering met het ve Kia cee'd, Kia cee'd Geen gebrek Naast de tegenwoordig zo gewenste hoge zitpositie is vooral het ruimteaanbod een Ford Kuga 1.6 Ecoboost Titanium Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Vermogen: 1.597 cc 110 kW/150 pk bij 5.700 tr/min 240 Nrn bij 1.600 - 4.000 tr/min lengte 4,524 mtr, breedte 1,838 mtr 1.580 kg Aanhanggewicht: 2.000 kg (geremd) topsnelheid 195 km/u acceleratie 0-100 in 9,7 sec. stadscyclus 8,3 liter/100 km buitenwegcydus 5.6 liter/100 km gecombineerd 6.6 liter/100 km 150 g/km (B-label) 34.465 euro Om geld op het vakantiebudget te sparen euro aan brandstof kost. Daarbij komt dan kiezen steeds meer toeristen voor het nog de tol, de overnachtingen, maaltijden vliegtuig. Dit wordt volgens de ANVR ver- en het ongemak van het lange reizen. Bij oorzaakt door de hoge brandstofprijzen, vliegende reizigers zijn Turkije, Spanje en De reisorganisatie rekent voor dat met de Griekenland populair, wie de auto pakt auto naar de Costa Brava al gauw 375 gaat vooral naar Frankrijk en Italië. Boodschappen Een trede hoger treffen we deze Kuga. I Al weer de tweede verschijningsvorm die het onderstel van de Focus als basis heeft en deze keer tegelijk voor Amerika en Europa is ontwikkeld. De afmetingen zijn nat toegenomen, waardoor het model rechtstreeks kan concurreren met de vele Here nieuwkomers in het segment, ia vormgeving houdt Ford vast aan fe richting die al met het vorige model «erd gekozen. Dat betekent een naar SUV’s zijn zeer populair en autofabrikan ten zien er ondanks de crisis nog steeds |»imogelijkheden in. Vooral de meest compacte modellen moeten het gaan maken. Ford heeft daarvoor de Ecosport gereed die op korte termijn leverbaar wordt. Dit model staat op de bodemgroep <an de Fiesta. aankoopargument bij dit soort Vier tot vijf volwassenen kunn in de Kuga zitten. Aan hc*/J ruimte geen gebrek. Daar Kuga ook goed waar het gaat bagagevolume. Minimaal is er beschikbaar dat kan worden u. tot maxima_al 1.653 liter. Qua materialen en ontwerp komt het inte rieur van de Kuga vertrouwd over. Het dashboard lijkt sterk op dat.van de C-MAX. Direct achter het stuur vinden we de toe- renteller en snelheidsmeter en in het mid den nog twee kleinere instrumenten en een digitale display. Ford levert een uitgebreid pakket elektronische voorzieningen zoals het Sync met spraakherkenning. Ook een achteruitrijcamera behoort tot de mogelijk heden. Die toont zijn beelden op de display boven de middenconsole. De bediening van onder meer navigatie gaat met behulp van knoppen op de audio-installatie. Wel even wennen, maar dat komt ook deels door het grote aantal mogelijkheden. Rechtevenredig Waar de vorige Kuga louter met diesels verkrijgbaar was en één benzinemotor, een forse vijfcilinder gekoppeld aan vier- Als de plannen van Ford uitkomen, gaat het merk een flinke rol spelen onder ie SUV's en crossovers op de Europese markt. Spil in het programma vormt de tweede generatie Kuga die recent is verschenen. De auto is groter dan zijn voorganger, maar tegelijk een stuk voordeliger. de achterkant oplopende ruitlijn en een relatief bescheiden front. Langs de onder randen van de carrosserie en bumpers lopen zwarte accenten, terwijl de auto ook aluminiumkleurige platen heeft midden onder beide bumpers. Als nieuwe mogelijkheid levert Ford op de Kuga een elektrisch bediende achterklep. Die kan worden geopend met de afstands bediening, maar ook door met de sleutel op zak even een voet onder de achter bumper te steken. Wel even oefenen, want de sensor is redelijk precies over de plek waar dit moet geschieden. Het sluiten kan ook weer op dezelfde manier. Een leuke gadget die vooral met de handen boodschappen zeer van pas kan kome JUNI 2013. - t modellen. ,._.inen prima hoofd- en been- arnaast scoort de om het r 456 liter uitgebreid praktijk komt de Kuga uit op 1 op 11,5 en Ford geeft een uitstoot van 150 g/km. Het comfort is van hoog niveau. Ford monteert fraaie lichtmetalen wielen, maar laat gelukkig ook nog ruimte voor behoor lijk banden. De wieluitslagen zijn groot genoeg om wegoneffenheden keurig mee te dempen. De besturing voelt voldoende direct aan, waardoor het plezierig is om met de Kuga op stap te zijn. Door de compleet andere techniek kan Ford de instap benzineversie voor ruim tienduizend euro minder aanbieden dan voorheen. De basis Trend uitvoering start bij 32.465 euro en de Titanium is er vanaf 34.465 euro. De video van deze testauto staat op www.youtube.nl/automediaNL. wielaandrijving en een automaat, start de tweede oplage met een meer realistische 1,6 liter Ecoboost turbomotor die is voor- zien van een handgeschakelde zesbak die alleen de voorwielen van aandrijfkrachten voorziet. De motor levert een keurig ver- I mogen van 150 pk en komt aan een bruik- I baar koppel van 240 Nm tussen 1.600 en 4.000 tr/min. Uiteraard informeert de schakelindicator wanneer de bestuurder zuiniger kan rijden. De motor presteert keurig met een acceleratie naar 100 km/u in 9,7 seconden en een top van 195 km/u. Ford heeft ook het gewicht van de Kuga weten terug te brengen en dat zorgt voor een verlaging van het verbruik en recht evenredig daaraan de C02-uitstoot. In de 60-ZTK-8'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 15